Mount & Blade II: Bannerlord - War Sails – İnceleme

Yelkenler fora, Kuzeye yol alıyoruz…

Mount & Blade serisi, ülkemizden çıkmış olmasından bağımsız şekilde düşündüğümde de en sevdiğim seriler arasına yazabileceğim bir seri. Böyle bir serinin ülkemizden çıkmış olmasından dolayı da çok mutluyum tabii. Ülkemizde oyun geliştiriciliği için çok önemli bir kilometre taşına karşılık geliyor. Tam da bu yüzden yıllar boyunca büyük bir hevesle bekledik 2. oyunu. Geldiğinde de haliyle çok sevindik. Bir kez daha kendimizi kaptırdık ve saatler yine birbiri ardına akıp gitti.

O günlerde de şunu biliyorduk. Er ya da geç ek paketler gelecekti, yeni modlar geliştirilecekti. Biz de kendimizi yeni bir sarmalın içinde bulacaktık. “Artık doyduk mu acaba?” diye düşünmeye başlayacağımız anda tazelenip çıkacaktı bir kez daha karşımıza. İşte War Sails de tam olarak bu tazelenme seanslarından ilkine karşılık geliyor benim için.

Pruvanız neta, dümeniniz viya, rüzgarınız kolayına, bahtınız açık olsun…

War Sails, adının yansıttığı üzere deniz savaşlarını konu edinen bir ek paket. Tahmin edilebileceği gibi oyuna deniz odaklı birimler, yetenekler, mekanikler ve haliyle deniz savaşları (veya deniz yoluyla ticaret) yapacağınız yeni bölgeler ekliyor. Bir de tabii yeni medeniyetimiz Nordlar var.

Nordlar, Kuzey’in buzla kaplı kıyı şeritlerini yurt edinen bir medeniyet. Bir yandan ganimet elde etmekte avantaj sahibiyken bir yandan da kıyı şeritlerinde ve nehirlerde gemileri daha hızlı hareket ettirebiliyorlar. Bununla birlikte, Nord bir komutan yönetimindeki kara birlikleri bütünlüklerini daha yüksek oranda kaybediyorlar. Bir başka ifadeyle, denizde karaya göre daha avantajlı bir medeniyet Nordlar.

“Oyunda zaten Kuzeyli olarak değerlendirilebilecek bir medeniyet (Sturgiyalılar) bulunuyorken, yeni bir medeniyete ihtiyaç var mıydı?” diye düşünenlerdenseniz, rahat edebilirsiniz. Nordlar, Sturgiyalılardan ayrışmayı başarmış, daha farklı bir oyun tecrübesi yaşattıklarını söylemek mümkün.

Bu farklılaşmanın bir boyutunu görsel farklılıklar oluşturuyor. Karakter tasarımlarından (dövmeler, saç ve sakal stilleri vs.) giyim kuşama (kıyafetler, silahlar vs.), Vikinglerden ilham alıyor Nordlar. Haliyle birimlerin gelişim ağaçları da buna uygun şekilde belirlenmiş durumda. 

Tabii ki, deniz savaşlarına sadece Nordlar ile girmiyoruz. Diğer medeniyetler için de denizcilikle alakalı geliştirmeler, birimler ve görevler eklenmiş bulunuyor. Haritada konumlandıkları noktalar da işin içine bir şekilde nehirleri ve denizleri dahil ediyor. “Nordları denedim, tadını çıkardım. Ama benim eskiden alıştığım bir medeniyet vardı zaten. Onunla devam etmek istiyorum” diyenler için de böyle bir alternatif söz konusu yani. 

Medeniyetlerin gemileri de görsel olarak farklılaşıyor tahmin edebileceğiniz gibi. Diyerek konuyu gemilere bağlamış olayım.

Gemiler kısmında eli yeterince bol War Sails’in. Oyunda farklı sınıflardan ve türlerden gemiler bulunuyor. Ağırlığı savaş gemilerinde olmakla birlikte, balıkçı ve ticaret gemilerine de yer verilmiş durumda. Sürekli savaşacak değiliz, arada balığa çıkmak, bir limandan mal alıp öbürüne satmak, sandıklarımız altınla doldurup taşırmak isteriz, öyle değil mi? TaleWorlds ekibi de sağ olsunlar bu isteği karşılıksız bırakmamışlar.

Denize ilişkin mekanikler güzel tasarlanmış, oyuna renk katmış. Rüzgâr ve dalgalar, yelkeninizin yapısı ve konumu, geminizin büyüklüğü gibi unsurlar, denizde nasıl yol aldığınızı doğrudan etkiliyor. Ayrıca geminin yıpranması da cabası. Haliyle, göz önünde bulundurmanız gereken birçok yeni detay var. 

Örneğin, üçgen yelken mi kullanıyorsunuz yoksa dörtgen mi? Ya da her ikisini bir arada kullandığınız bir geminiz mi var? Yelkenlerin yapısı geminizin rüzgâra vereceği tepkiyi değiştiriyor. Rüzgârın yönü ve kuvvetine göre yelkenler fora diyebilir veya tayfanıza yelkenleri toplama emri verebilirsiniz. Hibrit bir gemi kullanıyorsanız da yelken grubundan birisini toplayıp diğeriyle yol almayı tercih edebilirsiniz mesela.

Rüzgârın durumunu takip edip ona göre yelken ve kürek talimatı vermekte fayda var. Böylece geminizi boş yere yıpratmaktan kaçınabilir, hedefinize daha çabuk ulaşabilirsiniz (ya da duruma göre düşman gemilerden daha hızlı kaçabilirsiniz).

Gemiler için de geliştirmeler söz konusu elbette. Ziyaret ettiğiniz limanlarda, ok maltızından balistalara, yelkenlerden zırhlara çeşitli geliştirmeler satın alabiliyor, böylece geminizi daha kuvvetli, daha hızlı, daha ölümcül bir hale getirebiliyorsunuz.

Bir noktayı anlatırken bir başka noktaya sıçrayıp durduğumun farkındayım. Ama bir konuyu anlatırken bir başkası geliyor aklıma, yapacak bir şey yok :) Limanlardan söz açmışken, haritadaki değişimden bahsedeyim bari.

Ek paketin teması deniz olunca, harita da deniz ve nehirleri kapsayacak şekilde genişliyor tahmin edilebileceği gibi. Harita üzerindeki ilerleyişimiz de bu yeni yapıya uyarlanmış şekilde devam ediyor. Nasıl ana oyunda at sırtında yol alıp yerleşim birimlerine geldiğimizde önce ne yapacağınıza karar verdiğiniz bir arayüz sonra da bu yerleşim yerinde hareket ettiğiniz ve buradaki insanlarla iletişime geçtiğiniz kısma geçiyorsanız, burada da filonuzla denizlerde yol alıyor, limanlara geldiğinizde de yine benzer bir arayüzle karşılaşıyorsunuz. 

Yerleşim birimlerinin liman olması dışında da birtakım yenilikler var elbette. Gemilerinizi bu limanlarda onarıyor, geliştirmeleri de buralarda satın alıyorsunuz. Yerleşim birimine ilk adım atacağınız yer olarak liman bölgesini de seçebiliyorsunuz.

Karada çapulculara, haydutlara denk geldiğinizde ne yapıyorsanız, denizlerde de korsanlara denk gelince onu yapıyorsunuz. Karada bir savaş birliğiyle ne şekilde etkileşime giriyorsanız, denizlerde de diğer filolarla karşılaştığınızda bunu yapıyorsunuz. Aradaki fark, burada savaşçılarınıza değil de filonuzdaki gemilere talimatlar vermeniz.

Bu açıdan bakıldığında ek pakete uyum konusunda çok da zorlanacağınız bir nokta yok. Genel anlamda zaten alışık olduğunuz oynanışı, yeni detaylarla devam ettiriyor. Değişikliğin kendini daha çok hissettirdiği kısım deniz savaşları diyebiliriz.

Deniz savaşlarında öncelikle menzilli saldırılarla başlıyorsunuz. Toplarla, balistalarla dövdüğünüz gemiyle aranızdaki mesafe kapanmaya başladıkça önce okçularınız devreye giriyor. Gemiler birbirlerine iyice yakınlaşıp bordalama vakti geldiğindeyse kılıçlar, baltalar, mızraklar çekilip düşmanla göğüs göğse bir savaş başlıyor. 

Bu savaşların benim için keyifli geçtiğini söyleyebilirim. Yaptığınız savaş sayısı arttıkça da daha farklı yönleriyle tecrübe etme şansı buluyorsunuz. Bunu hızlıca yapmanın yöntemleri de var diyerek kısaca oyunun modlarından da bahsetmiş olayım. 

Oyunda Sefer, SandBox ve Özel Savaş modları bulunuyor. Sefer modu, oyunun senaryo odaklı moduyken, SandBox’ta serbest takılıyoruz. Özel Savaş ise “hızlıca bir savaşa dalıp çıkacaktım” modu. 

Sefer ve SandBox modunda yukarıda bahsettiğim gibi harita üzerinde deniz ve nehirlerde yol alıp diğer filolar ve korsanlarla denk geldikçe savaşa girebiliyorken, Özel Savaş modunda savaşın iki tarafına karar veriyor, filo büyüklüklerini ve birimlerini belirliyor, savaşın gerçekleşeceği yeri, zamanı ve hava koşullarını tespit ediyor, sonrasında da doğrudan savaş ekranına geçiyorsunuz. Deniz savaşlarında tecrübenizi artırmak için bu mod epey işlevsel. Hem savaşın genel çerçevesini belirleme şansınız bulunuyor hem de hızlıca savaşıp olayı noktalıyorsunuz. Farklı savaş senaryolarını kısa sürede deneyimleme şansınız oluyor böylece.

Savaşlar ve gemilerle ilgili detayları aradan çıkarmışken bir de karakter özelliklerinden kısaca bahsetmiş olalım. Oyuna deniz odaklı beceriler de eklenmiş bulunuyor. Bunlar sırasıyla Denizci, Lostromo ve Gemi Kaptanı. Bu yeteneklerle ilgili şöyle bir nokta söz konusu. Oyundaki diğer yetenekler bir özelliğe bağlıyken (Örneğin Tek Elli Silahlar – Güç veya Hekimlik – Zekâ gibi), bu 3 yeni özelliğin her birisi karakterinizin 2 özelliğiyle bağlantılı. Denizci yeteneği Dayanıklılık ve Kurnazlık, Lostromo yeteneği Kontrol ve Sosyallik, Gemi Kaptanı yeteneği ise Güç ve Zekâ özelliklerine bağlı olarak yükseliyor.

Bu tarz oyunlardan alıştığımız gibi karakterinizi oluştururken aile geçmişi, çocukluk ve gençlik yıllarında yaptıkları, sonrasında nasıl şeyler yaşadığı ile ilgili birkaç karar veriyorsunuz ve bu tercihleriniz de karakterinizin özelliklerini belirliyor. Sonrasında da karakteriniz tecrübe edinip seviye atladıkça hangi özellikleri geliştireceğinize karar verip kendi oyun stilinize uygun bir karakter haline getirmeye çalışıyorsunuz kahramanınızı. Tabii savaşlarda sergilediğiniz kahramanlık veya ticaret konusunda gösterdiğiniz performans da karakterinize deneyim kazandıran şeyler.

Bahsedilebilecek daha farklı şeyler de var, ama ufak ufak toparlayayım artık. War Sails, görsel yönden de hoşuma gitti. Ana harita üzerindeki genel hareket esnasında belki bunu çok fark etmiyoruz, ama işin savaş ekranı kısmına geldiğimizde denizlerin ve gökyüzünün ne kadar güzel göründüğünü belirtmeden geçemeyeceğim. Tan vaktinde ilerleyen bir gemi veya fırtına patlak verdi verecek derken birbirlerine saldıran filolar tam olarak ekran görüntüsü alınacak sahneler sunuyorlar bence. Müzik sayısı biraz daha artırılabilir miydi? Belki. Ama şu haliyle de benim için yeterli. Dolayısıyla, görsel ve işitsel yönüyle benden geçer not aldığını söyleyebilirim.

Nazar boncuğu olarak değerlendirebileceğimiz bazı hataları da var tabii; Türkçe çeviride bazı kısımların atlanmış olması, bazı görsel hatalar, ufak tefek buglar gibi. Fakat bu sıkıntıların hızlıca aşılacağını, sorunların hızlıca çözüleceğini düşünüyorum. Çıkış gününde gelen güncellemeyle bile birçok düzeltme, iyileştirme yapıldığını göz önünde bulundurunca, kendi adıma “Endişeye mahal yok” diyebiliyorum.

Bitirmeden ek pakete eşlik eden ücretsiz güncellemeden de kısaca söz etmiş olayım. İttifaklar ve ticaret anlaşmalarına yönelik geliştirmeler, gizlilik ve kılık değiştirmeyle yapılabilecekler, savaşlardan firar edenlerin daha güçlü kaçak grupları oluşturabilmesi ve başınızı daha fazla ağrıtabilmeleri, buna karşın muhafız evleri kurup bölgeyi kolaçan eden devriyelerle tedbir alabilmeniz, yapay zekaya ilişkin bazı geliştirmeler, yenilenmiş arayüz, yeni müzikler ve seslerle uzayıp giden bir güncelleme listesi bizleri bekliyor. Modlama konusunda da yenilikler söz konusu. Buradan da hemen son değerlendirmeme geçmiş olayım.

Şu haliyle, War Sails hoşuma giden bir ek paket oldu. Sadece ek paketle ve ona eşlik eden ücretsiz güncellemeyle gelen yenilikler sevindirmiyor beni. Çıkacak modlarla oyunun bürünebileceği hali de düşünüp keyifleniyorum. 

SON KARAR

War Sails, Mount & Blade II: Bannerlord ile yolculuğumuzda yeni bir sayfa açıyor. Odağına denizi alan bu genişleme paketi dengelenme gerektiren bazı kısımları olsa da oyunun çehresini değiştirmiş ve gelecekte yapılabileceklere dair potansiyeli de bir hayli yükseltmiş. Eski oyuncular için tazelenme imkânı sunarken yeni oyuncuları da Mount & Blade dünyasına çekebilir.

Mount & Blade II: Bannerlord - War Sails
Çok İyi
8.0
Artılar
  • Deniz savaşları başta olmak üzere yapılan eklemeler oyuna yeni bir soluk katıyor
  • Temaya uygun olacak şekilde geliştirilen oyun mekanikleri (örneğin rüzgâr ve yelkenlerle ilgili olanlar), keyif veriyor
  • Ek pakete eşlik eden ücretsiz güncelleme de oyunun çehresini değiştirebilecek düzeyde
Eksiler
  • Dengelenmeye ihtiyaç duyulan alanlar var
  • Ufak tefek teknik sıkıntılar mevcut
  • Deniz savaşları size çok hitap etmiyorsa, bu ek paket de öncelikli tercihiniz olmayabilir.
YORUMLAR
Parolamı Unuttum