4X strateji severlerin merakla beklediği o güne yaklaşıyoruz. Yıllardır türün zirvesinde oturan Civilization'ın tahtını sallamaya gelen Humankind, kendisine has özellikleri ile rekabeti artıracak. Benim de içinde bulunduğum bir grup insanı en çok heyecanlandıran şey ise kültürlerin birbiri ile karıştırlabilecek olması.
İşte tam da bu sebepten ötürü kafanızda şimdiden birkaç plan oluşturmanızı sağlayacak bir liste hazırladık sizlere. Bu yazının içerisinde Humankind'ın her çağında karşınıza çıkacak kültürleri bulabileceksiniz. Fakat başlamadan önce bazı çevirilere ve terimlere yakından bakmamız gerekiyor.
İlk olarak Affinity adı verilen sistemleri incelemekte fayda görüyorum. Biz yazının geri kalanında Affinity'yi “Yönelim” olarak çevireceğiz. Her kültürün kendine has bir Yönelim'i var ve yine her 4X stratejide olduğu gibi bu Yönelim'ler sizi zafere götürebilecek bonuslardan oluşuyor.
Humankind'da toplamda 7 adet Yönelim bulunuyor:
- Aesthete (Estetik Odaklı): Bu kültürler Influence ve diplomasi odağına sahip.
- Agrarian (Tarım Odaklı): Adından da anlaşılabileceği üzere yemek ve nüfus artışına odaklanan kültürler.
- Builder (İnşa Odaklı): Endüstri ve Bölge inşaları ile öne çıkan kültürler.
- Expansionist (Genişleme Odaklı): Sınırlarını büyütmeye odaklanan kültürler.
- Merchant (Ticaret Odaklı): Para ve ticaret üzerine odaklanan kültürler.
- Militarist (Asker Odaklı): Asker ve savaş odaklı kültürler.
- Scientist (Bilim Odaklı): Bilim ve teknolojiye koşuşturacak kültürler.
Buna ek olarak her kültürün kendisine has bir Emblematic Unit'i, Emblematic Quarter ve Legacy Trait'i bulunuyor. Bunlara da sırasıyla Sembolik Birim (SB), Özel Bina (ÖB) ve Kültür Birikimi (KB) adlarını verdim. Şimdilik bunların Türkçe karşılıklarını bilmediğimiz için anlaşılabilir olması adına veriyorum bu isimleri.
Oyuna başladığımız ilk çağ, Neolithic çağ olacak. Her oyuncu bir Nomadic Tribe olarak başlıyor hayatına. Bu kültürün KB'si bize üç farklı seçenek sunuyor ve bu seçeneklerle şehrimiz büyüdükçe endüstri artışı, yemek artışı ya da bilim artışı alabiliyoruz. Sembolik Birimimiz ise Tribe.
Yazının bundan sonraki kısımlarında her birimin Kültür Birikimini açıklayarak devam edeceğim. SB ve ÖB'leri ve en iyi kombinasyonları ilerleyen yazılarda derlemeyi planlıyorum.
Yazıda istediğiniz çağa atlamak için şu bağlantıları kullanabilirsiniz:
ANTİK ÇAĞ:
Assyrians (Asurlular)
Expansionist (Genişleme Odaklı)
- KB – Kara Birimleri +1 Hareket Kazanır
- ÖB – Dunnu
- SB - Assyrian Raiders
Babylonians (Babiller)
Scientist (Bilim Odaklı)
- KB – Başkentte Araştırılan Tüm Teknolojiler +2 Bilim Kazandırır
- ÖB – Astronomy House
- SB - Ṣäbu Ša Qašti
Egyptians (Mısırlılar)
Builder (İnşa Odaklı)
- KB – İnşa Sağlayan Tüm Bölgeler +1 Ekstra Endüstri Sağlar, Bölgeleri Değiştirmek Daha Az Endüstri Tüketir.
- ÖB – Egyptian Pyramid
- SB – Markabata
Harappans (Harappalılar)
Agrarian (Tarım Odaklı)
- KB – Yemek Sağlayan Tüm Bölgeler +1 Ekstra Yemek Sağlar. +1 Yemek Eğer Uygarlık Nehir Kenarında Kurulduysa
- ÖB – Canal Network
- SB – Runner
Hittites (Hititler)
Militarist (Asker odaklı)
- KB – Tüm Birimlere +1 Saldırı Gücü
- ÖB – Awari
- SB – Gigir
Mycenaeans (Miken Uygarlığı)
Militarist (Asker odaklı)
- KB – Birim Değişimleri Daha Az Endüstri Tüketir. Eğer Birimler Şehir Üzerinde Üretilirse +25% Tecrübe Puanı
- ÖB – Cyclopean Fortress
- SB – Promachoi
Nubians (Nübyeliler)
Merchant (Ticaret Odaklı)
- KB – Lüks ve Stratejik Kaynaklar +4 Altın Sağlar.
- ÖB – Meroe Pyramids
- SB – Ta-Seti Archers
Olmecs (Olmekler)
Aesthete (Estetik Odaklı)
- KB – Artan Her Sınıra Karşı +1 Influence.
- ÖB – Olmec Head
- SB – Javelin Throwers
Phoenicians (Fenikeliler)
Merchant (Ticaret Odaklı)
- KB – Şehir Ya Da Outpost'lardaki Tüccarlar +2 Altın Sağlar
- ÖB – Haven
- SB – Bireme
Zhou (Zhou Hanedanlığı)
Aesthete (Estetik Odaklı)
- KB – Her Bölge +2 Stability Sağlar
- ÖB – Confucian School
- SB – Zhànche
KLASİK ÇAĞ:
Achaemenid Persians (Ahameniş İmparatorluğu)
Expansionist (Genişleme Odaklı)
- KB – Şehir Nüfusuna +2
- ÖB – Satrap Palace
- SB – Immortals
Aksumites (Aksumlar)
Merchant (Ticaret Odaklı)
- KB – Şehirler Arasında Yapılan Ticaret Yollarında Ekstra Yüzde 10 Altın Kazanımı
- ÖB – Great Obelisk
- SB – Shotelai
Carthaginians (Antik Kartaca İmparatorluğu)
Merchant (Ticaret Odaklı)
- KB – İnşa Edilebilen Birimlerin Ücretini Yüzde 50 Oranında Düşürür
- ÖB – Cothon
- SB – War Elephant
Celts (Keltler)
Agrarian (Tarım Odaklı)
- KB – Şehirlerdeki İnsan Başına +2 Yemek
- ÖB – Nemeton
- SB – Gaesati
Goths (Gotlar)
Militarist (Asker odaklı)
- KB – Yağmalanan Bölgelerdeki Birimler +5 Saldırı Gücü Kazanır
- ÖB – Tumulus
- SB – Gothic Cavalry
Greeks (Yunanlar)
Scientist (Bilim Odaklı)
- KB – Şehirdeki Araştırmacı Başına +2 Bilim
- ÖB – Amphitheatron
- SB – Hoplites
Huns (Hunlar)
Militarist (Asker odaklı)
- KB – Atlı Birimler +3 Saldırı Gücü, Göçebe Birimler +3 Saldırı Gücü Kazanır
- ÖB – Ordu
- SB – Hunnic Horde
Mauryans (Maurya İmparatorluğu)
Aesthete (Estetik Odaklı)
- KB – Oyun İçerisinde Etkisi Altına Aldığı Her Bağımsız Uygarlık Başına +10 Bilim Kazanır
- ÖB – Stūpa
- SB – Saṃnāhya
Maya (Maya Uygarlığı)
Builder (İnşa Odaklı)
- KB – Endüstri Üreten Her Bölge +2 Endüstri Üretir
- ÖB – K'uh Nah
- SB – Noble Javelineers
Romans (Roma İmparatorluğu)
Expansionist (Genişleme Odaklı)
- KB – Her Orduya +1 Birim Hacmi
- ÖB – Triumphal Arch
- SB – Praetorian Guards
ORTA ÇAĞ:
Aztecs (Aztekler)
Militarist (Asker odaklı)
- KB – Birimleri Düzenlemenin Endüsti Ücreti Yüzde 25 Oranında Düşer
- ÖB – Sacrificial Altar
- SB – Jaguar Warriors
Byzantines (Bizans İmparatorluğu)
Merchant (Ticaret Odaklı)
- KB – Her Ortaklık Başına Artı Yüzde 5 Altın Kazanımı
- ÖB – Hippódromos
- SB – Varangian Guards
English (İngilizler)
Agrarian (Tarım Odaklı)
- KB – Farmers Quarter'dan +3 Endüstri Kazanımı
- ÖB – Stronghold
- SB – Longbowmen
Franks (Frankler)
Aesthete (Estetik Odaklı)
- KB – Şehirlerde Yüzde 50 Yemek Artışı
- ÖB – Scriptorium
- SB – Franci Milites
Ghanaians (Ganalılar)
Merchant (Ticaret Odaklı)
- KB – Her Lüks Kaynak Başına +5 Altın
- ÖB – Luxuries Market
- SB – Meharists
Khmer (Khemer İmparatorluğu)
Builder (İnşa Odaklı)
- KB – Her Makers Quarter +3 Endüstri Kazandırır
- ÖB – Baray
- SB – Dhanvī-gaja
Mongols (Moğollar)
Militarist (Asker odaklı)
- KB – Ordunun Yağma Oranı Yüzde 100'e Çıkar
- ÖB – Orda
- SB – Mongol Horde
Norsemen (Vikingler)
Militarist (Asker odaklı)
- KB – Yüzen Birimlere +3 Hareket Kabiliyeti ve +2 Saldırı Gücü.
- ÖB – Naust
- SB – Langskip
Teutons (Töton Şovalyeleri)
Expansionist (Genişleme Odaklı)
- KB – İmparatorluktaki Her Aynı Dine İnanan İnsan başına +1 Altın ve Bilim
- ÖB – Kaiserdom
- SB – Teutonic Knights
Umayyads (Emeviler)
Scientist (Bilim Odaklı)
- KB – Sınır Başına +10 Bilim
- ÖB – Grand Mosque
- SB – Haras
ERKEN MODERN ÇAĞ:
Dutch (Hollanda)
Merchant (Ticaret Odaklı)
- KB – Ticaret Başına +2 Altın
- ÖB – V.O.C Warehouse
- SB – Fluyt
Edo Japanese (Edo Japonyası)
Aesthete (Estetik Odaklı)
- KB – Şehirlerdeki Nüfus Başına +1 Influence Kazanır
- ÖB – Tera
- SB – Naginata Samurai
Haudenosaunee (İrokualar)
Agrarian (Tarım Odaklı)
- KB – Şehirlerdeki Çiftçi Başına +2 Yemek Kazanımı
- ÖB – Three Sisters Plantation
- SB – Rotiskenrakehte
Joseon (Joseon Krallığı)
Scientist (Bilim Odaklı)
- KB – Şehirlerdeki Çiftçi Başına +2 Yemek Kazanımı
- ÖB – Seowon
- SB – Geobukseon
Ming (Ming Hanedanlığı)
Aesthete (Estetik Odaklı)
- KB – Civic Değiştirirken ya da kullanırken -%20 kaynak kullanımı
- ÖB – Grand Teahouse
- SB – Rocket Cart
Mughals (Babürlüler)
Builder (İnşa Odaklı)
- KB – Etkisi Altında Kalan Tüm Bölgeler Başına +%2 Endüstri Artışı
- ÖB – Jama Masjid
- SB – Gajnal
Ottomans (Osmanlı İmparatorluğu)
Expansionist (Genişleme Odaklı)
- KB – Outpost'ları Düzenlemenin Maaliyeti Düşer
- ÖB – Sultan Camii
- SB – Janissaries
Poles (Polonyalılar)
Military (Asker odaklı)
- KB – Garrison Üzerindeki Birimler +20 Fortification Alır
- ÖB – Barbican
- SB – Winged Hussars
Spanish (İspanyollar)
Expansionist (Genişleme Odaklı)
- KB – Tur Başında, Düşman Bölgesinde Bulunan Her Birime +3 Saldırı Gücü
- ÖB – Catedral Gótica
- SB – Conquistadores
Venetians (Venedikliler)
Merchant (Ticaret Odaklı)
- KB – Sınırlar İçerisindeki Her Ticari Rota Karşılığında +1 Influence
- ÖB – Botteghe Di Artisti
- SB – Galleass
ENDÜSTRİ ÇAĞI:
Austro-Hungarians (Avusturya – Macaristan İmparatorluğu)
Aesthete (Estetik Odaklı)
- KB – Özel Bölgeler Başına +2 Influence. Ülkenin Şehirlerini Etki Altına Almak Daha Uzun Sürer.
- ÖB – Opernhaus
- SB – Evidenzbureau Agents
British (İngilizler)
Expansionist (Genişleme Odaklı)
- KB – Başkentteki Sınırlar Başına +%5 Altın ve Bilim Kazanımı
- ÖB – Colonial Office
- SB – Redcoats
French (Fransızlar)
Scientist (Bilim Odaklı)
- KB – Şehirlerde +%10 Bilim Kazanımı
- ÖB – Exhibition Hall
- SB – Cuirassiers
Germans (Almanlar)
Militarist (Asker odaklı)
- KB – Ağır Silahlara +3 Saldırı Gücü
- ÖB – Coking Works
- SB – Uboat
Italians (İtalyanlar)
Aesthete (Estetik Odaklı)
- KB – İtalyanlar Commons Quarter'dan +10 Stability Kazanır. Bu Birimi Modifiye Etmenin Maaliyeti De Düşer
- ÖB – Teatro
- SB – Alpini
Mexicans (Meksikalılar)
Agrarian (Tarım Odaklı)
- KB – Tüm Şehirlerde +%20 Yemek Kazanımı
- ÖB – Hacienda
- SB – Soldaderas
Persians (Persler)
Builder (İnşa Odaklı)
- KB – Ortak Projelerin Maaliyeti %25 Oranında Düşer
- ÖB – Caravanserai
- SB – Jazayerchis
Russians (Ruslar)
Expansionist (Genişleme Odaklı)
- KB – Bağlı Şehirlerde Üretilen Birimler +10 Tecrübe Puanı Kazanır. İlişki Kurulan Şehirlerde +10 Savaş Desteği Alır
- ÖB – Sobor
- SB – Cossacks
Siamese (Siyam)
Builder (İnşa Odaklı)
- KB – Şehirlerde Bulunan Tüccar Başına +%3 Endüstri
- ÖB – Floating Market
- SB – Gatling Elephant
Zulu (Zulular)
Militarist (Asker odaklı)
- KB – Birimler +%50 Can Yenilenmesi Kazanır
- ÖB – Warrior's Izindlu
- SB – Impi
MODERN ÇAĞ:
Americans (Amerikalılar)
Expansionist (Genişleme Odaklı)
- KB – Takas Ettiği Her Kaynak Başına +10 Influence
- ÖB – Defense Agency
- SB – Lightning
Australians (Avustralyalılar)
Builder (İnşa Odaklı)
- KB – Tüm Şehirlerde +%20 Endüstri
- ÖB – Strip Mining Complex
- SB – All Terrain PMV
Brazilians (Brezilyalılar)
Agrarian (Tarım Odaklı)
- KB – Şehirlerdeki Çiftçi, İşçi, Tüccar ve Araştırmacı Başına Sırasıyla +2 Yemek, +2 Endüstri, +2 Altın ve +2 Bilim Kazanır
- ÖB – Agronomy Lab
- SB – Jungle Brigades
Chinese (Çinliler)
Merchant (Ticaret Odaklı)
- KB – Devam Eden Tüm Ticaret Rotalarının Altın Getirisi %50 Artar
- ÖB – People's Congress
- SB – Guardians
Egyptians (Mısırlılar)
Aesthete (Estetik Odaklı)
- KB – ÖB'de +4 Influence Kazanımı
- ÖB – Archaeological Dig
- SB – Free Officers
Indians (Hintliler)
Aesthete (Estetik Odaklı)
- KB – Etki Bölgesinde Bulunan Sınır Başına +%10 Altın Kazanımı
- ÖB – Ashram
- SB – Peacekeepers
Japanese (Japonlar)
Scientist (Bilim Odaklı)
- KB – Henüz Bilinmiyor
- ÖB – Robotics Lab
- SB – Reisen
Soviets (Sovyetler Birliği)
Expansionist (Genişleme Odaklı)
- KB – Birimlerde Değişim Yapmanın Ücreti Azalır
- ÖB – Arms Factory
- SB – Red Army Tank
Swedes (İsveçliler)
Scientist (Bilim Odaklı)
- KB – Özel Bölge Başına +1 Bilim. Research Quarter İse +3 Bilim Kazandırır.
- ÖB – Research Institute
- SB – Stealth Corvette
Turks (Türkler)
Agrarian (Tarım Odaklı)
- KB – Özel Bölgelerde +5 Food ve +10 Stability Kazanımı
- ÖB – Public School
- SB – Stealthy Operative Missile
Emeğinize sağlık !!