World of Warcraft: Warlords of Dreanor İnceleme

Geçmişe Rağmen

 

Bu yazı daha önce Oyungezer dergisinde yayınlanmıştır. Oyungezer'e abone olmak için hemen tıklayın. 

Warlords of Draenor’u oynarken geçmişe bakmamak imkansız.

Sadece onuncu yılını doldurmuş bir oyunun genişleme paketi olduğu için değil ama neden World of Warcraft’ı hâlâ oynadığımızı tekrar düşünmek için geçmişe bakmalıyız kaçınılmaz olarak. 2005’in Mayıs’ında maruz kaldığım World of Warcraft’ın hayatımda böylesine büyük bir “kaşıntı” yaratacağını düşünmemiştim. Belki 6 ay, belki 1 sene. Ama 10 sene?

Hiç düşünmemiştim.

Warlords of Draenor, World of Warcraft’ın beşinci genişleme paketi olarak Blizzard’ın on yıllık WoW deneyimini ardında bırakıp, yeni bir başlangıç yaratma adına ne kadar hevesli olduğunu gösteren bir kilometre taşı. Kendinden önce gelen her genişleme paketinden daha kapsamlı ve büyük olan Warlords, yaklaşık sekiz sene önce Burning Crusade ile geçtiğimiz Dark Portal kapılarından alıp bizi aslında tanıdık ama geçmişte kalması gereken bir döneme; Dreanor’un yıkıma uğramadan önceki haline gönderiyor.

wod-1

Warlords, Mists of Pandaria’nın pandalarla ve onların huzur arayışlarıyla dolu diyarlarından oldukça farklı tonda bir genişleme paketi. Yazılı Warcraft tarihçesinin muhtemelen en vahşi ve katliamlarla dolu dönemine denk düşen yolculuğumuz, World of Warcraft’ın hikâyesi açısından yıllar önce başlamış bir davanın noktalandığı bir yer olmuş. Warlords’un hikâyesi, hiçbir genişleme paketinin cesaret edemediği yerlere gidiyor ve bunu yaparken oyunu önümüzdeki on seneye bomba gibi hazırlıyor.

Bu hazırlık, World of Warcraft’ı ilk oyundan beri hiç olmadığı kadar derli toplu hale getirmiş. Bu yüzden Warlords of Draenor’u oynarken pek çok noktada bir genişleme paketi değil de, WoW 2 isminde bir devam oyunu oynadığım hissine kapıldım. Bu aslında pek iyi bir his değil, çünkü hâlâ gün geçtikçe daha çok göze bakan bazı sistemler Warlords’da yine pas geçilmiş.

KOMUTANIM, CİVAN KOMUTANIM!

Draenor’da yaptığınız her şey, gözle görülür değişiklikler yaratıyor. Bu değişiklikler World of Warcraft oynarken ilk kez bir şeyleri değiştirdiğiniz hissini, Blizzard’ın daha önceki teşebbüslerinden daha etkili bir şekilde size gösteriyor. Her bölge, bu değişikliklerden nasibini alıyor ve her bölgenin sonunda, gayet başarılı sinematikler eşliğinde sizi tatmin edecek sonuçlar alıyorsunuz. Bu sinematiklerle ilgili söyleyebileceğim tek kötü şey, hepsinin gereğinden kısa tutulmuş olması. Yine de yaşadıklarınız az buz şeyler olmadığından, fazlasıyla etkileneceğinizi tahmin ediyorum.

wod-2

On yılın ardından Blizzard ve Azeroth sakinleri, bizim artık basit silahıyla macera arayan tipler olmadığımızı anlıyor. Artık olayların figüranı ve yanlış yerdeki doğru kişi olmak yerine, Alliance ve Horde kuvvetlerinin yeni komutanı olarak Draenor’a ayak basıyorsunuz. Bu bile, oyundaki NPC’lerin size hitaplarında daha önceki genişleme paketlerine göre bambaşka sonuçlara yol açıyor. Tabii ki hâlâ oyunda “şunları topla da gel, yemek yapacağız” türü questler gırla ancak bunları bile ilginç hikâye örgülerine çerez olarak katmayı başardığından Blizzard’ı eskisi gibi suçlayamıyorum.

Oyundaki ilk saatleriniz pek bir heyecanlı geçiyor. Oyun sizi diğer genişleme paketlerindeki gibi hemen bir kasabaya atıp “al bunlar görevlerin, koş bakalım” tarzı bir karambole sokmuyor. Açılış bölümü, hikâyenin çerçevesi ve karşılaşacağınız düşmanlar konusunda size ilk fikri verirken, oyuna yeni başlayan ve geri dönen oyuncuların da ısınması için gerekli ortamı sağlıyor.

Görevleri yaparken ilk fark edeceğiniz şeylerden biri, görev sonunda alacağınız ödüller eğer eşyaysa, bunların sadece yeşil (uncommon) kalitede değil, bazen rastgele bir şekilde mavi (rare) hatta mor (epic) olarak elinize geçebilecek olması. Bu değişiklik, özellikle oyunun son seviyelerine yaklaşınca fazlasıyla ilginç sonuçlara sebebiyet verebiliyor. Art arda üç kere görev ödülüm epic olduğundan, Level 98’den 100’e nasıl geldiğimi pek anlayamadım, her şey çok kolaylaşmıştı çünkü :)

İNŞAAT İŞİNE GİRİYORUZ

Bu açılış bölümünün ardından oyun size nefes alacak vakit tanıyor çünkü burada size bir arsa tahsis ediliyor (merak etmeyin tamamıyla –sanırım– yasal yollarla). Bu arsa size neden mi veriliyor? Kendi üssünüzü kurabilmek için! Warlords of Draenor’un en büyük yeniliği olan bu üs inşası oldukça eğlenceli ve bağımlılık yapıcı. İlk açıklandığında basit bir DVO ev sistemine benzeyeceğini düşünmüştüm ama şu anki haliyle sanki Warcraft III’te üs yapmışım da içinde dolanıyorum hissiyatıyla doluyum ve bu o kadar güzel ki... NPC’leriniz ortalıkta dolaşıyor, takipçileriniz (birazdan değineceğim) görev vermeniz için size yalvarıyor.

wod-3

Bu bölgeyi irili ufaklı pek çok binayla donatıp geliştirmeye çalışıyorsunuz. Odunlardan yapılmış duvarlar yerini taş ve yüksek surlara bırakıyor, ufak tavernanız gittikçe büyüyor ve size konuşacak ve görev verecek kişilerle dolup taşıyor. Bunun dışında tabii ki sizin için özel bir madeniniz ve bahçeniz de olacak. Ayrıca garnizonunuzda yaşayan ve sizin vereceğiniz görevleri yapan takipçileriniz de var. Bu takipçiler tıpkı sizin gibi seviye atlayıp daha iyi silahlarla donanabiliyor. Bu görevler 30 dakika ila 10 saat arasında değişen bitirme sürelerine sahip ve bu yüzden sürekli olarak görevlerin durumlarına bakmak için yanıp tutuşacaksınız. Keşke güzel bir mobil app’ı olsa bu işin. Yoksa bizim halimiz harap (Har-app olsun aplikasyonun adı? Kötü esprilerimle her zaman sizlerleyim, rica ederim –Serp.). Öyle ki, bu yazıyı yazarken kaç defa ne alemdeler diye kaçamak aralar verdim hatırlamıyorum.

Kalenize yapacağınız meslek binalarına yeteneği olan takipçilerinizi atayabiliyorsunuz. Bu binalarda çalışan takipçileriniz binanın verimliliğini de artırıyor. Bunun dışında takipçilerinizi yanınıza yandaş olarak almanız da mümkün. Bu yandaşlar özellikle eşyalarını geliştirdiğiniz takdirde size çok yardımcı oluyor. Oyunda seviye atlarken, bazen görev serilerinin sonunda bir takipçi kazanabiliyorsunuz. Ya da öyle rastgele dolaşırken saldırıya uğrayan bir NPC’yi kurtardığınızda sizinle savaşmak istediğini söyleyip size katılabiliyor.

Üs kurma işinin bir ayağı da oyunda seviye atlarken gireceğiniz bölgelerde, karakolunuz olacak alanları oluştururken kendini gösteriyor. Bu ufak karakollara tek bir bina yapma şansınız var ve aralarından seçim yapacağınız binaların her biri o bölgeye özel yetenekler veya yararlar sağlayacak. Örneğin, son seviye bölgesi olan Nagrand’da bineğinizin üzerinde mi savaşmak istersiniz yoksa tank kullanmak mı? Bu tür seçenekler oyun boyunca yardımcı oluyor ama Blizzard asla bunları gözünüze sokmuyor ya da diğer binayı yapmadığınız için sizi cezalandırmıyor. Her seçeneğin kendince parladığı yerler var ve isterseniz yaptığınız seçimden cayıp belli bir ücret karşılığında değişiklik yapabiliyorsunuz.

GÖZÜMÜZ ŞENLENSİN

Draenor’la beraber World of Warcraft görsel kalite açısından bugüne kadar yapmadığı kadar büyük bir sıçrama yapmış. Bunu söylerken sadece yeniden yaratılan karakter modellemelerinden bahsetmiyorum, Draenor’un tamamı görsel olarak kendinden önce gelen her şeyden fersah fersah ötede. Alabildiğinde uzanan çayırlar, devasa ve detaylı yapılar, daha da artırılan görüş mesafesi oyunun yeniden görsel açıdan nefes almasını sağlamış.

wod-4

Yeni karakter modellemeleri ise Warlords of Draenor’da en çok gördüğünüz şeyin, yani karakterinizin yepyeni ama bir o kadar da tanıdık bir yüze sahip olmasını sağlıyor. Öyle ki, bu modellere baktığınız andan itibaren geriye dönüşünüz imkansız. Eski modeller, yenilerini gördükten sonra öylesine ilkel geliyor ki, bunlara nasıl bunca sene dayanmışız diye sormadan edemeyeceksiniz. Bunun dışında karakter modellerinin animasyonları da ciddi bir güncelleme geçirmiş, her animasyon artık daha akıcı ve gerçekçi. Bununla birlikte artık yüz animasyonları da oldukça detaylı bir şekilde kendini gösteriyor. Sağa sola bakarken yüzünü ekşiten karakterleri ilk başta fark etmemiş olabilirsiniz ancak fark ettiğinizde, farklı ırkların ne tür triplere girdiğini görmek çok eğlenceli oluyor.

World of Warcraft asla gerçekçi veya iyi grafiklere sahip olmadı, ama en azından yeni nesil donanımlara geçerken World of Warcraft’ın kendine koyduğu çıtanın böylesine yüksek olması uzun vadede oyunun güncelliğini korumasına büyük bir katkı sağlayacak.

BİTMEYEN OYUN

Oyunda oynayabileceğiniz sekiz yeni zindan bulunuyor. Bu zindanların tamamı, World of Warcraft için deneysel sayılabilecek seviyede yenilikler barındırıyor. Pek çoğunda oyun için grafiklerle yapılmış ve karakterinizin de oynadığı kısa sinematikler çıkacak karşınıza. İlk gördüğümde harika bir sürpriz diye düşünmüştüm ancak uzun vadede bu zindanlara ellinci kez girerken aynı sinematiğe ne gözle bakarım, hâlâ düşünüyorum. Neyse ki hepsi oldukça kısa şeyler ve geçilebiliyorlar. Grimrail Depot’nun neredeyse tamamı, tam hızda yolculuk yapan bir trende geçiyor örneğin. Bir başkasında ise hiç ummadığınız bir anda kendinizi Stormwind açıklarında buluyorsunuz!

Bu zindanların pek çoğu zorluk açısından diğer World of Warcraft genişleme paketlerinin ilk aylarında olduğundan çok daha zorlu. Bu özellikle World of Warcraft’a Level 90’dan katılacak pek çok oyuncunun zindanlarda oyunun mekaniklerini öğrenmek durumunda kalmasını sağladığı için takdirimi kazandı. Diğer yandan benim de eski genişleme paketlerine ne kadar alıştığımı ortaya döktü. (Ne, şimdi kitle kontrolü mü yapacağız? Neden? Ne gerek var?)

wod-5

Mists of Pandaria’nın oyuna getirmiş olduğu bir yenilik olan hazineler ise, Warlords of Draenor’da daha büyük ölçekte tekrar karşımıza çıkıyor. Draenor’un neredeyse her bölgesinde sizi bir süreliğine güçlendiren özel eşyalar bulabilirsiniz. Bazı eşyalar ise size özel etkinlikler ile nadir yaratıklarla kapışma şansı veriyor. Bunlar, özellikle Warlords of Draenor’da uçamadığımız gerçeğiyle birleşince, Draenor’un tekrar tekrar keşfedilebilecek yapısının daha uzun zaman sıkmayacağının da bir habercisi adeta.

Bu arada yanlış duymadınız: Warlords of Draenor’da herhangi bir şekilde uçan bineğinizi kullanmanız mümkün değil. Evet, Level 100 dahil olmak üzere kimse uçan binek kullanamıyor. Bunun sebebini Blizzard, oyunun size engel teşkil etmesi gereken mekaniklerinin uçan bineklerle işlevsiz hale gelmesine bağlıyor ki bu konuda haksız değil. Warlords of Draenor’da her bölge olduğundan da daha büyük ve zorlu gözüküyor. Blizzard, daha sonra çıkaracağı yamalarla uçan bineğin gelebileceğini söylüyor. Tabii ki zaman ne gösterir bilinmez ama bence uçan bineklerimize Warlords’un bittiği ve bir sonraki genişleme paketini beklediğimiz dönemde kavuşacağız.

Oyunda en üst seviyeye geldikten sonra gözlerinizi kapatıp güzel bir nefes alın, çünkü sizi büyük bir hengame bekliyor. Warlords of Draenor’da Level 100 olduğunuzda otomatik grup bulma sistemine giriş yapıp hızla eşya seviyelerinizi yükseltemiyorsunuz. Blizzard sizin en azından bu noktaya gelene kadar çabalamanız için bilinçli bir karar vermiş gibi duruyor. Bu karar, oyunun pek çok açıdan yavaşlamasına neden olduğu ve oyuncuların oyunla ilgili fazlaca şey öğrendikten sonra büyük şeylere kalkışmasını sağladığı için güzel. Ancak zamanı olmayan bir WoW bağımlısını ne derece memnun eder, orası büyük bir soru işareti.

 

Warlords’un ilk raidi ise siz bu satırları okuduğunuzda açılmış olacak. Bu yüzden raidler konusunda şimdilik bir yorumda bulunamıyorum. Ancak Raid Finder’den artık epic eşya alamayacak olmamız fazlasıyla güzel bir gelişme olacak gibi gözüküyor. Yine de 4 seviyeye ayrılan zorlukların arasındaki farkın nasıl ayarlandığı hassas ve merak uyandırıcı bir konu benim için. Mystic, yani oyunun en üst zorluk seviyesini önümüzdeki aylarda tekrar konuşacağız.

NİCE ON YILLARA MI?

Peki Warlords of Draenor olmuş mu? Evet. Olmuş. Ama bir şekilde World of Warcraft’ın artık ana mekaniklerine yavaş yavaş güncellemeler gelmesi gerekiyor. Sadece kabuğunda ve ana oyunun etrafına kurdukları küçük oyunlar oyunu aynı seviyede tutmaya yetmemeye başlayabilir. Özellikle sınıfların yeteneklerine yapılan detaylı güncellemenin ardından artık savaş sisteminde daha akılcı ve güncel değişiklikler yapma vakti geldi gibi gözüküyor. Bunun dışında yaşını gösteren bir diğer alan ise oyunun arayüzü. Warlords of Draenor, geçtiğimiz on yılın arayüzünü düzeltmek adına bir şey yapmıyor. 2004’de duyurulan arayüz çok o güne kadar sadece “yeterince” güncellenerek gelen yenilikleri desteklenmesi sağlandı  ama on senede geldiğimiz noktada bu arayüzün yeterli olduğunu söylemek pek doğru olmaz. İyi ve anlaşılır bir arayüz, oyuna yeni başlayacak oyunu anlamasına yardımcı olacaktır.

Bu ölçekte bir oyun için detayları sınırlı sayıda sayfada yazmak oldukça güç. İşin kısası, hiçbir World of Warcraft genişleme paketini Warlords of Draenor kadar sevemedim ben. Blizzard’ın yeni oyuncular için on senelik bir DVO’yu anlaşılabilir bir seviyeye çekme çabası takdir edilir bir seviyede ama mevcut oyuncuları kızdırmayacak zorluk seviyeleri ve erişim noktaları Warlords of Draenor’un kaderini belirleyecek. Hah, bu yazı da bittiğine göre şimdi gidip takipçilerimin durumuna bakabilirim!

NOT

8+

Künye

World of Warcraft: Warlords of Dreanor (PC)

Tür: DVO

Yapım: Blizzard

Dağıtım: Activision

Kutulu Fiyatı: 144 TL (Aral)

Dijital İndirme: 44,99€ (Battle.net)

Yaş Sınırı: 12

Platformlar: PC

Ne İyi?

-Yeni Karakter Modelleri

-Kendi Üssümüzü Kurma

-Hikaye Kurgusu

Ne Kötü?

-Sinematikler, işlediği olayın etkisini aktarmada başarısız kalmış

-Savaşma sistemi yaşını belli ediyor

-Arayüzün toparlanmaya ihtiyacı var

YORUMLAR
Parolamı Unuttum