B.J.'in bitmek bilmeyen Nazi öldürme macerası.
Devamını okuBlizzard, her üç ayda bir Diablo IV için geliştirici güncellemesi yayınlama sözü vermişti. Bu söz kapsamındaki üçüncü geliştirici güncellemesi dün gece yayınlandı ve oyun içi eşyalarla ilgili önemli bilgiler verdi.
Blizzard Türkiye Basın Ekibindeki arkadaşlarımız tüm geliştirici günlüğünü yine Türkçeleştirerek göndermiş, biz de bu uzun makaleyi sizinle paylaşıyoruz. Orijinal yazıyı okumak isterseniz de Blizzard'ın blog sayfasını ziyaret edebilirsiniz.
- o -
İçindekiler
Herkese selam. 2020 yılının son Diablo IV güncellemesine hoş geldiniz!
Çalışmalarımız düzenli bir tempoyla devam ediyor ve ekibin uzun süredir üstünde çalıştığı ve yılbaşı dönemine girmeden önce tamamlamak istediği bazı büyük güncellemeleri sizinle paylaşacağımız için çok heyecanlıyız. Bugünün konusuysa bunlar arasında hakkında en fazla soru aldığımız sistem olan Eşya Sistemi.
Eşyalar Diablo'nun can damarı. Bunlar sizin hayal gücünüzü ortaya çıkararak oyunu oynamaya devam etmenizi ve oyundan çıktığınızda da bir "Acaba," demenizi sağlıyor. İster mükemmel niteliklere sahip bir sonraki eşyanızı hayal ediyor isterseniz de çılgın bir profesör gibi kafanızda eşya kombinasyonları tasarlıyor olun, Diablo'yu heyecanlı ve diğer oyunlardan böylesine farklı kılan noktalardan biri de kesinlikle eşyalar.
Eşya sistemini doğru yapmanın önemini iyi bildiğimizden oyuncuların bu sistem hakkındaki geribildirimlerine özellikle dikkat ettik. BlizzCon 2019'da ve sonraki makalelerimizde size gösterdiklerimizden oyunun çıkışına kadar olan süreçte pek çok değişiklik yapacağımızı biliyorduk. Ayrıca geçmiş Diablo oyunlarındaki tecrübelerimize dayanarak bu çalışmaların zaman ve kaynak gerektireceğinin de farkındaydık. Neyse ki bunlar mevcut takvimimizin bir parçası. Geribildirimlerinizi almak, bizi çalışmalarımızın bir kısmını öne almaya teşvik etti. Böylece en yeni doğrultumuzu size daha erken ulaştırabilecektik.
Baş Oyun Tasarımcısı Joe Shely, bugün önemli eşya güncellemelerimiz hakkında bizi bilgilendirecek. Eşya sistemimizin tüm yönlerini tepeden tırnağa değerlendirerek potansiyelini tam olarak ortaya çıkaramayan kısımları yeniden tasarladık. Sınıfların kullandığı her bir yetenekten tutun da eşyaların çantanızdaki görüntüsüne kadar her şeyi gözden geçirdik. Tabii ki her şey için hâlâ çok erken ve tamamlamamız gereken pek çok oyun testi ve çalışma bulunuyor. Yine de bu doğrultunun bizi daha sağlam temellere oturttuğunu düşünüyoruz ve tüm bunları sizinle de paylaşacağımız için çok mutluyuz.
Neler üstünde çalıştığımızı sosyal medya üstünden takip edebilirsiniz. Ayrıca bu güncelleme hakkındaki düşüncelerinizi hem forumlar hem de Diablo hakkında konuşmayı sevdiğiniz tüm mecralarda paylaşmaktan çekinmeyin. Muhtemelen biz de aynı mecralarda olacağız ve gelecekteki makalelerimizde yer vereceğimiz popüler konuları buralarda arayacağız.
Hazır sözü açılmışken, bir sonraki güncellememiz yazı şeklinde değil BlizzConline etkinliği üstünden paylaşılacak. Bunun ne olacağına dair pek çok varsayım okuduk ve etkinlikte epey önemli bilgiler paylaşacağımızı söyleyebiliriz. Sürprizi bozmadan biraz ipucu vermek gerekirse BlizzCon'da gördüğünüz kamp ateşi ekranının yeni bir versiyonu karşınızda olacak.
Hepinize teşekkürler ve cehennemde görüşmek üzere!
-Luis Barriga,
Oyun Direktörü, Diablo IV
Bugün Diablo IV'teki eşyalara gelen bazı değişiklikleri gözden geçirecek ve önceki geliştirici makalelerimizde paylaştığımız bazı konulara dair yeni bilgiler paylaşacağız. Hangi değişiklikleri yapacağımızı belirlerken şu üç temel ideale odaklandık:
- Birincisi, anlaşılması kolay fantezi unsurları sunarak sınıf kimliğini güçlendirmek istiyoruz. Sınıfınızın temasından beslenen eşya ve yetenekler her zaman daha iyi.
- İkincisi, eşya sistemimizle daha derin kişiselleştirme sunmak istiyoruz. Eşyalar sınıfınızı tanımlamak yerine desteklemeli ve geliştirmeli.
- Son olarak genel derinlik anlamında Diablo II ve Diablo III'ün arasında bir yerleri hedefliyoruz. Amacımız yıllar boyunca keşfedecek yeni şeyler ve her bir sınıfı donatmanın sayısız yolunu size sunmak.
Yetenek Ağacı
Yetenek ağacına dair son makalemizden bu yana geribildirimlerinizi yakından takip ediyoruz. Ekibimiz ayrıca sık sık gerçekleşen kapalı oyun testlerimizde (özellikle de geniş ilerleme testlerimizde) yetenek ağaçlarıyla epey haşır neşir olma şansı yakaladı. Bunların ardından doğrultumuza olan inancımız arttı ve bunu daha da genişletip geliştirmeye karar verdik. Örneğin birbiriyle ilgili yetenek noktalarını belli noktalarda toplayacağız. Böylece oyuncular dizilimlerini geliştirecek yetenek geliştirmeleri için ağacın öbür ucuna gitmek zorunda kalmayacak.
Yeteneklerinizi sıfırlama özelliği dengelemesi epey zor bir şey. Pek çoğunuz gibi biz de seçimlerin sonuçları olmasını ve her bir karakterin birbirinden farklı hissettirmesini istiyoruz. Diğer tüm karakterlerle aynı hale gelmek yalnızca tek bir tık kadar uzakta olmamalı. Tabii oyuna yeni başlayan oyuncuları farklı yetenekleri denemeye ve kendilerine uygun dizilimleri keşfetmeye teşvik etmeliyiz. Diablo IV'te yeteneklerinizi ve pasiflerinizi sıfırlamak mümkün olacak. Bunu sınırsız kez gerçekleştirebileceksiniz ama özellik bedelsiz de olmayacak. Bunu yapmak yeni karakterler için kolay olsa da karakteriniz ilerledikçe yeteneklerinizi sıfırlamanın bedeli de artmaya başlayacak. Oyunun ileri safhalarında diziliminizi değiştirmek önemli miktarda kaynak gerektirecek. Yani karakterinize adadığınız zaman ve çabaya denk bir bedel ödemeniz gerekecek.
Temel Nitelikler
Son yazımızda karakterinizin gücünün fazla büyük bir bölümünün eşyalardan geldiği konusunda sizinle aynı görüşü paylaştığımızı belirtmiştik. Ayrıca "Melek Kudreti" ve "İblis Kudreti" tanımlarının akıllarda canlandırdığı şeyler hoşumuza gitse de bunlar bir barbar, büyücü ya da druidin temasını pek de sağlamlaştırmıyordu. Dolayısıyla köklerimize dönerek ilk Diablo oyunlarındaki klasik RYO unsurlarını gözden geçirdik. Devasa canavar ordularını alaşağı edip bir sonraki seviyenize ulaşmaya çalıştığınız sırada aslında neler yapıyorsunuz? Tabii ki antrenman yapıyor, bir yetenekte ustalaşmaya çalışıyor ve kendinizi geliştiriyorsunuz. Giderek daha güçlü ve daha akıllı hale geliyorsunuz.
Bir seviye kazanmasının ardından barbarımız 5 nitelik ve 2 yetenek puanı kazanıyor.
Seviye atladığınızda kuvvet, zekâ, çeviklik ya da irade niteliklerini arttırmakta kullanabileceğiniz puanların yanı sıra yetenek puanları kazanıyorsunuz. Çoğu barbar dizilimi yüksek miktarda kuvvete sahip olmak isteyecektir. Ancak karakterinizi oluşturup yetenek ve sinerjilere karar verdikçe diğer niteliklere de yönelmek isteyeceksiniz.
Barbar oynarken her bir kuvvet puanı yeteneklerinizin verdiği hasarı arttırırken; irade, hiddet kazanımını geliştirir, çeviklikse kritik vuruş ihtimali sağlar. Öte yandan büyücünün yetenek hasarını arttıran nitelik zekâdır. İrade ona kritik vuruş ihtimali kazandırır ve çeviklik de mana yenileme hızını arttırır. Her bir nitelik ayrıca ikincil bir savunma ilavesi sağlar.
Karakterinizin nitelik dizilimini irade ya da kuvvet sağlayan eşyalarla destekleyebilirsiniz. Tabii yine de niteliklerinizin büyük bir bölümü puanlarınızı ne şekilde harcadığınıza bağlıdır.
Ve bu noktada işler gerçekten ilgi çekici bir hal alıyor. Her bir sınıfın yetenek ağacındaki pek çok nokta, belli temel nitelik eşiklerini sağlamanız halinde ilave etkiler sunar. Bunları açmak için yetenek puanı harcadığınızda taban etkiyi elde edersiniz. İlgili niteliği belli bir seviyeye getirdiğinizdeyse ilave etkiler açılır.
Bu etkileri açmak için nitelik puanlarınızı nasıl harcadığınıza dikkat edin.
Şimdi gelin eşyalardan bahsedelim!
Silah Türleri
Bir önceki yazımızda da söylediğimiz gibi temel eşya sistemine önemli değişiklikler getiriyoruz.
Söze Diablo IV'teki sınıfların emrine sunulan pek çok farklı silaha göz atarak başlayacağız. Silah türlerimiz görsel olarak birbirinden farklı ve barbarın cephanelik sistemi gibi özellikleri sayesinde anlamlı etkilere sahip. Ayrıca oyun motoru üstünde yaptığımız kapsamlı çalışmalar sayesinde silahların daha gerçekçi bir hissiyata kavuşmasını sağladık. Barbar, Kırılma esnasında gürzüyle yeri sarstığında bunu iyiden iyiye fark ediyorsunuz.
Diablo IV'teki karakterler yeteneklerini gerçekleştirmek ve büyü güçlerini açığa çıkarmak için silahlarından faydalanıyor.
Ancak bir şeyler eksikti. Değneklerin asalardan daha hızlı olması; kılıçların ve gürzlerin farklı işlevleri gerçekleştirmesi gerekiyordu. Bunun pratikte neye benzeyeceğini görmek için son kapalı testlerimizde tüm silahlara hız değerleri ve karakteristik özellikler ekledik.
20. seviye bir büyücü için iki farklı silah seçeneği.
Genel olarak tek elle kullanılan silahlar hızlıca saldırıp konumunuzu değiştirmek için birebir. İki elle kullanılan daha yavaş silahlarsa daha yüksek hasara sahip. Bunların arasındaki farkı gerçek anlamda hissedebiliyorsunuz.
Daha güçlü buz ışınları için asaları, onları daha hızlı kullanmak içinse değnekleri tercih edebilirsiniz.
Hıza ek olarak her bir silah kendi fiziksel özelliklerine sahip. Bu özellik kalkanlar için blok değeri olarak karşımıza çıkıyor. Yani Sanctuary'de karşınıza çıkacak tüm kalkanlar, diğer büyülü etkilerine ek olarak blok değerine sahip olacak. Fiziksel özellikler aynı türdeki tüm silahlar için aynı ve değiştirilmeleri mümkün değil.
Silahların fiziksel özellikleri, eşya ipuçlarındaki ayracın üst tarafında gösteriliyor. Burada bir kalkan, bir değnek bir de balta örneği görüyoruz.
Eşyalara dair fark etmiş olabileceğiniz bir diğer noktaysa simgelerin her birinin asıl eşya modelinin yüksek kaliteli bir görselinden oluşması. Diablo gibi oyunlarda simgeler çok önemlidir. Havalı bir eşyanın kimliğine, en az onun karakterinizin üstündeki görüntüsü kadar katkı yaparlar. Hatta yüzükler gibi karakterinizin modeli üstünde sergilenmeyen eşyalar tamamen simgelerle ortaya koyulur. Bu simgelerin tamamını iyileştirdik.
Eşya Kaliteleri
Ayrıca oyundaki eşya kaliteleri için heyecan verici bazı değişikliklerimiz var. Felsefi anlamda konuşmak gerekirse, kolayca anlaşılabilen eşya aşamalarının sunduğu analiz kolaylığını beğeniyoruz. Diğer bir deyişle, düşen her bir eşya hakkında uzun uzun düşünülmesinin gerekmediği bir oynanışın tüm beceri düzeylerindeki oyuncular için faydalı olacağını düşünüyoruz (büyülü mavi eşyalar iyidir ama sarı nadir eşyalar genelde daha iyidir). Seviye atladıkça daha karmaşık eşyalara, daha güçlü etkilere ve daha güzel görsellere doğru yol almak harika bir ilerleme hissiyatı sunuyor. Ve Diablo III'teki efsanevi eşyalarda bulunan ve oyunun seyrini değiştiren güçler gerçekten heyecan verici olmalarının yanı sıra normal etkilerle mümkün olmayacak seçenekler sunuyor.
Yine de üzerine göklerden turuncu bir ışık huzmesi sızmayan tüm eşyaların gereksiz olduğu bir ortam oluşturmak da istemiyoruz.
Dolayısıyla bu konuda da pek çok güzel değişikliğimiz var. Büyülü eşyaların sahip olduğu her bir etkinin potansiyel gücünü arttırıyoruz. Ayrıca oyunun ileri safhalarındaki nadir ve daha iyi eşyaların sahip olabileceği azami etki sayısını arttırıyoruz. Efsanevi etkiler artık rasgele şekilde efsanevi eşyalar üstünde kendilerine yer buluyor. Eşsiz eşyalarsa destansı eşyaların yerini alıyor.
Hıza ek olarak her bir silah kendi fiziksel özelliklerine sahip. Bu özellik kalkanlar için blok değeri olarak karşımıza çıkıyor. Yani Sanctuary'de karşınıza çıkacak tüm kalkanlar, diğer büyülü etkilerine ek olarak blok değerine sahip olacak. Fiziksel özellikler aynı türdeki tüm silahlar için aynı ve değiştirilmeleri mümkün değil.
Büyülü eşyalar artık en güçlü normal etkilere sahipken; nadir eşyalar en fazla beş, efsanevi eşyalarsa dört normal ve bir efsanevi etkiye sahip.
Efsanevi Etkiler
Efsanevi eşyaları, etkilerinden biri efsanevi bir etkiyle değiştirilmiş nadir eşyalar olarak düşünebilirsiniz. Bu yeni efsanevi etkiler tıpkı normal etkiler gibi işliyor. Yani farklı yuvalardaki farklı eşyalarda rasgele şekilde ortaya çıkabiliyorlar. Bunların çoğu farklı sınıflarca kullanılabilirken bazıları yalnızca belli bir sınıfa özgü.
Ürpertme etkilerinizin daha hızlı dondurması ve çizmelerinizin alan etkilerini daha da güçlendirmesi arasında seçim yapamıyor musunuz? Merak etmeyin! Efsanevi etkiler belli bir eşya yuvasına özgü değil.
Yukarıdaki örneklerde etkiler arasındaki çeşitliliği göreceksiniz. Bunlara element dirençleri ve mücevherler ya da rünler için soketler de dahil. Ve tabii ki saldırı kabiliyetleriniz silahlarınızdan, savunma kabiliyetlerinizse zırhınızdan geliyor. Eşyaların sahip olabileceği azami etki sayısının artmasıyla birlikte çeşitliliği daha da arttırabilmek için yeni etkiler ekleyeceğiz.
Eşsizler
Eşsiz eşyalar Diablo IV'le birlikte muhteşem bir dönüş yapıyor. Karakterlerinizi etraflarında şekillendirdiğiniz bu eşyaları tamamen sabit etkiler, son derece tematik ve genellikle sınıfa özgü güçler ve kendilerine has görünümlerle iyice ön plana çıkarıyoruz.
20. seviyede kullanılabilen üç eşsiz eşya. Eşsiz eşyalar her zaman aynı etkilerle ortaya çıkar.
Destansı eşyalar fikrine hâlâ sıcak baksak da diğer tüm eşya türlerini gölgede bırakan bir eşya kalitesi istemediğimiz için şimdilik onları eklemiyoruz. Onlara dair en sevdiğimiz noktalardan biri, eşya üstünde rasgele efsanevi güçler olabilme ihtimaliydi. Dolayısıyla bunu temel efsanevi tasarımımıza yedirdik.
Diablo IV'ün yetenek ve pasif ağacı, temel yetenek puanları ve eşya değişikliklerini kullanarak oluşturacağınız dizilimleri görmeyi iple çekiyoruz. Tasarladığımız eşsizlerle geliştirilen yeteneklere odaklanabilecek, farklı efsanevi etkilerle sıfırdan bir şeyler oluşturabilecek, temel nitelikleri belli yeteneklerle beraber kullanmanın yaratıcı yollarını bulabilecek ve hatta ara sıra nadir ya da büyülü eşyaları da kullanarak belli başlı etkilerden sonuna kadar faydalanabileceksiniz.
Bu yazımızdaki güncellemelere dair geribildirimlerinizi okumayı iple çekiyoruz. Her zaman olduğu gibi lütfen buradaki hiçbir şeyin nihai olmadığını ve geliştirme sürecinin hâlâ devam ettiğini unutmayın. Bu özellikler hakkındaki yapıcı eleştirileriniz Diablo IV'ün geliştirme sürecinde bize en çok yardımcı olan şey olacak. Bitmeyen desteğinize ve oyuna dair tartışmalarınıza büyük değer veriyoruz. Diablo IV'ün geliştirme süreci boyunca eşya sistemi üstünde çalışmayı sürdüreceğiz. Önümüzdeki yıl BlizzConline'da sizinle buluşacak olmak bizi gerçekten heyecanlandırıyor! 2021 yılında diğer özelliklere dair paylaşacağımız pek çok nokta olacak ve bunların hepsini size anlatmak için sabırsızlanıyoruz.
-Joe Shely,
Baş Oyun Tasarımcısı, Diablo IV