Square-Enix'in başkanlık koltuğunu bahar aylarında Yoichi Wada'dan alan Yosuke Matsuda şirkette ciddi değişiklikler peşinde. Yaptığı açıklamalar Square'in eski bir hayranı olarak benim moralimi bayağı bozdu ama önce söylediklerini yorumsuz olarak aktarayım, sonra benim de edecek birkaç kelâmım var:
"Oyun endüstrisi hızla değişiyor ve bu değişime ayak uydurmak için oyun geliştirme ve satış kısımlarımızı acilen bütünleştirmemiz gerek."
"İş modelleri bir dönüm noktasında. Şimdiye kadar ev konsolu oyunlarından elde edilen kâr 'fiyat x satılan ürün adeti' olarak hesaplanırdı. Geliştirme ve satış ayrı kısımlardı ve oyun geliştiricilerinin yalnızca işlerine konsantre olmaları gerekirdi. Şirketimizin gücü buradan gelirdi."
"İlk başta iş olarak oyun 'insanların daha fazla jeton harcamasını nasıl sağlarız?' olarak başladı. Sonrasında konsollar popüler hale geldi ve oyun tasarımı ve ödeme metotları ayrıldıkça şirketimiz büyüdü. Şu an online oyunlar zenginleşiyor. Tema yine 'insanlara nasıl para harcatırız'a geldi ve geliştirme ve satış yine birbirinden ayrılmaz bir durumda. Ayrıca bu oyunların oynanabildiği aygıt sayısı da arttı. Tam anlamıyla bir anlayış değişimi söz konusu."
"Eskiden oyun jenerasyonu 3 ya da 5 yıl alırdı. Bugünlerde çıkmış oyunlar her gün güncelleniyor ve bir durumun tamamen değişmesi yalnızca 3 ay alıyor. Bu hıza ulaşabilmek için geliştirme ve satışın bir an önce bütünleşmesi gerek."
"Eskiden temel olan 'standartlaştırma' idi, şimdi 'kişiselleştirme'. Özellikle önemli olan bir kavram da 'geri dönüş oranı'. Geliştiriciler bir şey yaparken sürekli daha fazla zaman ve daha fazla para harcamak istiyorlar. Ama bu, geri dönüş oranını düşürebiliyor. Anahtar nokta bir denge tutturmak."
"Edilen zararların en büyük sebeplerinden biri geliştirmeden oyunu çıkarmaya kadar geçen sürenin uzaması. Bu tip ayak sürmeler oyuncularla olan iletişim sıklığını da düşürmekte. Tüketicilerimizin taleplerini zamanında karşılamak bizim için önemli. Bu konuda yumuşak davranamayız. Acilen reform yapmalıyız."
"Yüksek kaliteli içerik hazırlamak için gereken DNA bizde var. Yapılması gereken değişimleri yapacağız ama buna da bağlı kalacağız. Bu değişimi fırsata çevirebileceğimize inanıyorum."
Yani arkadaşlar benim bunlardan ilk anladığım artık daha kısa sürede hazırlanmış daha fazla Square oyunuyla karşılaşacağız. Doğal olarak da oyunlar daha az özenilerek hazırlanacak. Bu oyunların içinde Final Fantasy XV ve Kingdom Hearts III de olabilir. Bu bir.
İkincisi; 'geliştirme ile satış eskiden birleşikti, şimdi yine birleşecek işte' şeklindeki yaklaşım can sıkıcı. Eskiden birleşikti dediği onyıllar öncesiydi. Şimdi daha belirginleşmiş iş ayrımları var. Bir geliştiriciden daha kolay satılabilecek, daha satış odaklı bir oyun yapmasını isteyebilirsin, tamam, ama fazlasını da isteyemezsin düşüncesindeyim. İstersen adamı sınırlandırmış olursun. Ayrıca geliştiricilerin arasına satışçıları sokup adamların işine burnunu sokan daha fazla insanı işin içine dahil etmek bu adamların şevkini kırmayacak mı? Ve tabii bir de 'bunları hemen yapmalıyız' yaklaşımı var ki telaş dolu bir atmosfer yaratıcı insanlar için pek de olumlu bir atmosfer sayılmaz sanki (ben de hep ödevlerimi son gün yapardım, o ayrı bir şey, daha uzun zamana yayılmış bir geliştirme süreci ayrı).
Yosuke Matsuda'nın Free to Play hayranlığı da zaten biliniyordu, bir kez daha görmüş olduk. Free to Play iyidir elbette ama sanki Free to Play standart oluyormuş, büyük markalarını giderek Free to Play'leştireceklermiş gibi bir hava da sezinlemedim değil.
Square eski zamanlarını elbette aratıyor. X-2, XII, XIV (ARR olmayan) gibi rezaletlerle dibe batmışlardı. Ama son zamanlarda XIII, XIV: ARR, KH 1.5 gibi oyunlarla biraz toparladı gibiydi. Ama daha iyi olup FFX ve öncesi zamanlarına geri dönmek yerine sanki o yerin dibindeki yakın geçmiş zamanlarına tekrar gidiyor. Ben bu açıklamalardan onu anladım.
Yazıyı Squall'dan bir alıntı yaparak bitirmek istiyorum: