Tarihi Değiştiren Oyunlar: 5 (2009 - 2014)

Yolun sonu mu? Bizce değil

Tarihi Değiştiren Oyunlar yazı dizimizin son bölümünde son yıllara damgasını vuran, oyun dünyasının gittiği yolu etkileyen önemli oyunlara baktık.

League of Legends (2009)

Her şey 2011’de ilk Summoner’s Cup’ı kazanmak için Dreamhack’te sekiz takımın kapışmasıyla başladı. O günlerde League of Legends en yakın rakibi olan Heroes of Newerth’e karşı uyguladığı ücretsiz oyun modeli sistemiyle kendini çoktan kanıtlamış ve inanılmaz bir oyuncu kitlesini arkasına toplamıştı. Elbette o dönem sözü geçen en önemli eSpor etkinliği StarCraft turnuvalarıydı. Ama League of Legends’ın bir avantajı vardı, oyuncu sayısı akıl almaz şekilde çığ gibi büyüyordu ve StarCraft kalesi Kore dışında kısıtlı bir kesime hitap ediyordu. eSpor alanında bir şeyler değişmeye başlamıştı. Eğer bugün eSporun olimpiyatlara girecek spor dallarından biri olacağını ciddi ciddi konuşuyorsak League of Legends’ın katkısını göz ardı edemeyiz. Riot Games, League of Legends’la sadece MOBA türünde bir çığır açmadı, aynı zamanda eSpor dalında da yeni bir çağın başlangıcının kapısını araladı.

Dark Souls (2011)

“Dark Souls gibi”, “bilmemne oyunlarının Dark Souls’u” gibi yorumlara bıktırıcı derecede fazla denk geliyor oluşumuz bile Dark Souls’un oyun dünyasının ne derece içine işlediğinin ispatı gibi. Yalnız kanımca Dark Souls’un en büyük etkisi oynanış tarafında. Ateşli silahlarla oynananları bir kenara koyuyorum, Dark Souls öncesi aksiyon oyunları God of War, Devil May Cry gibi hıza ve komboya dayalıydılar. Bugün aksiyon oyunu dendiğinde aklımıza daha ağır, savaşlara stratejik yaklaşmanın gerekli olduğu, dodge ve parry hareketlerinin merkezî olduğu, sırt kameralı oyunlar geliyorsa, bu yaklaşımı Dark Souls popülerleştirdiği içindir.

TES V: Skyrim (2011)

The Elder Scrolls serisinin oyun tarihine katkıları, hayatımızdan çaldığı saatler yadsınamaz. 2011 yılında çıkan bir oyunu hâlâ deli gibi oynayan bir kitle var ve bunun sebebi çok açık: Oyunu baştan aşağı değiştiren sayısız mod yapılmış olması. Bir önceki TES oyunu Oblivion’da da sayısız mod vardı ama, Skyrim’le mod kullanımı tavan yaptı. İlk mod daha oyun çıkmadan yapılmış olan göz kaplamaları moduymuş. Ayrıca daha oyunun çıktığı ilk gün, yaklaşık 40 mod oyunculara sunulmuş. Bu gerçekten inanılmaz bir istatistik. Burada Skyrim’in açtığı yol, mod desteğinin oyunun ömrünü, oynanabilirliğini inanılmaz düzeyde arttırdığını gören yapımcılara yaradı. Böylece günümüzde birçok oyun mod desteği olacak şekilde yapılıyor artık. Nexus, oyuncuların en çok tıkladığı sitelerden biri haline geldi.

Minecraft (2011)

Tarihi değiştiren oyunlardan bahsedip de Minecraft’ten bahsetmemek olmazdı herhalde. 2018 itibarıyla 144 milyon adetle tüm zamanların en çok satan ikinci oyunu. Önemli bir etkisi sandbox ve hayatta kalma türlerinin yaygınlaşması üzerine oldu. Elinde hiçbir şey olmadan, tutorial bile oynamadan rastgele yaratılan sonsuz bir dünyaya atılmak ve bunun verdiği özgürlük ve mücadele hisleri o kadar beğenildi ki çeşit çeşit klonu yapıldı. Sonrasında ağaç yumruklanan; kendi eşyalarımızı, evlerimizi, makinelerimizi kendimiz yaptığımız o kadar fazla oyun oldu ki bunların ayrı bir tür olarak kabul edilmesini de aslında Minecraft’e bağlayabiliriz. Ayrıca çocuk oyunlarının uyduruk çizgi film oyunlarından ibaret olduğu oyun dünyasına yepyeni bir yön verdi. Hem yetişkinlere hem çocuklara hitap eden, serbestliğiyle hayal gücünü ve yaratıcılığı destekleyen Minecraft’in oyun dünyasına katkısı yadsınamaz.

The Walking Dead (2012)

Oyunların sinematik anlatım teknikleri kullanmaya başlayışı epey zaman önce oldu lakin bunu hakkıyla yapan oyunlar çoğunlukla bunu, bir yapımı oyun yapan şeylerin üzerine koymaya odaklanmışlardı. Anlatım odaklı oyunlar her şeye rağmen oyundular ve oyuncudan daima iştirak bekliyorlardı. Film ile oyunun tam arasına oturan ve oyuncunun rolünü de bir puan ya da kabiliyet değil, bir karar döngüsü çerçevesine oturtan The Walking Dead idi. Kendisini bitirenleri salya sümük içinde bırakmak suretiyle “oyunumsuları” yaygınlaştıran TWD, “macera oyunu” deyince akla gelenleri de değiştirmiş oldu.

Broken Age (2014)

Oyuncu-yapımcı ilişkisini daha önce hiç görmediğimiz bir noktaya taşıyan bir yapımdır kendisi. Her şey Tim Schafer’ın yeni bir macera oyunu yapmak istemesi ama kendisine bir türlü bir dağıtımcı bulamamasıyla başladı. O da çareyi bir Kickstarter projesi başlatıp oyunculardan yardım istemekte buldu. Bu, o güne dek görülmemiş bir şeydi. Schafer’ın projesi sadece 24 saatte istediği paranın iki katından daha fazlasını topladı. Kafalarında bir sürü güzel fikir olan ancak dağıtımcıların baskıları yüzünden bunları gerçekleştiremeyen diğer yapımcılar da bunun üzerine hemen kolları sıvadı. Neler çıkmadı ki aralarından? Divinty: Original Sin, Wasteland 2, Pillars Of Eternity, Shadowrun, The Banner Saga ve daha nicesi.


Not: Bu seriyi hazırlarken genel olarak Oyungezer Mayıs 2018 sayısında aynı isimle yer alan "Tarihi Değiştiren Oyunlar" dosyasındaki sıralamayı ve açıklamaları kullandık.

YORUMLAR
mandyangelica
19 Şubat 2021 16:53

OMG!! I’m so glad y’all added MINECRAFT into the list. Not only it’s changed the course of history as a game but it’s also relevant today. Tell you what, as soon the cipd assignment writer submits me those illustrious, top-grade charted essays that are leading me through college, I’ll hop back on my PS5 getting Minecraft’s latest GOTY EDITION.

UlmanoviçDadaşev
8 Şubat 2021 00:14

Güzel liste, 2011 altın seneymiş

Parolamı Unuttum