RTX 3000 Serisi Kartlar Beraberinde Ne Gibi Yenilikler Getiriyor?

Jensen Huang'ın deri ceketi aşkına!

Ampere mimarili yeni Nvidia grafik kartları, bugüne dek iki nesil arasında yaşanan en büyük zıplamayı sunuyor. Bir kere Turing mimarisi ile karşılaştırıldığında bu yeni kartlar ikinci nesil RT çekirdeği ve üçüncü nesil Tensor çekirdekleri kullanıyor. Yani yeni Shader ve Tensor çekirdekleri önceki nesle göre 2.7 kat daha hızlıyken, yeni RT çekirdekleri ise 1.7 kat daha hız sunuyor. Sırf bu sayede bile yeni kartların Nvidia içinde görülmemiş bir fiyat/performans değerine sahip olacağını söyleyebiliyoruz. Mesela 3090’ın yeni TITAN olduğunu düşünün ve TITAN RTX’in fiyatının 2500 dolar olduğunu hatırlayın. Çok daha güçlü bir karta, önceki nesil muadil kartın %60’ı fiyatına erişebiliyor olacağız. Yani önceki nesil atlamalarına kıyasla bu sefer paramızın karşılığında çok çok daha fazla performans alıyoruz. 

Kartların tasarımında göze çarpan en büyük fiziksel değişimlerden biri yeni soğutma sistemi. Malum 3080 ve 3090 300 Watt üzerinde güç tüketimi yapacak, bu yüzden de epey ısı yayacak kartlar. Yine bu yüzden soğutmaları ekstra kuvvetli; kartların hem altında hem üstünde fan bulunuyor ve egzos fanı sayesinde ısınan hava öteki taraftan çok daha efektif bir şekilde dışarı atılabiliyor. Bu aynı zamanda kasanın içine daha fazla sıcak hava üflenecek demek oluyor ama günümüz kasa fanları içerideki sıcak havayı dışarı atmakta son derece başarılı. 220 Watt civarında tüketim yapan 3070'te ise bu seviyede bir soğutmaya gerek görülmemiş, o kart çift fanlı klasik bir soğutma tasarımına sahip. 

Yine yüksek güç tüketimine bağlı olarak, kartların standart 8 pin bağlantı yerine, adaptör yardımıyla 12 pin bağlantı kullanması da yeni bir detay olarak karşımıza çıkıyor.

Ampere serisi kartların tanıtımıyla birlikte Nvidia'dan bir takım önemli yenilik ve değişiklikler de geliyor. Bu değişiklerden bazıları geri uyumlu, yani Turing serisi kartlarda da kullanılabilecek. Ancak tanıtımları RTX 3000 serisiyle birlikte yapıldığına göre en büyük avantajı da bu kartlarla birlikte sağlayacaklarını söylemek mümkün. Bunlara bir bakalım, bakarken de en büyüğünden başlayalım:  

NVIDIA RTX I/O: Hatırlarsanız PS5 ve Xbox Series X tanıtıldığında, yeni nesil konsolların en önemli özelliklerinden bir tanesinin saniyelik yükleme süreleri olacağını söylemişlerdi. Yani artık hem konsollar, hem de donanımlar buna göre tasarlanacaktı, sonucunda yükleme süreleri tarihe karışacaktı.

Ancak burada bir soru vardı, malum günümüzde normal bir mekanik sabit diskin efektif okuma yazma hızı 100 mb/s saniye civarlarında dolaşıyor. En temel SSD olan SATA SSD’lerde ise bu rakam 500 mb/s civarlarında ancak biz PC’de yükleme sürelerini SATA veya daha gelişmiş NVME SSD’lerle bile çok da düşüremiyoruz, oyundan oyuna gördüğümüz fark değişmekle beraber bu kadar ciddi olmuyor. Bu durum hem Windows’taki hem de oyunlardaki yazılım kaynaklı darboğazlar yüzündendi. Konsollar bunu ortadan kaldırabilecek işlev ve yazılım sadeliğine sahip de, peki PC oyunları ne yapacaktı?

Microsoft ile işbirliği yapan Nvidia, Windows’a gelecek DirectStorage özelliği ile uyumlu çalışacak Nvidia RTX I/O özelliğini bize sunarak, PC oyunculuğunun bu cephede de konsoldan geri kalmamasını garantileyecek gibi duruyor. RTX I/O sayesinde veri yükleme ve sıkıştırılmış verileri açma işinde ekran kartı aktif rol oynayarak yükleme sürelerini anlık hale getirecek. Normalde depolama ünitesinden RAM’e açılmış bir şekilde RAM’e yollanan ve ardından GPU’ya varan veriler artık direkt olarak GPU’ya yollanacak. 19 Gbps hızındaki belleklerin bu noktada güç gösterisi yapması bekleniyor.  

Bu arada söylenene göre RTX I/O özelliği Ampere kartlara özel olmayacak, Turing mimarili RTX 2000 serisinde de kullanılabilecek. Microsoft'un DirectStorage ile alakalı blog postunu buradan okuyabilirsiniz. 

NVIDIA BROADCAST: Yine RTX serisine özel olacak bir başka teknoloji de Nvidia Broadcast. Gücünü yapay zekadan alan Nvidia Broadcast’i kullanarak, yayın performansınızı çok üst seviyeye çıkarabilecek ve daha masrafsız hale getirebileceksiniz. Örneğin yayınlarda arka plan gürültüsünü temizleyecek Broadcast. Yayındasınız ama kediniz mi miyavlıyor veya odanızın ses yalıtımı kötü de apartman size konser mi veriyor sürekli? Bu sesler yayına düşmeyecek. Buna ek olarak normalde yeşil ekran kullanarak yaptığınız şeyleri de Nvidia Broadcast halledecek. Görüntüde bozulma olmadan arka plana istediğiniz şeyi, hatta oynadığınız oyunu koyabileceksiniz. Nvidia Broadcast de aynı şekilde Turing kartlarda çalışacak. 

NVIDIA REFLEX: Nvidia bir kıyağını da çok oyunculu oyun sevdalılarına saklamış. Donanım üreticileriyle ortaklaşa geliştirilen Reflex uyumlu 360 hz mönitörler, Reflex Latencry Analyzer teknolojisi sayesinde tuşa bastığınız andan komutunuzu ekranda gördüğünüz ana kadar geçen süreyi, yani sistem gecikmesini eksiksiz ölçebilme imkanı tanıyacaklar. Buna ek olarak Reflex destekli oyunlar GPU ve CPU arası senkronizasyonu geliştirerek gecikme süresini iyiden iyiye azaltacak. 

NVIDIA OMNIVERSE MACHINIMA: Machinima videoları yaratmayı kolaylaştıran bir sistem. Oyunlardan veya 3. parti görsel kütüphanelerden alınan objeleri yapay zeka sayesinde çok daha rahat ve kaliteli bir şekilde anime etmeyi sağlayacak, yüz ve dudak senkronizasyonu gibi detayları yapay zeka destekli biçimde çok daha kolay kullanabilmenizi sağlayacak bir teknoloji bu. Özellikle de machinima videoları ve yaratıcılığı seven oyuncuları oldukça mutlu edeceğini söyleyebiliriz.

Bu özelliklerin yanında AMD bize ne sunabilecek merak ediyorum. Malum, AMD işlemci pazarında Intel’i ciddi hezimete uğratmış durumda, hisse değerleri arşa çıktı. AMD'nin son dönemdeki başarısı ışığında, Ekim-Kasım civarlarında duyurulması beklenen "Big Navi" lakaplı RDNA2 mimarili kartların Nvidia ile ciddi rekabete girmesi bekleniyordu. Bunun sebebi de RDNA2 ile RDNA’in 2 katı performansa erişileceği yönündeki iddialardı.

Şu anki durumda, Nvidia’yı yakalamak için ilk jenerasyon RDNA performansını 2’ye katlamak yetmeyecek gibi duruyor. Yine de AMD’in atakları Nvidia’yı korkutmuş olacak ki kazanan bir yerde biz olduk. Yani biz derken Türkiye’deki oyuncuları çok da kastetmiyorum kur yüzünden ama dünya genelinde PC oyuncuları şenlik yapıyor olmalı.

Başa dön
YORUMLAR
Parolamı Unuttum