Yürüme simülasyonlarına karşı bir garezim yok. Sonuçta o da bir oyun türü ve eğer bu türde bir oyun oynuyorsanız değerlendirmenizi de o minvalde yapmanız gerekir. “Vay efendim bu oyunda neden çatışma yok, vay efendim nerede bulmacalar” vs gibi sorular abes kaçabilir, yürüme simülasyonu içinde geliştirici ister aksiyon koyar, ister hoplayıp zıplatır, ister hiçbirini yapmaz.
Ama bir yürüme simülasyonu oyununu eğlence ve sıkıcılık bakımından değerlendirebilirsiniz. Oyunun ‘ne kadar oyun’ olduğunu da sorgulayabilirsiniz. Bu türde bol sayıda oyun oynadığım için Fort Solis’i nereye yerleştireceğimi gayet iyi biliyorum.
Jack Leary ve Jessica Appleton Mars’taki görevleri sırasında Fort Solis ismindeki istasyondan yardım çağrısı alıyor ve bu çağrıyı araştırmak üzere yola çıkıyorlar. Sonrası ise tamamen çizgisel bir hikaye, 4 saat boyunca yürüyor, istasyondaki odalara girip çıkıyor, bulduğunuz USB disklerdeki ses kayıtlarını dinliyor, video kayıtlarını izliyor, mürettebatın başına neler geldiğini ve çağrıyı kimin yaptığını anlamaya çalışıyorsunuz.
Hepsi bu. Fort Solis oynarken kendimi bir oyun oynuyormuş gibi hissetmedim, yavaş çekim bir bilimkurgu filmi izliyor gibiydim. Burada ‘yavaş çekim’ kelimesini özellikle kullandım çünkü karakterlerimiz cidden çok yavaş yürüyor :) Ve yürüme dışında da bir şey yapmıyorlar, koşmak diye bir şey yok. Bakın, bir yürüme simülasyonunda tasarım tercihi olarak ‘karakterler yürüsün’ denmesini anlarım. Atmosferi güçlendirmek, tehlike hissini hissettirmek için de böyle bir tercih yapmışlar. Ama bunun atmosferi nasıl baltaladığını tarif edemem. Hikaye sırasında başınıza bazı şeyler geliyor ve normal bir insan bunun ardından arkasına bakmadan koşar. Yani bunun bir alternatifi yok. O tür bir tehdit ortamından arkanızı dönüp usul usul yürüyerek uzaklaşmazsınız. “NİYE KOŞMUYOSUN OLM” diye sinirden tırnaklarını kemirdiğim oldu, düşünün yani.
10 kişilik bir ekip tarafından Unreal Engine 5 kullanılarak geliştirilen Fort Solis’in aslında en dikkat çekici yanı Troy Baker, Roger Clark ve Julia Brown’lu kadrosu. Oyunun 10 tam puan vereceğim yanı da tam olarak bu kadro olurdu. Seslendirmeler zaten muazzam ama Fort Solis hareket yakalama teknolojisini de inanılmaz iyi kullanmış. İzlediğimiz kayıtlı videolardaki mimikler, hareketler, ifadeler tek kelimeyle olağanüstü. Hayran kaldım.
Sadece karakterler değil, UE5’in gücüyle hazırlanmış olan uzay istasyonu ve detayları da muazzam. Yavaş yürümenin tek artısı buydu gözümde, çevreyi çok daha dikkatli biçimde inceleyebildim ilerlerken. Hava kilidi bölmesine girince basınç dengelendiği sırada yaşananlar, karakterimizin bazı yerlerde kaskındaki ışığı doğal biçimde açması, Jessica’nın ağır bir parçayı çekerken arada bir el değiştirmesi gibi detaylar çok hoşuma gitti. Yalnız aynalara karakter yansıması koymayarak çok büyük bir eksikliğe imza atmışlar, yani bunun en kısa zamanda yamalanması lazım bence.
Ama dedim ya, hepsi bu kadar. Oyunda herhangi bir seçim yok, birkaç QTE sahnesi var ama başarılı olup olmama arasında birkaç animasyon dışında hiç fark yok. Yani her şey bunun sinematik bir deneyim olması için hazırlanmış ve bu sırada da oynanış denen şey yok edilmiş. Ama hikaye olarak da öyle çok sürükleyici değil ki? Yani bunu sinemada oynatsalar 4 saat boyunca sabredilebileceğini sanmıyorum. Ulaştığım sonu da pek başarılı bulduğumu söyleyemem ama başarımlara bakılırsa bir de alternatif son var, belki o daha iyidir. İçim rahat etmez benim, bir ara herhalde tekrar oflaya puflaya oynayıp o sona ulaşmaya da çalışırım.
Oyunun optimizasyonu ile de ilgili bazı sıkıntılar var, en güçlü sistemlerde bile bazı yerlerde FPS düşüşü yaşatması ve ekran kartını watt olarak bir hayli zorlamasını sevmedim. Geliştirici ekip oyunun çıkışıyla birlikte yayınladıkları açıklamayla performans eleştirilerini ciddiye aldıklarını ve en kısa zamanda bir yamayla bunun tamamen düzeltileceğini söylediler. Ben de onların yalancısıyım.
Şimdi bu noktada “bu oyunu kimlere önerebilirim?” veya “önermeli miyim?” sorularıyla karşı karşıyayım. Bu oyunu sevmek için gerçekten de çok sayıda kutunun tiklenmesi lazım. Hem bilimkurgu hem de yürüme simülasyonu sevecek, hem oynanıştan çok sunuma önem verecek hem de kolaylığı dert etmeyecek biri olmanız şart. Bu kutulardan birini bile tikleyemezseniz Fort Solis’i beğenme ihtimaliniz bir hayli düşüyor. Dördünü tek tiklediyseniz TEBRİKLER! Artık siz de Fort Solis oynayabilirsiniz.
Başlıklar
Unreal Engine 5 showcase’i olarak nefis, bir bilimkurgu dizisi (veya filmi) olarak fena değil ama oyun olarak başarısız. Korkmayı, gerilmeyi, heyecanlanmayı, kendinizi sürükleyici bir hikayenin içinde bulmayı umuyorsanız beklentilerinizi tekrar gözden geçirin.
- Fort Solis istasyonu tüm detaylarıyla birlikte harika biçimde yaratılmış
- Videolardaki karakter animasyonları muazzam
- Seslendirmeleri çok profesyonel
- Karakterlerin asla koşamıyor, hatta hızlı yürüyemiyor olması hiç gerçekçi değil
- QTE sahneleri çok ani çıkıyor ve hiçbir işe de yaramıyor
- Hikaye temposu çok hızlı düşüyor
- Özellikle geriye dönmek gerektiğinde uzun yürüyüşler çok bayıyor
- Önceki kayıtlara erişmek mümkün değil, oyunu bitirince bile bölüm tekrarı sunulmuyor