Röportaj - KRAFTON Yayın Departmanı Kıdemli Başkanı Rafael Lim İle Konuştuk

Dark and Darker Mobile'dan girdik, inZoi'den çıktık

Dark and Darker Mobile’ın tanıtımı için bizlerle buluşan Sayın Lim’i inZOI hakkında sıkıştırmayı da unutmadık.

Soru: Elbette konuya genel hatlarıyla giriş yapalım önce. Bize Dark and Darker’ı, KRAFTON’un gözünden biraz anlatabilir misiniz? Sizleri oyunu mobile getirmeye iten neydi mesela?

Rafael Lim: 2017’de ilk çıktığında PUBG battle royale türüne öncülük eden oyun oldu. O günden beri hem PC’de hem mobilde onun peşinden giden çok oyun oldu. Benzer şekilde, yeni popüler oyun türünün “extraction” olmasını bekliyoruz. Oyun pazarında önümüzdeki yıllarda kesinlikle büyük bir yeri olacak, ve bu türü başlatan oyun da Dark and Darker’dı. Bunu ön gördüğümüz için Dark and Darker Mobile gibi bir oyunun geliştirme sürecine giriş yaptık.

Elbette bu türü PC oyunculuğuna hediye eden Dark and Darker olduğu için oyunun ismi de kendi içinde bir markaya dönüşmüş durumda. “Extraction” RYO türünün en iyi örneği diyebiliriz. Aynı eğlence hissiyatını mobile de taşımak istedik.

[Gülhis'in Notu: Yahu bizim acil bu extraction’a bir Türkçe karşılık bulmamız lazım. Çıkarma desen o başka bir şey, ekstraksiyon desen tıbbi müdahale adı gibi, “abi cebini doldurabildiğin kadar doldurup kaçıyorsun” diye tür ismi olmaz… CoD’un zombi modundan bahsetmeye çalışırken de çok sıkıntı çekiyorum bu konuda. Bakın adam geliyorlar diyor, önümüz hep extraction diyor… Böyle yaşayamam. Teşekkürler.]

Açıkçası ilgi çekici bir öngörü, extraction türünün mobildeki yeni büyük tür olacağı yani. Bu da bana şunu düşündürüyor; Dark and Darker’ın mobil versiyonunda PC versiyonundan farklı olan bir şey var mı? Belki daha kısa olması olabilir, haritalarda farklılıklar olabilir…

Bizce en önemli konu, PC’de oyundan alınan keyif hissini aynen mobile de taşıyabilmekti. Zamanla daha farklı mekanikler eklemek planlarımızda var; farklı sistemler, optimizasyonlar, yeni kamera açısı ve mobile yakışan kontroller gibi.

Oyuna yeni şeyler eklemeye devam edeceğinizi söylediniz. Dark and Darker Mobile’ın uzun bir süre KRAFTON’un desteğini alacağı anlamına mı geliyor bu? Canlı servis gibi mesela. Yoksa kafanızda belirli bir geliştirme süreci var ve o süre içinde bitmesini mi planlıyorsunuz?

Evet, oyun canlı servis olacak. Ayrıca eklemeliyim ki Dark and Darker Mobile, A’dan Z’ye KRAFTON tarafından geliştiriliyor. Yani hem biz geliştiriyoruz, hem de gelecek bütün güncellemeler bizim tarafımızdan yapılıyor olacak.

O zaman şu mobildeki değişiklikler konusuna geri dönelim. Dark and Darker Mobile bir PC portu değil, yeniden geliştirilen başlı başına bir oyun. Mobil versiyonu PC versiyonundan farklı kılan ne?

Anahtar değişikliklerden biri, PC’deki birinci şahıs kamera açısını üçüncü şahsa çevirmiş olmamız. Böylelikle oyunun oynanışını ve kontrol edilmesini oyuncu için daha rahat hale getirmeyi amaçladık. Kamera oynadığımız karakterin arkasında olacağı için oyunu mobilde oynamak çok daha kolay olacak.

Biraz da lokalizasyondan bahsedelim. Biliyorsunuz ki Türk oyuncular için bir oyunu Türkçe oynayabilmek önemli bir konu. Dark and Darker Mobile’da Türkçe dil desteği olacak mı?

PUBG PC ve PUBG Mobile gibi oyunları da geliştirdiğimiz için Türk oyuncuların bu IP’lere olan sevgisi ve bağlılığı aracılığıyla lokalizasyonun onlar için ne kadar önemli olduğunu biliyoruz. Lokalizasyonun yanında ayrıca bölgeye yönelik içerikler ve güncellemeler de getirmek istiyoruz.

Dark and Darker’ın kendine has ne gibi özellikleri var?

Önümüzdeki yıl çıkış yapacak çok oyun var. Oyunlarımızı direkt olarak onlarla karşılaştıramayız. Ama Dark and Darker’ın satış noktası olarak düşünebileceğimiz özelliklerinden biri kesinlikle PvP ve PvE olarak iki farklı oyun modu sağlıyor olması. Başka oyunculara karşı oynayabileceğiniz gibi, canavarlarla savaşıp onlarla kendi başınıza etkileşime geçebileceğiniz bir RYO tecrübesi de yaşayabilirsiniz.

Modern silahların kullanıldığı oyunlar daha hızlı bir oyun tecrübesi sunuyor. Dark and Darker Mobile’da ise kılıçlar, mızraklar ve kalkanlar konuşuyor olacak, çok daha yoğun ve zengin bir savaş ortamı olacak. Ayrıca bu nişan almasız (non-targeting) bir oyun. O nedenle oyunculara savaş konusunda daha eğlenceli bir özgürlük tanıyor.

Dark and Darker Mobile’da beş farklı sınıf olacak (Fighter, Barbarian, Ranger, Rogue ve Cleric). Bu sınıfların farklılıkları, birbirleriyle etkileşimleri de oyunun eğlence faktörüne ekleyen özelliklerden biri olarak sıralanabilir.

Bir zindana girerken elbette sadece elinizdeki silahları getirebiliyorsunuz. Savaştığınız canavarların üstünden yeni silahlar ve materyaller alabiliyorsunuz. Fakat elbette bir de ölürseniz elinizdeki her şeyi kaybedeceğiniz gerçeği var.

Kısacası oyunun yüksek risk - yüksek ödül sistemi Dark and Darker Mobile’ı diğer oyunlardan başka bir yere koyuyor.

Türkiye’de oyuncular açısından oyun satın alma konusunda acayip bir zamandan geçiyoruz. Steam çok yakın zamanda Türk Lirası’yla satış yapmayı bıraktı. Bu da beni Dark and Darker Mobile’ın satış stratejisinin nasıl olacağını merak etmeye itiyor açıkçası.

Şimdi bu sorunun iki parçası var. Biri para birimi ve ödeme sorunu, öbürü oyunun satış modeli. Para birimi ve ödeme şekli konusunda biz de oyunu sattığımız platformların belirlediği kurallara uymak durumundayız. Fakat öbür yandan Türk oyuncuların şu anki sistemle olan sorunlarının da farkındayız. Dark and Darker Mobile’ın çıkışında onlara kolay ve eğlenceli bir tecrübe yaşatabilmek için elimizden geleni yapacağız.

İş modeline gelirsek, PUBG Mobile’da olduğu gibi silahlarınızı ve karakterinizi istediğiniz gibi dekore etmeniz için birçok kozmetik olmasını planlıyoruz. Ayrıca oynanışı daha keyifli hale getirebilecek nesneler de olacak, daha çok şey taşımanızı sağlayan daha büyük bir çanta gibi mesela.

Elbette bir zindanı temizlemek oyuna hiç para vermeden de eğlenceli olmalı. Şu anda da bu dengelemeler üzerinde çalışıyoruz.

Şunu merak ediyorum, Türkçe için yerelleştirme yapmanın kendine özel kolaylıkları ya da sorunları var mı?

Elbette bütün lokalizasyonlar her zaman zor. Fakat Türkiye için özel olarak düşünüldüğünde, gençler arasında popüler olan şeyleri yakalayabilmek ve hızlıca oyuna aktarabilmek işin en çetrefilli tarafı. Önce neyin trend olduğunu bulmalı, sonra bunu hızlıca oyuna yansıtmalıyız. Fakat Dilda, Akın ve diğer Türk ekip çalışanlarımızın yardımlarıyla bu tür şeyleri en kısa sürede yapmaya çalışıyoruz.

[Gülhis'in Notu: Burada artık inZOI’ye kaymaya başlıyoruz sayın okur. Çünkü biliyorum sen de merak ediyorsun. Evet, çok yakındım karakter modellemelerinden ama benim oyunla ilgili fikrimi tamamen değiştiren bir detay verdi KRAFTON. Bakalım bulabilecek misin?]

Bu türün en büyük oyunu çok uzun zamandır The Sims. Ama şunu da kabul etmek lazım ki Sims ekonomik sebeplerden yeni oyuncular için gittikçe ulaşılamaz hale geliyor. Oyuna manalı bir değişiklik getiren eklenti paketlerinin her biri ayrı bir oyun fiyatından piyasaya çıkıyor. Bu da ister istemez piyasada bir yaşam simülatörü açığı oluşturdu. Eminim siz de bunun farkında olarak geliştiriyordunuz inZOI’yi.

Bunun inZOI’nin çıkışını nasıl etkilemesini bekliyorsunuz? Yani ilk etapta hedefiniz Sims oynamak isteyen ama oynayamayan oyuncular mı? Yoksa Sims’e belki de yıllarını vermiş oyuncuları da çekebileceğini düşünüyor musunuz?

inZOI konusunda fiyatlandırma ve iş modeli hala geliştirme aşamasında olan konular. Yani çıkışta direkt premium bir fiyattan mı çıkacağı, yoksa ilk etapta bedava olup sonra ek DLC’ler mi alacağı konusu henüz kararlaştırılmış değil. Fakat tek kişilik bir oyun olduğu için Sims 4 gibi ilerlemek, ana oyunu bedava yapıp daha sonra DLC’lerle oyunu genişletmek mantıklı görünüyor. Ama şu anda hala bir karara varılmamış olduğunu da eklemek isterim.

Ayrıca, ateş etme ya da dövüş üzerine kurulu oyunlar her zaman erkekler arasında çok popülerdi, Sims gibi yaşam simülatörlerinin bunun aksine kız çocukları ve kadın oyuncular arasında çok popüler olması da bizi bu türde bir oyun geliştirmeye iten faktörlerdendi.

Size biraz oyunun kendisinden bahsedeyim. G-STAR’da oyunu ilk duyurduğumuzda katılımcılara oyunu oynama şansı verdik. Orada oyuncular Do-won aslı bir şehri tecrübe etme şansı buldu. Biraz Kore’deki Gangnam’a benziyor. Fakat geliştirme süreci ilerledikçe başka global şehirleri ve adaları da eklemek istiyoruz, ABD’den mesela. Böylece insanlar sanal hayatlarını sadece Kore’de değil, dünyanın herhangi bir yerinde yaşayabilecekler. Belki İstanbul’da bile.

Şehir işi söz konusu oldu mu şunu da sormak istiyorum. Acaba Sims’deki gibi karakterlerimizi pek de takmadan ev ve şehir inşaa edebileceğimiz bir mod da olacak mı inZOI’de?

Evet, elbette. Oyun sadece karakterinizi yaratıp yaşamasını sağlamakla bitmiyor, aynı zamanda içinde yaşadığı şehrin kendisini de değiştirebiliyorsunuz. Mesela binaları ve şehirdeki reklam panolarında gösterilen reklamları değişirebiliyorsunuz.

Örneğin biz G-STAR’da oyunu duyurduktan sonra ürünlerini oyuna eklemek için KRAFTON’a ulaşan birçok mobilya ve küçük ev eşyası firması oldu.

Ayrıca bizce oyunun meslek sahibi olma mekanikleri de inZOI’yi ayrıca eğlenceli kılacak. Sims’ten farklı olarak inZOI Kore’de geçiyor. Bu sebepten dolayı Kore kültürünü de oyuna aktarmış olmak istedik. Ve biliyorsunuz ki K-pop Kore’de kültürel eğlencenin büyük bir parçası. inZOI’de edinebileceğiniz potansiyel bir iş de K-pop idolü adayı. Yani bir idol olmak için eğitim alabileceksiniz!

Rafael Lim'e bu sıcak sohbet için teşekkür ediyoruz.

YORUMLAR
joeanderson
12 Ocak 2024 00:21

In our opinion, the most important issue was to be able to convey the same feeling of our drywall builder enjoyment from the game on PC to mobile.

 

 

Parolamı Unuttum