Bu yazı daha önce Oyungezer Dergisi'nde yayınlanmıştır.
Zombiler! Her yerdeler. Filmler, oyunlar, çizgi romanlar, diziler. Popüler kültürün şu an belki de en fazla tüketilen öğesi konumundalar. Onlar bizi besin olarak tükettikçe biz de onları kültürel anlamda hızla tüketiyoruz. Gelmiş geçmiş en sağlam korku konseptlerinden birinin hali şu sıralar pek iç açıcı değil. Zombili aşk hikayesi, başarısız zombili oyunlar, iyi bir markayı başka bir platformda mahvedenler; durum vahim. Bunu zamanında bilim kurgunun bazı kült olmuş değerlerine de yaptılar ve şimdi sıra korku türüne geldi. Yeni nesilde de aynen devam edecek gibi görünüyor.
Ama bu tüm zombili yapımların kötü olacağı manasına gelmiyor tabi. Mühim olan sizin zombi temalı bir oyundan ne beklediğiniz ve ne bulduğunuz. Elimizde gamepad, karşımızda ekran ve düşmanınız olan yüzlerce zombiyi eğlenceli bir şekilde katletmek kendisini bire bir tekrar etmediği müddetçe hiçbir zaman eskimeyecek gibi. Bu şekilde bir eğlence sunan en iyi oyunlardan olan Dead Rising serisi yine Capcom imzalı son oyunu ile yeni nesil sınavına hazırlanmış ve Kasım ayını bekliyor. Xbox One exclusive olacak olan Dead Rising 3, apokaliptik bir dünyada hayatta kalmayı başarıp zombilerle savaşan insan olma hayalimizin en çılgınca dışa vurumu olacak gibi görünüyor.
Eski oyunları oynadınız mı bilemiyorum ama imkanınız varsa kesinlikle denemenizi öneririm. Son nesil konsollardaki kült oyunlardandır. Capcom yeni nesilde bir Dead Rising oyununun tutacağını çok iyi bildiği gibi eski oyunları kopyalamanın riskli olacağının bilincinde tabi. Bundan kastımız oyunda zombi öldürmenin daha farklı yolları olacağı değil elimizde yeni neslinde güçlerini alarak konseptini bir çok açıdan değiştirmiş bir oyunun olacağı.
Öncelikle ilk 2 oyundaki mizahi ve çizgi roman tarzı hava videolardan fark ettiğimiz üzere yerini daha sert ve ciddi bir havaya bırakmış durumda. Pek tabi Capcom eğlenceli ve absürt karakterler eklemeden bir oyun yapmaz ama hayatta kalmak, görev çeşitliliği v.b. konularda işimizin daha zor ve sert olacağı kesin gibi görünüyor. Bu hava oyunun tamamen değişen grafik motoru ve görsel tarzı ile de kendini belli ediyor zaten. Biraz çizgisinden çıkmış ama seriyi olduğu gibi sevenler için aradaki dengeyi de korumaya niyetli bir oyun olacak karşımızda.
Dead Rising 3 için yeni nesil demek daha fazla zombiye, daha büyük alanlarda, daha fazla oyun elementine yer vermek demek. Ve söz konusu Xbox ise Smartglass demek. Ama buna daha sonra değineceğim. Şimdilik "daha büyük alanlar" tanımı ile Capcom'un neler yapmaya çalıştığına değinelim. İlk 2 oyunun geçtiği mekanlar çok da büyük değildi. Zaten bir alışveriş merkezi ne kadar büyük olabilir ki? Capcom, 3. oyunda harita büyüklüğü olarak ilk 2 oyunun haritasını rahatça kapsayan kocaman bir şehri ayaklarımızın altına seriyor. Los Peridos isimli şehirde yeni kahramanımız Nick Ramos ile baya gezeceğiz gibi görünüyor. İlk iki oyunun bir nevi açık dünya anlayışı asıl şimdi değer kazanacak.
Hepsinden önemlisi şehrin içinde dolaşırken bir defa bile yükleme ekranı ile karşılaşmayacak olmamız. Çok yaşa yeni nesil dediğinizi duyar gibiyim. Mekanların hepsi ayrıntı dolu ve çok büyükler. Şehirde boş yere yaratılmış hiçbir yer olmadığını dile getiriyor yapımcılar. Araç kullanma özelliği de eklenmiş durumda. Yolda gördüğünüz arabaları ve çeşitli araçları çalışır durumda iseler dilediğiniz zaman kullanabiliyorsunuz. Bunun ve değişen hava şartlarının oynanışa etkisi kesinlikle fark ediliyor. Yapımcılar şehrin neredeyse her noktasının yıkılabilir olduğunu da söylüyor. Zombi ile dolu bir şehir ve gitmeniz gereken noktaya sizi götürebilecek onlarca yol ve onlarca hikaye! Öyle görünüyor ki her oynayışımız birbirinden farklı olacak gibi. Bu vaatlere eskiden inanmasak da yeni nesil ile birlikte gerçeğe dönüşmesi an meselesi.
Serinin ilk oyunun bizi şaşırttığı yanlardan biri de elimize geçen neredeyse her şeyi silah olarak kullanmamızdı. Bunun bir adım sonrasının crafting sistemi olacağını tahmin etmek ise zor değildi. Evet, Dead Rising 3 silah çeşitliliğini daha da arttırmak adına kendi silahını kendin yap moduna geçmiş durumda. Koca şehirde elinize geçirdiğiniz her aleti bir şekilde birleştirip yeni silahlar elde edebileceğiz. Bir tarafı balyoz bir tarafı elektrikli testere gibi silah tasarımları tamamen sizin hayal gücünüze kalmış durumda. Crafting sonucu elde ettiğiniz silahların dayanaklılığı ve verdiği hasar da değişiyor tabi. Bu sisteme bir de zombi öldürdükçe kazandığınız yetenek puanlarını ekleyince oyunun eski oyunlara nazaran biraz daha fazla RPG öğeleri taşıyabileceğini düşünebilirsiniz, çok da düşünmeyin. Bunun bir Dead Rising oyunu olduğunu unutmayın! Eğlence ve hareketin hiçbir şekilde durmayacağından ve hikayenin sıkıcı hale gelmeyeceğinden emin olmamız gerektiğini söylüyor Capcom.
Bilmiyorum böyle bir oyunda hayatınızı değiştirecek bir hikaye arar mısınız ama eski oyunları oynayanlar bilir karakter odaklı bir hikaye yapısı vardır Dead Rising 3'ün. Aslında tıpkı diğer bir çok Capcom oyununda olduğu gibi. Oyunda yan karakterler tabi ki de olacak. Bunlar hem dost canlısı hem de düşmanımız olabilecekler. Yani oyunda korkmamız gereken tek canlılar zombiler değil! Hatta bosslarn neredeyse hepsi normal insan olacak diye söylentiler mevcut. Bu noktada oyunun Walking Dead benzeri bir hikayesi olduğunu söyleyebiliriz. Bir de işin içine Kinect, Smartglass ve yeni neslin online özellikleri sayesinde etkileşime geçeceğimiz elementlerin fazlalığı girince karşımızdaki oyun gözümüzde büyüdükçe büyüyor.
Kinect ve Smartglass etkileşimlerinden bahsedelim biraz da. Kinect ile sesli komutlar verebileceğimiz oyunda bu özelliği zombilere bağırıp yönlerini şaşırtmak, bizimle birlikte savaşan arkadaşlarımıza komutlar vermek için kullanabileceğiz. Ekranda bir noktaya parmağımızı uzatıp "attack!" dememizin ardından yoldaşlarımızın oraya yöneleceğini ve buna benzer bir çok özelliğin olacağını söylüyorlar ki zaten bir kısmına E3'de şahit olduk. Zombileri ses ve ışık ile şaşırtma işlemini oldukça kullanacağız. Bir mağazanın alarmını çalıştırarak dikkat çekip arka kapıdan sıvışırken zombileri oraya kilitleyip ardından binayı yok etmek açıklananlara göre bizim geliştirdiğimiz hayallerden sadece biri. Kinect ve elimizdeki elementler yetmedi mi? Hemen Smartglassı açın ve bir arkadaşınızdan yardım isteyin. Onunla sesli görüşme yaparak konumunuzu bildirebilir ve yardıma çağırabilirsiniz. Onunla silah takası yapabilirsiniz. Bu yardım arkadaşınızın elindekilerle sınırlı tabi ki. Çok sıkıştığınızda bulunduğunuz bölgeye hava saldırısı isteyebileceğiniz arkadaşlarınız olursa şanslısınız. Evet, oyunda hava saldırısı var. Ve destek olarak alacağınız yardımlardan sadece biri bu. Smartglass ve cep telefonuna özel bölümler olduğu söylenmekte. Oyunda bir cep telefonunuz var ve bu telefonu smartglass ya da kendi cep telefonunuz aracılığı ile kullanabilecekseniz. Ayrıca tam tersi olarak, bir anda gerçek cep telefonunuzun çaldığı ve size oyun içerisindeki bir karakter tarafından bir görev verildiğini düşünün. Hayal etmeyin düşünün diyorum çünkü bu tip özellikler yeni nesilde artık muhakkak kullanılacak. Oyun oynama eyleminin bambaşka bir boyuta taşınacağını zaten aylardır dile getiriyoruz. E3 ile beraber bundan emin olduk ve artık sizler de emin olabilirsiniz.
Dead Rising 3 yeni neslin tüm özelliklerini arkasına alarak gümbür gümbür gelen oyunlar arasında en çok beklediklerimizden biri. Capcom'a olan güvenimizi tartışmayız bile. Ama bütün bu özellikleri ilk test edecek olan oyunlardan biri olacağından, hatalara ya da beceriksizliklere muhakkak rastlayacağız. İlerisi için umut ve yeni fikirler verdiği müddetçe ilk etaptaki bu uygulama hatalarını görmemezlikten gelebiliriz. Sonuçta oyunun tekli oyuncu kısmı da en az ilk 2 oyun kadar eğlenceli ve dolu dolu olacak. Bundan eminiz.