90'ların efsane oyunu Master of Orion; World of Tanks/Warplanes/Warships yapımlarıyla tanıdığımız Wargaming tarafından yeniden hayata döndürülüyor bildiğiniz gibi. Oyun bir süredir erken erişim aşamasında ve şu an için gayet olumlu yorumlar almış durumda.
Oyunun başındaki kişi Chris Keeling geçtiğimiz günlerde Türkiye'ye geldi ve oyun basınına yeni Master of Orion'ı kısaca tanıttı. Kendisiyle de küçük bir röportaj yapma şansım oldu, aşağıdan göz gezdirebilirsiniz:
Ömer: Önce bir kendinizi tanıtır mısınız?
Chris: Tabii. Adım Chris Keeling ve Wargaming.net’te proje direktörüyüm.
Master of Orion erken erişim sürecinin sonlarında artık. Herhangi bir çıkış dönemi paylaşmanız mümkün mü?
Net bir tarih henüz elimizde yok ama yakında çıkarıyoruz. Şu an oyundaki bütün içerikler hazır. 10 ırkımız oyunda; zafer yöntemlerimiz, bütün farklı sistemler oyunda ama yapay zekâ, dengeleme, cilalama gibi konularda birazcık daha işimiz var. Bunlar da yaklaşık 1 veya 2 ay daha alacaktır.
Öyleyse yazın çıkacak gözüyle bakabiliriz sanırım?
Kesin konuşmuş olmayayım ama evet, büyük ihtimalle.
Ne gibi şeyler kaldı geliştirilecek?
Genellikle küçük şeyler. Arayüzde birkaç ayarlama yapacağız, taktiksel savaşlarda oyuncunun kontrolüne daha fazla şey vereceğiz. Her bir oyunun yeni ve ilginç bir tecrübe olabilmesi için yapay zekâ ve dengelemeler konusunda da biraz ayarlama yapmamız gerekiyor.

Erken erişim sürecinde aldığınız geri bildirimler genel olarak nasıldı?
Gayet iyiydi doğrusu. Steam incelemelerimiz %75 olumlu. Oyunun henüz bitmediğini düşünürseniz gayet iyi bir rakam. Çıktıktan sonra puanın biraz daha yükseleceğini tahmin ediyorum. Topluluktan çok faydalı geri bildirimler aldı. Yalnızca bug’lar konusunda değil neyi beğendikleri, neyi beğenmedikleri konusunda da faydalı önerileri oldu oyuncuların. Değindikleri noktalara eğilerek oyunu cilaladık ve daha eğlenceli hale getirdik.
Merak ettiğim bir şey var. Bilim kurgu 4x strateji biraz niş bir tür sayılabilir. Ancak bu türde çok sayıda kaliteli yapım var; Galactic Civilizations, Endless Space, Sword of the Stars, Sins of a Solar Empire, Distant Worlds… Bu hep garibime gitmiştir. Fantastik 4x strateji veya modern kurgudaki 4x strateji fazla yok ama bilim kurgu çok fazla var. Bunun sebebi nedir?
Güzel soru. Bu yıl da özellikle uzay oyunları konusunda iyi bir yıl olacak. Aslında bunun sebebini net olarak ben de bilmiyorum. 90’larda Microprose, Master of Orion’dan sonra fantastik bir kurguya sahip bir 4x olan Master of Magic’i çıkardı ama o o kadar popüler olamadı. Bilemiyorum, belki de fantastik oyunları sevenler farklı bir tecrübe bekliyorlar ve bilim kurguya, teknolojiye ilgi duyanlar gelecekte bizi neyin beklediğiyle ilgili yapımlara daha fazla yöneliyorlar.

Master of Orion’ın başarılı olup olamayacağını bu bağlamda merak ediyorum. Niş olmasına rağmen üst kalite rakipleri var. Sizce Master of Orion’ı çekici kılan ne? Bir oyuncu diğerleri yerine Master of Orion’ı neden seçer?
Dediğin gibi bu niş bir alan ancak kanımca diğer oyunlar daha kompleks bir yapıya sahip. Eğer 4x oyunları oynamayı zaten biliyor değil iseniz bu oyunları öğrenmesi, alıp oynaması zordur. Master of Orion’daki en önemli hedeflerimizden biri oyunu yeni oyuncular için erişilebilir kılmak. Estetik olarak üst düzey, ilginç, eğlenceli bir oyun ortaya koyuyoruz ve yeni oyunculara yardımcı olacak danışmanlar, eğitim bölümü, otomasyon sistemleri var. Eğer savaşları kendiniz yapmak istemezseniz sonucu otomatik alabiliyorsunuz, kolonilerinizi kendiniz yönetmek istemiyorsanız bilgisayara emanet edebiliyorsunuz, böylece oyunu zaman içerisinde öğreniyorsunuz ve kendinizi daha rahat hissediyorsunuz. Belki de oyuncular Master of Orion’ı oynayacak “hey, bu türü sevdim” diyecek ve gidip daha komplike 4x oyunları deneyecekler.
Çok uzman bir bilim kurgu 4x strateji oyuncusu olduğunu söyleyemem ama türü seviyorum ve bu türdeki bayağı bir oyun da denedim ve kanımca türün en büyük sıkıntılarından biri zafer yolları arasında dengenin tutturulamaması. Çoğu zaman askeri zafer örneğin diplomatik veya ekonomik zafer kazanmaktan çok daha kolay oluyor. Bu dengeyi tutturma konusunda kendinize güveniyor musunuz?
Askeri zaferin daha kolay olduğunu düşünmüyorum ama uzay savaşlarıyla, olan biten şeylerle genel olarak o şekilde oynaması daha eğlenceli oluyor. Ayrıca mesela teknolojik zafere yöneldiğinizde gemilerinizin teknolojisi de doğal olarak gelişiyor ve askeri zafere de ulaşabiliyorsunuz. Bütün zafer yöntemlerini 500. turn’den önce ulaşılabilir hale getirdik. Oyuncu neye odaklanmak istiyorsa orada bir kazanma ihtimali olmasını sağladık. Geçtiğimiz günlerde bir oyun oynadım ve gerçekten de diplomatik zafere askeri zaferden daha kolay ulaştığımı söyleyebilirim. Teknolojik zafer için de aynı şey geçerli. Hepsi nasıl oynamak istediğinizle bağlantılı aslında. Zafer yöntemlerinin yeterince iyi dengelendiğini düşünüyorum ve her oyuncu kendi stiline göre bir zafer yöntemi seçip, ona uygun ırkla oynayıp, oyunu kendisi için daha eğlenceli hale getirebilir.

Çok sayıda muhteşem seslendirme sanatçısıyla çalıştınız. Onlarla çalışmak nasıl bir tecrübeydi?
Gerçekten muhteşemdi. Ben de bir nerd’üm aslına bakarsanız. Eskiden bilim kurgu oyunlar oynardım, şimdi de bilim kurgu oyun yapıyorum. Elbette Firefly gibi, Star Wars gibi, Star Trek film ve dizileri çok severim. Hollywood’a gidip bu insanlara stüdyoda yönetmenlik yapmak, onlarla konuşmak inanılmaz bir nerd olayıydı, harikaydı. Hepsi de çok eğlenceli insanlar ve kişiliklerini de oyuna çok iyi yansıtmayı başardılar. Karakterlere hakikaten hayat verdiler. Bunun oyunun verdiği doğrudan keyfi de arttırdığını düşünüyorum. Her şey sayılardan ibaret değil, burası yaşayan bir evren.
Varsayalım ki Master of Orion ticari olarak başarılı olamadı. Wargaming ilerleyen dönemlerde bu tip projelerini durdurur mu? Var mı ileride bu tip başka planlar?
Bu tip oyunları desteklemeyi durduracağımızı zannetmiyorum. Bilakis üzerinde çalışabileceğimiz, bizim için bir nevi tutku projesi olabilecek bu tip oyunlar arayışındayız şu an. Master of Orion’ın ne olursa olsun başarıya ulaşacağına inanıyorum ama sonuçta bu projedeki asıl amacımız büyük paralar kazanmak değil. Bunu strateji oyunu kökenlerimize odaklanmak, markalarımızı çeşitlendirmek, sadece f2p aksiyon oyunları yapan bir firma olmamak için yapıyoruz. Belli oyunlar yapıp yıllarca yalnızca onları güncel tutmak yerine farklı alanlarda farklı oyunlar da yapmak istiyoruz. Eğlenceli de bir taraftan. Bize de iyi geldi. Master of Orion çok iyi bir satış yakalayamasa bile oyunlar yapmayı sürdüreceğiz.
Umuyorum Master of Orion başarılı olur ve o başarıyı takip eden daha birçok oyun görürüz Wargaming’den. Teşekkür ediyorum.
Ben teşekkür ederim.
















