Oyun Dünyasının Yalnız Kurtları - Tek Kişinin Geliştirdiği Oyunlar

Tek kişilik dev ekipler

Bir yerlerden duymuşsunuzdur “Tek başıma GTA ya da Call of Duty yapabilir miyim?” sorusunu. Yüzlerce kişinin çalıştığı AAA oyunları tek başınıza yapmak elbette mümkün değil. Ancak birazdan listede karşılaşacağınız bu insanlar, dünyanın bayıldığı, bazılarının tüm zamanların en çok satanlara girdiği o oyunları büyük emekler sonucu ortaya çıkarmış. Bir GTA yapamazsınız ama bir Stardew Valley yapabilmek mümkün.

Listemize başlamadan belirtelim: Buradaki oyunlar, her şeyiyle bir kişi tarafından geliştirilen oyunlar olarak anılsa da çoğunluğu müzik olmak üzere oyunun göreceli olarak küçük kısımları dışarıdan destek alınarak yapılmış olabilir. Biz özellikle tasarımı, grafiklerini ve programlamasını tek kişinin yaptığı oyunları listeye almaya özen gösterdik, ki bu oyunlar dünya genelinde de tek başına yapılan oyunlar olarak geçiyor. Eğer gözden kaçırdığımız yapımlar varsa yorumlarda görmekten şeref duyarız efendim.

Thomas Was Alone

thomas

Thomas Was Alone: Bize geometrik şekillerin de duygularının olduğunu öğreten oyun Thomas Was Alone, özellikle hikaye anlatımıyla öne çıkan bir yapım oldu. Oyunun yapımcısı Mike Bithell, 2010 senesinde 24 saat içerisinde Thomas Was Alone’un flash tabanlı bir sürümünü bir internet sitesinde paylaştıktan sonraki ilk haftasında 100.000 tık almayı başarınca Bithell ipleri sıkılaştırıyor ve 2012 senesinde bir milyondan fazla satacak, BAFTA ödüllü oyunun tam sürümünü çıkarıyor.

Banished

banished

Banished: Luke Hodorowicz’in hikayesi gerçekten ilginç ilerlemiş. 10 sene boyunca Vicious Cycle Software’de grafik programcısı olarak çalışan Hodorowicz, artık yaptığı işten sıkılmış ve kendi başına oyun geliştirmeye başlamış. İlk olarak yaptığı oyun zombi temalı aksiyon RPG türündeymiş. Ancak Hodorowicz yaptığı şeyin eğlenceli olmadığına karar verip 8 aylık emeğini oracıkta bırakmış ve daha büyük bir projeye, yani Banished’e 2011 senesinde başlamış. 3 senede harcanan 5500 saatlik çalışmanın sonunda birçoğumuzun o çok sevdiği oyun ortaya çıkmış Oyungezerler.

Oyunun müzikleri hariç her şeyini kendi başına yapan Hodorowicz aslında müzikleri de kendisi besteleyecekmiş. Ancak oyunun alfa testini deneyen müzisyen arkadaşı, Hodorowicz’ten hızlı davranarak oyunun bestecisi oluvermiş. Hayat gerçekten garip...

Minecraft

minecraft

Minecraft: Tüm zamanların en çok satan 2. oyununa bu saatten sonra ne söyleyebilirim ki? Geliştirilme hikayesi en çok bilinen hikayelerden olan Minecraft’ın ilk sürümü İsveçli Markus Persson tarafından sadece bir haftada yapıldı. Java programlama diline yazılan oyun o kadar çok beğenildi ki Microsoft 2014 senesinde 2,5 milyar dolar vererek Persson’un stüdyosu Mojang’ı satın aldı. Sürekli güncellenen oyun şu anda Skyrim’den fazla platformda bulunuyor (Evet inanması güç).

Braid

braid

Braid: Bağımsız oyun geliştiriciler arasında en ünlülerden olan Jonathan Blow, Braid’e 2004’te başladı. Bir sene sonra çıkan ilk versiyon Bağımsız Oyunlar Festivali’nden ödül kazanmasına rağmen sanat tasarımı konusunda halen eksikti. 3 senelik geliştirme ve 200 bin dolarlık masraftan sonra oyun günümüzdeki haline geldi ve sadece piyasadaki en iyi bulmaca oyunlarından olmakla kalmayıp bağımsız yapımların da önünü genişletmiş oldu.


Axiom Verge

axiom

Axiom Verge: Metroid oyunlarından oldukça esinlenilen 2D oyun Axiom Verge’ün yapımına Thomas Happ 2010 senesine yan proje olarak başlamış. Ancak işler ciddileşmiş ve Happ tam beş sene, müziğinden programına pazarlama işleri hariç her şeyine kendi başına koşturmuş. Bu kadar büyük bir uğraş sonuçsuz da kalmadı. Steam’de %94 olumlu alan Axiom Verge, The Game Awards 2015’te de En İyi Bağımsız Oyun dalında aday olarak gösterildi.

Cave Story

cavestory

Cave Story: Pixel adıyla da tanınan Japon geliştirici Daisuke Amaya 2004 senesinde çıkardığı Cave Story’nin yapımına beş sene önce boş zamanlarını değerlendirme amaçlı başlamış. Müziklerini dahil kendisinin yaptığı oyun o kadar çok beğenildi ki ilerleyen senelerde çeşitli platformlara çıkmaya devam etti.

Papers, Please

papers

Papers, Please: Papers Please tanımlaması güç olduğunu düşündüğüm bir oyun. Gümrük bölgesinde pasaport kontrolü yaptığımız oyunun nesi birçok ödül alabilir diye insan uzaktan soruyor. Siz en iyisi Lucas Pope’tan çıkmış bu özgün mü özgün oyunu kendiniz deneyimleyin. Ha bu arada Lucas Pope eski bir Naughty Dog çalışanı ve Uncharted: Drake’s Fortune ileUncharted 2: Among Thieves’in yapımında yer almış biri. Kendisi şu anda The Return of the Obra Dinn isimli oyun üzerine uğraşıyor.

Stardew Valley

stardew

Stardew Valley: Eğer Stardew Valley’in bir kişi tarafından yapıldığını ilk kez duyduysanız şoke olmuş olabilirsiniz, çünkü hepimiz ilk duyduğumuzda olduk. Ancak bırakın oyunu, Eric Barone oyun motorunu dahi kendisi yazmış! Nasıl, daha fazla şok oldunuz mu? O zaman biraz daha insani bilgiler vereyim. Barone oyun motorunu yaparken çok zorlanmış ve motor yapımını bitirdikten sonra “Bir daha bu işe elimi sürmem” demiş. Büyük sabrından dolayını kendisini ayrı takdir etmek gerek. 4 seneden fazla süren geliştirme sürecinin ardından Stardew Valley’i hepimiz çok sevdik, ki zaten oyun 3,5 milyon satmayı başardı.


Remnants of Naezith

remnants

Remnants of Naezith: Kendi oyun motorunu yapmak demişken biraz göğsümüz kabarsın istedim. Tolga Ay’ın (öhöm) oyun motoru dahil birçok işi kendi başına, 3 senede yaptığı Türk yapımı Remnants of Naezith listedeki diğer isimler kadar popüler değil, evet. Ancak oyunun harika çalışan mekaniği ve bölüm tasarımı mevcut. Üstelik oyun içerisinde kendi bölümlerinizi de tasarlayabiliyorsunuz. Yapımına uzun saatlerin harcandığı her halinden belli olan oyuna sevgili Nurettin de incelemesinde 9 vermişti.

Dust: An Elysian Trail

dust

Dust: An Elysian Tail: Coloradalu geliştirici Dean Dodrill aslen animatör. Fortnite ile ününe ün katan Epic Games’te çeşitli animasyonlar yapmış olan Dodrill 2009’da kod yazma işine girişmiş, iyi ki de girişmiş. Çünkü 4 sene sonrasında Dust: An Elysian Tail isimli muhteşem oyunla tanıştırdı bizi. Sanat tasarımından programına birçok işi kendi başına üstlenen Dodrill şu sıralarda Nintendo Switch için çıkacak olan Never Stop Sneakin isimli oyunun geliştiriyor.

Undertale

undertale

Undertale: Toby Fox’u burada uzun uzadıya övebilirim. Överken kıskaçlık nöbetlerim gelebilir, arada kendisine kızarsam sebebi bundandır. Neyse ki sakinim ve.. NEDEN bu kadar yeteneklisin Toby Bey? Öhöm, evet nerede kalmıştık… 2 sene gibi kısa bir sürede Undertale’i baştan sona yapan Toby Fox, muazzam müziklerin, unutulmaz karakterlerin yer aldığı oyunun arkasındaki tek isim. Üstelik kendisi Undertale için “niş bir oyun” tanımını yapıyor.  Fox ilk olarak Undertale’in küçük bir demosunu çıkardıktan sonra gelen iyi yorumlar üzerine 2 saat sürecek tam sürüm için çalışmalara başlıyor. Ancak oyunun yapımını bitirdiğinde toplam süre beklenmedik şekilde 6 saate çıkıyor. Çok fazla insanın ilgisini çekebilecek bir görsel sunumu olmamasına rağmen Undertale çıktıktan bir süre sonra resmen patlama yaşıyor ve senenin en büyük sürprizlerinden biri oluyordu.

Tetris

tetris

Tetris: 170 milyonla tüm zamanların en çok satan oyunu olan Tetris’in arkasında kişi Rus Alexey Pajitnov, 1984 yılında Sovyet Bilimler Akademisi’nde yapay zeka araştırmacısı olarak çalışırken yeni gelen donanımları test etme amaçlı yapmış Tetris’i. Gelin görün ki bu oyun birçok yerden gelmiş geçmiş en iyi oyun ödülünü aldı.


Unturned

unturned

Unturned: Minecraft’ın açtığı kapıdan ilerleyen Unturned, ilk olarak web tarayıcısında oynanabilir olduğunda geliştirici Kanadalı Nelson Sexton sadece 16 yaşındaydı. Nelson bu kadar genç olunca haliyle oldukça farklı durumlar yaşamış. Mesela bir gün Kimya öğretmeni Nelson’a, öğrencilerinin Unturned ve kendisi hakkında konuşurken duyduğunu, kendi bilgisayarının bozulduğunu ve tamir etmesini rica etmiş.

Oyunun web tarayıcı sürümündeki sorunları düzeltip ikinci versiyonu Steam Greenlight’a 2014 senesinde koyan Sexton, birkaç ay sonrasında Erken Erişim’e geçmeyi başardı. 3 sene devamlı olarak güncellenen Unturned 2017 temmuzunda final sürümüne ulaştı. 

Rollercoaster Tycoon

rollercoaster

RollerCoaster Tycoon: 1999 yılında Chris Sawyer tarafından geliştirilen RollerCoaster Tycoon, aslında Transport Tycoon serisinin ikinci oyunu olarak planlanmış. Ancak Sawyer, roller coaster’lara büyük ilgi beslemeye başlamış ve oyunun içeriğini değiştirerek günümüzdeki halini aldırmış. Oyunun ismi geliştirilme aşamasında uzun süre White Knuckle olarak anılsa da “Tycoon” adının geleneğinin bozulmaması adına daha sonrasında RollerCoaster Tycoon’a çevrilmiş. Ayrıca, Sawyer oyunu eski makine dillerinden olan x86 Assembly’de yazmış.

Geometry Dash

geometry

Geometry Dash: İsveçli Robert Topala, oyun geliştiriciliğine başladığında inşaat mühendisi olarak çalışıyormuş. Geometry Dash’in yapımına da eğlencesine başlamış. Hatta kendine “küçük bir ek gelir olur belki” diyormuş. Geliştirilirken “zıplayan top şeysi” olarak tanımladığı Geometry Dash’i  4 ayda bitiren Topala, anladığınız üzere milyonların oynadığı bir oyun yaptığından pek de haberi yokmuş. Küçük eğlencelerimizin bile nerelere gidebileceğini gösteren harika bir örnek.

Gorogoa

gorogoa

Gorogoa: Geçtiğimiz senenin başarılı bağımsız oyunlarından olan Gorogoa, Jason Roberts tarafından 5 senede tamamlanan bir bulmaca oyunu. Özellikle sanatsal açıdan oldukça etkileyici olan oyun 2 saat gibi kısa bir sürede bitse de Roberts oyunun her anının dolu dolu olması için çok çabalamış. 2012 yılında duyurulan Gorogoa 2014 yılında Roberts’ın finansal sıkıntıları sebebiyle o sene içerisinde erken çıkması planlanırken önce Indie Funds’tan, ardından oyunun dağıtıcısı Annapurna’dan gelen destek Roberts’ın kafasındaki oyunu yapmasını sağlamış.

Lone Survivor

lonesurvivor

Lone Survivor: Jasper Bryne çok bilinen bir isim olmasa da kendisi 2D korku oyunu Lone Survivor’ı kendi başına piyasaya çıkarmayı başarmış biri. Müzik sektöründe Sonic adıyla bilinen Bryne aynı zamanda bas ve bateri prodüktörü. Hotline Miami serisinin o harika müzikleri var ya, işte o müziklerin arkasındaki isimlerden biri de Jasper Bryne.

Başa dön
YORUMLAR
Parolamı Unuttum