Arkane'nin 2023 yılına ertelenen yeni oyunu Redfall hakkında Arkane Austin yöneticisi Harvey Smith ve Redfall'un yönetmeni Ricardo Bareile ile konuşma fırsatı bulduk.
Onur: Öncelikle, Deathloop çıkmadan önceki kafa karışıklıklarını ve insanların 4 kişilik Co-Op oyun duyurularına verdikleri negatif tepkileri de düşününce, sizden Redfall’u tanımlamanızı isteyelim. Redfall tam olarak ne? Muadili bir L4D veya B4B mı, yoksa farklı bir yerde mi konumlanıyor?
Harvey Smith: Her çıkardığımız oyundan önce buna benzer tartışmaların bir benzerini görüyoruz. Dishonored’ı duyurduğumuzda herkes “neden bir BioShock kopyasını yapıyorsunuz?” gibi şeyler söylüyorlardı. Sonra oyunlarımız çıkıyor ve kendi eşsiz kimliklerine ve hayran kitlelerine kavuşuyor. Mesela ben Left 4 Dead’e bayılırım ama Redfall’un verdiği hissiyat L4D’inkinden farklı. Redfall’ün özü istikrarlı olmak, seviye atlamak ve size sunduğu yolculukta dünyasını görmek, çevresel hikâye anlatımını okumak. Senaryo görevlerini aşarken, güvenli bölgeler, vampir inleri gibi yan etkinliklerle uğraşacak, dinamik sahnelerle de karşılaşacaksınız. İster tek başınıza, ister arkadaşlarınızla oynayabileceksiniz ama bir Arkane oyunu olduğunu hissettirecek. Ha tabii onlarla ortak noktaları olsa da verdiği tat Dishonored veyahut Prey ile aynı olmayacak, kendi kendisinin oyunu olmayı başaracak.
Harvey Smith
Onur: Co-op oyunlarda sıkça karşımıza çıkan şey tekrar oynanabilir olmalarıdır, oyuncular bu tip oyunlardan bölümleri tekrar tekrar oynayarak, grind yaparak yüzlerce saatlik verim alırlar. Redfall bu anlamda nasıl bir oyun? Upuzun grind elementleri barındırarak kendini tekrar oyunla mı karşı karşıya olacağız yoksa oyun diğer Arkane oyunlarında olduğu gibi bize bünyesindeki farklı şeyleri deneterek mi kendini tekrar oynatacak?
Harvey Smith: Bahsettiğin şeyi anladım, spor yapar gibi aynı bölümleri tekrar tekrar rekabetçi bir şekilde ve yüksek zorlukları aşmak için oynamaktan söz ediyorsun. Bizim oyunumuzun olayı pek bu değil ama malum insanlar Dishonored’ı tekrar ve tekrar oynuyor. Dishonored’ı her oynadığınızda tecrübesiz biraz daha farklı olabiliyor, dünyanın daha önce görmediğiniz bir parçasını görebiliyorsunuz veya bir düşmanın daha önce yaptığını görmediğiniz bir şey yaptığına tanık olabiliyorsunuz.
Ricardo Bare: Bence insanlar oyunu, örneğin Diablo’da olduğu gibi sadece diğer karakterleri denemek için bile olsa tekrar tekrar oynayacaklar. Layla ile oynadıysanız, Layla ile baştan başlayıp zorluğu artırabilirsiniz veya “bir de Jacob’ı deneyeyim” diyebilirsiniz.
Onur: Peki bunlar haricinde oyuncuyu oyunu tekrar oynamaya teşvik edecek bir takım elementler bulunuyor mu? Herhangi bir ganimet sistemi veya rastgele oluşturulan Roguelike tarzı şeyler?
Harvey Smith: Bu sefer oyunda daha fazla rastgele oluşturulan prosedürel şey var. Sanırım Ricardo’nun Prey: Mooncrash üzerinde çalışırken hangi prosedürel şeylerin iyi çalıştığı, hangilerinin çalışmadığı konusunda ne kadar çok şey öğrendiklerine değinen açıklamaları olmuştu daha önce. Her yeni başlanan oyunu biraz daha farklı yapmak konusunda tecrübe kazandık.
Onur: Arkane Immersive Sim alt türünde oyunlar yapmasıyla ünlü bir stüdyo. Peki Redfall yine bir Immersive Sim mi? Çünkü çoklu oyuncu Co-Op oyun deyince benim aklıma Immersive Sim denen şeyin tam zıttı geliyor. İlerlemeli Co-Op oyunlarda kolay akması için daha lineer bir tecrübe yaratmaya çalışılır. Immersive Sim türünde ise tek bir oyuncunun emrine çok sayıda olasılık amade edilir. Redfall spektrumun hangi tarafına daha yakın?
Ricardo Bare: Spektrum kelimesini kullanmanız ilginç çünkü bahsettiklerinizin tanımını yapmakta en uygun kelimelerden bir tanesi. Oyunu sizin nasıl oynadığınız bir Immersive Sim olup olmadığını veya ne derece bir Immersive Sim olduğunu etkileyecektir değil mi? Eğer Co-Op oynar ve arkadaşlarınızla bir ton soytarılık yaparsanız işler elbette ki değişecek. Eş dost ile birbirinize laf çakarsanız oyunu “ışıkları kapatıp kulaklığımı da taktığıma göre oyunun içine tam anlamıyla gömülebilirim, amanın düşman beni fark etmek üzere!” telaşında elbette oynayamazsınız. Ha ama Co-op oynasanız bile yine açık haritalarda olacaksınız, açık uçlu bir tecrübe yaşayacaksınız ve herkes baştan o şekilde karar verip ciddiyetini takınırsa Immersive Sim havasına yine girmeniz mümkün bile olabilir. Yine de bizim oyunlarımızdan istediğiniz şey yavaş yavaş etrafı keşfetmek, çevresel hikâye anlatımıyla vakit geçirmek, karakterinizin becerileri ile ilginç şeyler yapmaksa o zaman tek başınıza oynamanızı tavsiye ederim.
Onur: Peki arkadaşlarımı sadece belli kayıt noktalarında veya seviye aralarında mı oyuna davet edebileceğim yoksa “Drop-In/Drop-Out” sistemi mi kullandınız?
Ricardo Bare: “Drop-In/Drop-Out” sistemi kullandık.
Onur: Yayınlanan görüntülerde gördüğümüz üzere oyundaki vampirlerin bildiğimiz vampirlerden farkları var, mesela kolları çok uzun, ayrıca ultraviyole ışınlar onları öldürmüyor, sadece taşlaştırıyor. Redfall’un vampirlerine tasarım aşamasın yaklaşımınız nasıl oldu? Klasik vampirlerden ne gibi farkları, onlarla ne gibi benzerlikleri var?
Harvey Smith: Oyun üzerinde çalışmaya başladığımızda empatiden feragat etmek, kişisel zenginlikleri yakında tutmak gibi narsist temalar üzerine yoğunlaşacağımızın kararını vermiştik. Bir vampirin neyin metaforu olarak işlediğine, karakterinin nasıl olduğuna, onu diğer canavarlardan nelerin ayırdığına yoğunlaştık. Dahası vampirlerimizin kökeninin doğaüstüne de bilime dayandırmayı seçtik. Çok detaya girmeden olayları alevlendirenin, biyomedikal sebepler olduğunu, insan ömrünü uzatmak uğrunda yapılan çalışmalar sürecinde aşılmaması gereken bazı çizgilerin aşıldığını söyleyebilirim. İşin arkasındaki şirketin kurucuları nihayetinde istediklerini alıyorlar ama bunun bedelini çevrelerindeki insanlar ödüyor, kendileri de empatiden yoksun oldukları için bunu umursamıyorlar. Bir yerde güçlü ve atletik olmak var ama öte yandan bedeli bir canavar olmak.
Onur: Bu arada oyunu çıkışı sonrasında desteklemek yönünde planlarınız var mı? Bilindik hata ayıklama yamaları dışında tabii, bedava içerik güncellemeleri, oyunun eksiklerini gideren yamalar, vesaire? Bir “live service” oyunu ile karşı karşıya değiliz sanırım değil mi?
Harvey Smith: Oyun seansları kurucu oyuncunun bilgisayarında değil de sunucularda kuruluyor, bu sayede daha kaliteli bir tecrübe sunabiliyoruz. Ayrıca geçmişte yaptığımız oyunlara bakarsanız her oyunu yapan ekibin o oyun için yeni içerik de yarattığını göreceksiniz. Dishonored için Dunwall City Trials, Knife of Dunwall ve Brigmore Witches’i çıkarmıştık, Prey’i Mooncrash takip etti, Dishonored 2’nin ardından Death of the Outsider geldi… Oynanabilir karakterlerimize Daud eklendi, Emily eklendi, Billie Lurk eklendi… Biz oyunlarımızın çıktıktan nefes almaya devam etmesini ve insanların hayatlarında yer edinmesini seviyoruz ama oyunlarımıza bir şeyler eklemek geçmişte hep zor oldu. Redfall özelinde bunu daha önden planlamaya başladık, ilgili açıklamalarımızı da daha sonra yapacağız.
Onur: Deathloop öncesinde yönetmeni Dinga Bakaba ile röportaj yaparken kayıt sistemi ile alakalı bir konuşmamız olmuştu. Ben kendi adıma en ufak hata hızlı yükleme tuşuna saldıran birisiyim, o da oyuncuları bu alışkanlıktan uzaklaştırmayı, yaptıkları hataların sonuçlarına görerek oyunu oynamaya itmeyi istediklerini söylemişti. Redfall bu bağlamda nasıl bir oyun? Çoklu oyunculu olduğu için istediğimiz yerde kayıt alamayacağımız çok bariz?
Ricardo Bare: Bu ilginç bir “tasarım alanı.” Roguelike oyunların oyun tasarımına kattığı değer tam olarak bu: “eylemlerimin sonuçları ile yaşamalıyım” hissiyatı. Redfall’da bu var, tek başınıza bile oynuyor olsanız “şu düşmanı halletmeden bir kayıt alayım da işler giderse geri dönerim” diyemiyorsunuz. Hatalarınızın sonuçlarına katlanıyor ve öldüğünüzde yakınlardaki bir güvenli bölgede veya ana üste geri dirileceksiniz.
Onur: Az önce Redfall önceki oyunlarınızdan daha fazla prosedürel element barındırdığını söylemiştiniz. Peki bu elementler oyunu kaç kişinin oynadığına göre değişiklik gösterecek mi? Mesela sadece iki kişinin aynı anda açabileceği türden kilitler veya birden fazla oyuncu oyundayken karşımıza çıkacak olaylar var mı? Başkalarıyla oynarsam tek kişi oynarken görmediğim şeyler görecek miyim?
Ricardo Bare: Oyunun çoklu oyuncu kısmına yaklaşımımızdaki mantalite “anahtar & kilit” şeklinde olmadı. Grup olarak oynamak hiçbir şekilde zorunlu olmayacak. Atıyorum başka bir oyuncunun omzuna basarak tırmanmanız gereken bir duvar gibi ilerleme yöntemleri veya beraber çözmek gereken bulmacalar görmeyeceksiniz. Güçleri bile birbiriyle sinerji içerisinde çalışacak ama herhangi birine sahip olmanın zorunlu olmayacağı şekilde tasarladık. Yani Remi’nin tüm grubu iyileştiren bir becerisi var mesela ama buna sahip olmadan da oyunda rahat bir şekilde ilerleyebilirsiniz. Ayrı şekilde bir grupta aynı karakterden birden fazla olması da sizi bir şeylerden mahrum bırakmıyor, oyunu 4 Jacob ile oynamak isterseniz oynayabilirsiniz, bir mahzuru olmaz.