Microsoft, sonunda Project Scorpio'nun teknik özelliklerini resmen duyurdu ve yalan yok etkilendik. İddia ettiği gibi oyunculara güçlü bir oyun konsolu sunuyor, hatta o kadar güçlü ki PlayStation 4 Pro bile yanında zayıf kalıyor.
Scorpio işlemcisinden ekran kartına, hafızasına ve sabit diskine kadar her şeyiyle rakiplerine büyük bir fark atmış. Aşağıda üç konsolun da (hatta XBox One ve Xbox One S ile dört konsol) teknik özelliklerinin yer aldığı bir karşılaştırma hazırladım.
CPU (İşlemci)
Scorpio - 8 Özel Geliştirilmiş Jaguar Çekirdekli - 2.3 GHZ (x86)
Xbox One - 8 Jaguar Çekirdekli - 1.75 GHZ
PS4 Pro - 8 Jaguar Çekirdekli - 2.1 GHZ
GPU (Ekran Kartı)
Scorpio - 40 özel ünitesi - 1172 Mhz - 6 Teraflop
Xbox One - 12 GCN ünite - 853 Mhz (Xbox One S'te 914 Mhz)
PS4 Pro - 36 özel GCN ünitesi - 911 Mhz
Hafıza ve Bantgenişliği
Scorpio - 12 GB GDDR5, 326 GB/s bantgenişliği
Xbox One - 8 GB DDR3 + 32 MB ESRAM, 68 GB/s DDR3 ve 204 GB/s ESRAM
PS4 Pro - 8 GB GDDR5, 218 GB/s bantgenişliği
HDD (Harddisk)
Scorpio - 1 TB HDD
Xbox One - 500 GB - XOne S'te 2 TB HDD
PS4 Pro - 1 TB HDD
Optik Sürücü
Scorpio - 4K UHD Blu-Ray
Xbox One - Blu Ray - Xbox One, 4K UHD Blu-Ray - Xbox One S
PS4 Pro - Blu-Ray
Dümdüz bakınca bile matematiksel olarak Project Scorpio'nun diğer konsollara fark attığını görüyoruz. Peki bunlar ne anlama geliyor? İsterseniz parça parça karşılaştırma yapalım.
CPU (İşlemci)
Scorpio'nun işlemcisi geliştirilmiş Jaguarlar olarak betimlenmiş. Konsol oyuncularının Scorpio adına mırın kırın ettikleri tek nokta da aslında işlemci. Çünkü Jaguar'lar şu ana kadar hep eleştiri yağmuruna tutuldular ve pek de sevilen bir teknoloji değiller. Ancak Microsoft "geliştirilmiş" adıyla sunduğu bu işlemcilerin mimarisinde de büyük değişiklikler yapmış. GPU ve CPU iletişimi arasındaki işlem yükünü bir hayli azaltmış ve performans kazancı elde etmiş durumda. Üstelik çekirdeklerin hızının 2.3 GHZ'ye çekildiğini de görüyoruz. Draw instructions dediğimiz ve binlerce işlemden oluşan bu yapı 11 işleme düşürülmüş. İşlemcinin x86 mimarisinde olması da ayrı bir büyük artı! Yani gerek performans gerekse değer olarak Scorpio'nun işlemcisi PlayStation 4 Pro'dan her yönden fazlasıyla üstün.
Tabii ki işlemci çekirdek hızı daha yukarı da çekilebilirdi, ancak aletin kompakt yapısı düşünüldüğünde ısınma sorunları ortaya çıkacaktır. Xbox 360'ın üç kırmızı hatasından ders aldıkları için bu tip sınırları zorlamamaları daha sağlıklı bir karar olmuş.
GPU (Ekran Kartı)
Konsollarda bir ilk gerçekleşiyor. Scorpio DX 12 destekleyecek ve hatta DX 12 donanımı direkt olarak GPU'nun komut işlemcisine entegre edilmiş. Böylece yukarıda da belirttiğim gibi CPU ile çok daha az işlem gücü gerektiren, daha efektif bir iletişim ortaya çıkıyor. DX 12 desteğiyle çıkan oyunlarda bu sayede CPU render tüketimi de yarıya düşüyor. Bu da sadece kağıt üzerinde ve istatistiksel olarak değil, gözle görülür ve net bir şekilde performans artışı demek.
Scorpio'nun ekran kartını PC'dekilerle kıyaslamak istersek sanırım en doğru örnek AMD RX 480'in biraz daha iyi bir hali diyebiliriz. Nvidia karşılığı ise GTX 1060 ile 1070 arasında, ama kesinlikle 1060'a daha yakın. Bununla birlikte oyun konsollarında PC'lerde olduğu gibi aynı anda pek çok işlemin dönmediğini, işletim sisteminin bu kadar yorucu olmadığını ve oyunların sabit donanımlar için optimize edildiğini de hatırlatalım. Yani bu ekran kartı, yukarıda yazdığım iki GPU'dan çok daha iyi performans gösterecektir. Kaldı ki Microsoft dün Forza'yı 4K 60 FPS'de oynattı. Üstelik oyun Scorpio için optimize bile edilmemişti ve sistemi en çok yoracak ayarlarda ve hava şartlarında oynadılar. Tabii Forza'nın pek de sistem yorucu bir oyun olmadığını hatırlatmak isterim. Yine de etkileyici. Performans olarak 1070'i geçen değerlere ulaştıklarını iddia ediyorlar. Ancak bu oyundan oyuna büyük değişkenlik gösterebilir. Üçüncü parti oyunlarını da görmek lazım.
Her halükarda piyasadaki en güçlü konsol ekran kartı Scorpio'da ve mimarisi ile öne çıkıyor.
Hafıza ve Bantgenişliği
Scorpio'nun gerek daha fazla RAM'e sahip olması, gerekse 326 GB/s bantgenişliğine sahip olması onu diğer rakiplerinden ve atalarından önde tutuyor. İşletim sistemi için yaklaşık 4GB hafıza ayıran Scorpio, geri kalan hafıza gücünü tamamen oyunlara ayırmış durumda. Bu da büyük bir performans farkı yaratacak ve daha pürüssüz bir kullanıcı arayüzü demek olacak.
HDD
Scorpio bu noktada 1 TB sabit disk alanına sadık kalmış. Konsolun iç tasarımıyla alakalı olabilir. Zaten 1 TB yeterli bir alan. Konsollarda şu an için SSD'ye de bir ihtiyaç olmadığını düşünürsek (kompakt aletlerden bahsediyoruz neticede ve fiyatı da kullanıcıya uygun tutmaları gerekli, üstelik performans olarak da SSD şart değil) yaygara koparmaya gerek yok. Scorpio ihtiyaçlarımızı karşılıyor.
Optik Sürücü
Burada da PlayStation 4 Pro'nun yaptığı en büyük hatalardan biri dikkat çekiyor. Xbox One S'te bile yer alan 4K UHD Blu Ray optik sürücüsü PS 4 Pro'da yok. Tabii ki 4K UHD Blu Ray optik sürücüsü Scorpio'da da mevcut. Xbox'ın aynı zamanda bir multimedya cihazı olduğunu düşünürsek, Scorpio'nun Blu Ray oynatıcı olmadan satışa sunulması büyük bir hata olurdu zaten. 4K oyunculuk ve 60 FPS'yi konsolun sunduğu konfor ile birleştirmek istiyorsanız Scorpio ilk tercihiniz olmalı.
Kısa bir özet geçmek gerekirse Project Scorpio her yönüyle, her detayıyla diğer konsollardan çok daha güçlü olmuş. Üstelik sadece donanım değil, parçaların mimarisi de oyun performansını en üst seviyeye taşımak için tasarlanmış. Bu noktada Microsoft'un tek yapması gereken bu konsol için özel içerik üretmek ve tabii ki bu konsolu uygun bir fiyattan satışa sunmak...
Peki Project Scorpio Kaç Para Olacak?
Bu konuda sadece tahmin yürütülebilir. Teknik özelliklerine bakınca 500 dolar, taş çatlasa 550 dolardan satışa sunulacağını düşünüyorum. Bu donanımın hakkı da 500 dolar olmalı. Tabii ki Türkiye'de oldukça yüksek bir fiyattan satılacağını da üzülerek belirtmek lazım.