PlayStation’ın önceki başkanı Shawn Layden, GameLab Live programında oyun dünyasına ilişkin görüşlerini paylaşmış. Programda söz doğal olarak Naughty Dog’un son oyunu The Last of Part II’ya da gelmiş ve Layden buradan hareketle oyun geliştirme süreçlerine dair görüşünü de aktarmış.
Layden, PlayStation Başkanı olarak sürdürmekte olduğu görevden geçtiğimiz Ekim ayında ayrılmıştı. Ancak TLoU 2’nin geliştirilme sürecinin önemli bir kısmı onun Başkanlığı dönemine denk geliyordu. Dolayısıyla, onun meseleye yaklaşımı konusunda önemli bir örnek teşkil ediyor TLoU 2.
Layden; “Sizleri korkutabilir ve çığlıklar atmanızı sağlayabiliriz – bunlar en kolay olan noktalar. Ancak eğer sizleri hüzünlendirebilir, derin duygu ve düşüncelere sevk edebilirsek, işte bu, tam olarak oyun tecrübesinin duygusal yönüne karşılık gelen bir şey oluyor” diyor.
Last of Us Part II bu yönde önemli bir örnek olabilir belki, ama başka açıdan da bir örnek teşkil ediyor. Toplamda üç buçuk yıl gibi bir sürede hazırlanan ilk oyun 15 saatlik bir oyun süresi sunarken, ikinci oyun yaklaşık 6 yılda geliştirildi ve ortalama olarak 25-30 saat sürüyor.
Layden, vaktinde en büyük oyunların 1 milyon $ gibi bütçelerle hazırlandığı dönemleri anımsatıp ve her yeni konsol nesliyle birlikte oyun geliştirme maliyetlerinin katlandığına ilişkin teoriyi hatırlatıyor.
“Bu model sürdürülebilir değil. Bu dönemde birçok AAA oyunun ortalama maliyeti 80 ila 150 milyon $ düzeyine çıkmış durumda -ki buna pazarlama maliyetleri dahil değil. Geliştirme süreci de yaklaşık 5 yıl sürüyor. Sektör, şapkayı önüne koyup düşünmeli. ‘Biz ne yapmaktayız? Hitap edilen kitlenin beklentileri neler? Hikayemizi anlatmak, söylemeye ihtiyaç duyduğumuz şeyleri söyleyebilmek için en iyi yol hangisi?’ gibi sorulara cevap aramak durumundayız.
Her macera oyunu için 50 ila 60 saatlik bir oynanış sürecini hedeflemek zor. Çünkü oyunlar çok daha maliyetli olacak. İşin sonunda da bazı ilgi çekebilecek hikayeleri ve yaratıcı ekipleri devre dışı bırakmak durumunda kalabiliriz. Bu nedenle durumu yeniden gözden geçirmek gerekiyor”
Layden, God of War ve TLoU 2 gibi oyunların geliştirilme sürecinde PlayStation’a başkanlık etmekteydi. Her iki oyun da yaklaşık olarak aynı sürelerde, 6 yılda tamamlandı.
Layden’ın dikkat çektiği noktalardan birisi de oyun geliştirme maliyetleri yükselirken, oyun fiyatlarının neredeyse değişmeden kalmış olması (elbette ülkemizdeki fiyatlardan bahsetmiyor :)) “Eğer fiyat konusunda çok esnekliğiniz yoksa, buna karşın maliyet cephesinde çok dalgalı bir tabloyla karşı karşıyaysanız, model daha da içinden çıkılmaz bir hal alıyor." diyor Layden.
Layden, AAA oyun geliştirmenin mevcut nesildekinden daha hesaplı bir hal almayacağını, 4K ve HDR görüntüler sunmanın hiç de ucuz şeyler olmadığını belirterek, bir de işgücü maliyetleri olduğunun altını çiziyor. Buradan yola çıkarak da dikkat çeken sorusunu soruyor:
“80 saatlik bir oyun için beş sene beklemek mi, 15 saatlik bir oyun için 3 sene beklemek mi?”
Layden, kendi tercihini ikinciden yana kullanmış; bu sayede daha çok sayıda oyun oynayabileceğini, ayrıca kitap okumaya, film izlemeye ve farklı aktiviteler yapmaya da daha fazla zaman ayırabileceğini söylüyor. Layden’a göre, oyun endüstrisinin çıkış yolu da bu olabilir. Peki sizler ne düşünüyorsunuz?