Bu bir advertorial'dır.
Uzun yıllardır monitör teknolojilerinde yaşanan ve hayatımıza girmeyi başaran en büyük yenilik Full HD çözünürlüğe geçişti. Bunun üzerine gelen yeni teknolojiler (3D ve 4K de dâhil) bir türlü oyun dünyasına girip hayatımızın parçası haline gelemedi. Bu yüzden bütün monitörlerin birbirine benzediği, neredeyse aynı özelliklere sahip olduğu, hangisini seçtiğinizin fazla önem taşımadığı bir çağda ilerliyoruz yıllardır. Ama durun... Bir marka hariç. Çünkü diğer üreticiler sinema dünyasından teknolojileri oyun monitörü diye bize satmaya çalışırken, gerçekten oyuncuları dinleyen ve onların özel ihtiyaçları için ürünler geliştiren bir firma var: BenQ. Bu ay BenQ’nun 27”lik muhteşem bebeği 2720Z’ye bakıp, onu sözde oyuncu monitörlerinden farklı kılan neymiş bulmaya çalıştık.
#1 Eski ekran boyutlarına dönüş
Artık hem oyunlar hem de monitörler için 16:9 oranı standart haline geldi. Ama oyun tarihi boyunca nice klasikleri 4:3 ekran oranında bıraktık. Bugün bu oyunları oynamaya kalktığınızda oranlar tutmadığı için ekranda sündüğüne, oynanmaz hale geldiğine şahit olmuşsunuzdur. Gerçek bir oyun monitöründen bekleyeceğimiz ilk özellik, garip ama gerçek, geçmişe gidip kendini 17” ve 19” monitörlere çevirebilmesi. BenQ 2720Z menü ayarlarından bunu kolayca yapabiliyor. Üstelik 4:3 oranına göre hitbox’ları ayarlanmış FPS’lerde hedef almanızı kolaylaştırıyor.
#2 Motion Blur’den kurtulma
CRT monitörlerden LCD monitörlere geçerken bir dolu özellik kazansak da çok önemli bir şeyi, hareketli görüntülerdeki netliği kaybettik. Çalışma prensiplerindeki farktan dolayı, ani bir hareket yaptığınızda LCD monitörde görüntü ister istemez bulanıklaşır. Oyun geliştiriciler kendi Motion Blur efektleri ile bunu maskelemeye ve atmosferik etki veren bir avantaja çevirmeye çalışıyor. Bu tek kişilik oyunlarda bir parça çalışsa da, çok oyunculu FPS’leri oynarken bir anda dönüp düşmanı vurmaya çalıştığınızda ihtiyacınız olan şey atmosfer değil, düşmanın piksellerini net olarak görebilmek. BenQ 2720Z’nin Hareket Bulanıklığını Düşürme teknolojisi sizi bundan kurtarıyor. Çok hızlı hareket ettiğinizde bile görüntü netliğini koruduğundan, düşmanlarınıza karşı avantaj sağlıyorsunuz.
#3 Kör eden beyaz ışıklardan kurtulma
Oyun oynarken monitörün parlaklık ve kontrastını genelde sonuna kadar açarız. Hem karanlık noktaları daha iyi görebilmek, hem de oyunları daha canlı görsellerle oynamak isteriz. Ama oyun içinde karanlık sahnelerle parlak olanlar arasında sürekli geçiş yaptıkça ve oyun sürelerimiz uzadıkça bu bizi yormaya, baş ağrıtmaya ve gözleri bozmaya başlar. BenQ’nun geliştirdiği Düşük Mavi Işık teknolojisi bizi bundan kurtarmaya yarıyor. Monitör ayarlarından mavi ışık seviyesini kendinize uyacak şekilde ayarlayabiliyorsunuz. Eğer çok uzun süreler oynuyorsanız daha yüksek güçte, kısa aralıklarla oynuyorsanız daha düşük güçte kullanabilirsiniz. Grafiklerin canlılığına ve gerçekliğine etkisi çok az, ama göz rahatlığınız adına çok büyük fark yaratıyor.
#4 Oyunlarda siyah oranını ayarlama
Oyun oynarken en sinir olduğumuz şeylerden biri aydınlık ve karanlık alanların dengesinin tutturulamamasıdır. Gölgede kalan hiçbir şeyi görmüyorsunuz, parlaklığı çok açınca da aydınlık alanlar fazla patlayıp kör ediyor, üstelik gölgeler de çamura dönüyor. Kimi oyunlar oyun öncesi gama ayarı yaptırarak bunu çözmeye çalışsa da aslında bu sadece yazılımsal bir üçkâğıt. Çünkü bu ayarı yapması gereken oyun değil, monitörünüz kendisi. BenQ’nun Black eQualizer özelliği, monitör ayarlarından siyah yoğunluğunu ve aydınlık ile karanlık alanlar arasındaki dengeyi ayarlamanızı sağlıyor. Böylece hem gözünüze hoş gözüken parlaklık ve kontrastta, hem de gölgede kalan düşmanları ıskalamadan oynayabiliyorsunuz.
#5 Ekran ayarları arasında hızlı geçiş
Her ne kadar beş numaraya alsam da benim kişisel olarak bir monitörde istediğim bir numaralı özellik bu. Bir oyun açmışsınız, parlaklık ve kontrast sonuna kadar açık, oyunun ortasında masaüstüne dönmeniz gerekiyor. Oyunun wiki’sine mi bakacaksınız, Skype’tan biri mi arıyor, müzik mi değiştireceksiniz... Karanlık oyun dünyasından bembeyaz bir web tarayıcıya ya da programa döndüğümde yaşadığım körlük kadar rahatsız eden bir şey bilmiyorum. Bu yüzden oyunlar ve masaüstü için farklı ekran profilleri oluşturabilmek bence bir monitörde olması gereken en önemli özellik. Ama 3-5 saniyeliğine masaüstüne dönmek için her seferinde monitör ayarlarına gir, profil değiştir ile uğraşmak da insanı üşendiriyor. Bu yüzden bana sorarsanız monitör dünyasında bugüne dek gelmiş en büyük buluş S-Switch. Monitörün sağına veya soluna takabildiğiniz bu ek parça, dilerseniz monitörden ayrı olarak da konumlandırılabiliyor. Üzerinde ayar profilleriniz arasında hızlı geçiş yapmanızı sağlayan üç düğme var. Masaüstüne döneceksen tık üçe bas, oyuna geri döndün mü tık bire bas. Bu kadar basit. Ne menü görüyorsunuz ne de ayar. Üstelik üzerinde fare tekerleğine benzer bir tekerlek var ve menüde ayar yapmak istediğinizde hayatınızı kolaylaştırıyor.
#6 Daha hızlı tepki süresi
LCD monitörlere ilk geçtiğimizde en büyük dertleri düşük tepki süreleriydi. İlk çıkan 25ms’lik monitörleri hatırlıyorum da FPS’lerde başınızı oynattınız mı monitör çamura dönerdi. Tepki süreleri zamanla düşse de, halen kaliteli bir monitör ile kötü bir monitörü ayıran en önemli özelliklerden biri. Bizim ihtiyacımız olan BenQ 2720Z’de olduğu gibi 1ms tepki süresi. Belki 1ms ile 2ms arasında çok fark yok diye düşünebilirsiniz, ama unutmayın ki bu Gray to Gray, yani griden griye değişim süresi. Renkli ortamlarda bu fark açılıyor.
#7 Titreşmeyen ekranlar
Uzun süre oyun oynadığınızda gözünüzü rahatsız eden şeylerin başında ekran titreşimi (flicker) gelir. Aslında bu çok ince titreşimleri seçemeyiz, ama gözümüz geri planda titreşimlere adapte olmaya çalıştığı için çok yorulur. Monitörünüzün titreşim yapıp yapmadığını anlamak için cep telefonunuzun kamerasını açarak bakabilirsiniz. Kameranın frekansı ile monitör frekansı arasında fark varsa bir titreşim gösterecektir. Bunu bir iki farklı telefonla deneyerek emin olabilirsiniz. Ya da BenQ XL2720Z gibi sıfır titreşimli bir monitör alabilirsiniz.
BenQ XL2720Z
Arkaışık Ünitesi:LED • LCD Boyutu: 27”
Dikey Yenileme Oranı:100/120/144Hz
Çözünürlük (Maks.):1920x1080
Piksel Aralığı:0.311mm • Parlaklık: 300cd/m2
Dinamik Kontrast • Oranı:12M:1
Panel Tipi:TN
Seyir Açısı: 170°/160°
Yanıt Süresi: 1ms (GTG)
Bağlantılar: D-sub, DVI, HDMIx2, DP1.2, Kulaklık Jakı
Güç Tüketimi: 27W
BenQ XL2420Z
Arkaışık Ünitesi: LED
LCD Boyutu: 24”
Dikey Yenileme Oranı:100/120/144Hz
Çözünürlük (Maks.): 1920x1080
Piksel Aralığı:0.276mm
Parlaklık: 350cd/m2
Dinamik Kontrast Oranı:12M:1
Panel Tipi:TN
Seyir Açısı: 170°/160°
Yanıt Süresi: 1ms (GTG)
Bağlantılar: D-sub, DVI-DL, HDMIx2, DP1.2, Kulaklık Jakı
Güç Tüketimi: 24W