Yayıncılığını üstlendiği Legend Online ve Tiger Knights'la Türk oyun piyasasını kasıp kavuran Çinli oyun yapımcısı Oasis Games, 2011'deki kuruluşundan bu yana büyük bir gelişim içinde. Biz de, tarayıcıdan, mobile; konsoldan, PC'ye birçok farklı platformda 20'den fazla oyunun global yayıncılığını üstlenenen Oasis Games'te kariyerini sürdüren Türk yapımcı, Cihan Ağagişi ile Türk ve Çin oyun sektörü, kendi kariyeri ve espor marketiyle ilgili keyifli bir röportaj yaptık:
1) Cihan Bey selamlar. Öncelikle sizden ve Oasis Games’teki görevinizden başlamak istiyoruz. Sizi buradan kaldırıp Çin’e götüren süreci, Oasis’te ve özellikle Tiger Knight’ta neler yaptığınızı biraz anlatır mısınız?
Selamlar! Önceleri kendi halinde CM 03/04 oynayan normal bir oyuncuyken(burdan eğer buraları okuyorsa Anatoli Todorov’a sevgilerimi iletiyorum) Uzak Doğu’dan gelen MMORPG oyunların Türkiye’ye ulaşmasıyla birlikte oyunlara bakış açım değişti. “Bi bakayım neymiş” diye başlayan bu heves, yerini boss kovalamalara, klan savaşlarına bıraktı. Knight Online, Silkroad Online tarzı oyunlar oynayan arkadaşlar hatırlayacaktır, o zamanlar oyunlar zaten Türkçe değil ve kulaktan dolma bilgilerle, hatta “Silaha artı basarken şehrin şurasına gidip tam basarken bir kere iptal edip sonra shift’e basarak tekrar edince artı kesin tutuyormuş abi”şeklinde şehir efsaneleri ile oyun karakterlerimizi geliştiriyorduk. Hem karakteri artık adam etmek hem de bu bilgileri klan ile paylaşmak adına yabancı kaynaklara giriş yaptım. Çeşitli rehber konuları oluşturup çeşitli oyun sitelerinde paylaşımlarda bulundum. Sonrasında birkaç arkadaşım ile birlikte online oyunlar için rehber niteliğinde olan kendi oyun sitemizi açtık ve yabancı içerikleri yerelleştirdik. Zamanında kesinlikle böyle açık varmış. Açtığımız siteler çok başarılı oldu ve reklam alımlarına, oyun firmalarını ziyaretlere başladık. Böylece oyun sektörüne girmiş oldum. Türkiye’de çeşitli oyun firmalarında çeşitli görevler aldıktan sonra Oasis’in daveti üzerine Çin’e taşındım. Oasis’te ilk olarak Türkiye pazarıyla ilgili oyun ve yazılım projelerinde farklı görevler aldım. 2016’nın sonlarına doğru ise şirketin Almanya, İngiltere, Rusya gibi oyuncu yelpazesinin geniş olduğu Avrupa ülkelerinde aktif görevler almaya başladım. Şu an Tiger Knight’ın Avrupa ülkelerinde yürüttüğümüz pazarlama çalışmalarında roller alıyorum. Bu çalışmaların arasında kısaca bahsetmek gerekirse online ve basılı mecralarda yayınladığımız reklamlar, fuarlar ve markalaşma projeleri yer alıyor.
2) Yanlış bilmiyorsam Tiger Knight, Oasis Games’in Legend Online’dan sonra Türkiye’de en çok ilgi gören ikinci oyunu. Oyunun özellikle ülkemizde bu kadar ilgi görmesini neye bağlıyorsunuz? Henüz Erken Erişim aşamasında olmasına rağmen bildiğim kadarıyla epey bir oyuncuya ulaştı çünkü.
Tiger Knight oyuncularına birçok farklı oyun seçeneği sunuyor. İsteyen oyuncular Düello modu ile direkt PvP yapabiliyor, isteyen oyuncular takımlı taktiksel savaşlara katılabiliyor. Ek olarak Co-op sistemine benzer bir şekilde oyunun hikâyesinin işlendiği bölümleri oynayıp, kale kuşatmaları gerçekleştirebiliyorlar. Bu bağlamda Tiger Knight’ın Türk oyuncusunun hoşuna giden birden çok özellik sunduğunu, bunun üstüne oyunun tarihi yapısı eklenince daha da ilgi çektiğini düşünüyorum.
3) Benzer bir durum diğer ülkeler için de geçerli mi? En çok nerelerde oynanıyor Tiger Knight?
Tiger Knight en çok Amerika Birleşik Devletleri’nde ve Çin’de ilgi gördü. Almanya, İngiltere, Rusya ve Türkiye oyunun çok ilgi gördüğü diğer ülkeler arasında.
4) MMORPG’ler söz konusu olduğunda geliştirme sürecinin bitmesi diye bir şey söz konusu değil zaten ama Tiger Knight 2016 sonunda Erken Erişim’e açıldığından beri önemli eklemeler yapıldı. Örneğin çok yakın geçmişte gelen Rome eklentisi ve Arena modu gibi... Bu sıklıkta yenilik beklemeye devam edelim mi? Yakın dönemde neler olacak oyunda?
Tiger Knight, henüz erken erişim aşamasında olan bir oyun ve geliştirmesi tüm hızıyla devam ediyor. Oyun, hikayesi gereği gerçek tarihten besleniyor ve şu an temel olarak MÖ 3. Yüzyılı konu alıyor. Bu süre zarfında yer almış birçok uygarlık Tiger Knight’ın oyuna ekleyebileceği potansiyel güncellemeler arasında. Kuşan ve Pars İmparatorlukları, oyuna ekleyeceğimizi resmi olarak duyurduğumuz imparatorluklar. Kuşan ve Pars hariç diğer imparatorluklar için değerlendirmeler ve ön çalışmalar devam ediyor. Ancak hepsinden önce, çok yakın zamanda yeni Atlı Roma Birlikleri ve oyuncuların kontrol edebileceği yeni kadın savaşçılar oyuna eklenecek.
5) Tiger Knight’ın bir de eSpor tarafı olacağını duyduk. Bunun hakkında da bilgi alabilir miyiz sizden? Türkiye’de de bu taraf için bir hazırlık var mı?
Roma ve hemen sonrasında yayınladığımız Arena güncellemesi ile birlikte profesyönel Tiger Knight oyunculuğunun ilk adımını resmi olarak atmış olduk. Oyuncular, arena sistemine kayıt olarak sıralama maçları oynayabiliyorlar. Diğer oyuncular ise tıpkı gerçek Roma arenalarında olduğu gibi gladyatör savaşlarını yerinden izleyebiliyor ve maçın galibinin kimin olacağına dair sistem üzerinden iddiaya girebiliyorlar. Arena’nın testleri hala devam etmekte. Testler tamamlandıktan sonra gelecek yeniliklerle birlikte ekipli ve teke tek gladyatör savaşlarına tanıklık edeceğiz. Test sürecinden sonra, Türkiye dahil gerçekleştirilecek Espor organizasyonlarını duyurmuş olacağız.
6) Son bir sorum daha var izninizle… Çin tüm oyun dünyası içinde bambaşka bir alem. Asya diye de genellenebilir belki, ama şu an Çin’de en çok oynanan oyunların yarısı Batı’ya hiç uğramıyor bile. Bu nedenle bazı şeyleri buradan bakarak anlamakta güçlük çekiyoruz. Orada yaşayan bir video oyunları profesyoneli olarak bize Çin’deki oyun trendlerinden bahseder misiniz? Buna bağlı olarak Oasis Games’in vizyonu hakkında da biraz bilgi alabilirsek çok seviniriz.
Bu konuda yalnız değilsiniz. Ben 3 yıldır Çin’de yaşıyorum ve benim de hala anlamakta güçlük çektiğim noktalar oluyor. Olayın kırılma noktalarından biri şu; 2000 yılında Çin ciddi bir adım atıp öğrencilerin ve çalışanların verimliliklerini düşürdüğünü öne sürerek ülkede bütün konsolları yasaklıyor. 2015 yılına kadar, tam 15 yıl boyunca Çin’e konsollar resmi olarak giriş yapamıyor ve oyun dağıtımı yapamıyorlar. Haliyle Çinli oyun yapımcıları konsol segmentini yıllarca es geçiyorlar. Çin, eskisi kadar olmasa da oyunlar konusunda hala büyük yaptırımlar uygulayan, kendine has kuralları olan bir ülke. Örneğin, DotA ve League of Legends gibi oyunlar Çin pazarına giriş yapmadan önce oyun içeriğini yumuşatmak zorunda kalıyorlar. İskelet, kuru kafa, kan gibi öğelerin olduğu beceri görselleri baştan çiziliyor veya elden geçiriliyor. Bunun yanı sıra Call of Duty, Battlefield, Counter-Strike gibi birçok seri çeşitli sebeplerden dolayı yasaklanıyor. Ek olarak, Çince’nin hem çok zor bir dil olması, yazım formatının batıdan çok çok farklı olması yerelleştirme çalışmalarını geciktiriyor. Daha birçok temel sebep var ancak aklıma ilk gelen örnekler bunlar. Özetle, bu tarz sebepler, Çin’de binlerce oyun firmasının doğmasının fitilini ateşliyor. Yerel, kültürel ve daha “uysal” oyunlar yapılıyor.
Tüm bu sebeplere rağmen, Çin, yaklaşık 27 Milyar dolarlık hacmi ile dünyanın en büyük oyun pazarı olmayı başardı. 2016 verilerine göre bu hacimin %57’si PC’den, %41’i mobilden ve %2’si konsoldan geliyor
Çin’de en yükselen trend mobil. Mobil telefon ve aplikasyon kullanımı ülkenin olmazsa olmazı bir hal almış durumda. Pekin’de gerçekten hiç nakit taşımadan yaşabiliyorsunuz. En ufak marketten, en ufak kırtasiyesine hatta sokaktan geçerken elma aldığınız en ufak işletmeler bile mobil ödemeye geçmiş durumda. Telefonların ciddi bir şekilde hayatta yer edinmesi oyunlara da yansıyor. Örneğin mobilde oynanan MOBA oyunlar burada inanılmaz popüler ve bu mobil oyunların kendilerine özel devasa büyüklükte e-spor organizasyonları var. Mobil data ucuz ve oyunlar için özel paketler sunabiliyorlar. Bu yüzden Çin’de metro veya otobüs yolculuğu yaptığınız sırada her an kıran kırana online savaş gerçekleştiren bir oyuncu görmeniz mümkün.
Son yıllarda, PC, mobil, konsol ve VR platformları için Çin tarafında inanılmaz bir üretim söz konusu. Çin’den çıkan AAA kalite oyunlar da global pazarda yerini almaya başladı. Oasis’in temel vizyonu, Çin’in bir nevi oyun elçisi vazifesi görüp, bu oyunları dünyanın çeşitli ülkelerinde, çeşitli dillerde yayınlamak. Firma Şu an Playstation ve VR platformları dahil bütün popüler oyun platformlarında yer alıp onlarca Çinli yapımcı ile işbirliği içerisinde.