Medal of Honor, Call of Duty, Battlefield, Brothers In Arms, Red Orchestra gibi serilerin tamamı, yıllarca tarih kitaplarından da okuduğumuz savaşları konu aldıkları için ortak bir noktada buluşuyor. Elbette savaşları konu alan seriler bu kadar az değil, yüzlerce oyun saymamız mümkün ama hem bazılarını özellikle es geçmek istiyorum, hem de konumuz olan Battlefield 4'den çok uzaklaşmamak gerekiyor.
Medal of Honor'ın açtığı yoldan çok başarılı şekilde ilerleyen Call of Duty'nin ilk üç oyununun ardından, Call of Duty 4; yani Modern Warfare ile birlikte modern savaşları konu alacağı ilk duyurulduğu anı hatırlayabiliyor musunuz? Ben çok iyi hatırlıyorum, zira eski savaşları konu alarak bu anlamda çok büyük başarıya imza atan serinin mahvolacağını düşünüyordum. Neyse ki Modern Warfare serinin ikinci oyunla birlikte en başarılısı oldu da korkulanlar gerçek olmadı. Tabii o serinin "her sene bir oyun" mantığına bürünmesi ve son oyunlara doğru kalitenin çok fazla düşmesi de epey üzücü.
Gelelim kendisinden sonra çıkmasına rağmen, o dönemde daha fazla tutulan ilk Call of Duty oyununun karşısına farklı oynanış dinamikleriyle çıkan ve FPS oyuncularının kendi aralarında bölünmesine yol açan ilk Battlefield oyununa; Battlefield 1942. Çok geniş haritalar, kullanılmaya hazır araçlar, helikopterler, uçaklar... Çoklu oyunculu tarafı o kadar başarılı oldu ki, kalabalık sunucularda bitmek bilmeyen çarpışmalar yaşandı ve o zaman savaş konulu FPS oyunlarının "nasıl olması gerektiğine" dair birçok şey yazılıp çizildi. 2002'de çıkan oyundan bir sene sonra Call of Duty gelip işi senaryo tarafına çevirince de, az önce bahsettiğim ayrım daha da derinleşti ve hepimizin bildiği gibi günümüze kadar genişleyerek geldi.
Zamanı biraz ileri sarıp yakın geçmişe gidersek de, Frostbite 2 motoruyla birlikte grafik anlamda tüm rakiplerini ezip geçen bir Battlefield 3 ile karşılaştık. Üstelik seri boyunca ilk defa tek kişilik senaryoya önem verildi, çok bilindik ve alışılmış bir senaryo da olsa Battlefield tecrübesi tek kişilik moda da taşındı. Ama oyunun asıl başarısı, elbette bu zamana kadar geliştirilmiş en iyi online sisteminde yatıyordu. Tıpkı seneler önce Battlefield 1942'nin yaptığı gibi bir başarı elde eden Battlefield 3, geniş haritalarda harika grafikler eşliğinde birbiriyle mücadele eden milyonlarca oyuncuyla doldu taştı. Şimdi ise elimizde, Frostbite 3 motorunun gücüyle daha da şahlanan bir Battlefield 4, 17 dakikalık oynanış videosu, açıklanan detaylar ve büyük bir savaş var.
DICE ile harika bir serüven daha geliyor.
İtiraf etmemiz gereken bir şey var. Battlefield 4'ün geleceğini hepimiz biliyorduk ve ilk duyurulduğunda da fazla şaşırmadık. Önceki çok kısa videolar ile adından söz ettiren oyun, ardından tam 17 dakikalık bir oynanış videosuyla resmî olarak duyurulmuştu hatırlarsanız.
Artık yapımcılar oynanış videoları yayınlamak konusunda biraz daha bonkörler diyebiliriz. DICE de bu firmalardan biri ve ağzımızın suyunu akıtacak kalitedeki bir video da onlardan geldi. 17 dakikalık bu oynanış videosuna birazdan detaylı şekilde bakacağız ancak yapımcıların yeni oyunda yapmak istediği bir takım şeyler var. Bunlara geçmeden önce, şu adrestekibahsettiğimiz oynanış videosunu izlemenizi -izlemediyseniz elbette- öneriyorum.
Şimdi gelelim Battlefield 4 oyunuyla yapımcıların neler yapmak istediğine. Aslında aşağıda yazanlar oyunun genel olarak nasıl bir şey olacağını da gözler önüne seriyor.
Öncelikle, az önce de söylediğim gibi Battlefield 3 ile tek kişilik tarafa da göz atan yapımcılar bu konuda çok başarılı olamamışlardı. Bunun en büyük nedenlerinden biri de, teknik anlamda harika bir konumda bulunan oyunun hem senaryo anlamında çok derin olmaması, hem de karakterlerin akılda kalıcı olmamasıydı. Battlefield 4 geliştirilirken üzerinde en çok durulan konulardan biri de kesinlikle bu. Tek kişilik senaryonun en az çoklu oyunculu mod kadar etkin olabilmesine uğraşıyor ve bunu da karakterleri daha gerçekçi ve oyuncuyla daha fazla iletişim kuracak tipler olarak tasarlıyorlar. Zaten videoya detaylı şekilde bakarsanız, askerlerin animasyonları, hareketleri, ses tonlarındaki değişimler de tamamen buna yönelik şekilde hazırlanmış.
Tek kişilik senaryoya ait diğer bilgi ise, şu ana kadar açıklanan iki ülke olması. Bunlar Azerbeycan ve Çin. Oyunun büyük kısmı Çin'de geçecek olsa da videoda 17 dakika boyunca gördüğümüz haritalar Bakü'de.
Yine tek kişilik senaryoyu etkileyecek yeniliklerden biri, oldukça az da olsa oyuna yedirilen "emir komuta" zinciri. Artık takım arkadaşlarınıza çok basit emirler verebileceksiniz. Bu emirler arasında düşmanın dikkatini dağıtmak için ateş açmalarını söylemek ya da bir düşmanı seçerek ona ateş ettirmek var. Bu emirlerin oynanışı etkilediği kısmı ise, özellikle kalabalık düşman gruplarına karşı çatışırken -videoda gördüğünüz üzere- onların arkasına dolaşabiliyorsunuz. Tabi bunu yapmadan önce arkadaşlarınıza emir verip, düşmanın dikkatini sizden uzaklaştırmalısınız. Yoksa arkalarından dolaşayım derken kucaklarına düşmeniz olası.
Daha dinamik bir çevre oluşturan yapımcılar, bunun da oynanışı çeşitlendirmesi için uğraşıyorlar. Örnek vermemiz gerekirse, ormanlık bir alanda ateş ederek ilerlerseniz çevredeki kuşlar sizden korkarak uçuyor ve düşmanlar da buna bağlı olarak sizi fark ediyorlar. Aynı şekilde arabaların alarmlarını açarsanız ya da daha farklı şekillerde ses çıkartırsanız, düşmanlar sizi fark ediyor ve sizi aramaya başlıyorlar.
Need for Speed'deki "Autolog" sistemini hatırlıyorsanız, Battlefield 4'de de buna benzer bir sistem geliştiriyor DICE ekibi. Bu sistem sayesinde görevler esnasında arkadaş listenizdeki diğer oyuncularla yarışabileceksiniz. Görevler sırasında kim daha fazla düşman öldürdü, kim daha fazla "dogtag" topladı veya kim bölümleri daha hızlı bitirdi gibi istatistiki yarışmalar olacak. Eğer arkadaşlarınızın önüne geçmek istiyorsanız da bu bölümleri tekrar tekrar oynayacaksınız ki oyunun tekrar oynanabilirliğini arttırmak için hiç fena bir fikir değil.
Savaşta her şey mübahtır!
DICE bu dönemlerde ilginç bir yol izleyerek tek kişilik moda ait birçok detay açıklarken, oyunun asıl güçlü olduğu çoklu oyunculu modu için pek bir şey paylaşmıyor. Battlefield 4 muhtemelen bu zamana kadarki en iyi çoklu oyunculu deneyimi sunacaktır bizlere, o yüzden tek kişilik taraf hakkındaki videoya detaylı şekilde bakalım.
Video dört askerin okyanusun dibini boylamış bir arabanın içerisindeki görüntüsüyle başlıyor. Bu dört asker ise; Pac, Recker, Irish ve bize arabanın içerisinde "cama ateş et!" diye emir veren Dunn. Tam "ne oluyor?" diye düşünürken 13 dakika geriye gidiyoruz ve suyun dibini boylamadan önce neler yaşadığımızı öğrenmeye başlıyoruz.
Battlefield 4 adına dananın kuyruğu da tam olarak burada kopuyor, zira Frostbite 3 motoru gücünü tamamen gösteriyor bu anlarda. Havadaki tozlardan tutun da güneşin yansımalarına, çevredeki detay manyaklığından animasyonlara kadar her şey o kadar gerçekçi ve harika ki, DICE ekibini şimdiden tebrik etmek gerekiyor. Video biraz ilerledikten sonra bina içerisinde iki ekip arkadaşımızla buluşuyoruz. Çevreden Rusça konuşan düşmanların sesleri geliyor, derken dördüncü takım arkadaşımızı yanımıza gelmesi için koruyoruz ve Battlefield 4'ün durmak bilmeyecek aksiyonu burada başlıyor.
Zaten çatışma sırasında gözümüze takılan ilk detay, Battlefield 3 ile oldukça başarılı olan "parçalanabilir çevre" olayının iyice güzelleşmiş olması. Arkasına saklandığı siper nedeniyle vuramadığımız bir düşmanı, daha ağır bir silah ile tamamen yok edebiliyoruz. Tabii çatışmayı bu kadar iyi kılan en büyük detaylardan diğeri de, her BF oyununda olduğu gibi bu oyunda da ses efektlerinin mükemmelliği. Her silahın kendine ait bir sesi, mekana göre yankılanması, patlamalar, seslendirmeler derken BF4'ün de "ses" başlığı altında mükemmele yakın olduğunu söylememiz gerekiyor.
Video ilerliyor, bir çatıya çıkıp tam kurtulacağız derken düşman helikopteri hem bize, hem de kurtuluş biletimiz olan diğer helikoptere ateş ediyor. Bundan sonrası ise Call of Duty serisini akla getiriyor zira her şey o kadar sinematik ki, bir an kontrolün sizde olduğunu bile unutabilirsiniz. Bizim helikopter patlıyor ve bundan sonrası tam bir kedi fare kovalamacasına dönüşüyor. Devasa bir savaş helikopteri size mermi yağdırırken, üç takım arkadaşınızla birlikte her tarafı yıkılan bir binada saklanmaya çalışıyor, parçalanan camların yanından koşuyor ve en nihayetinde bir jip bularak oradan uzaklaşıyorsunuz. Tabi bu sırada Dunn'ın başına gelenleri anlatmıyorum, oraları izlemeniz daha iyi olacaktır.
Battlefield 4 > Battlefield 3
DICE'in kendine güveni ve yayınlanan videoya bakarsak yukarıdaki önermenin gerçek olmaması için hiçbir sebep yok. Henüz çoklu oyunculu tarafıyla alakalı herhangi bir bilgi yok dediğimiz gibi, ama yapımcıların senaryo moduna bu kadar fazla emek harcamaları; çoklu oyunculu tarafın zaten çok başarılı olacağını anlatıyor bizlere.
Bu zamana kadar yüzlerce etkileyici video izledik ve oyunların tam sürümü fos çıktı belki ama, Battlefield 4'ün bunlardan biri olmayacağı kesin. Zira hem videonun tamamen oyun içi görüntülerden oluşması, hem de bu görüntülerin tam bir film kalitesinde olması oyunun çok başarılı olacağını söylüyor sanki. Frostbite 3'ün grafik gücü, harika ses efektleri, kaliteli bir senaryo ve DICE'ın senelerdir çok iyi başardığı ince detaylar ile Battlefield gelmiş geçmiş en iyi savaş FPS'si olmaya aday.
Bu arada unutmadan, oyunun 2013 Sonbahar'da piyasaya çıkacağı söylenmişti yapımcılar tarafından. Bu haberin ardından, EB Games ismide Avustralya merkezli bir oyun satış mağazası tarafından yayınlanan posterde, oyunun 31 Ekim 2013 tarihinde piyasada olacağı yazıyordu. Hatta bu postere göre oyunun ilk DLC'si de şimdiden hazır; ismi de Drone Strike. Battlefield 4 ile birlikte Battlelog.net'in 2.0 versiyonuna çıkacağını ve daha kullanıcı dostu özelliklere sahip olacağını da hatırlatmakta fayda var. Şimdilik PC, Playstation 3 ve Xbox 360 platformlarına hazırlanan oyunun sonradan yeni nesle gelip gelmeyeceği ise belli değil.
Dördüncü oyun gelene kadar Battlefield 3'ün çoklu oyunculu haritalarında jet sürmeye devam! Görüşmek üzere.