New Cycle – Erken Erişim İnceleme

Yeni bir döngü, yine zorlu bir mücadele

İki ay kadar önce ilk bakış yazısında misafir ettiğimiz New Cycle, erken erişime çıkmış bulunuyor. O dönemde de zaten geleceğe dönük olumlu sinyaller veriyordu. Şimdi de geride bıraktığımız bu sürede ne kadar ilerlemişler, neleri düzeltmiş, yeni neler eklemişler, onlara göz atma fırsatı bulmuş durumdayız. Merak edenleri fazla bekletmeden söyleyeyim, önümüzdeki dönemde kendisinden söz ettirebilecek bir yerli oyun geliyor, hazır mısınız?

Yeni bir döngü, yeni umutlar…

New Cycle, Güneş’te gerçekleşen büyük patlamaların ardından bir anlamda kıyametin yaşandığı ve insanlığın her şeye sıfırdan başlamak durumunda kaldığı bir dünyaya götürüyor bizleri. Medeniyeti yeniden kurmak gibi zorlu bir görev bizleri bekliyor. New Cycle’da da, ilham aldığı oyunlardan (özellikle de Frostpunk’tan) aşina olduğumuz bir tabloyla karşı karşıyayız sizin anlayacağınız. Toplanacak kıt kaynaklar, inşa edilecek binalar, yapılacak araştırmalar, geçilecek yeni çağlar (ya da bu oyunda adlandırıldıkları haliyle döngüler) derken önümüzde uzun bir yol uzanıyor.

Erken erişim versiyonu da ilk bakış versiyonu gibi 2 oyun modu içeriyor; “Serbest” ve “Hikâye” modları. Haritalardansa Çayır, Tundra ve Bozkır oynanabilir durumda. “Delilik” ve “Eski Yollar” modlarıyla son harita “Dağ” için bir süre daha bekleyeceğiz.

Mevcut oyun modları arasında büyük çaplı farklılıklar yok aslında. Esas farklılıkları yeni modlar geldiğinde göreceğiz. Özellikle “nefsi müdafaa mekanikleri”nin devreye gireceği söylenen “Eski Yollar” modunu merak ediyorum şahsen.

“Delilik” modunda da ilerlemiş bir medeniyeti yöneteceğimiz söyleniyordu -ki şu anda buna benzer bir şey var aslında. Erken erişim sonrası gelen ilk güncellemeyle oyuna yeni bir özellik eklendi. Dilerseniz araştırmalar konusunda belirli bir aşamaya gelinen, ama bir felaketle yine yerleşim yerlerinin altüst olduğu bir senaryoyu da oynayabiliyorsunuz. Bu durumda 5. Döngüden sonra başlıyor, yerleşim birimini yeniden inşa ediyorsunuz. Araştırmaların önemli bir kısmı halihazırda yapıldığından bu kısımlara görece daha az zaman ayırıp daha hızlı ilerlemeniz mümkün oluyor. İnşa edilebilir binaların birçoğu da açık olduğundan şehrinizi daha planlı bir şekilde inşa etmeniz mümkün. İster sıfırdan başlayın ister bu şekilde belirli bir aşama kaydedilmiş bir noktadan devralın, her iki türlü de keyif veren bir oynanış söz konusu.

Haritalardaki farklılıklar ise oyun modlarına kıyasla biraz daha etkili diyebiliriz. Gerek kaynaklar gerek yerleşim yeri kurulabilecek alanlar açısından birbirlerinden ayrışıyorlar, bu da oyunun tekrarlanabilirliğine büyük katkı sunmuş. Gerçi tekrar oynamak için bahaneye de ihtiyaç duymayacaksınız, çünkü “5 dakika daha bakıp öyle çıkayım” dedirten oyunlardan birisi olmuş New Cycle.

İki ileri, bir geri…

Oyunda ilerleyişinize etki eden birçok faktör bulunuyor. Mevsim değişimlerinde belirli kaynaklara erişiminiz azalıp çoğalabiliyor. Fırtınalar veya kuraklıklar, üretimi ve doğal olarak şehir sakinlerinizi etkiliyor. Yeterli ekipman, kıyafet ve yiyecek sağlamazsanız işçilerinizin verimi ve morali düşebiliyor. Sağlık hizmetleri, güvenlik, eğlence gibi imkanları da sunmanız lazım şehir sakinlerinize. Kimse aç, susuz kalmasın, binaları elektriksiz bırakmayalım, hammadde akışında bir sorun yaşanmasın derken nereye yetişeceğinizi şaşırmamak işten değil :)

Anlayacağınız hem kaynak toplama hem üretim hem de dağılım konusunda alınacak pek çok karar ve takip etmeniz gereken birçok veri var. Bunlara anlık gelişen olaylarla ilgili kararlar da eklenince tercih ağacı iyice dallanıp budaklanıyor. Aldığınız kararlar da şu veya bu şekilde etki gösterip oyunun akışını az ama çok etkiliyorlar.

Bir de “eylemler” kısmı var. Örneğin çevre bölgelere elçiler gönderip şehrinize yeni yerleşimciler gelmesini sağlayabiliyorsunuz. Bunun yanında fayda-maliyet analizi yaparak karar vereceğiniz eylemler de mevcut. Kömür jeneratörlerini aşırı yükleyip daha fazla elektrik üretilmesini sağlayabilirsiniz, ama bu kaza riskini artırıyor. Acil durum vardiyasını uygulamaya koyarak kullanılabilir işgücünü artırabiliyorsunuz, fakat bu sağlık sorunlarını tetikleyebiliyor. Yatılı hasta izni, döngü kutlamaları derken burada da tercihler alıp yürüyor.

Belirli bir noktadan sonra keşif ekiplerinizi şehriniz dışındaki bölgeleri incelemeye gönderiyorsunuz. Yeni bölgelerde ne gibi kaynaklar olduğunu tespit ettikten sonra da buralarda inşa işlerine girişip dış bölgelerden şehrinize düzenli kaynak akışı sağlamanız da mümkün oluyor. Her ne kadar burada oyunun geneline kıyasla daha çabuk rutine bağlayan bir sistem söz konusu olsa da, özellikle haritanın getirdiği kısıtlılıkları aşıp daha fazla kaynağa ulaşabilmek için güzel düşünülmüş bir formül bence.

Oyunun bana göre güzel yanlarından birisi de tam işleri rayına oturttuk, tıkır tıkır işleyen bir üretim sistemi oluşturup kendine yetebilen bir şehir kurduk derken sizi yeni bir mücadeleye sokmayı başarması. Yeni bir felaketin kapıda olduğunu fark edip bu felaket yaşanmadan tedbirinizi almanız, hazırlıklarınızı tamamlamanız gerekiyor ve bu da bir noktada rutine bağlayabilecek sisteminizi bir kez daha hareketlendiriyor.

Oyunda o kadar çok detay düşünülmüş, uğraşılacak o kadar çok malzeme sunulmuş ki, başına bir kez oturdunuz mu kalkmak istemeyebilirsiniz. Dilerseniz şehir sakinlerinizin her birinin adını değiştirebilirsiniz. Dilerseniz dakikalar boyunca raporların arasına gömülüp sonraki adımlarınızı ince ince planlayabilirsiniz. Veyahut daha burada saymadığım birçok detayla saatler harcayabilirsiniz.

Şimdi bir değişiklik yaparak oyundaki “gelişmeye açık yönler” üzerinde durmak istiyorum, çünkü beni heyecanlandıran ve başarılı olmasını umduğum bir oyun bu. Yani burada belirteceklerim önemli birer eksi değil, daha ziyade rötuşlanabilecek noktalar.

Oyun, istatistikler konusunda elinizi fazlasıyla rahatlatıyor. Hemen her şeye dair bilgiye ulaşmanız mümkün. İstatistik delisi biri olarak kendimden geçtim resmen :) Ancak oyunun detaylı olmasının getirdiği bir handikap söz konusu. Ortada o kadar çok veri var ki, hangisini nereden takip edeceğinizi şaşırmanız kuvvetle muhtemel. Bu noktaya bir el atılması güzel olur bence.

Sadece istatistikler konusunda değil, gelişen bazı olayları takip etmek konusunda da böyle bir güncelleme yapılması önemli. Bunu bir örnekle açıklayayım. Diyelim ki yerleşim yerimizin sakinlerine yeterli yemek temini konusunda bir sıkıntı yaşandığına dair bir uyarı aldınız. Bu sorunu çözmek için yapılabilecek farklı şeyler var, porsiyonlarda değişikliğe gitmek ve/veya yemek üretimini artırmanın yollarını aramak gibi. O esnada bir bakıyorsunuz sorunun temel kaynağı mutfaklarınızdan bazılarında üretimin durmasıymış. Başlarda şehriniz ufakken bu gibi noktaları takip etmek çok da zor değil, ama iyice yayılıp genişledikçe sorunun hangi bina(lar)da olduğunu bulmak için haritanın dört bir köşesini taramanız gerekebiliyor.

Halbuki sorun yaşanan binalara hızlıca erişilebilir Anno gibi örneklerde gördüğümüz üzere. Burada da özellikle üretimde aksama yaşanan binaların üzerlerinde buna ilişkin bir uyarı yer alıyor gerçi. Ama haritanın sol alt köşesinde bambaşka bir işle uğraşırken sağ üst köşedeki bir binada üretimin yolunda gidip gitmediğini kontrol etmek çok da efektif olmuyor takdir edersiniz ki. Yine de haksızlık etmek istemiyorum; o kadar çok detay var ki, geliştirici ekip de hangi birisine öncelik vereceğini şaşırmış olabilir.

İlk bakış versiyonunda çeviri konusunda epey eksilik vardı; metinlerin bir bölümü Türkçe, önemli bir kısmıysa İngilizce görünüyordu. Bu sorun büyük oranda aşılmış. Ancak özellikle oyunun ilerleyen kısımlarında yine araya İngilizce metinler sızıveriyor, hatta final ekranları tamamen İngilizce. Aradaki 1-2 aylık süreçte gösterdikleri performansı dikkate aldığımızda bunları düzeltmeleri çok uzun sürmeyecektir diye düşünüyorum.

Belirtilebilecek bir diğer nokta da bazı ayarların kaydedilememesi. Oyundan çıkıp tekrar girdiğinizde bu ayarları yeniden yapmanız gerekiyor. Güncelleme günlüklerine bakıldığında bunların farkında oldukları ve üzerinde çalıştıkları anlaşılıyor. Dolayısıyla belki de sizler bu incelemeyi okuduğunuz esnada bu sorun çözülmüş bile olabilir, kim bilir :)

Son olarak öğretici mesajlar kısmıyla ilgili hem olumlu hem olumsuz bir tespitimi paylaşarak toparlamak istiyorum. Öğretici mesajlar yeni başlayanlar için yol gösterici oluyor, işleri kolaylaştırıyor kolaylaştırmasına, amma velakin oyunda o kadar çok detay var ki, bunların bir bölümüyle ilgili herhangi bir öğreticiye yer verilmemiş durumda. Bunları bir şekilde keşfetmeniz gerek -ki zaman zaman “yahu bunu daha önce bilsem daha farklı yapardım” diyeceğiniz durumlarla karşılaşabiliyorsunuz. Bir de bu öğretici mesajlarla ilgili bir hataya denk geldim. Yükleme sonrasında daha önce gösterilen mesajların tekrar tekrar karşıma çıktığını gördüm (Özellikle sığınak ile ilgili mesajlar). Muhtemelen bu da güncellemeyle düzeltilecekler arasında yerini almıştır.

Bitirmeden bir kez daha altını çizmek istiyorum, yapımcı ekip oyuncu geri dönüşlerini dikkate alıp kısa süre içerisinde bununla ilgili adım atmak konusunda şu ana kadar iyi bir performans sergiliyor. Bunu yaparken de önemli önemsiz ayrımı gözetmeden ilerliyorlar. Bu da önümüzdeki dönem için umutlarımı artırıyor. Ufak tefek sıkıntıların aşılıp yeni içeriklerin eklenmesinin ardından, türün dikkat çeken örnekleri arasına adını yazdırmaması için hiçbir neden yok.

Artılar

  • Oyuncuyu tatmin eden bir strateji deneyimi vadediyor
  • Tekrar oynanabilirlik açısından eli kuvvetli
  • Eski sistemlerde dahi gayet iyi oynanabiliyor, optimizasyon başarılı
  • Türkçe dil desteğiyle geliyor

Eksiler

  • Arayüz ve kısayollarda iyileştirmeye ihtiyaç duyulan yerler mevcut
  • Bazı teknik sorunlar devam ediyor, aralarına yenileri de eklenmiş
  • Çevirilerde gözden kaçan kısımlar var

Son Karar: Şu haliyle bile neredeyse tam sürüm gibi hissettiren bir oyun. Türünün iyi örnekleri arasına adını yazdırabilecek potansiyele sahip ve bunu da büyük oranda hayata geçireceği izlenimi veriyor. Önümüzdeki dönemde nasıl gelişim göstereceğini yakından takip etmekte fayda var.

YORUMLAR
Parolamı Unuttum