E3'ün hemen öncesinde gerçekleşen EA Play 2017 etkinliğinde tüm oyunları oynama fırsatı buldum, ancak tabii ki serinin büyük bir hayranı olarak en çok oynamayı istediğim yapım FIFA 18'di. Nitekim doya doya oynadım. Devreleri 5'er dakikadan olmak üzere 20 defa maç yapma fırsatı buldum (gerçi ikisi yarım kaldı) ve The Journey'nin ikinci sezon başlangıcını oynadım.
The Journey'nin ikinci sezonu hakkında merak ettikleriniz için doğrudan üçüncü sayfaya geçebilirsiniz Oyungezerler. Oyunun genel atmosferini, stadyumlarını ve Icons futbolcu sistemini ise ikinci sayfada inceledik.
Oynadığımız sürümde FIFA Ultimate Team açık değildi ne yazık ki. Bu sürümü Gamescom'da oynatacaklar. Oyunun demosunda Real Madrid, PSG, Manchester United, Manchester City, Atletico Madrid, Bayern Münih, Chelsea, Juventus, LA Galaxy ve Toronto FC bulunuyor. Oynadığımız sürümdeki en güçlü iki takım ise 88 defans, 88 orta saha ve 86 hücum ile Real Madrid ve 88 defans, 84 orta saha, 87 hücum ile Bayern Münih'ti. Oyunun kapak futbolcusu olan C. Ronaldo ise 94 ortalamasıyla oyundaki en iyi futbolcu olarak karşımıza çıkıyor. En iyi kaleci ise tıpkı FIFA 17'de olduğu gibi Manuel Neuer ve 92 ortalamaya sahip.
>FIFA 18 TÜRKÇE OLACAK MI?/TÜRKİYE LİGİ VAR MI? - Sam Rivera Röportajı
FIFA 18'de Türkçe dil desteği olacağı kesin. Bununla birlikte Türkiye Süper Lig'in durumu ise şu an için belirsizliğini koruyor. EA Sports ve Türkiye Futbol Federasyonu arasındaki görüşmeler devam ediyor.
Real Player Motion İle Futbolcuların Kimlikleri Sahaya Yansıyor
FIFA 17 ile Frostbyte motoruna geçiş yapan seri aslında bu geçişini tamamlamamıştı. Oyuncu kontrolleri hala eski Ignite motorunu kullanıyordu ve bu yönde geliştirmeler yapılması şarttı. EA Sports da bu konudaki eksikliği giderecek nokta atışı hamleler yapmış ve "Real Player Motion" isimli yeni bir teknolojiyi bize tanıtıyor. Bu noktadan itibaren RPM diye kısaltacağım teknoloji sayesinde futbolcuların kendilerine özgü koşu ve hamle stilleri oyuna başarılı bir şekilde yansıtılmış. Cristiano Ronaldo'nun özgün depar tarzı, Sterling'in kendine has keskin dönüşlerini, Griezmann'ın tekniğini hemen fark edebiliyoruz. Tabii bu özgün animasyonlar öyle birkaç oyuncu ile sınırlı değil. Oyunun baş geliştiricilerinden Sam Rivera'nın söylediğine göre Galatasaray'dan Bruma'nın bile koşu tarzı hemen kendini belli ediyormuş. Gerçi Bruma artık Bundesliga'dan Leipzig'de forma giyecek, ancak demek istediğimi anlamışsınızdır Oyungezerler.
Böylece rakiplerimizle kıyasıya mücadele ederken oyuncuların sadece koşu şekillerinden bile kim olduklarını anlayabileceğiz. Oyunun baş geliştiricisi, futbolcular ve kaleciler için toplamda 200'den fazla yeni animasyon eklediklerini de söylemeyi ihmal etmedi. FIFA 18'de altı farklı depar animasyonu mevcut ve oyuncuların fiziksel özelliklerine göre bu animasyonlar devreye girecekler. FIFA 17'de animasyonlar futbolcuların adımlarıyla kendilerini yeniliyorlardı, artık her futbolcu animasyonu sürekli olarak, her karede yenileniyor. Oyunun tepki süresinde sıkıntılar yaşatan bu eski animasyon sistemi de böylece tarihin tozlu sayfalarına karışmış oldu.
Oynadığım maçlar sırasında da bu farkı net bir şekilde hissettim açıkçası. Dışarıdan izlediğinizde bu farklılıklar kendisini belli etmese de özellikle serinin veteranları oynanıştaki bu farklılığı ve yüksek tepki hassasiyetini hemen fark edeceklerdir. Buna ek olarak oynadığım maçlarda başıma fizik motoruna bağlı olan fantastik çarpışmaların hiçbiri gelmedi. Ancak bu hatalar tabii ki oyunda hala mevcut olabilir, 20 maç hiçbir şey değil neticede.
FIFA 18'de Avantaj Hücumcularda
Bize sunulan sürümde kalecilerin tıpkı 17'de olduğu gibi patır patır döküldüğünü fark ettim. Pek çok kişi aksini düşünse de ben FIFA 13'ten beri en çok FIFA 16'yı sevmiştim, zira bir futbol oyunundaki en iyi kaleciler 16'daydı. Evet, hata payları çok düşüktü belki ancak kurtarış oranlarının yüksek olması bence güzeldi. 17'de sık sık kendilerini çaresiz bulan kaleciler 18'de de farklı durumda değiller. Attığım gollerin çoğunda De Gea olsun, Buffon olsun, efendime söyleyeyim Navas olsun yerlerinden kıpırdayamadılar. Öyle sansasyonel goller de değillerdi hani.
Bununla birlikte hem bizim takım arkadaşlarımız hem de rakip takımın yapay zekası bir tık daha geliştirilmiş. Özellikle savunma tarafında doğru komutlar verilirse kalenizi gole kapama şansınız artıyor. Hücumcularınızın taktik zekası ve oyun okuması da bu noktada büyük önem taşıyor, zira akıllı oyuncular çok daha iyi pozisyon alıyorlar. Yeni RPM teknolojisi de birebirlerde hücumculara daha fazla avantaj sağlıyor aslında. Bundan önceki FIFA'larda özel hareketler yapmak bazen çok tuhaf gözükebiliyordu ve tamamen zamanlamayı doğru tutturmak ile alakalıydılar. FIFA 18'de hareket yapmak doğru pozisyon almak ile daha orantılı olmuş ve futbolcular etraflarındaki rakip oyunculara göre hareketlerinin yönünü tayin ediyorlar. Tabii yönü de aslen biz belirliyoruz, ancak ince ayarı oyun kendisi yapıyor. Destek almayı tabii ki ayarlardan kapatabiliyoruz, ancak destekli haliyle oyun çok daha akıcı bir hale geliyor.
FIFA 17'nin en büyük sorunlarından biri olan orta açma da bir hayli değişmiş durumda. Hedefe yavaş ilerleyen ve savunmacıları genelde avantajlı bir konuma sokan ortalar, artık çok daha hızlı ve birkaç yeni orta açma şekli de oyuna eklendi. Rakip savunmaları hazırlıksız yakalamak artık daha kolay. Üstelik pek çok yeni gol vuruş seçeneği de FIFA 18 ile birlikte ilk defa karşımıza çıkacak. Özellikle stoperleri (CB) zor günler bekliyor diyebilirim. FIFA 16 ve 17'de golsüz geçen maçlar oynadığım çok oldu, ancak FIFA 18'de oynadığım her maç bol gollü geçti.
Bir diğer değişiklikte top sürmeye gelmiş. Önceden sadece topu ayağından açma ve ya düz açma gibi kısır seçenekler mevcuttu. Oyuncunun yeteneklerine göre değişmekle birlikte topu ayaktan açma mesafesi, topsuz depar ve depar sırasında topa birden fazla dokunma opsiyonları eklenmiş. Oyuna gerçekçilik ve derinlik katan detaylar bunlar ve usta oyuncuların elinde yeni silahlara dönüşecekleri kesin. Ancak uzun oynanışlar sonrasında bu sistemlerin açıkları da bulunacaktır gibi geliyor.
Dani Alves ile rakip ceza sahasını bombardımana tutmak biraz fazla kolay geldi. Türk takımlarında da özellikle Caner Erkin'in (tabii Beşiktaş'ta kalırsa) açacağı ortaları merak ediyorum. Özellikle FUT'ta orta açma yetenekleri iyi olan ve falso puanları yüksek olan oyuncular altın değerinde olacaklar gibi.
Atmosfer Seviye Atladı, Taraftarlar Oyuna Renk Katıyor
FIFA serisinde seyirciler pek de sevgi görmüyorlar aslında. Evet, tezahürat kısmında sağolsun EA Sports bizi bir nebze tatmin etmeyi başardı, fakat iş seyircilere gelince insanın siniri bozuluyordu. Futbolun yarısından fazlası taraftarlardır, futbolcular çoğu zaman gollerini taraftarlarıyla paylaşırlar neticede. Ancak FIFA 18'e kadar seyirci animasyonları hep birbirini tekrar eden, tipleri birbirinin aynısı olan karakterlerdi ve hoplayıp zıplamak dışında pek bir olayları yoktu. Artık gol sevincimizi taraftarlarla paylaşabiliyoruz, koştuğumuz tribünler daha da alevleniyor. Hatta taraftarlar ön koltuklara doğru akın edebiliyor (golün dakikası, güzelliği ve önemi de bu abartılı sevinçlerde pay sahibi). Taraftarlarımıza sarılıp golleri onlarla kutlayabiliyoruz.
Stadyum atmosferi de FIFA 17'de bir tık yukarıya çıkmıştı ve gelenek 18'de de devam ediyor. Işıklandırma, çimler, küçük detaylar... Bunların hepsi 18'de serinin eski oyunlarına oranla çok daha başarılı. Güneşin pozisyonu ve gölge düşümleri bile stadyumların gerçek hallerinden alınmış. Stadyumlar da en ince ayrıntısına kadar, sembolik noktalarına kadar birebir uyarlanmışlar. Gerçek maçlarda gördüğümüz pankartlar, flamalar ve bayraklar taraftarların ellerini ve stadyumu süsleyecek. Bunlar da artık gelişigüzel olmayacak. Maç sunumunda da pek çok yeni cümle duydum, ancak eminim ki bu noktada oyun yüzlerce saat oynadıktan sonra kendini tekrar etmekten kaçamayacak.
Dikkatimi çeken bir diğer detayda maçın son 10 dakikasında gole ihtiyacım varken rakibimin topu sürekli etrafta paslaması oldu. Ev sahibi takım ben olduğum için taraftarlarım bir anda rakibi yuhlamaya başladı. Gerçi bu yuhlamayı 3-0 önde götürdüğüm ve yine kendi evimde oynadığım bir maçta da yaşadım. Deneme sürümünde karşılaştığım tek hata buydu sanırım. Gönül isterdi ki Ali Samiyen Spor Kompleksi'ni Saraçoğlu Stadyumu'nu ve Vodafone Park'ı da görelim bu stadyumlar arasında...
"Efsane Futbolcular" Artık Sadece Xbox One'a Özel Değil
Xbox One'a özel olan ve oyunun FUT modunda kullanabildiğimiz efsanevi futbolcu kartları artık PC, PlayStation 4 ve Nintendo Switch'te de olacak. Eski adı "Efsaneler" olan bu kartların yeni adı ise "İkonlar" olarak belirlenmiş. Bu sürümün kapağında da dünya futbolunun gördüğü en büyük forvetlerden biri olan "R9", "El Fenomeno" yani Ronaldo Luís Nazário de Lima bulunuyor. Şu ana kadar Ronaldo, Pele, Maradona, Thierry Henry ve Lev Yashin'in FUT Icons'ta yer alacağı kesinleşti ve EA Sports diğer efsaneleri de yaz bitmeden açıklayacağını duyurdu.
Messi ile Maradona'yı aynı anda, aynı takımda ve her platformda oynatabileceğiz yani! Figo'nun da bu efsaneler arasında yer almasını bekliyorum, yani C. Ronaldo & Figo kombinasyonu da FIFA 18'de yapılabilir olacak gibi gözüküyor. Tabii bu Messi ve Maradona kadar heyecan yaratacak bir haber değil, neticede bu ikili pek çok FIFA'da yan yana geldi zaten. Figo futbolu 2009'da bırakmıştı neticede.
Alex Hunter Geri Dönüyor, Dünyaya Açılıyor!
FIFA 18'de Alex Hunter ile kariyer maceramız da devam edecek. Hunter'ın ikinci sezonu ilk oyunda bıraktığımız yerden devam ediyor. Demo sürümünde kendisi Chelsea'de forma giyiyor. Ancak artık dünyanın kapıları kendisi için açılmış, zira EA Sports'un paylaştığı fragmanda da görebileceğimiz üzere tüm dünya Hunter'ı konuşuyor, onu övüyor ve kendi takımında görmek istiyor. Guardiola'dan tutun da Müller'e ve hatta C. Ronaldo'ya kadar herkesin dilinde Hunter var.
The Journey'nin sadece kısacık bir bölümünü oynayabildim, ancak Sam Rivera hikayenin ortalama 12 ile 15 saat arası bir oynanış süresine sahip olduğunu söyledi. Hunter'ın ikinci sezon hikayesi bomba gibi başlıyor aslında. Mejanerimiz bir gün büyük bir heyecanla kapıdan içeri dalıyor ve dünya devlerinin bize talip olduğunu söylüyor. Juventus, PSG, Bayern ve hatta Real Madrid bile Hunter'ı istiyor! Hunter da küçüklüğünden beri Real Madrid'i tutuyor tabii ve sevinçten havalara uçuyor. Bu noktada Alex'in cefakar dedesi araya giriyor ve Alex'in kulübünde ne kadar sevildiğini, taraftarların onu nasıl desteklediğini hatırlatıyor. Üstelik Real'de forma savaşının acımasız olduğunu ve orada tutunamazsa büyük bir düşüş yaşayacağını söylüyor. Ancak bu laflar Hunter'ın bir kulağından girip öteki kulağından çıkıyor tabii.
Kısa sürede dedikodular tüm medyaya yayılıyor ve Hunter ile Real'in adı birbirinden ayrı yazılmaz, çizilmez hale geliyor. Taraftarlar da Hunter'a büyük tepki gösteriyorlar ve takıma ihanet ettiğini düşünüyorlar. Sezonun ilk maçında ise yedek kulübesinde yer alıyor Hunter. Deneme sürümündeki maçta Manchester United'a karşı Chelsea formasını terletiyoruz. Alex Hunter, 55. dakikada kurtarıcı olarak oyuna alınıyor. Takımımız 10 kişi kalmış ve Old Trafford'da 3-0 mağlup durumda. Oyuna girmeden önce ben hala bu kulübün oyuncusuyum ve taraftarları seviyorum dedim. 35 dakikada iki gol atıp bir de asist yaptım ve böylesine büyük ve önemli bir maçı kurtardım. 4-3 galip geldik ve Chelsea'nin tarihine geçecek bir maça imza attık. Ancak taraftarlar her şeye rağmen Hunter'ı deliler gibi yuhluyor. Düşünün artık kızgınlığı...
Bu maçın ardından evimizde dinlenirken Hunter'ın menajeri bir kez daha içeri dalıyor ve bu sefer mutlu haberlerle gelmemiş. Aksine tedirgin ve sinirleri bozuk gözüküyor. Hunter'ı kapıp dışarı götürüyor. İkili menajerin arabasına atlıyor, fakat trafiğe takılıyorlar ve bu noktada menajer ağzınıdaki baklayı çıkarıyor: "Kaynaklarım yanılmış. Real Madrid seninle hiç ilgilenmemiş. Kariyerini kurtarmaya çalışıyorum!"
The Journey'nin demosu da Hunter'ın soğuk terler döküşüyle tam bu noktada bitiyor. Ancak kariyerinin bir şekilde iyi bir yönde gittiğini varsayabiliriz çünkü hikayenin bir noktasında C. Ronaldo ile forma değiştirdiği bir maçı oynayacağımız kesin.
FIFA 18 genel olarak beni heyecanlandırmayı başardı, ancak sadece dostluk maçları ve The Journey modunu oynayabildik. Oyunun aslan ve kaplanı olan FUT ile Kariyer modlarını henüz deneme şansı bulamadık. FUT modunda oyunun çok daha hızlı ve yüksek tempolu olduğunu hatırlatmak isterim. Oyuncuların çok sevdiği "Sezonlar" modunu da henüz deneyemedik.
FIFA 18'i PC, PS4, Xbox One, PS3 ve Xbox 360'ın yanı sıra Nintendo Switch'te de oynayabileceğiz. Oyun 29 Eylül 2017'de çıkış yapacak.
Yeni bilgiler edindikçe sizi bilgilendirmeye devam edeceğiz Oyungezerler! Bizi takipte kalın.