Kara şövalye tarihi.
Devamını okuKitle fonlaması yoluna girenlerin (ve başarıya ulaşanların) en büyüklerini bir listeleyip akıbetlerini hatırlayalım istedim. Yalnız teknik olarak “erken erişim” de kitle fonlamasına girse de onları buraya dâhil etmedim.
10. Broken Age
Platform: Kickstarter
Topladığı miktar: 3,3 milyon dolar
Kampanya bitişi: Mart 2012
Malazgirt gibi oyun, onun sayesinde kitle fonlama kapıları oyun yapımcılarına açıldı. Grim Fandango, Full Throttle gibi nice point n’ click maceranın başındaki Tim Schafer’ın 15 yıl sonra şirketi Double Fine’la beraber bu türe geri dönüşüydü Double Fine Adventure (ilk başta Broken Age adı yoktu), bu yüzden de kitle fonlamasının ne olduğu daha doğru düzgün bilinmezken bile büyük ilgi topladı. İlk parçası 2014 başında, ikincisi bir yıl sonra çıktı. Beklendiği kadar efsane olmasa da beğenildi büyük ölçüde.
9. Psychonauts 2
Platform: Fig
Topladığı miktar: 3,8 milyon dolar
Kampanya bitişi: Ocak 2016
Yine bir Double Fine & Tim Schafer oyunu. 2005’te çıkan, çok beğenilen ama bu kadar beğenilmesine rağmen finansal açıdan başarısız olan bir oyundu Psychonauts (Steam’e falan çıkınca sonradan biraz toparlamıştı satışlar). Dolayısıyla devamı yıllarca umutsuzlukla beklenmişti ama işte kitle fonlaması böyle zamanlarda parlıyor. Oynanış olarak ilkine çok benzeyecek olan Psychonauts 2’nin 2020’de çıkması bekleniyor.
8. Pillars of Eternity
Platform: Kickstarter / Bağımsız
Topladığı miktar: 3,9 milyon dolar
Kampanya bitişi: Ekim 2012
“Baldur’s Gate’lerin ve Icewind Dale’lerin ruhani devamı” olarak yola çıktı Obsidian. KOTOR 2, NWN 2, New Vegas gibi oyunlar sayesinde müthiş bir güven vardı stüdyoya zaten (herkes Dungeon Siege III’ü olmamış sayıyordu). Nitekim Obsidian da bu güveni boşa çıkarmadı. 2015’te çıkan oyunun modern bir RYO klasiği olduğu konusunda hemfikirizdir sanıyorum. İzometrik eski kafa yapısına rağmen bu kadar tutması da ayrı bir methiye düzme sebebi.
7. Mighty No. 9
Platform: Kickstarter
Topladığı miktar: 4 milyon dolar
Kampanya bitişi: Ekim 2013
Bu sayfadaki oyunlar gördüğünüz gibi az veya çok birer başarı hikâyeleri ama kitle fonlamanın riskli bir şey olduğu konusunda da gösterilebilecek örnekler var. Mighty No. 9 gibi. Mega Man serisinin yaratıcısı Keiji Inafune, Mega Man’in ruhani devamı olarak duyurmuştu oyunu ama çok çok kötü olmasa da beklentileri de kesinlikle karşılayamadı 2016’da çıkan Mighty No. 9. Inafune de o gün bu gündür pek ortalarda yok zaten.
6. Pillars of Eternity II: Deadfire
Platform: Fig
Topladığı miktar: 4,4 milyon dolar
Kampanya bitişi: Şubat 2017
İlk Pillars’la yakaladığı muazzam başarının ardından devam oyununda da kitle fonlaması yolunu tercih etti Obsidian ve bu kez kendisine duyulan güven iyice arttığı için daha da büyük bir gelir elde etti. 2018’de çıktığında yapımcı kadrodaki bazı değişiklikler nedeniyle (Chris Avellone gibi) biraz “efsanevi ilk oyunun seviyesine ulaşamama” sendromu yaşadı ama ona rağmen çok iyi bir RYO olduğu tartışma götürmez Deadfire’ın da.
5. Torment: Tides of Numenera
Platform: Kickstarter / Bağımsız
Topladığı miktar: 4,7 milyon dolar
Kampanya bitişi: Mayıs 2016
Planescape: Torment’in RYO dünyası için ne derece önemli olduğunu sabaha kadar konuşabiliriz. Üstelik Planescape: Torment bu başarıyı “anormal” bir RYO olmasına rağmen elde etmişti. Onun ruhani devamı olabilmek de o yüzden mesela Baldur’s Gate’in ruhani devamı olabilmekten daha zor. Tides of Numenera da tam bu noktada sorun yaşadı. Yaratıcılığı, mekanikleri, yazımı şüphesiz üst seviyeydi ama bir Planescape: Torment değildi. 2017’de çıktı ve ortalama üstü puanlar almakla yetindi.
4. Bloodstained: Ritual of the Night
Platform: Kickstarter
Topladığı miktar: 5,5 milyon dolar
Kampanya bitişi: Haziran 2015
Bizde Konami’ye laf sokma fırsatı tepilmez. Elinizin altında nice altın madeni var, onları bekleyen nice milyonlar var ama siz gidip MG: Survive yapın, pachinko makinesi yapın e mi? Castlevania da Konami’nin boşladığı markalardan. Serinin yaratıcısı Koji Igarashi de “yeter be” deyip adı Castlevania olmayan Castlevania’sını yapmaya girişti. Eh geçtiğimiz ay çıkan oyunun durumu malum, sadece bizim tarafımızdan değil neredeyse oynayan herkes tarafından göklere çıkartıldı.
3. Chronicles of Elyria
Platform: Kickstarter / Bağımsız
Topladığı miktar: 6,2 milyon dolar
Kampanya bitişi: Devam ediyor
Zaman Çarkı roman serisinden ilham alınan bu aşırı komplike bir yapıya sahip, ölümün kalıcı olduğu DVO’nun yapımına ta 2000 yılında başlandı. 2016’da Kickstarter’dan 1,3 milyon dolar topladılar ama kendi sitelerinden hâlâ da devam eden bağış alımı sayesinde bütçeyi bayağı arttırdılar. Çıkış tarihi olarak 2017 sonu gösteriliyordu, şu anki hedef 2019 sonu. Beklentiler büyük. Bu beklentilerin altında da kalabilir, nihayet herkese hitap etme derdi olmayan ve popüler bir DVO’ya da kavuşabiliriz.
2. Shenmue III
Platform: Kickstarter / Bağımsız
Topladığı miktar: 7 milyon dolar
Kampanya bitişi: Eylül 2018
İlk iki Shenmue o zamanlar için (2000’lerin başı) akla hayale gelmeyecek bütçelerle yapılmıştı ve çok da iyi çıkmışlardı, devrimsel olarak niteleniyorlardı. Ancak ne yazık ki dönemin fazla satamamış konsolu Dreamcast’e çıktıkları için Sega’yı çok pis zarara sokuşlardı. En baştan beri planlanan devam oyunları gelmedi, hikâye yarım kaldı o nedenle. Neyse ki serinin başındaki Yu Suzuki hiç pes etmedi ve en sonunda kitle fonlaması sayesinde hem o hem de oyuncular muratlarına eriyor. Üçüncü oyunun çıkış tarihi 19 Kasım 2019. 4 de planlanıyor.
1. Star Citizen
Platform: Kickstarter / Bağımsız
Topladığı miktar: 216 milyon dolar
Kampanya bitişi: Devam ediyor
3-5 milyon dolarlardan bir anda 216 milyona sıçradığımıza şaşırdıysanız oyun dünyasını çok sıkı fıkı takip etmiyorsunuz demektir. Star Citizen son yılların fenomenlerinden. Wing Commander’ı yapan Chris Roberts nispeten küçük hedeflerle çıkmıştı yola, amacı savaşı, ticareti olan bir uzay simülasyonu yapmaktı. Star Citizen bu temelden kopmuş değil ama çapını “birazcık” büyüttü, çıktığında yapılmış en büyük çaplı oyun olabilir. Takipçilerinin, destekçilerinin beklenti seviyesini hayal bile edemezsiniz. Ne zaman çıkacağıysa belirsiz halen.
İlk pillars'a da turnbased modu gelse keşke, 5 defa falan başlayıp bıraktım oyunu, RTwP'den nefret ediyorum :( Bir de Psychonauts <3