Hellblade: Senua's Sacrifice, ölen sevgilisinin ardından Viking Cehennemi'ne giden bir kelt savaşçısı, Senua'nın hikâyesini anlatıyor. Oyunu, ilk duyurulduğu günden beri radarımda tutan en büyük özelliği; birçok oyunun, filmin ve edebi eserin dokunduğu ama çoğunun başarısız olduğu, ana karakterin psikolojik sorunlarla mücade etmesi, fikriydi.
Senua sık sık psikoz yaşayan bir kadın. Bu akıl hastalığı; onun halüsinyonlar görmesi, sesler duyması ve genel olarak gerçeklikle olan bağının kopmasına sebep olmakta. Zor hayatının her anında yaşadığı ve anılarının en derinlerine ittiği korkunç olaylar; psikoz anlarında zihninin ona oynadığı acımasız oyunlarla gözleri önünde vuku bulup, ona işkence ediyor. Hellblade'in bir diğer ilgi çekici yanı da, oyunun Türkçe altyazı desteği ve sadece 50 liralık bir ücretle Steam'de satışa sunulması.
Ama bu kadar konuştuğum yeter. Bıraklım da Sensua'nın mücadelesini, oyunun yapımcısı Ninja Theory'den Dominic Matthews anlatsın:
- Bize biraz kendinizden ve ekibinizden bahsedebilir misiniz?
Benim adım Dominic Matthews. Ninja Theory’de Ürün Geliştirme Ninjası olarak çalışmaktayım. Stüdyo olarak bizi DmC: Devil May Cry, Enslaved Odyssey to the West ve Heavenly Sword gibi oyunlardan hatırlayacaksınızdır. Hellblade üzerinde çalışan, "AAA kalitesinde ama bağımsız oyun ruhuna" sahip 20 kişilik bir ekibimiz var.
- Hellblade Senua’s Sacrifice, bir görü üzerine Viking Cehennemi'ne maceraya çıkan Kelt kadın savaşçının hikâyesini anlatmakta. Oyunun hikâyesi ve teması hakkında daha başka neler söyleyebilirsiniz?
Senua, sevgilisinin ruhunu Vikinglerden kurtarmaya çalışan bir Kelt savaşçısı. Viking topraklarının kalbine inen Senua, orada korkunç ve zorlu bir mücadeleye atılacak.
- Oyunun tüm videoları ve röportajları, Senua’nın sıkıntılı zihnine odaklanmakta. Senua’nın psikolojik yanının oyunun genelindeki ağırlığı nedir? Hem oynanış hem de hikâyeyi etkiliyecek mi?
Senua’nın psikozu, ruh hastalığı Hellblade: Senua’s Sacrifice’ın ana öğesi. O bazı sanrılar görmekte sesler duymakta. Senua çevresindeki dünya hakkında kendine has inanışlara sahip. Oyuncular olarak, dünyayı Senua’nın algıladığı gibi göreceksiniz. Oyun dünyasını, Senua’nın gördüğü sanrıları görerek, duyduğu sesleri duyarak hem korkunç hem de güzel bir şekilde deneyimleyeceksiniz. Hellblade’deki psikoz teması, oyuna doğru bir şekilde koyabilmek için çok uzun süre harcadığımız bir şey. Wellcome adındaki, dünya çapında vâkıfın yardımlarıyla hem sinirbilim dalında uzman kişiler hem de gerçek hayatta psikoz yaşamış insanlarla dirsek temasında olma şansına eriştik.
- Gerçek hayattan alınan psikolojik sorunlar oyunlara engtegre etmesi zor bir iş olsa gerek. Böyle inanılmaz bir şekilde hassas bir konuyu Hellblade koyma işinin altından nasıl kalktınız?
Bizim yaklaşımımız, hem sinirbilim dalındaki insanların uzman görüşlerini almak hem de gerçek hayatta psikoz yaşamış hastaların deneyimlerini öğrenmek üzerineydi. Tüm psikoz vakalarını kapsayacak imkânsız bir şey yapmaya çalışmıyoruz. Bunun yerine, Senua’nın Hellblade’de yaşadıklarının, gerçek hayatta diğer insanlar tarafından deneyimlenen olaylardan alınmasına özen gösteriyoruz. Bazı yapımcılar, bilim topluluğuyla çalışmanın yaratıcılıklarını engelleyeceğini düşünebilir ama bizim için tam tersi gerçekleşti. Bu olay hakkındaki araştırmamız Hellblade’i zenginleştirdi. Birçok yapımcı, risk faktöründen dolayı bazı zorlu konulardan uzak durmayı tercih ediyor. Biz bu riski almak istedik ve araştırmamız sonrasında umuyoruz ki Hellblade, diğer insanlara psikoz geçirmenin ne anlama geldiğini öğretecektir. Ayrıca şunu söylemek de önemli ki; Hellblade esas olarak bir oyun. Hellblade öğretici bir oyun değil ama içinde barındırdığı temaları, gerçeklerine en sadık bir şekilde aktarmaya çalışmakta.
- Atmosfer muhteşem gözükmekte. Bilmiyorum bunu düşünmekte haklı mıyım ama Viking teması ve psikozu da düşünürsek, oyunda bolca “Neler oluyor öyle?” diyebileceğimiz sahneler, açıklanamayan işitsel ve görsel mesajlar olacak mı?
Öğrendiğimiz kadarıyla, psikoz kendini birçok farklı şekilde gösteriyor. Örneğin görüler bazı zamanlar kâbus gibi korkunç olabilirken bazı zamanlar rüya gibi güzel de olabiliyorlar. Senua’nın macerasında bu deneyimlerin hepsine dokunacağız.
Değinilmesi gereken bir şey de, Senua’nın macerası boyunca duyacağı sesler. Gerçek hayatta ses duyan bazı hastalar, bu sesleri tıpkı başka insanların seslerini duydukları gibi duymaktalar. Biz de bu fikri alıp, oyuna eklemek istedik ve sesleri stereofonik olarak 3 boyutlu bir şekilde kaydettik. Bu da demek oluyor ki, Hellblade’i oynarken kulaklık takarsanız (ki biz de bunu yapmanızı tavsiye ediyoruz!) sesleri etrafınızda duyacaksınız. Karakterler sizin yakınınıza gelip kulağınıza fısıldamaya başladıklarında o yakınlığı hissedeceksiniz.
- Oyunun üç ana elementi var gibi: Dövüş, bulmaca ve hikâye sahneleri. Bu üç element birbirlerine karışmış hâlde mi yoksa aralarında bariz duraklama noktaları var mı?
Hellblade tamamı ile Senua’nın macerası ve sevgilisinin ruhunu geri alma mücadelesini anlatıyor. Hellblade’i akıcı bir sinematik deneyim yapmak ve sizi Senua’nın dünyasına koymak için çok çalıştık. Can gibi HUD elementleri ya da yükleme ekranlarının olmaması, bu maceranın; savaşıyor olsanız da, bulmaca çözüyor olsanız da yahut sinematik izliyor olsanız da çok akıcı bir şekilde ilerlemesini sağlamakta.
- Dövüş mekanikleri ilk başta biraz Dark Souls ve Ryse’ı andırdı. Bu karşılaştırmayı yapmak mümkün mü?
Dövüş, Ninja Theory oyunlarının temelindeki fikirleri almakta: Hızlı tepkili, tempolu ve acımasızca. Bunların hepsi birleşip vahşi bir dövüş mekaniği oluşturmakta. Her savaş ayrı bir mücadele demek. Kameranın yakınlığı, kişisel ve göz korkutucu bir hava oluşturmakta.
- Ninja Theory kendini “Bağımsız bir AAA Stüdyosu” olarak damgalıyor. Bunu biraz açıklayabilir misiniz?
Hellblade, “Bağımsız AAA” dediğimiz ilk oyunumuz. “Bağımsız AAA” derken, AAA oyunların kalitesine sahip ama ruhu bağımsız olan oyunlardan bahsediyoruz. 20 kişilik ekibimizle birlikte, sonuna kadar AAA olan bir oyun yaratmayı başardık ama bağımsızlığımız sayesinde de yaratıcı riskler alabildik. Karakter odaklı hikâye, nefis sanat tasarımı ve muhteşem dövüş mekanikleri bunlardan bazıları.
- Normalde üzümü yiyip bağını sormam ama oyunun 30 dolarlık (Türkiye’de sadece 15!) etiketi sanki Hellblade’in kalitesi göz önüne alındığında biraz az gibi. Bu fiyatlandırmanın sebebi neydi? Ayrıca oyunda Türkçe altyazıların bulunması da hoş bir sürpriz!
Bizim en başından beri amacımız, Hellblade’le, klasik bir AAA oyunundan daha fazla odaklanmış bir oyun yaratmak vardı. Oyunu sadece dijital ortamda satarak, 7-9 saat sürecek bir deneyimi 30 dolara satma şansına sahibiz.
Oyuna Türkçe altyazı ekleyebilmiş olmaktan da çok mutluyuz! Türk hayranlarımızdan aldığımız sevginin karşılığını verebilmek bizi çok memnun ediyor.
Hellblade için çok umutluyum. Anlatmak istediği hikâyeyi kısa ve öz bir şekilde anlatıp; yaşatmak istediği deneyimi başarılı bir şekilde yaşatırsa bu yılın en bomba oyunlarından biri olabilir. Psikolojik rahatsızlık, psikoz gibi dokunulması ve işlenmesi çok zor olan bir konunun altından kalkmak her yapımcı ekibinin harcı değil. Ama görünüşe göre Ninja Theory dersine iyi çalışmış ve Senau'nın macerasını olabildiğince inandırıcı bir şekilde monitörlerimize taşıyacak.
Hellblade: Senua's Sacrifice, 8 Ağustos'da PC ve PS4 için raflardaki yerini alacak.