Güncel: Listemizi 4 yeni oyunla güncelledik: Chained Echoes, Midnight Fight Express, Return of the Obra Dinn ve Bright Memory.
- o -
Bir yerlerden duymuşsunuzdur şu meşhur “Tek başıma GTA ya da Call of Duty yapabilir miyim?” sorusunu. Yüzlerce kişinin çalıştığı AAA oyunları tek başınıza yapmak elbette mümkün değil. Ancak birazdan listede karşılaşacağınız bu insanlar, dünyanın bayıldığı, bazılarının tüm zamanların en çok satanlara girdiği o oyunları büyük emekler sonucu ortaya çıkarmış. Bir GTA yapamazsınız ama bir Stardew Valley yapabilmek mümkün.
Listemize başlamadan belirtelim: Buradaki oyunlar, her şeyiyle bir kişi tarafından geliştirilen oyunlar olarak anılsa da çoğunluğu müzik olmak üzere oyunun göreceli olarak küçük kısımları dışarıdan destek alınarak yapılmış olabilir. Biz özellikle tasarımı, grafiklerini ve programlamasını tek kişinin yaptığı oyunları listeye almaya özen gösterdik, ki bu oyunlar dünya genelinde de tek başına yapılan oyunlar olarak geçiyor. Eğer gözden kaçırdığımız yapımlar varsa yorumlarda görmekten şeref duyarız efendim.
Chained Echoes
Chained Echoes: Alman geliştirici Matthias Linda Chained Echoes için Kickstarter sayfası açtığında, oyunun tamamlanmasının yedi sene süreceğinden bihabermiş. Hatta o zaman dolandırıcı olarak bile adlandırılmış. Ancak yıllar onun çocukluk sevdası JRPG oyunlarının modern versiyonunu yapmaktan alıkoymamış ve ortaya çıkardığı şey ve aldığı oldukça olumlu yorumlar iyi ki alıkoymadığının göstergesi.
Midnight Fight Express
Midnight Fight Express: Polonyalı Jacob Dzwinel, Midnight Fight Express'in 4 senelik geliştirme sürecinde o kadar çok zorlanmış ki bir daha oyun yaparsam kesin yalnız yapmayacağım diyor. Her şeyi tek başına geliştirmek, bilmediğin şeyleri öğrenmek zorunda kalmak ve bir çocuk sahibi olmak onu fazlaca yormuş ama nihayetinde gurur duyacağı bir şey var elinde.
Thomas Was Alone
Thomas Was Alone: Bize geometrik şekillerin de duygularının olduğunu öğreten oyun Thomas Was Alone, özellikle hikaye anlatımıyla öne çıkan bir yapım oldu.Oyunun yapımcısı Mike Bithell, 2010 senesinde 24 saat içerisinde Thomas Was Alone’un flash tabanlı bir sürümünü bir internet sitesinde paylaştıktan sonraki ilk haftasında 100.000 tık almayı başarınca Bithell ipleri sıkılaştırıyor ve 2012 senesinde bir milyondan fazla satacak, BAFTA ödüllü oyunun tam sürümünü çıkarıyor.
Banished
Banished: Luke Hodorowicz’in hikayesi gerçekten ilginç ilerlemiş. 10 sene boyunca Vicious Cycle Software’de grafik programcısı olarak çalışan Hodorowicz, artık yaptığı işten sıkılmış ve kendi başına oyun geliştirmeye başlamış. İlk olarak yaptığı oyun zombi temalı aksiyon RPG türündeymiş. Ancak Hodorowicz yaptığı şeyin eğlenceli olmadığına karar verip 8 aylık emeğini oracıkta bırakmış ve daha büyük bir projeye, yani Banished’e 2011 senesinde başlamış. 3 senede harcanan 5500 saatlik çalışmanın sonunda birçoğumuzun o çok sevdiği oyun ortaya çıkmış Oyungezerler.
Oyunun müzikleri hariç her şeyini kendi başına yapan Hodorowicz aslında müzikleri de kendisi besteleyecekmiş. Ancak oyunun alfa testini deneyen müzisyen arkadaşı, Hodorowicz’ten hızlı davranarak oyunun bestecisi oluvermiş. Hayat gerçekten garip...
Minecraft
Minecraft: Tüm zamanların en çok satan 2. oyununa bu saatten sonra ne söyleyebilirim ki? Geliştirilme hikayesi en çok bilinen hikayelerden olan Minecraft’ın ilk sürümü İsveçli Markus Persson tarafından sadece bir haftada yapıldı. Java programlama diline yazılan oyun o kadar çok beğenildi ki Microsoft 2014 senesinde 2,5 milyar dolar vererek Persson’un stüdyosu Mojang’ı satın aldı. Sürekli güncellenen oyun şu anda Skyrim’den fazla platformda bulunuyor (Evet inanması güç).
Braid
Braid: Bağımsız oyun geliştiriciler arasında en ünlülerden olan Jonathan Blow, Braid’e 2004’te başladı. Bir sene sonra çıkan ilk versiyon Bağımsız Oyunlar Festivali’nden ödül kazanmasına rağmen sanat tasarımı konusunda halen eksikti. 3 senelik geliştirme ve 200 bin dolarlık masraftan sonra oyun günümüzdeki haline geldi ve sadece piyasadaki en iyi bulmaca oyunlarından olmakla kalmayıp bağımsız yapımların da önünü genişletmiş oldu.
Axiom Verge
Axiom Verge: Metroid oyunlarından oldukça esinlenilen 2D oyun Axiom Verge’ün yapımına Thomas Happ 2010 senesine yan proje olarak başlamış. Ancak işler ciddileşmiş ve Happ tam beş sene, müziğinden programına pazarlama işleri hariç her şeyine kendi başına koşturmuş. Bu kadar büyük bir uğraş sonuçsuz da kalmadı. Steam’de %94 olumlu alan Axiom Verge, The Game Awards 2015’te de En İyi Bağımsız Oyun dalında aday olarak gösterildi.
Cave Story
Cave Story: Pixel adıyla da tanınan Japon geliştirici Daisuke Amaya 2004 senesinde çıkardığı Cave Story’nin yapımına beş sene önce boş zamanlarını değerlendirme amaçlı başlamış. Müziklerini dahil kendisinin yaptığı oyun o kadar çok beğenildi ki ilerleyen senelerde çeşitli platformlara çıkmaya devam etti.
Papers, Please
Papers, Please: Papers Please tanımlaması güç olduğunu düşündüğüm bir oyun. Gümrük bölgesinde pasaport kontrolü yaptığımız oyunun nesi birçok ödül alabilir diye insan uzaktan soruyor. Siz en iyisi Lucas Pope’tan çıkmış bu özgün mü özgün oyunu kendiniz deneyimleyin. Ha bu arada Lucas Pope eski bir Naughty Dog çalışanı ve Uncharted: Drake’s Fortune ile Uncharted 2: Among Thieves’in yapımında yer almış biri.
Return of the Obra Dinn
Return of the Obra Dinn: Lucas Pope'un Papers, Please başarısından sonra işlerin kolay olacağını düşünüyorsanız yanılmış olursunuz. Zira kendisi başarılı bir ikinci oyunun nasıl yapabileceği hakkında yıllarca düşünmüş ve Return of the Obra Dinn'i yaparken de uzun bir süre boyunca ne yaptığı hakkında bir fikri yokmuş. Ancak kafasındaki fikirleri bir şekilde birleştirmeyi başarmış ve bize oldukça özgün bir yapım bırakmış oldu.
Bright Memory
Bright Memory: AAA oyunlardan çok da farklı gözükmeyen Bright Memory'nin tek bir kişi tarafından geliştirildiğine inanmam biraz vakit aldı açıkçası. Hele oyunu geliştiren Zeng Xiancheng'in sadece 25 yaşında olduğunu öğrendiğimde. Unreal Engine 4 ile geliştirilen oyun uzun süreler vaat etnese de bu yaşta böylesine bir emek ayakta alkışlanacak türde.
Stardew Valley
Stardew Valley: Eğer Stardew Valley’in bir kişi tarafından yapıldığını ilk kez duyduysanız şoke olmuş olabilirsiniz, çünkü hepimiz ilk duyduğumuzda olduk. Ancak bırakın oyunu, Eric Barone oyun motorunu dahi kendisi yazmış! Ama bu tabii ki de kolayca olmamış. Barone oyun motorunu yaparken çok zorlanmış ve motor yapımını bitirdikten sonra “Bir daha bu işe elimi sürmem” demiş. Büyük sabrından dolayını kendisini ayrı takdir etmek gerek. 4 seneden fazla süren yoğun geliştirme sürecinin ardından Stardew Valley’i hepimiz çok sevdik, ki zaten 20 milyon satarak tarihin en çok satan oyunlardan biri olması bunu gösteriyor.
Remnants of Naezith
Remnants of Naezith: Kendi oyun motorunu yapmak demişken biraz göğsümüz kabarsın istedim. Tolga Ay’ın (öhöm) oyun motoru dahil birçok işi kendi başına, 3 senede yaptığı Türk yapımı Remnants of Naezith listedeki diğer isimler kadar popüler değil, evet. Ancak oyunun harika çalışan mekaniği ve bölüm tasarımı mevcut. Üstelik oyun içerisinde kendi bölümlerinizi de tasarlayabiliyorsunuz. Yapımına uzun saatlerin harcandığı her halinden belli olan oyuna sevgili Nurettin de incelemesinde 9 vermişti.
Dust: An Elysian Trail
Dust: An Elysian Tail: Coloradolu geliştirici Dean Dodrill aslen animatör. Fortnite ile ününe ün katan Epic Games’te çeşitli animasyonlar yapmış olan Dodrill 2009’da kod yazma işine girişmiş, iyi ki de girişmiş. Çünkü 4 sene sonrasında Dust: An Elysian Tail isimli muhteşem oyunla tanıştırdı bizi. Sanat tasarımından programına birçok işi kendi başına üstlenen Dodrill bir sonraki yapımı Never Stop Sneakin'de aynı başarıya ulaşamadı.
Undertale
Undertale: 2 sene gibi kısa bir sürede Undertale’i baştan sona yapan Toby Fox, muazzam müziklerin, unutulmaz karakterlerin yer aldığı oyunun arkasındaki tek isim. Üstelik kendisi Undertale için “niş bir oyun” diyor. Fox ilk olarak Undertale’in küçük bir demosunu çıkardıktan sonra gelen iyi yorumlar üzerine 2 saat sürecek tam sürüm için çalışmalara başlıyor. Ancak oyunun yapımını bitirdiğinde toplam süre beklenmedik şekilde 6 saate çıkıyor. Çok fazla insanın ilgisini çekebilecek bir görsel sunumu olmamasına rağmen Undertale çıktıktan bir süre sonra resmen patlama yaşadı ve en çok sevilen indie yapımlar arasına adını yazdırdı.
Tetris
Tetris: 170 milyonla tüm zamanların en çok satan oyunu olan Tetris’in arkasında kişi Rus Alexey Pajitnov, 1984 yılında Sovyet Bilimler Akademisi’nde yapay zeka araştırmacısı olarak çalışırken yeni gelen donanımları test etme amaçlı yapmış Tetris’i. Gelin görün ki bu oyun birçok yerden gelmiş geçmiş en iyi oyun ödülünü aldı.
Unturned
Unturned: Minecraft’ın açtığı kapıdan ilerleyen Unturned, ilk olarak web tarayıcısında oynanabilir olduğunda geliştirici Kanadalı Nelson Sexton sadece 16 yaşındaydı. Nelson bu kadar genç olunca haliyle oldukça farklı durumlar yaşamış. Mesela bir gün Kimya öğretmeni Nelson’a, öğrencilerinin Unturned ve kendisi hakkında konuşurken duyduğunu, kendi bilgisayarının bozulduğunu ve tamir etmesini rica etmiş.
Oyunun web tarayıcı sürümündeki sorunları düzeltip ikinci versiyonu Steam Greenlight’a 2014 senesinde koyan Sexton, birkaç ay sonrasında Erken Erişim’e geçmeyi başardı. 3 sene devamlı olarak güncellenen Unturned 2017 temmuzunda final sürümüne ulaştı.
Rollercoaster Tycoon
RollerCoaster Tycoon: 1999 yılında Chris Sawyer tarafından geliştirilen RollerCoaster Tycoon, aslında Transport Tycoon serisinin ikinci oyunu olarak planlanmış. Ancak Sawyer, roller coaster’lara büyük ilgi beslemeye başlamış ve oyunun içeriğini değiştirerek günümüzdeki halini aldırmış. Oyunun ismi geliştirilme aşamasında uzun süre White Knuckle olarak anılsa da “Tycoon” adının geleneğinin bozulmaması adına daha sonrasında RollerCoaster Tycoon’a çevrilmiş. Ayrıca, Sawyer oyunu eski makine dillerinden olan x86 Assembly’de yazmış.
Geometry Dash
Geometry Dash: İsveçli Robert Topala, oyun geliştiriciliğine başladığında inşaat mühendisi olarak çalışıyormuş. Geometry Dash’in yapımına da eğlencesine başlamış. Hatta kendine “küçük bir ek gelir olur belki” diyormuş. Geliştirilirken “zıplayan top şeysi” olarak tanımladığı Geometry Dash’i 4 ayda bitiren Topala, anladığınız üzere milyonların oynadığı bir oyun yaptığından pek de haberi yokmuş. Küçük eğlencelerimizin bile nerelere gidebileceğini gösteren harika bir örnek.
Gorogoa
Gorogoa: Geçtiğimiz senenin başarılı bağımsız oyunlarından olan Gorogoa, Jason Roberts tarafından 5 senede tamamlanan bir bulmaca oyunu. Özellikle sanatsal açıdan oldukça etkileyici olan oyun 2 saat gibi kısa bir sürede bitse de Roberts oyunun her anının dolu dolu olması için çok çabalamış. 2012 yılında duyurulan Gorogoa 2014 yılında Roberts’ın finansal sıkıntıları sebebiyle o sene içerisinde erken çıkması planlanırken önce Indie Funds’tan, ardından oyunun dağıtıcısı Annapurna’dan gelen destek Roberts’ın kafasındaki oyunu yapmasını sağlamış.
Lone Survivor
Lone Survivor: Jasper Bryne çok bilinen bir isim olmasa da kendisi 2D korku oyunu Lone Survivor’ı kendi başına piyasaya çıkarmayı başarmış biri. Müzik sektöründe Sonic adıyla bilinen Bryne aynı zamanda bas ve bateri prodüktörü. Hotline Miami serisinin o harika müzikleri var ya, işte o müziklerin arkasındaki isimlerden biri de Jasper Bryne.
rethink nerede