Fallout 76 Sezon Sistemine Bir Bakış

Appalachia Sakinlerini Bu Sefer De Kozmik Savaşlar Vurdu

Wastelanders güncellemesinin temelini güzel ama oynanış döngüsünü amaçsız bulduğum oyuna taze bir nefes üflemiş olması, bir süredir kafa dağıtmak için uğradığım yegâne durağın F76 olmasıyla sonuçlanmıştı. Wastelanders sonrası ciddi oynamaya başlayıp yaklaşık 300 saat üzeri vakit yatırdığım oyunun insanı fazla kısıtlayan, “bugün git yarın gel” diyen ekonomisi Nisan ayından bu yana beni yıldıramadı. Oyunu çok keyif alarak oynadım, kampımı özene bezene inşa ettim, insanların kamplarını dolaşıp yaratıcılıklarına hayran kaldım, hataların bile büyük kısmı eğlenceli enstantaneler yaratıyordu bana. Bu konuda oyunun yapımcılarıyla yaptığımız röportajda konuşma şansım da olmuştu. Güzel zamanlarım oldu Fallout 76 oynarken, sezon sistemi duyurusu yanında yayınlanan yol haritasını gördüğümde Bethesda’nın ciddi ciddi oyunun kaderini tersine çevirmek üzere olduğu düşüncesi aldı şahsımı. Ta ki ilk sezon ödülleri yayınlanana ve sezonun kendisi teşrif edene kadar. Bu noktada uyarımı yapayım, buradan sonra okuyacaklarınız Fallout markasını ve hatta 76’yı bile gönülden seven bir insanın hayal kırıklığını belgeleyecektir.

Şimdi... Bilmeyenler için söyleyeyim, Fallout 76’nın ekonomisi ciddi anlamda darlayıcı. Kazanabileceğiniz neredeyse her ödül çeşidinin günlük limiti var. Bu günlük limitler çok düşük ve bu sinir bozucu bir şey ancak şimdiye kadar asla sezonların yaratacağına emin olduğum tarzda bir problem yaratmadılar. “Neden limit var ki?” derseniz maksat oyunun içeriğini kısa sürede tüketememeniz, her gün oyuna girmek için bir sebebiniz olması ve bu süreçte Atom Shop’ta istediğiniz bir şeyler görüp para harcamanız. Bir yere kadar anlaşılabilir bir sistem.

Normalde, gerçek para ile alabildiğiniz, Atom Shop’da kullandığınız Atom’ları günlük ve haftalık “Challenge” görevlerini yaparak azar azar kazanabiliyordunuz. Satın almak istediğinizde 100 Atom 1 dolar civarı paraya karşılık geliyor. Haftalık kazanabildiğiniz Atom miktarı ise sezonlar gelmeden önce yaklaşık 500’dü. Bu meblağ içeriği haftalık olarak devir daim eden Atom Shop’ta düzgün bir şeyler almaya elbette yetmiyordu ancak sabırlıysanız Atom biriktirip istediğiniz kozmetik eşya tekrar satışa çıktığında para harcamadan edinebiliyordunuz.

Buraya kadar çok da bir problem yok diyelim, sonuçta bu bir iş modeli, ücretsiz içerik güncellemeleri yapılıyor ve oyunun bir yerden para kazanması gerekli, eski sistemde sadece çok maymun iştahlıysanız para harcamanız zorunlu hale geliyordu. Muhtemelen de çoğu insan biriktirdiği Atom’ları kullanıyordu ve oyundan kazanılan para az kalıyordu. Bu yüzden “Challenge” sisteminin yerine sezon sistemi geleceği ve bu sistemle oyuncuların daha az Atom kazanabileceği açıklandığında, durumu sezon ödüllerinin kurtaracağını düşünmüştük ki söylenene göre epey ödül vardı.

Geçtiğimiz hafta bu ödüller açıklandı ve kazın ayağı pek de öyle çıkmadı. Şimdi sezon güncellemesinin de gelmesiyle çaba ve ödül arasındaki ilişkiyi ölçüp tartacak bağlama da sahip olduk. Söylemem gerekli ki durum hiç iç açıcı değil. Tek tek üzerlerinden de geçelim.

Tahminen 2.5 ay civarı sürecek olan ilk sezonumuzda toplam 100 “Rank” var. Bu seviyelerde kazanacaklarımızın şu şekilde:

- Rank 100 hariç her 10 rankta bir 150 Atom kazanıyorsunuz. Toplam Atom kazancınız 1850, eski sistemdeki kazancınız aynı sürede 5000 civarıydı. Bu 1350 Atom da oyuna ömrünü vermeyen birisi için aslında net kazanç değil ama orasına sonra geleceğiz. Bu kısmı aslında mazur görmek gerektiğini düşünüyordum, sezon başlayınca fikrim değişti.

- Yine belli seviyelerde Gold Bullion kazanıyorsunuz ancak 2.5 ay sonunda kazanacağınız toplam Gold, 250. Evet, bir günlük, totalde 1 saat civarı bir sürede toplayabildiğiniz üst limitin sadece yüzde 25 fazlası. Toplamda bir tane ekstra silah modifikasyonu alabilirsiniz o kadar. Hiçbir anlamı yok.

- Oyunu ana para birimi olan ancak belli bir noktadan sonra anlamını tamamen kaybeden ve zaten diğerlerine kıyasla çok daha rahat toplanabilen gazoz kapaklarından(Caps) toplamda 6000 adet kazanıyoruz ki bu da dört günlük iş bile değil normalde. Eğer tüccarlardan kazanabileceğiniz günlük Caps limiti olmasa 2 saatte arıtılmış su falan satarak kasarsınız o parayı.

- Aynı Power Armor/Armor renk paletlerinin farklı zırhlar için olan versiyonlarını açıyoruz ki normalde Atom Shop’ta bunları toplu tek bir “Skin” olarak satılıyor zaten. Atıyorum Nukashine boyası aldığınızda bütün standart Power Armor’lara uygulanabilir oluyor. Yani esasen koca sezon bir tane Power Armor skini, bir tane de normal zırh skini hediye ediyor. Bunlara ek olarak silah skinleri var ama onlar da yine spesifik silahlar için ve kimsenin sevip kullanmadığı silahları seçmişler yer yer skin eklemek için.

- Kullanmadığımız Legendary eşyaları satarak kazandığımız paraya Legendary Scrip deniyor. Günlük limitimiz 150, Daily Quest’leri de hızlıca yaparak 50 Scrip civarı daha ekstra kasabiliyoruz. Sezon boyunca kazanacağınız ekstra Scrip 400, 2 günlük iş.

- Bir de herkesin hevesle beklediği ve en başta açılan Ammo Converter var ancak o da büyük bir hüsran kaynağı. Kullanımı hiç pratik değil ve tek seferde değiş tokuş etmek istediğiniz cephane miktarını seçemiyorsunuz. Örneğin “hesabınıza” 50 kalibrelik mermi “yatıracaksınız” diyelim, her seferinde 10’ar 10’ar falan yapmanız gerekiyor bunu. Envanterde biriken mermiler on binler ile ölçülünce sinir krizi geliyor insana. Bu arada verdiğiniz cephane karşılığında alacağınız cephanenin 5 katı falan, 10000 mermi yatırıp anca 2000 falan alırsınız yani. Oyunun proje lideri Jeff Gardiner Ammo Converter'ı geliştireceklerini belirtti ancak bu ne zaman olacak meçhul, şu anki haliyle kimsenin meredi test etmediği belli. Yarım saat kullansanız kolunuz ağrıyor çünkü, denedim biliyorum. 

Bu şekilde bakınca aylar sürecek bir sezonda emeğinizin karşılığında almanız gereken miktarda ödüller alamadığınız bariz. Bir de sezonu ne kadar oynamak gerekecek ona bakalım mı? Bence bakalım çünkü esas kıyamet orada kopuyor (veya kopmalı). Matematik yapacağız mecbur.

Sezon seviyesi atlamak için gereken puanın adı “S.C.O.R.E.” ve eskiden karşılığında Atom kazandığınız “Challenge” görevlerini yaparak kazanıyorsunuz. Günlük olanlardan kazancınız maksimum 1750, o da oyunun Battle Royale modu olan Nuclear Winter’ı oynarsanız. PvP istemeyenlerdenseniz 1500 puanda kalacaksınız. Haftalık görevlerden gelen puan ise 7500 civarı. Haftalık potansiyel kazancınız 23250 Score puanı.

İlk seviyeyi atlamak 1000 puan, sonraki her seviyede 25 puan daha artarak gidiyor. Totalde son seviyeye gelmek için gereken puan haftalık puanınızın yaklaşık 10 katına denk geliyor. Yani bu şu demek: sezon sonu ödüllerini alabilmek için oyunu mesaiye çevirmeniz gerekli. Tekrar tekrar yapabildiğiniz, sadece 10.000 tecrübe puanı kazanmanızı isteyen ve 100 S.C.O.R.E veren bir görev var ancak o kadar tecrübe puanı kasmak, tamamen tecrübe puanı farmlamak üzerine eşya seti düzmemiş birisini için epey uzun zaman alıyor. Ha, geçen gün yayınlanan sezon yol haritasında 16-20 Temmuz arasında Double XP ve 23-27 Temmuz arasında da ekstra S.C.O.R.E. kazanabileceğimiz söylendi ama bunların ne kadar zamanlık bir eksikliği kompanse edeceği henüz meçhul. 

Bahsi geçen tarihleri bir kenara koyarak, oyunu 1 gün oynamasanız gerekli ekipmana sahip olmayan birisi olarak telafisini 5-6 saatte falan ancak yaparsınız, öyle söyleyeyim. Gerekli ekipmanınız varsa bu süre ciddi anlamda kısalır ancak yine de bu keyifli bir macera olmaz çünkü bu yolla çok düşman öldürür, günlük satış limitinizin çok üzerinde Legendary eşya biriktirirsiniz ve Fallout 1st üyeliğiniz ve sınırsız materyal depolama imkanı sağlayan Scrapbox'a erişiminiz yoksa kasanızda bunları koyacak yeriniz zaten olmaz. Ağlaya ağlaya yere atarsınız hepsini. Yeni gelen, sınırlı sayıda olan ve tüm ekibe 1 saat süreyle %25 XP bonusu veren Lunchbox isimli eşyaları kullanmak isterseniz de verimli XP farmlanabilecek noktalar çok az olduğundan takım arkadaşlarınızla Super Mutant haklama yarışına girersiniz. Kimse fayda görmez.

Ha bu arada en güzel kısmını sona sakladım: 2-3 hafta sonra sezon seviyesi atlamak için Rank başına 150 Atom harcama seçeneği kullanıma açılacak. Hani demiştim ya “1350 Atom net kazancınız değil” diye? İşte her gün düzenli olarak 1 saat civarı vakit ayırmazsanız veya fırsat tarihlerini yakalayamazsanız oyun size zar zor verdiği o 1850 Atom’u(ki aslında 1850 değil 1350, son 500 Atom Rank 100'e açılıyor) ve muhtemelen daha fazlasını sizden geri isteyecek. İşe yarar olan kozmetik ödüller de anca son 10 seviyede açılıyor.

Yiğidi öldür hakkını yeme, sezon güncellemesi ile yeni gelen önemli bir özelliğimiz de var: Public Teams. Artık sunucuya girdiğiniz anda yeni eklenen ara yüzden açık kurulmuş takımlara dahil olabiliyoruz. Farklı bonuslar sağlayan farklı takım çeşitleri var ve insanları bir araya getirmek konusunda iyi iş görüyor. Takım içinde %15 XP bonusu veren Inspirational Perk'ünün kullanımını da tek tıka indirgediği için arkadaş grubunuz olmadan bile daha hızlı tecrübe puanı kazanacaksınız, ayrıca takım mevzularında beraber oynama zorunluluğu zaten yoktu, yine yok. Takıma dahil olup alıp başınızı gidebilirsiniz yani, yalnız takılmak isteyen için hiçbir dezavantaj yok. Öyte yandan sezon ile beraber anlamlı bir içerik gelmemiş olması üzücü. Planlarda tek bir yeni Event gelmesi vardı, test sürecinde problemli olduğu için Legendary Perk sistemi ile beraber ertelendi. A Colossal Problem isimli Event Ağustos başında gelecek ve yeni bir Raid Boss ekleyecek oyuna. Test sürecinde oyuncular tarafından hiç beğenilmeyen Legendary Perk'ler ise ikinci sezona kaldılar. 

Peki tamam da parasını pulunu kenara bıraktım, bu sezon sisteminin ve takım bulma özelliğinin amaç değil araç olması gerekmez mi sizce de? Bir yol var ama bu yolun gittiği bir son durak yok, yola neden çıkıyoruz ki biz şimdi? Fallout 76 ilk çıktığı döneme göre çok ciddi bir gelişme gösterdi ancak mikro ödemelere kapı açan sistem güncellemelerini ön sıraya almaya ve oyun için ekonomi modeliyle insanları darlamaya devam ettikleri sürece oyun tam potansiyeline ulaşamayacak diye düşünüp üzülüyorum. Fallout 76, ondan klasik RYO olmasını beklemeyi bıraktığınız noktada çok güzelleşen bir oyun çünkü.

YORUMLAR
Parolamı Unuttum