Oyun mu değil mi sorunsalı.
Devamını okuAçık konuşalım Death Stranding bizim Kojima’dan beklediğimiz oyun değildi. Güzel oyun, kırık oyun, kafamızı binlerce soruyla doldurmuş yine üstat, ama hayallerimiz de bir parça kırık kalmış gibi. Diğer yandan da bir insanın her oyunu ile oyun dünyasını değiştirmesini beklemek haksızlık değil mi? Eğer bahsettiğimiz kişi Kojima ise hiç de değil, sadece Death Strading’in büyük bir değişiklik getirmesi için PC’ye gelmesi gerekiyordu.
Bugüne de gördüğümüz en iyi grafikli oyunlardan biri Death Stranding, buna rağmen 3.000TL’nin altındaki bir kartla 4K çözünürlükte 60 FPS oynayabiliyor rahatça. Bu PC oyuncularının alışkanlıklarını değiştirecek bir gelişme. Çünkü bugüne kadar PC oyuncuları olarak 4K’ya sıcak bakmamamızdaki en önemli sebeplerden biri bu çözünürlükte oyunları performanslı oynamanın çok pahalı olmasıydı. Konsol oyuncuları daha yüksek çözünürlüğe doğru giderken biz daha yüksek tazeleme oranlarına gittik. “Ancak RTX 2080 gibi bir kartın olacak ki 4K oynayasın” diye düşünüyorduk. Çok değil geçen ay bu tavsiyeyi vermiştim. Ama karşımızda inanılmaz grafikleri olan bir oyun, RTX 2060 Super ile çatır çatır 4K oynanıyor. Kojima kafaları yine karıştırıyor.
Nasıl Başarmışlar?
Bu başarının üç sebebi var, Death Stranding’in grafik optimizasyonunun iyi olması, oyunda işlemci yükünün düşük olması ve DLSS 2.0’ı çok iyi kullanması. Eğer DLSS 2.0 desteği hızlıca yaygınlaşırsa artık bizi bağlayan işlemcimizin performansı ve oyunun ne kadar temiz geliştirildiği olacak, ekran kartlarımız her durumda 4K çözünürlüğü kaldırabilecek ve hatta UltraWide 2160p’nin yolu açılmış olacak (5120 x 2160 bir kenara yazın bir sonraki hedefimiz bu). Ekran kartı seçerken “4K’yı 60fps mi oynamak istersin 100fps mi” diye düşüneceğiz.
Burada asıl farkı yaratan DLSS 2.0 olduğu için biraz daha detaylı bakalım olayların nasıl değiştiğine. Oyunun ayarlarından bu özelliği açtığınızda GPU oyunu 1080p çözünürlüğünde (Quality modunda 1440p) işlerken RTX’de yer alan Tensor çekirdekleri çözünürlüğü 4K’ya yükseltiyor. Böylece asıl GPU hem daha düşük çözünürlükte çalışıyor hem de anti-aliasing için kaynak harcamıyor. Burada şaşırtıcı olan gördüğümüz görüntü yükseltilmiş çözünürlük olmasına rağmen kalite olarak doğal 4K’dan daha iyi olması. Çünkü Tensor çekirdekleri pixel sayısını arttırmakla kalmıyor, aynı zamanda anti-alias’da uyguluyor. Ancak aynı oyunu doğal 4K olarak oynadığınızda halen grafiklerinin bu kalitede görünmesi için TAA uygulanması gerekiyor, ki bu da genelde görüntüyü bulanıklaştırıyor. Teknik martavalları atalım bir kenara, sonuca bakalım… Aynı grafik kalitesinde tüm çözünürlüklerde %50 performans artışı.
Ben Bunu Öngöremedim
Açıkçası ben de ilk duyduğumda abartıyorlardır diye düşündüm. Ama Death Stranding’i kurup, grafikleri sonuna dayayıp, UWQHD çözünürlükte, RTX 2070 Super ile iki saat boyunca çakılı 100 fps’yi görünce inandım. Burada durup tükürdüğümü de yalamam lazım. DLSS ilk çıktığında bu teknolojinin aslında alt seviye kartlarda daha anlamlı olacağını RTX serisine ekleneceğine GTX serisine eklenmesi gerektiğini söylemiştim. Gerçi bunu söylememin altında ilk çıktığında performans kazanımlarının çok daha sınırlı olması ve grafik kalitesinden ödün vermek gerekmesi yatıyordu. Ben DLSS’in bu kadar kısa sürede bu kadar yüksek kalite ve performans verebileceğini öngörememiştim. Gerçi GTX serisine de çok faydası olacağını düşünüyorum hala, hatta bana sorarsanız bundan sonra Tensor veya benzeri çekirdeği olmayan, yüksek performans AI işleyemeyen GPU’ların hayatımızda hiç olmaması gerekir.
Peki bütün bunlar oyuncuların hayatını nasıl değiştirecek? En basitinden monitörlerin de buna komple adapte olması gerekecek. Nasıl Televizyon dünyasında artık FullHD diye bir şey kalmadıysa, 4K standart hale geldiyse, yakın zamanda aynı şey PC monitörleri için de gerçekleşecek. Üstelik 4K monitöre olan talep arttıkça fiyatları da düşecek, 2.000TL altında orta üst seviye 4K monitörler göreceğiz.
Bunun diğer bir etkisi GTX ile RTX arasındaki performans farkının iyice açılması olacak. GTX 1660 Ti popülerliğini yitirmeye başlayacağı için NVIDIA’nın RTX 3000 serisi ile birlikte RTRX 2060’ı daha da alt seviyeye doğru konumlamasını bekleyebiliriz. Ama asıl büyük baskı işlemci üreticileri üzerinde olacak. Yıllardır tek çekirdek ve oyun performansı yerinde sayan CPU üreticilerinin artık on bin çekirdek işlemci üretme sevdasını bir kenara koyup oyuncuların ihtiyacını dikkate alması gerekecek.
Peki ne zaman?
Elbette tüm bu güzel şeylerin gerçekleşmesi ve fazladan bir kuruş harcamadan oyun performansımızın %50 artması tamamen oyun geliştiricilere bağlı. Ama ben bu konuda umutluyum çünkü Kojima ne yapsa bütün geliştiriciler kulak kabartır. Üstelik Cyberpunk 2077, Watch Dogs: Legion, Vampire: TM Bloodlines 2 gibi yılın önemli hitlerinin yanı sıra PUBG ve ARK gibi popüler oyunlar da yakında bu desteği verecekler. Çünkü bir oyuna DLSS 2.0 desteği eklemek vakit alan zor bir iş değil. Önemli olan bu oyunlarda da bu kadar iyi performans artışı görebilecek miyiz? Değişimin hızını ve etkisini belirleyen bu olacak. Ama bugün yeni bir oyun bilgisayarı topluyorsanız rotayı RTX+4K’ya çevirmekte fayda var.
2060 süper de ekonomik bir kart değil yani.. 1660ti 1660 gibi kartlarda olsa anlarım da derim ok adamlar yapmış... ama 4200tl lik kart bırakalım da o kadar yapsın yani.. ve hepsinden önemlisi yapılan şeyin hep seçilmiş oyunlarda oluyor. diğer oyunlarda destek gelmiyor.. yada gelene kadar adamlar yeni nesil kart çıkarıyor veya yeni bir teknoloji ekleniyor. her sene kart alabilecek seviyede ki adam zaten alır biraz da düşük seviye kullanıcı yüzünü güldürseler..