Wargaming'in dünyaca ünlü ve bir o kadar da popüler olan oyunu World of Tanks'e etkileyici bir senaryo modueklendi. Çıkışını çok oyunculu modlarıyla yapan World of Tanks'in senaryo moduna atılım yapması pek çok oyuncu gibi bizim de ilgimizi çekti. Biz de konu hakkında en bilgili kişiye danıştık.
World of Tanks: War Stories’in Tasarımından Sorumlu Yapımcısı Darold Higa’ya World of Tanks’in nasıl olup da tek kişilik bir senaryo modu içereceğini ve bu yeni modun oyunda neleri değiştireceğini sorduk. Kendisiyle War Stories başta olmak üzere World of Tanks hakkında pek çok konu hakkında konuştuk.
TUĞBEK: Darold bize biraz kendinden bahseder misin? Wargaming ekibine nasıl katıldın? Şu ana kadar ne üstünde çalıştın?
DAROLD: World of Tanks PC sürümünü çok seviyordum. Hatta henüz Wargaming ekibine katılmadan önce çalıştığım yerde de epey oynuyordum. Sonra Wargaming’in Şikago ofisi için iş ilanını gördüm. Biraz düşünüp hangi oyun üstünde çalıştıklarını tahmin ettim. "Hmm bu işe başvurayım" dedim ve başvurdum. İşe alındım ve 4 yıldır Wargaming'de çalışıyorum. Şikago Ofisi Day 1'dan Wargaming'e dönüştürüldüğünde buradaki ilk Wargaming çalışanı bendim sanırım. O zamandan beri World of Tanks'in XBOX 360, XBOX One ve PS4 sürümleri üzerinde çalıştım. Bu sürecin çoğunda yapımcı olarak yer aldım fakat kısa süre önce tasarım ekibine geçtim çünkü yaratıcı bir şeyler yapmak istedim. Bunu da çok iyi bir zamanda yaptığımı düşünüyorum çünkü War Stories üzerinde çalışma fırsatı buldum. Alternatif tarihi çok severim. İşler istediğim gibi gitti yani. O yüzden çok mutluyum.
TUĞBEK: War Stories ile hâlihazırdaki en popüler çevrimiçi oyunlardan birine hikâye modunu getiriyorsunuz. Bu fikir nereden çıktı?
DAROLD: Delilik! Şunu fark ettik, çok oyunculu modlar popüler olsa da yeni oyuncular için biraz korkutucu. Yani PVE mod çalışmalarının temelinde, oyuna başlamanın yeni oyuncular açısından zor olduğunu anlamamız yatıyor. Bir diğer sebepse, yeni bir tank aldığınızda ilk maçlar çok zor geçer. Yeni bir oynayış tarzına alışmanız gerekir. Yani PVE modunun oyuncuyu bunlara hazırlamasını istedik fakat projeyi geliştirirken pek çok kişinin bu modu oynadığını gördük. Hatta bazıları sadece PVE oynuyordu. Bunu görünce, "Gerçekten de tek oyunculu mod yapmamız gerek" dedik. Her şey böyle başladı. İyi bir tek oyunculu oyun deneyimi yaratmak için yapay zekâ da lâzım. Bir yandan da onu geliştirdik. WoT başlangıçta tek oyunculu / çok oyunculu bir oyun olarak planlanmadığı için yapay zekâyı bizim geliştirmemiz gerekti. Süreç içinde yapay zekâmızın artık tek oyunculu bir mod çıkarabilecek kadar iyi olduğuna inandık.
TUĞBEK: Yeni oyuncular için oyuna başlamak veya tanklara alışmak zor dedin fakat tek oyunculu modundaki görevlerden bazıları hiç kolay değil.
DAROLD: Haklısın, bu konuda biraz aşırıya gitmiş olabiliriz. Fakat amacımız yeni oyuncular için ilgi çekici ve biraz zorlayıcı bir oyun yaparken, mevcut oyuncuların da oynayabileceği bir şey ortaya koymaktı. Çünkü normalde çok oyunculu savaşlarda da kendi içinde bir hikâye var. Savaştaki gelişmeler, önemli olaylar neydi, neler oldu bunları hatırlıyoruz. Savaşlardaki etkileyici anları hatırlıyoruz. Fakat şunu fark ettik, özellikle konsollardaki "shooter" oyunlarının çoğunda hem tek oyunculu hem de çok oyunculu modlar var ve hatırladığımız ilginç olayların veya karakterlerin çoğu oyunun tek oyunculu kısmından. Biz de bunu World of Tanks konsol sürümüne taşımamız gerektiğini düşündük.

TUĞBEK: War Stories, her biri içinde 3'er görev olan bölümler halinde gelecek. Bunun haricinde yapım aşamasında olan iki bölüm daha var. Peki daha sonra? Her hafta veya her ay yeni bir görev gelecek mi? Yoksa önce ilk dördünün ne kadar başarılı olacağını mı görmek istiyorsunuz?
DAROLD: Şu an bir sonraki bölümü tasarlıyoruz fakat bildiğimiz pek çok şey yanında yüzde yüz emin olmadığımız yanlar var. Örneğin oyunun geri kalanı üzerine çalışmadığımız zamanlarda baştan sona bir bölümü yaratmak ne kadar sürecek bilmiyoruz. Çünkü sadece senaryoyu yapmakla bitmiyor. Arayüz vs. gibi pek çok şeyi değiştirmemiz gerekti. Yani bir görevi yaratmak ne kadar sürüyor bunun öğrenmeliyiz. Yeni görevlerin gelme sıklığını muhtemelen bu belirleyecek. Fakat bu kadarla yetinecek değiliz, kesinlikle yeni görevler hazırlayacağız. Ne yapmak istediğimize dair fikirlerimiz de var, sadece önce hangilerini gerçekleştirmek istediğimizi seçmemiz gerekiyor.
TUĞBEK: War Stories için mevcut haritaları mı kullanıyorsunuz yoksa her görev için yeni bir harita mı yapıyorsunuz?
DAROLD: İkisinin karışımı. Çünkü çok kısa süre içinde bir şeyler yapmaya çalışıyoruz. Sıfırdan bir harita yapmak aylar süren bir iş. O yüzden War Stories'i daha çabuk yapmak için mevcut haritaları alıp görünüşünü tamamıyla değiştirdik. O yüzden oyuncular gerçekten çok dikkatli bakarsa bazı haritaları tanıyabilir. Fakat çevreyi o kadar değiştirdik ki bence bazılarının tanınması asla mümkün olmayacak. Mesela haritanın bir bölgesini alıp başka bir yere taşıdığınızda eskiden tepenin olduğu yer belki tanıdık gelebilir fakat onun dışındaki her şey çok farklı olacak. Bitki örtüsü farklı olacak, hareketlerinizi engelleyen kayalar olacak. Yani haritalar yeniymiş hissi yaratacak.
TUĞBEK: O halde War Stories'deki haritalar eğitim savaşları veya diğer oyun modlarında oynanamayacak.
DAROLD: Haritalar tamamen tek kişilik oyun modu için tasarlanmış durumda. O yüzden çok oyunculu modda oynanabileceğini zannetmiyorum. Fakat şöyle şeyler duymayı bekliyorum: "Nasıl bu haritayı çok oyunculu modda oynayamıyoruz?" Lafını sakınmayan bir oyuncu topluluğumuz var. Onları çok seviyoruz ve onlar da düşüncelerini söylemek konusunda hiç çekinmiyor. O vakit geldiğinde "Hadi bu haritanın çok oyuncu moduna uygun bir sürümünü yapalım" diyeceğiz. Harika bölüm tasarımcılarımız var. Onlar da "Çok oyuncu modu için bu haritada şunları şunları değiştirmemiz gerek" diyecekler. Ancak ondan sonra çok oyuncu modunda oynanabilir olacak haritalar.

TUĞBEK: War Stories'i Co-Op olarak da oynayabiliyoruz. Biraz bundan bahsedebilir misin? Kaç kişi birlikle oynayabiliyor?
DAROLD: Co-Op iki kişilik olacak. Bence bu mantıklı bir seçim. İyi bir koordinasyon için uygun bir sayı. Daha fazla oyuncunun koordine olmaya çalışması çok uzun sürer. İki kişinin Co-Op oyunlar için ideal sayı olduğunu gördük.
TUĞBEK: Peki iki kişi oynarken zorluk artacak mı? Daha yüksek seviye veya daha fazla sayıda düşman olacak mı?
DAROLD: Şöyle olacak, iki oyuncunun seviyelerine bakacağız. İki oyuncudan hangisinin seviyesi yüksekse her şeyi onun seviyesine göre ayarlayacağız.
TUĞBEK: O halde biri 5. seviye biri 1. seviye iki oyuncunun Co-Op oynaması anlamsız. Çünkü her şey 5. seviye oyuncuya göre ayarlanacak.
DAROLD: 1. seviye olan oyunu öğrenebilecek fakat çok fazla şey kazanamayacak. Kısa yoldan deneyim kazanmak için iyi bir yol değil. Çünkü hasar vermeleri gerekiyor ve o seviye farkıyla hasar vermeleri çok zor.
TUĞBEK: Peki War Stories teknoloji ağacını, oyun içi parayı, deneyim ve araştırma puanlarını vs. çok oyunculu modla ortak mı kullanacak?
DAROLD: Evet.
TUĞBEK: O zaman War Stories'de bir tankla kazandığım tüm deneyim ve parayı çok oyunculu modda da kullanabileceğim.
DAROLD: Evet.
TUĞBEK: Böylece oyunculara seviyelerini yükseltebilecekleri başka bir yol daha sunuyorsunuz.
DAROLD: Evet ama kesinlikle dengeli olacak. Çünkü bunu duyan oyuncuların içinden "Nasıl yani?" dediğini duyar gibiyim. Her iki modda da aşağı yukarı aynı sayıda oyun oynanmasını sağlayacağız. Yani bir modda diğerine göre daha hızlı gelişmek mümkün olmayacak. İki modda da aynı oyuna aynı miktarda zaman ayrılması gerekecek. Bu fırsatın kötüye kullanılacağına dair endişelenmeye gerek yok. Bence oyunu oynamak için ilgi çekici bir yöntem sunuyor.
TUĞBEK: Konsol sürümü üstünde çalıştığını biliyorum ama bunu sormam gerek, PC'ye de çıkacak mı? Warships gibi diğer oyunlara da gelecek mi?
DAROLD: Bunu sorman çok ilginç, bence birçok insan da sana bunu soracaktır. Bu noktada stüdyolar arasındaki ilişkiyi açıklamak gerekiyor. Bize söylenen tek şey, konsol için bir oyun yapmamızdı. PC ile aynı oyun motorunu bile kullanmıyoruz. O yüzden biz konsol topluluğu için en iyi olduğunu düşündüğümüz oyunu yapıyoruz. Bunun yanında, PC'de beğendiğimiz bir şey olduğunda onlardan istiyoruz. Onlar de bizim yaptığımız bir şeyi beğenince istiyorlar. Bunu daha önce yaptık. Birinci Dünya Savaşı'nın 100. Yılı etkinliklerinde tüm platformlarda benzer şeyler yapıldı. O zaman koordine olduk. Aynı etkinlikleri yapmaya çalışmadık ama yaptığımız şeylerde birbirimize destek olduk. Stüdyolar arasında böyle bir ilişki var. Tek oyunculu modla ilgili olarak, eğer PC için bir şey yapmak istiyorlarsa öncelikle kendi kitlelerine uygun bir şey olmalı. Konsol oyuncularının tek kişilik oyun deneyimini yaşamak istediğini biliyorum ama PC için aynısını söyleyemem. PC hakkında bilgim yok, varmış gibi de yapamam. Eskiden PC'de oynardım, bir şeyler biliyorum fakat bu kararı verecek olan onlar.
TUĞBEK: Yani şu an konuşulan bir şey yok.
DAROLD: Evet.
TUĞBEK: Oyunu Xbox One X'te de oynattınız ve lansmanını Microsoft’la birlikte yapacaksınız. Peki oyunun Xbox One X sürümünde nelerin farklı olacağını söyleyebilir misin? Ne tür geliştirmeler var?
DAROLD: Artık 4K render yapabildiğimiz için sanatçılarımız daha özgür çalışabiliyor. Çünkü artık eskisi gibi bir şeyleri kısmaları gerekmiyor. Çok isteyip de optimizasyona kurban verdiğimiz pek çok şeyi artık yapabilecek güce kavuştuk. Çünkü optimizasyon yaparken ödün vermek gerekiyor. Artık buna gerek kalmayacak. Mesela HDR… HDR'ı andıran bir şey yerine tam olarak HDR'ı kullanabileceğiz. Düşük poligonlu gölgeler yerine yüksek poligonlu gölgeler olacak. Daha önce de bahsetmiştim, detay seviyesi çok iyi çünkü artık daha geniş bir mesafeyi gösterebiliyoruz ve bu yüzden detay seviyesini yükseltmemiz gerekti. Bunu da platformun sağladığı ekstra grafik gücüyle yapabildik.
TUĞBEK: Peki modeller veya kaplamalarda değişen bir şey oldu mu? Yoksa sadece efektleri ve parametreleri mi değiştirdiniz?
DAROLD: Modellerin çözünürlüğü kesinlikle daha yüksek. Bunun üzerinde çalışıyorduk.
TUĞBEK: Demek istediğim modeller farklı mı yoksa aynı modeli kullandınız ama diyelim ki tessellation'ı mı değiştirdiniz?
DAROLD: Ah, ne dediğini anladım. Aynı model ama poligon sayısı daha fazla.
TUĞBEK: PlayStation Pro ile bir kıyasalama yapabilir misin? XBOX One X'de olup da PS Pro'da olmayan şeyler olacak mı?
DAROLD: İki platform da farklı grafik teknolojisi kullandığı için her ikisi için optimize etmemiz gerekti. Görüntü farklı şekilde render ediliyor fakat her ikisinde de aşağı yukarı aynı görünecektir.
















