Heroes of Might & Magic III: HD Edition İnceleme

Artık Heroes III’ü Bilgisayardan Silebiliriz

 

Bu yazı daha önce Oyungezer dergisinde yayınlanmıştır. Oyungezer'e abone olmak için hemen tıklayın. 

Bu öyle bir oyun ki… Kaç saattir oynadığınızı ancak güneş doğduğunda fark edebilirsiniz… Öyle mükemmel bir dengesi vardır, içindeki fraksiyonlar o derece birbirlerinden farklıdır ki her oynanışınız başka bir tecrübedir… Ve derindir… Bilgisayarınızdan silemezsiniz… Her zaman geri döneceğinizi bilirsiniz…

Ve aynı zamanda bu oyun öyle bir lanet ki… Heroes III’ün çıktığı 1999 yılından bugüne 3 Heroes oyunu daha yapıldı, iyi de oyunlardı ama bir türlü Heroes III’ün o patlamasını yapamadılar. Sebep basit: “Heroes III değillerdi!”. Mesela şimdi Heroes VII yapılıyor ve yapımcılar oyunu oyuncu topluluğunun fikirlerini ala ala geliştiriyorlar. Bir girip forumlara bakarsanız gelen yorumların yarısı “Heroes III gibi olsun”. Ve şimdiden Heroes VII’nin kaderini söyleyeyim size; oyun güzel olacak ama “Heroes III gibi olmadığı” için yine bir sürü laf yiyecek.

Üzülüyorum. Gerçekten üzülüyorum, ama anlıyorum da… Çünkü…

homm-3-hd-1

Giriş videosunun hastası olmayan tanımadım.

HEROES III BAŞKAYDI

Ve bu yüzden de gördüğünüz gibi oyunun HD’si bile yapıldı. Bu aslında tuhaf. Çünkü HD’leştirme dediğimiz şey hikâye odaklı oyunlara yapılır normalde. Aksine çok az denk gelmişsinizdir. Neticede Heroes bir sıra tabanlı strateji ve strateji dediğimiz tür gelişir. Ne bileyim, Starcraft mesela… İlk Starcraft’ın oyun dünyasındaki yeri Starcraft II’den elbette daha önemlidir ama Starcraft II de şu an baksanız bariz bir şekilde ilkinden daha iyi. Gidip Starcraft 1’in HD’si yapılmaz. Civilization II’nin III’ün HD’si yapılmaz. Mantığa ters. İşte Heroes III mantığa ters düşebilme gücüne, kalitesine ve hayran kitlesine sahip bir yapım.

homm-3-hd-2

O klik sesi… Atın o gidiş sesi… Biliyorum, hatırlıyorsunuz…

Yok, dayamayacağım, biraz daha öveceğim ben bu oyunu. Heroes III’ün en sevdiğim yönü hep her oynayışınızda farklı bir hissiyat yaşatması olmuştur. Seçebileceğiniz 8 kale var. Her birinde uygulamanızın daha doğru olacağı stratejiler başka ama o değil dediğim. Atmosferleri farklı. Kendinizi o gün daha “doğaya yakın” mı hissediyorsunuz, Rampart seçesiniz geliyor. Daha “çürümüş” mü hissediyorsunuz, eliniz Necromancer’a gidiyor. Heroes III o günkü ruh halinize uygun bir oyun tecrübesi sunuyor. Ve az önce okuduğunuz bu cümleyi bu derece hak eden başka bir oyun benim aklıma gelmiyor.

Ve tabii denge... Fortress’ı hariç tutalım, kabul etmek gerekir ki o zayıf bir kale; oyundaki 8 kalenin 7’si kusursuza yakın bir dengeye sahip. Her kalenin kahramanlarının eğilimi farklı, yaratıklarının özellikleri ise bambaşka, ama “şu şundan daha güçlü” şeklinde kesin bir önerme kurmanız gerçekten çok zor. Bazen menzilli saldırılara eğilmeniz gerekiyor, bazen büyülerinize güvenmeniz gerekiyor, bazen işinize yaramayacağınızı düşündüğünüz bir birliğiniz en güvendiğiniz dayanağınız haline geliyor… Kalenizi ve birimlerinizi tanıdığınız, onları en iyi ne şekillerde kullanabileceğinize karar verdiğiniz, bunu kendi oyun stilinizle, büyülerinizle ve haritadaki o an bulunduğunuz stratejik konumla birleştirebildiğiniz sürece “bu kombinasyon benimkinden daha iyi” diye bir şey yok. Kazanabilmek için geriye yalnızca doğru hamleleri yapabilmek kalıyor.

Harita atmosferi, savaş stratejileri, müzikler, vesaireler üzerine daha sayfalarca methiye dizebilirim ama yetsin şimdilik. Methiye demişken sizi Aralık 2013 sayısındaki Son Jeton sayfalarına da davet ederim. Güzel sayfalar olmuştu be…

homm-3-hd-3

Mesela Inferno… Adamları güçsüz, okçu sayısı az. Ama ucuzlar ve toplu saldırı yapan adamları hata affetmez.

HEROES III’ÜN HD’Sİ DE BAŞKA MI?

Heroes III HD ilk duyurulduğunda “ne gerek var?” demiştim. Çünkü oyunu HD çözünürlüğe çıkaran modlar zaten yıllardır var. Ama o an aklıma gelmeyen şey bu modların yalnızca çözünürlüğü arttırdığı. Yani çözünürlük arttıkça görüntü uzaklaşıyordu. Bu elimizdeki resmi HD versiyonda ise tüm kaplamalar ve tasarımlar elden geçirilmiş, oyun ondan sonra yüksek çözünürlüğe çıkarılmış. Yani eskiden oyunu nasıl görüyorsanız yine öyle görüyorsunuz ama daha güzel şekilde. Tabii ana haritadayken oyun geniş ekran da oluyor. Savaşlarda ve kalelerdeyse ekranın sağında ve solunda birer şerit oluyor. Doğal, o kısımlar geniş ekran yapılamazdı.

Ama tabii bunun bir “remaster” olmadığını, yalnızca HD versiyon olduğunu unutmayın. Öyle komple değişmiş grafikler ve görsel efektler falan beklemeyin. Fortress’ın güçlendirilmiş olmasını ya da ufak tefek hataların giderilmiş olmasını da beklemeyin. Bu bildiğiniz Heroes III. Hiç önemli bir şey değil ama şöyle ufak bir örnek vereyim: hani birliklerinizi istediğiniz gibi bölüp iki ayrı birlik haline getirebilirsiniz ya. Eğer birliğiniz 2 birimden oluşuyorsa oyun ilk başta onu bölmek istediğinizi anlamazdı, bir kere daha tıklamanız gerekirdi. O bile duruyor.

Yalnız unutmamanız gereken bir şey daha var, bu oyunun yayıncısı Ubisoft. Yani AC: Unity’de, The Crew’da bile adamları savundum bir yere kadar. “Çok çok iyi şeyler yapmaya çalıştılar, boylarını aştı, batırdılar. En azından çabalarını takdir etmek gerek. Hem Child of Light, Valiant Hearts falan yaptılar öte tarafta” şeklinde laflarım oldu ama ben de bu oyunda gıcık oldum adamlara. Çünkü arkadaşlar Heroes III’ün iki tane büyük çaplı genişleme paketi vardır: Armageddon’s Blade ve Shadow of Death. Ve bu elimizdeki oyunda bu paketler yok! Adamlar 15 yıllık oyunun ek paketlerini de ayrı ayrı satacaklar! Şaka gibi!

HEROES III HÂLÂ BAŞKA MI?

Havada süzülüp duran, nice düşünürün uğruna sakallar ağarttığı, pek kimsenin sormaya cesaret edemediği o soruya hafifçe dokunmak istiyorum: Heroes VI mı yoksa hakikaten Heroes III mü? Şu an oturup serinin en güncel oyunu mu oynanmalı yoksa Heroes III gerçekten de aşılamadı mı?

homm-3-hd-4

Necromancer’ları asla küçümsemeye gelmez. Dread Knight’ların ve vampirlerin sağı soluna uymaz.

Grafikler sizin için önemliyse o zaman yanıt kesinlikle Heroes VI zaten. Heroes III HD, dediğim gibi doğru olanı yapıyor ve yalnızca grafikleri elden geçiriyor. Oyunu modernleştirmiyor. Grafikler sizin için önemli değilse ya da bir oyunun eski tarz, iki boyutu grafiklere sahip olması sizin için hiç de öyle olumsuz bir şey değilse, o zaman soru bayağı bir zorlaşıyor.

Çok arkadaş kızacaktır bu söylediğime ama benim yanıtım Heroes VI (Evet, net şekilde kızdık –Sarp). Heroes III strateji oyunları tarihini değiştirdi ve hâlâ da ve hatta bundan 15 yıl sonra da taş gibi oynanır. Ama Heroes VI da taş gibi. İlk çıktığında sıkıntılıydı ama sonra düzeldi. Hem yapı olarak zaten Heroes III’e çok benziyor, hem de onun üstüne oynanışı pratikleştiren çok sayıda özellik katıyor. Atmosferi, dengesi vs. son derece başarılı. Yani diyeceğim odur ki Heroes III evet, canımız, yerine asla başka bir oyunu koyamayız, ama bir yerde takılmayın derim ben. Yenilere de şans verin. Heroes VI şu an sıfırdan Heroes’a atılacak biri için Heroes III’ten daha uygun, daha üst düzey bir oyun.

Yalnız seriye sıfırdan da girecek olsanız, eski oyun insanı da olsanız Heroes III şu hayatta mutlaka denemeniz gereken bir oyun. Bu HD versiyonuna, genişleme paketlerini içermemesi nedeniyle çok kızgınım, doğrudur, ama daha da güzel görünen bir Heroes III bu yahu! İndirim mi beklersiniz, muhtemelen bir ara çıkacak olan genişleme paketleriyle birlikte satılan bir koleksiyon sürüm mü beklersiniz, yoksa direkt buradan dalar mısınız, orası size kalmış.

NOT

7+

KÜNYE

HEROES OF MIGHT & MAGIC III - HD EDITION

Tür: Sıra tabanlı strateji

Yapım: New World Computing

Dağıtım: Ubisoft

Sistem: Ekonomik

Kutulu Fiyatı: -

Dijital İndirme: Steam (35 TL)

Yaş Sınırı: 12

Platform: PC

Ne İyi?

-Derinliği, atmosferi, dengesi; Heroes III adını tarihe yazan her şeyi

-Özü korunarak güncellenmiş görsellik

-Multiplayer var

 Ne Kötü?

-Ek paketler yok

-Olması gerektiğinden daha pahalı

YORUMLAR
Parolamı Unuttum