Herkese selamlar! Bir türlü nasıl olacağına karar veremeyen hava durumları yavaştan kendini sıcağın kollarına bırakırken, Haziran'ın gelişini biz oyuncular "tatil" den ziyade farklı bir şey için kutlamaya başladık. Her sene Los Angeles'da düzenlenen ve yıl boyunca en fazla beklenen etkinliklerden biri olan E3 bu sene de harika geçeceğe benziyor. Hatta biraz abartıp, gelmiş geçmiş en iyi E3 olabileceğini bile söyleyebiliriz!
Peki bu kadar iddialı olabilmesinin altında neler yatıyor? Yeni nesil konsolların gerçek anlamda tanıtılacağından tutun da birçok özel oyunun açıklanmasına, 4K gibi yeni teknolojilerin detaylı şekilde aktarılmasından eski nesle ait yeni oyunlara kadar birçok başlık var elimizde. Bu dosyada da bunlara değineceğiz.
İçeriğin asıl kısmına geçmeden önce, nasıl bir yol izlediğimizi belirtmek istiyorum. Bu dosya konusunu PC ve Konsollar olarak iki parçaya böldük. Böylece bu iki platform arasında beklediklerimizi daha detaylı şekilde aktarabileceğiz. Ama bunlardan önce, PC ve konsollar hakkında konuşmadan önce, E3 2013'ün bize getireceği yeni teknolojilerden ve genel trendlerden bahsedeceğiz. Hazırsanız başlıyoruz!
Unreal Engine 4 – Seninle bir başkayız!
Sony'nin tatmin etmeyen PlayStation 4 sunumunu sanırım hepimiz hatırlıyoruz. Harika gözüken birkaç oyun ve temel bilgiler dışında konsolun kendisini bile göstermeyip hepimizi sinirlendirmişlerdi. Ancak o geceye elde tutulur şekilde bakmamızı sağlayan birkaç yenilikten biri de Unreal Engine 4 idi.
UE3'ün oyun dünyasında yüzlerce oyunda kullanılması ve inanılmaz bir başarıya ulaşmasının ardından yeni motorun da geleceği belliydi. Harika render seçenekleri, daha detaylı gölge efektleri ve görsel anlamda hep "daha iyi" başlığına sahip olan Unreal Engine 4, eminiz ki bu seneki fuarın en gözde başlıklarından biri olacak.
Şu anda hali hazırda birçok oyun bu motoru kullanarak geliştiriliyor. Bu oyunlar arasında motorun da geliştiricisi Epic Games'in Fortnite'i ve Zombie Studios'un Daylight'ı da bulunuyor. Duyurulduktan sonraki ilk haftalarda motorun hangi platform ve nesil için geleceği de büyük bir soru işaretiydi. Önce Wii U için geliştiriliyor diye bir haber çıkıp hepimizin suratında "nasıl yani?" mimiğine neden oldu, sonrasında ise beklenen açıklamayla yeni nesle geldiği haberini aldık. Yani Unreal Engine 4, Xbox 360 veya PlayStation 3 için desteklenmeyecek. Aşağıda ise motorun marifetlerinin bir kısmını izleyebilirsiniz.
Steam Box – Valve'nin Karışık Adımları
Valve firması tüm oyuncuların karışık duygular beslediği nadir firmalardan. Hem geliştirdikleri Steam servisi ve yarattıkları harika oyunlar ile oyuncuların gönlünde taht kuran firma, son dönemlerde de Half Life 3 konusundaki sessizlikleri nedeniyle birçok oyuncunun nefretini kazanmış gibiler.
Ancak ne olursa olsun, Gabe Newell bir şeyler anlatmaya başladığı zaman hepimiz susup onu dinlemeye başlıyoruz. Geçtiğimiz aylarda da durum böyle oldu zira CES 2013'de sadece cılız dedikodu şeklinde kulağımıza gelen "Steam Box" ilk defa duyuruldu.
Bu çok büyük bir haber, çünkü oyun dünyasının en sağlam firmalarından olan Valve'ın programlama konusunda da durmadan çalıştığını biliyoruz. Sony, Microsoft ve Nintendo gibi firmaların konsol tarafındaki yatırımlarına cevap olarak geliştirilen Steam Box'ın bu zamana kadar açıklanan bilgileri ise epey kafa karıştırıcı.
CES 2013'de Valve ile X3i Corporation (Kendileri bir ara Kickstarter'da gözüken X3i'nin yaratıcıları) birlikte bir açıklama yapmışlar ve o dönem Steam Box'ın ilk hali olarak lanse edilen "Piston" u tanıtmışlardı. Ancak daha sonradan yapılan açıklamalar, söz konusu Piston'un Steam Box'ın birebir aynısı olmadığına ve iki firmanın ortak bir çalışmada bulunmalarına rağmen tamamen aynı yolda olmadıklarına dairdi. Valve şu anda Steam Box üzerinde çalışmalara devam ediyor ve bu konsolu (PC'ye çok daha yakın olacak) E3'de detaylı şekilde tanıtacak gibi duruyor.
Steam Box'ın orijinal olarak Linux destekli olacağını ancak istenirse Windows'un da kolaylıkla yüklenebileceğini, televizyona bağlayarak kolay ve hızlı şekilde oyun oynamaya başlayabileceğiniz söyleniyor. Isınma ve ses sorunları üzerinde çalıştıklarını da Gabe Newell kendi ağzından açıklamıştı zaten.
Eğer beklentilerimiz gerçeğe dönüşür de Valve E3 2013'de Steam Box'a ait detaylı bir açıklama yaparsa, hem konsol hem de PC donanımı üreticilerinin kaderleri kökten değişebilir.
Oculus Rift – Gelecek Artık Bugünde!
Ve yıllardır tüm bilim kurgu filmlerinin vazgeçilmezi "sanal gerçeklik" hayatımıza girmeye hazırlanıyor. Google'ın gözlüğünün ardından ortaya çıkan Oculus Rift, oyuncuları hedef alan ve tamamen onlar için üretilecek bir sanal gerçeklik cihazı.
2000'lerin başında bazı denemeler olmuştu sanal gerçeklik adına ancak asıl gücü şimdilerde ortaya çıkıyor. Bazı oyuncular tarafından amatör olarak oyunlara yedirilen bu teknoloji, artık Valve gibi büyük oyun şirketlerinin bizzat ilgilendiği bir konsept halini almış durumda.
Oculus Rift, iki göze ayrı ayrı 640x800 çözünürlüklü bir görüş sağlayacak. Başa takılan bu "kask" benzeri cihaz, oyuncuların kafa hareketlerini hızlı şekilde algılayarak oyun tecrübesini bambaşka boyutlara getirmeyi planlıyor. Doom gibi harika bir seriyi ve daha fazlasını hayatımıza sokan John Carmack tarafından geçen sene E3'de duyurulan Oculus Rift için ise bir sürü video ortalarda dolaşıyor.
Resmî olarak OR desteğine sahip olacağı açıklanan oyunlara gelirsek. Şimdilik listede Half Life 2, Hawken ve Project Cars gibi oyunlar var. Bu oyunların yeni teknolojiyle olan performansları ile göz kamaştırıcı.
Aşağıda ise Oculus Rift teknolojisi ile geçtiğimiz dönemin başarılı oyunlarından Dishonored'ı görüyoruz.
4K – Hayattan Daha Net
"Bu teknoloji nereye gidiyor?" sorusunu sormayı hiç sevmesem de, son 2-3 yılda ortaya çıkan cihazların ve onların sunduğu imkanların genişliğine baktığımda sormadan da edemiyorum.
Türkiye'de sinema bilinci hala yeterli seviyede olmasa da, Dünya'nın takip ettiği çizgi giderek hızlanıp genişliyor. Çok değil, bundan 4-5 sene önce ortaya çıkan ve bir anda tüm evlere giren "HD" teknolojisi şu anda o kadar sıradan geliyor ki bizlere, bu teknolojiyi kullanamadığımızda kendimizi rahatsız hissediyoruz.
Özellikle TV kanalların da yüksek çözünürlüklü (HD) yayınlara başlamalarının ardından, evlerdeki tüplü televizyonlar yerlerini LED TV – LCD'lere bırakmış durumda. 1080P, 1080i ve 720p gibi farklı çeşitleri olsa da, yüksek çözünürlüklü filmleri izlemeyi çok seviyoruz. Durum sinemalara gittiğimizde de değişmiyor. Hatta artık birçok sinemada, bazı filmlerin görüntü kalitesinin ya da kısaca çözünürlüğünün perde genişliğinin gerisinde kaldığına, bu yüzden de piksellenmelerin olduğuna şahit oluyoruz.
Peki televizyon üreticileri ve teknolojinin öncü firmaları yüksek çözünürlük kullanımının ardından ne yaptılar? Hiç vakit kaybetmeden, yine önceki yılların hayali olarak görülen üç boyut teknolojisini tüm salonlara sokmaya çalıştılar. Avatar filmi bunun için bir dönüm noktasıydı, zira o filmden sonra her hafta yeni 3D filmler girdi vizyona. Evlerdeki üç boyut teknolojisine sahip televizyonlar arttıkça, bu şekilde yayın yapan televizyon kanalları türedi. Ama üreticiler ne yaparlarsa yapsınlar, üç boyut teknolojisini "HD" teknolojisi gibi hayatımıza sokmayı başaramadılar.
Şimdi ise sırada yeni bir dönüm noktası duruyor. HD dediğimiz 1920x1080 çözünürlüğün tam dört katı daha fazla çözünürlük sunan 4K teknolojisi yavaş yavaş üretilmeye başladı. Önce Sony ilk cihazını tanıttı, ardından farklı firmalardan 4K destekli televizyonlar çıkmaya başladı. Ancak teknoloji henüz çok yeni ve salonlara girmeye hazır değil. E3'ün merakla beklenen başlıklarından olan 4K teknolojisi temelde, "daha iyi görüntü" vaat ediyorum tüm insanlara. Youtube'un kısıtlı olarak izin verdiği 4K videolardan birini aşağına bulabilirsiniz, ancak şu anda temel bir geniş ekranlı monitöre sahipseniz, 4K yerine Quad HD olarak geçen ve HD'nin üç katı daha fazla detay sağlayan görüntüyü izleyebileceksiniz. Zira klasik geniş ekranlar 4K'yı gösteremiyor.
Aşağıdaki video onlardan bir tanesi. 4K'yı izlemek için çözünürlük kısmında "orijinal" i seçmeniz gerekiyor. Kullandığım internet bağlantısıyla yaklaşık 10 dakika bekleyip 5 saniye izleyebildim, şimdiden uyarayım.