Pokemon Brilliant Diamond & Shining Pearl - İnceleme

Sinnoh'un ayazı pistir

Video oyunları tarihinin en muhafazakar serisi Pokemon olabilir. 1996 yılında Pocket Monsters ile başlayan serüven 2021 yılına geldiğimizde halen devam ediyor ve değişen özellik sayısı bir elin parmağını geçmez. Görsel olan gelişmelerden bahsetmiyorum, oyun mekanikleri "taş, kağıt, makas" şeklinde ilerlemeye devam ediyor. Saldırı çeşitleri, göz göze geldiğiniz şortlu çocuklarla horoz dövüşleri dahil her şey hala aynı halde karşımıza çıkıyor. Bu zamana kadar bütün ana seri Pokemon oyunlarını yapan Game Freak, bu kez Pokemon Brilliant Diamond and Shining Pearl ile kenara çekilip, yapımcılığı ILCA'ya devretmiş. Ancak oyun yine bildiğimiz gibi sizi şaşırtacak hiçbir şey yok. 

Yapımcı firmanın değişmesi beni biraz heyecanlandırmıştı çünkü ilk defa bu rutinliğin dışında bir oyun görecektik. Her ne kadar Sinnoh bölgesinin yeniden yapımı da olsa net bir farklılık olabilirdi. Ancak ILCA belki kendilerine gelen taleplerden de ötürü hiç risk almamış. Ufak tefek değişiklikler ve hayatı kolaylaştıran birkaç güzellik dışında Pokemon sistemi aynen korunmuş. Tabii bu kötü bir şey değil. Zaten her Pokemon oyununun milyonlar satması ve rekorlar kırması da bu formülün başarısını gösteriyor. Ayrıca benim gibi çok sayıda oyuncu da konfor alanından çıkıp yeni bir şeyler deneme konusunda biraz çekimser kalabilir. O yüzden sıradaki oyun olan Legends: Arceus'a kadar büyük bir değişiklik beklemeyin derim. 

Underground PokeRap

Sinnoh bölgesinin en güzel kısmı bence yer altı dünyası. Hatta öyle ki normal hikayeyi, Team Galactic'i durdurmayı, şampiyon olmayı bir kenara bırakıp yer altında nadir Pokemon aramak bir noktadan sonra daha önemli bir hale geliyor. Orijinal Diamond & Pearl & Platinium oyunlarında da bu yer altı kısımları vardı. Ancak bu yeni sürümde Pokemonları dışarda gezerken de görebildiğimiz için çok ayrı bir hava kazanmış. Üstüne oyundaki en eğlenceli mini oyun olan kazı yapma da korununca yer altında tüm mağaraları açıp envaiçeşit Pokemon arasında kendinize bir ekip kurmak epey eğlenceli oluyor. 

Tam Çimen Gym'i sırasında girip bolca araştırma yaptığım bu mağaralarda favori Pokemonlarımdan Scyther'ı bulmak yüzümde bir tebessüme ve tüm salonu tekleyecek bir hava saldırısına neden oldu. İşin en güzel yanlarından biri de artık Pokemonlarınızı kasmak isterseniz bu tüneller her zaman son kazandığınız Gym ile doğru orantılı şekilde güçleniyor. Öyle ki oyun bittiği zaman mağaralardaki Pokemonların seviyeleri 60-65 arasında gidip geliyor ve oyun sonrası periyoda hazırlanmak için harika bir deneyim merkezi haline geliyor. Elite 4 + şampiyonun ikinci seferde ne kadar zor olduğunu düşününce burada sıkı bir antrenman yapmak elinizi çok rahatlatacaktır.

Çimen, su, ateş, çöl gibi atmosferlere sahip bu mağaraların her birinde kendine has Pokemonlar yer alıyor. Bazı şehirlerin kendine has yer altı haritaları olduğu için her şehirde bir aşağıya inip, ne var ne yok diye bakmanızı şiddetle tavsiye ediyorum. Örneğin Snowpoint City'nin tam altı adeta bir buz cenneti, Celestic Town'ın altında ise bolca hayalet & psişik Pokemon sizleri bekliyor. Bu yer altı dünyasında kendinize gizli bir sığınak yapıp, madenlerden topladığınız heykellerle içeriyi süsleyebilirsiniz. Bu heykeller ayrıca yer altı dünyasında karşınıza çıkacak yeni Pokemonların ihtimallerini de yükseltiyor. Örneğin bir Gyarados heykeli bulursanız su Pokemonu sayısında hafif bir artış meydana gelecek, tavsiyem Garchomp heykeliyle oldukça güçlü Ejder tipi Pokemonları bulma ihtimalinizi yükseltmeniz. 

Süper Bidoof Görev Başında

Eski Pokemon oyunlarında hayatı zindan eden bir özellik vardı. HM'ler... Düşününce bile tüyler diken diken olup, bir mide ekşimesi yaşanıyor. Hele Sinnoh bölgesindeki HM'lerin sayısı ve işlevsizlikleri düşünülünce yeni nesildeki en büyük değişim olan HM'lerin saldırılardan çıkarılmasına şükrediyorum. Bu oyunda HM'ler yine var hem de saldırı olarak öğretilebiliyor. Ancak isteğe bağlı olarak! Orijinal Diamond ve Pearl'de ya saat olarak ya da Mesprit'i yakalamak için kullandığımız Pokeatch bu oyunda bizim HM'lere erişim merkezimiz. 

Eski oyunlardaki gibi yine gerekli Gymleri yendikten sonra açılan bu HM'leri kullanmak için bunları tedarik etmeniz de gerekiyor. Sadece Pokemonlara öğretmeniz şart değil. Oyun sizin için ya bir Bidoof ya da onun gelişmiş hali olan Bibrael vererek neredeyse tüm HM'leri (Defog için bir vahşi Staraptor gelip kanatlarıyla sisi dağıtıyor, ayrıca 120cm civarı bu kuş bir şekilde sırtına binip uçmanızı da sağlıyor!) halletmenizi sağlıyor. Eski oyunlarda en baştan bir Bidoof yakalayıp "HM Kölesi" olarak kullanmaya harika bir referans olan bu Bidoof/Bibrael kullanımı benim çok hoşuma gitti. Yine de bir su Pokemonu kullanıyorsanız Surf'ü kesinlikle öğretmenizi tavsiye ederim. 100 isabete sahip daha iyi bir Special su saldırısı bulunmuyor. 

Oyundaki TM sistemi yeni Sword & Shield oyunlarındaki TR'ler gibi çalışıyor. Aslında bu durum eskiden de böyleydi. Bir atak diski sadece bir kere kullanılabiliyor ve sonra kırılıyor. Tabii HM'leri kaybetmeyin diye NPCler bu ataklardan size beşer tane veriyor. Keza Gymleri yenince liderlerin verdiği saldırılarda yine cebinize beş tane olarak giriyor. Lakin Dragon Pulse, Shadow Ball, Giga Drain gibi etrafta bulduğunuz saldırılardan sadece bir tane elinize geçiyor o yüzden öğretirken dikkatli olun geri alma şansınız yok. Bazen yer altı dünyasında çıkardığınız shardlara karşılık takas ile yeni saldırılar alabiliyorsunuz ama bu da uzun bir madencilik süreci anlamına geliyor. Siz en iyisi Elite 4'e gideceğiniz altılı hazır olmadan kilit TM'leri kimselere öğretmeyin. 

Poketopum Şekil, Önümden Çekil

Pokemon yakalamak çok sayıda oyuncu için dövüşlerden daha eğlenceli bir aktivite. Artık yakaladığınız Pokemonları çok daha şekilli toplara koyabileceksiniz. Oyundaki Ball Capsules sekmesinden kendi tarzınıza göre bir poketopu yapıp bunu mevcut Pokemonun içerisinde olduğu topa takabiliyorsunuz. Tüm Gym liderleri, rastgele NPCler ve yer altı dünyasından bazı çıkartmaları bulup bunlarla beraber tasarım yapmak mümkün. Mesesla bir su pokemonu için su çıkartmalarıyla bezenmiş bir Poketopu ilgi çekici olabilir. Ya da benim gibi burayı biraz kurcaladıktan sonra bir daha hiç girmemek üzere çıkış yapabilirsiniz. 

Bir diğer yenilik de giyim-kuşam konusunda olmuş. Oyundaki kıyafet mağazalarında karakterinize yeni bir görünüm kazandırabiliyorsunuz. Aslında bu bayadır oyunlarda olan bir özellik ama yeniden yapım ile birlikte Sinnoh içerisinde de tekstil sektörü ilerlemiş. Olmazsa olmazımız yetenek gösterileri de bu cıvıltılı atmosferden pozitif etkilenmiş. Sevimli, havalı, güzel gibi kategorilerde Pokemonları dövüştürmek yerine şaklaban ollarak kullanacaksanız sizin de biraz daha şık giyinmeniz gerekiyor. Lakin dünyayı yok edebilecek bir efsane Pokemon ile dans etmek ne kadar mantıklı, orası size kalmış...

Bulmacalar Fazla Mı Kolay? Ben Mi Çok Büyüdm?

Eski Pokemon oyunlarında bazı noktalarda kafa yorduran bulmacalar olurdu. Örneğin Victory Road her zaman benim çok zamanımı alırdı çünkü hem o Strengh ile yapılan taş kaydırmalar hem buzda kaymalar derken kafam allak bullak olurdu. Parlak İnci ve Şahane Elmas bu konuda çok kolaya kaçmış. Hele Victory Road gerçekten çok basit olmuş iki taş kırıp, dört tane kayayı sağa sola kaydırınca bir bakmışsınız Pokemon Lig'i karşınızda duruyor. Gym puzzleları eski oyunla neredeyse tamamen aynı olduğu için ekstra bir zorluk/kolaylık durumu yok. Yine buz salonunda kar toplarını parçalarken geometri hesapları devreye giriyor. Sözelci olmak Pokemon oynarken bile hayatınızı zorlaştırıyor. 

Oyun bir yeniden yapım olduğu için grafiklere aşırı yüklenip nostaljik havayı kaçırmak istememişler demek isterdim ama zaten Pokemon oyunlarında hiçbir zaman görsel anlamda bir devrim olmuyor. Aynı ağaçlar, arka plan çoğu yerde karşınıza çıkıyor. Lakin 8 tane rozeti toplarken bu sefer biraz daha kendine has atmosferlerle karşılaşacaksınız. Team Galactic dövüşlerinin atmosferi de yine sıradanlığı bir anda kırmayı başarıyor. Oyunda en güzel gözüken kısımlar ise sular, özellikle Surf saldırısını savaş dışında kullanmaya hak kazanınca muhteşem mavilik üzerinde Bibrael'in sırtına atlayıp gezmek keyifli olmuş, yanınıza bol bol repel aldıysanız keyifle Sinnoh kıyılarının tadını çıkarabilirsiniz. Aksi taktirde bitmek bilmeyen bir Tentacruel & Pelipper taciziyle karşı karşıya kalırsınız benden uyarması. 

Twinleaf'in Gururu 

Tüm Pokemon oyunlarındaki bir diğer ortak nokta ise haritadaki en küçük kasabadan oyuna başlayıp günün sonunda şampiyon olarak hayallerinize kavuşmanızdır. Orijinal oyunda olduğu gibi doğal olarak yine Twinleaf'ten başladığımız bu yolculukta ayaküstü dünyayı (ben Diamond'ı oynadığım için Dialga ile birlikte zamanı da kurtarmış oldum) kurtarıyorsunuz. Daha önce 3DS üzerinden Alpha Sapphire & Omega Ruby oynadıysanız çok benzer bir yeniden yapım burada da karşınıza çıkıyor. Dediğim gibi beni bu oyunun farklı olması için heveslendiren tek şey yapımcının değişmesiydi ama oyunu oynarken hiç de yeni bir şey oynuyor gibi hissetmedim.

Çok da haksızlık etmek istemem çünkü Sword & Shield'ın Wild Area mantığı oyuna biraz yenilik getirmişti ama bunda yeniden geriye gittik. Game Freak harıl harıl (aynı ağaç assetlerine kopyala + yapıştır yaparak yani) Legends: Arceus üzerinde çalışıyor ve ne yalan söyleyeyim o oyun gerçekten FARKLI duruyor. Brilliant Diamond & Shining Pearl özellikle Sinnoh hastalarına şahane bir nostalji hissi yaratmayı başaracaktır ona şüphe yok. Lakin en yeni Pokemon oyununu bekliyorsanız, fiyatları da düşününce Arceus'a kadar sabredin derim. Brilliant Diamond/Shining Pearl biraz nostalji damarlarına basan biraz da yeni nesle Sinnoh'u tanıtan bir oyunu olmuş. Game Freak dışında bir firma da hemen hemen aynı oyunu yapabiliyormuş. 

SON KARAR

Sinnoh'u yeniden yaşamak için müthiş bir alternatif. Underground kısımlarında nadir Pokemon ararken saatler harcamak mümkün. Lakin yeni bir Pokemon oyunu olarak bile fazla eski kafalı, daha eksantrik bir deneyim için Pokemon Legends: Arceus'u beklemek daha mantıklı gözüküyor.

Pokemon Brilliant Diamond & Shining Pearl
İyi
7.5
Artılar
  • Sinnoh hem orijinaline sadık kalmış hem de çok güzel cilalanmış
  • HM eziyetinden kurtulmak bir Pokemon oyununda en büyük rahatlık
  • Undreground kısımları adeta "gotta catch 'em all" mottosu için yapılmış
  • Gymler ve Team Galactic dövüşlerindeki ambiyans epey başarılı
Eksiler
  • Klasik Pokemon formülü bir adım öteye gidememiş
  • Remake olduğu için Sword & Shield'daki özelliklerin çoğu yok
  • Bulmacalar orijinalinde de çok zor değildi ama bu sefer ekstra kolay
  • Oyun bittikten sonrası şu anki haliyle epey boş hissettiriyor 
YORUMLAR
Parolamı Unuttum