Battlefield 2042 - İnceleme
Yersen “özümüze dönüyoruz” değil mi DICE?
Oyuncular olarak gerçekten kötü bir alışkanlık edindik ve oyun geliştiricileri/dağıtıcıları da bu alışkanlığımızı kötüye kullanmaya devam ediyor. Bitmemiş oyunları tolere eder hale geldik, hatta üstüne bu yapımları kutsalımıza hakaret edilmişçesine savunanlarımız bile var. Battlefield serisinin de yılmaz savunucuları var tabii ki. Bu oyun daha bitmemiş dediğim an biri çıkıp “Battlefield hep böyledir aslanım. Sen bir de BF 4’ün çıkışını görecektin yaa yaa.” gibi şeyler söylüyor. İyi de bu argüman oyunun kötü bir halde çıkış yaptığı gerçeğini değiştirmiyor ki?!?
Oyunun tanıtım videosu serinin özüne döndüğüne işaret ediyordu. Ben bile bir hayli gaza gelmiştim. Nostalji gözlüklerimi takıp beklemeye koyuldum, yalan söylemeyeyim. Peki BF 2042 bu beklentinizi karşılayacak mı sizce? Tabii ki hayır efendim. Zaten bir stüdyo elindeki ürünü “öze dönüş” şeklinde pazarlıyorsa orada hep bir bit yeniği oluyor. Yani Battlefield’a ruh katan, oyunun kendi kültürünü oluşturan en temel yapı taşlarını çıkarmışlar, sonra gelip “gerçek Battlefield tecrübesi bu” diyorlar. Portal modunu hariç tutuyorum, orası gerçekten BF ruhunu yansıtmayı başarıyor ama orada da temel eksiklikler yok değil hani.
Taktik maktik yok… BAM BAM BAM!
Bu seride BF: Hardline dahil -ki ne rezil bir oyundu- her yapımı çıktığı dönemde oynadım. Battlefield tek başınıza girip bir hayli eğlenebileceğiniz bir oyun olsa da asıl olayı arkadaşlarla “takım” oluşturmaktan geçiyor. Gerçek BF tecrübesini yaşamak istiyorsanız en az 4 kişi olmanız ve sesli iletişime önem vermeniz gerekli. İster ciddi oynayın, isterseniz trolleyin bu oyun her zaman arkadaşlarla birkaç kat daha keyifli oluyor. BF oynayan arkadaşınız yoksa bile oyun sizi elbet iletişimi güçlü bir takımla eşleştiriyordu. Üstelik maçlar bitince de bu ekiple aynı lobiye dönüyordunuz.
Ben BF 2042 oynadığım ekiple serinin eski oyunlarında tanıştım. Her yeni oyunla da aramıza katılanlar ve çeşitli sebeplerle ayrılanlar oldu. BF 2042 için aynı şeyi söyleyemeyeceğim, zira maç bitince takım arkadaşlarınıza elveda diyorsunuz. Pinglerinizi takip eden o muhteşem helikopter pilotu, APC’nizin kıç tarafını otomatik makineliyle kollayan tamirci yoldaş vb. o güzel insanlar o güzel atlarına binip gidiyorlar. Kendi dedektiflik yeteneklerinizle onları bulup arkadaş ekleyebilirsiniz tabii ama oyunun beni buna teşvik etmesi gerekmiyor mu? Lobiyi koru diye bir seçenek nasıl olmaz? Bu bir takım oyunu.
Oyunda sınıf ayrımı da elimine edilmişken yanınızdaki takım arkadaşınız sizi kaldırmıyor. Düşman hattının arkasına sınmış kişiye “Çatışma da üzerinde doğalım” diyorsunuz. Kendisi gidip bam bam ortalığa ateş açıyor. Çatışmada olduğu için onun üzerinde doğamıyorsunuz ve o da ölüyor tabii ki. İletişimi kuvvetli 4 kişilik bir takımın ele geçiremeyeceği objektif yok, ama sağ olsun oyunun eşleştirme sistemi sizi itinaya BF’yi anlamamış insanlarla eşleştiriyor ki saçınızı başınızı yolun.
Keza emir komuta ve baş komutansız bir BF ne kadar mantıklı o da tartışma konusu. Oyunu daha geniş kitlelere satabilmek için oyunun özündeki pek çok temel mekaniği aşama aşama siliyorlar. Halbuki Battlefield kendi ekosistemine sahip bir yapım. Oynanışı nerfleyen fedakarlıklara gerçekten gerek var mı diye sormadan edemiyorum.
Sınıf mınıf sistemi yok… BAM BAM BAM! :(
Bir diğer şikâyetim de sınıf sisteminin komple çöpe atılması sevgili Oyungezerler. Artık role özel sınıflar yok. Herkes istediği silahı alıp, istediği özel yeteneği seçebiliyor. Sınıflar yerine Specialist denilen özel askerler var. Bu arkadaşlarının hepsinin adı sanı ve spesifik bir tipi var. Rafa kaldırılmış olan senaryo modlarından tanıdığımız isimler. Her Specialist’in de sahaya getirdiği kendine has bir özelliği var tabii. Mesela Recon sınıfı düşman tespit ve çevre kontrol özellikleri olan bir drone kullanıyor. Düşman araçlarını geçici süre için devre dışı bırakabiliyor.
Sınıf sisteminin tamamen kaldırılması hem oyunun taktiksel yönünü törpülüyor hem de büyük karmaşalara sebep oluyor. Çünkü harita ve oyun modu ne olursa olsun iki takım da aynı karakterleri seçebiliyor. Hatta direkt aynı bölükte bile olabiliyor. Oyunun arayüzü de pek çok açıdan zayıf olunca dost ve düşman sık sık birbirine karışıyor. “Git gud” durumu değil bu, aman diyeyim. 7/24 karışıyorlar demiyorum ama her maç birkaç defa böyle bir kaos yaşanıyor yani. Kaldı ki hepimiz tecrübeli oyuncularız. Bari taraflar aynı operatörleri seçemesin. Hem kargaşanın önüne geçmiş olurdunuz hem de oyunun kendi içerisinde oluşturduğu gerçekçilik böyle sarsılmazdı. 128 oyunculu bir savaş alanındasınız, ama herkesin tipi aynı. Dost veya düşman fark etmiyor...
Bir de bu karakterlerin geçmişleri falan var. DICE yazıp çizmiş aslında. Onları insanlaştırmak ve sevdirebilmek için uğraşmışlar, ama maç sonu konuşmaları bu geçmişlerle hiç ama hiç örtüşmüyor. Sınıf sistemine kaldıracaksanız yerine daha iyisini koymanız gerekliydi. Şu anki haliyle hem oynanış hem de görsel sunum olarak seriyi geri götürdünüz sevgili DICE.
128 kişilik kaos, sunucu problemleri ve buglar…
BF 2042’nin en büyük satış noktalarından biri de eşi benzeri görülmemiş büyük bir savaş ortamı sunmaktı. Aslında eşi benzeri görülmemiş demek hatalı olur, zira 100’den fazla oyuncuya eş zamanlı bir şekilde savaş imkânı veren oyunlar yok değil. Üstelik bunu çok daha stabil bir şekilde yapıyorlar.
BF tarihi için bir ilk olsa da tahmin edebileceğiniz gibi sancılı bir başlangıca tanık olduk. Maçlara bağlanamama hataları, düzenli kopmalar ve bitmeyen maçlar (buga giriyor ve maç bitmiyor, tecrübe puanı da alamıyorsunuz haliyle) gırla. Buna ek olarak attığınız mermilerin hedefi bulmasına rağmen hasar vermemesi çünkü sunucu ile senkronunuzun kaymış olması gibi üzücü durumlar da sık sık karşınıza çıkıyor. Devasa haritalarda keskin nişancılık yapmak istiyorsanız kolay gelsin. Mermi düşmesini doğru hesaplasanız bile düşman hasar almıyor, üstüne siz köşeyi dönüp kaçtığınızı sanıyorsunuz, ama duvar arkasında ölüyorsunuz çünkü sunucu sizi başka bir yerde sanıyor…
Bir maçta 128 oyuncu olsa da oyun ağırlıklı olarak araçların üzerine kurulmuş durumda. Bu da haritanın önemli bir kısmının aktif olarak kullanılmamasına sebep oluyor. Bölüm tasarımı konusunda bariz eksiklikler var. Oyuncu sayısını 128’e yükseltmek maçları kalite olarak bir sonraki seviyeye taşımadığı gibi pek çok anlamda geriye bile itmiş diyebilirim. Conquest moduna aşık bir insanken bu oyunda maç atasım bile gelmiyor.
Kalabalık maçlar için ideal olan oyun modu Breakthrough diyebilirim. Bu modda taraflardan biri bölge bölge savunma yapıyor. Hücum eden tarafsa biletleri bitmeden bölgeleri ele geçirmeye çalışıyor. Çatışmalar belirli noktalarda darboğaza girse de en azından sürekli bir aksiyon, sürekli yeni bir şeyler deneme çabasında oluyoruz. Yine de bu modun da şöyle güzelce bir elden geçirilmesi gerekli. Çatışmalar bir lokasyonda kilitlendiği an ele geçirme bölgelerinin bu kadar kalabalık bir savaş için tasarlanmadığı bariz şekilde ortaya çıkıyor.
Bari skor tabelasını geri getirin!
Evet, şaka yapmıyorum. Maçlarda skor tabelasını göremiyorsunuz. Sadece kendi takım arkadaşlarınızın katkısını görebiliyorsunuz ki o bile sınırlı. Sanırım toksikliğin önüne geçmek istemişler ama hatalı bir karar olmuş. Savaş akışını bile takip edemiyoruz. Bir nişancı oyununda tabelayı devre dışı bırakmak bana kalırsa saçma bir hareket. Oyuncuların birbiriyle bağ kurmasını engellemek için yapabilecekleri her şeyi gerçekten yapmışlar. Takdir edilesi bir durum.
Oyunun topluluğu bu konuda da isyan bayrağını açmış durumda ama EA hangi bayrağa yetişecek merak konusu tabii. BF serisi her daim para kazandırmayı başarıyor. Beklentileri karşılamayan oyunları bile kâr ediyor. Yine de serinin çeşitli hedefleri var ve satışlarına, oyuncu sayılarına baktığımızda BF 2042 öngörülenin çok altında bir grafiğe sahip. Umarım bu sinyaller göz ardı edilmez de oyun çabucak toparlar. BF 4 rezaleti döneminde en azından BF 3’e kaçabiliyorduk. Şimdilerdeyse elimizin altında bir Battlefield mezarlığı var.
“Battlefield 2042’nin Steam’in En Kötü Oyunları Listesi’nde İlk 20’de yer aldığını biliyor muydunuz?”
O eski güzel BF günlerine dönmek istiyorsanız o oyun bu oyun değil. En azından şu an değil. 1-2 sene sonra tekrar görüşelim Oyungezerler. Gerçi bu seri üretim döneminde iki seneye yeni bir BF çıkmış olur herhalde. Çalışan bir formülü bu denli bozmak, üstelik de oyunu pazarlarken aksi yönde işaret göstermek akıl almaz bir karar mekanizmasının eseri olmalı. Alkışlıyoruz.
Başlıklar
Paramızın bu denli değer kaybettiği bir dönemde üstü forma altı eşofman olan BF 2042’yi kesinlikle kimselere önermiyorum. Keyif alamazsınız demiyorum ama oyun bitmemiş işte. Bu ayan beyan ortada...
- Breakthrough Modu başarılı, ama daha iyi olabilir
- Portal Modu iyi düşünülmüş, zayıf uygulanmış
- Silahlar ve çeşitlilik doyurucu
- İyi bir takıma denk gelince maçlar gerçekten keyif veriyor
- Skor tabelası yok
- Sınıf sistemi kaldırılmış.
- İki taraf da aynı “specialist” karakterleri kullanıyor. Karmaşa oluyor
- 128 kişilik Conquest haritaları iyi tasarlanmamış
- Sunucu ve bağlantı problemleri
- Zibilyon farklı bug
- Yeni nesil konsollarda performans sıkıntıları