Yaklaşık 16 yıldır oyun basınında çalışmış bir birey olarak, nadiren oyunlarla ilgilil haberler beni heyecanlandırır. Dün akşam ise tam anlamıyla bir istisnaydı; toplantı odasında görüşmemi beklerken Diablo marka sorumlusu Rod Fergusson odaya girdi ve hemen ardından Diablo 2 Remastered projesinin baş tasarımcısı Rob Gallerani ona katıldı. İnanın bana içinde bulunduğum durumun gerçekliğini algılamam için ses kayıtlarını tekrar dinlemem, onlarla olan sohbetimin her anını iyice kanıksamam gerekti.
Karşımda Diablo markasının başı, uzun süredir ortaya çıkan en heyecanlı Diablo projesinin en üst ismi varken konuşulan konular sadece Diablo’ya değil de Diablo’nun geleceğine doğru da yöneldi.
Rob Gallerani ve Rod Fergusson
OGZ: Öncelikle bize bu fırsatı verdiğiniz için teşekkür ederiz. Görebildiğimiz kadarıyla Diablo 2 Ressurected için tepkiler son derece olumlu oldu ve bu geri dönüşün sizleri de tatmin ettiğini tahmin ediyoruz.
Rod Fergusson: Evet, görmeyi umduğumuz bir tepki oluştu ve bu bizi son derece mutlu etti. Sonunda hazırladığımız t-shirtleri ve oyuna ait ürünleri kullanabilecek olmak da ayrıca bir mutluluk kaynağı bizim için.
OGZ: İlk “gerçek” soruma geçmem gerekirse Diablo ekosistemine baktığımızda önümüzde 3 farklı Diablo oyunu var; Mobil sistemler için Diablo Immortal, Diablo 4 ve elbette ki yeni duyurulan Diablo 2 Resurrected. Oyunculardan tam olarak beklentiniz nedir? Diablo 4’ün çıkışıyla birlikte Diablo 2 Resurrected’ı oynayan oyuncuların Diablo 4’e geçiş yapması mı planlanıyor? Belirli oyuncuların Diablo 2 Resurrected’da kalması veya bu yüzden Diablo 4’ün daha az tercih edilme ihtimali sizi endişelendiriyor mu?
Rod Fergusson: Bildiğiniz üzere üç oyun var. Bu oyunları yaparken amacımız herkesin keyif alacağı bir Diablo deneyimi yaratmak. Eğer dışarıda ve mobil cihazınızda oyun oynamak istiyorsanız Diablo Immortal her zaman yanınızda olacak. Eğer Diablo 2 Ressurected veya Diablo 4 arasında seçim yapma ihtiyacı istiyorsanız bu noktada bizim için yanlış cevap yok. Arzumuz oyuncuların istedikleri Diablo deneyimini yaşamaları.
OGZ: Sonraki sorum Rob Galleani’ye olacak; Oyuncular için Diablo 2’nin yenilenmesi uzun süredir konuşulan ve beklenen bir durumdu ancak konsol sürümü bizi biraz şaşırttı. Oyunun aslı grid( kare) tabanlı çalışıyordu. Tıklamaya dayalı bir oyunu konsollarda çıkarmak zor olmayacak mı?
Rob Gallerani: Burada önemli olan şey kontrolcü. PC’de de kontrolcüyle oynanmaya izin vereceğiz. Kontrolcüyle olan etkileşiminiz deneyiminizi belirliyor olacak. Diablo 3 örneğine bakalım; orada oyun bu sisteme özel olarak değiştirilmişti; yeni bir loot sistemi ve savuşturma hareketi oyuna eklenmişti. Diablo 2’deyse oyuna olabildiğince sadık kalmaya çalıştık. Çünkü ortak ilerleme mevcut. Oyuncunun PC’de oyunu oynadıktan sonra konsolda farklı bir envanter sistemiyle veya farklı bir loot mantığıyla karşılanması hoş olmazdı. Biz her platformda aynı deneyimi vermeyi amaçlıyoruz. Envanter’de eşyaları yerleştirme yani bir nevi “envanter tetrisi” oyunun önemli bir parçasıydı. Bu yüzden oluşabilecek olası problemleri de çözmemiz gerekti. Örneğin eskiden karakter tıklanıldığında gideceği yolu kendi bulurken, artık bunu analog kol ile yapmak gerekiyor. PC’de bunu yaparken yolun ortasında durmak mümkün değil, kontrolcüdeyse kolu bıraktığınız anda karakter duruyor. Bu yüzden karakterin durabileceği noktaların ayarlanması ve bunun doğal hissedilmesi önemliydi. Bu oyuncuların belki düzeltildiğini fark etmeyecekleri küçük bir değişiklik gibi dursa da oyuncular yokluğunu kesinlikle fark ederlerdi. Bu tarz küçük düzenlemeler ve değişiklikler konsol sürümünün aslına uygun ama aynı zamanda “doğru” olmasına imkan veriyor.
OGZ: Peki konsol ve PC’de oyunu alan oyuncular için Cross-Progression nasıl işleyecek? Örneğin PC’de başladığım bir ladder karakterime konsolda devam edebilecek miyim?
Rob Gallerani: Ladder sistemi küresel çalışıyor ve bütün platformları kapsayacak şekilde çalışacak. Yani ladder’da hem PC oyuncuları hem de konsol oyuncularının ilerleyişini görebileceksiniz.
Rod Fergusson: Rob bu aynı zamanda artık Diablo 2 Remake’de Region olmadığı anlamına geliyor değil mi?
Rob Gallerani: Doğru. Artık eskiden olduğu gibi oyuncuları ayıran bölgeler yok. Aynı zamanda modern alt yapı sayesinde isim sınırlaması da yok. Eğer isminiz “Cloud Falcon” olsun istiyorsanız bu ismin alınmış olması size engel olmayacak. İsmin sonuna sayı eklemeniz veya garip karakterler koymanız gerekmeyecek. Oyuncuları artık kullandıkları tag’ler üzerinden takip ediyoruz ve buna göre bilgilerini topluyoruz. Bu yüzden isimsel bir sorun da yok.
Ayrıca Ladder Ranklerini de saklayacağız. Eskiden Ladder’lar silindiğinde ekran görüntüsü almadıysanız buna ait bir deliliniz kalmıyordu. Artık bu bilgiler oyun dahilinde saklanıyor ve bu süreçte neler yaptığınızı ve hangi noktada olduğunuzu sistem üzerinden görebiliyorsunuz.
OGZ: Peki PC ve konsollar arasında ortak ilerleyiş aynı zamanda ortak oynanış anlamına geliyor mu? Konsol oyuncuları kendi aralarında oynayabilecekler mi veya PC-konsol oyuncularının zindanlara bir arada inme fırsatı olacak mı?
Rob Gallerani: Cross-Play incelediğimiz ancak şu an için olumsuz veya olumlu yanıt veremeyeceğimiz bir konu. Bu konuda bir gelişme olursa resmi duyuru yapacağız.
OGZ: Peki ya kozmetik eşyalar? Şahsen ben kozmetik eşyaları seviyorum ve dürüst olmak gerekirse arada bunlara para harcadığım da oluyor. Diablo 2 Resurrected dahilinde kozmetik eşyalar olacak mı?
Rod Fergusson: Burada sormamız gereken soru “Diablo 2'de böyle eşyalar var mıydı?" olmalı. Hedefimiz o eski deneyimi olduğu gibi vermek olduğu için bu tarz kozmetik eşyaları Ressurected için düşünmüyoruz.
OGZ: Oyunda oyunun kendi mekanikleri ve oyun tarzlarının olduğu gibi korunacağından bahsettiniz. Peki ya oyuncuların zaman içinde kendilerinin keşfettikleri oyun tarzları ne olacak? Örneğin Baal Run ve Diablo Run yapmak mümkün olacak mı? Yeni sistemde modern sunucu yapıları yüzünden gir-çık yaparak hızlıca boss kesmek sıkıntı olur mu?
Rob Gallerani: Game Finder sayesinde bunun son derece kolay olmasını umuyoruz. Filtreleme sistemi sayesinde istediğiniz boss kesme run’ını ismiyle zorluğuyla ve çeşitliliğiyle aramak mümkün olacak. Kendinizi otomatik olarak davet kabul edecek şekilde ayarlayabileceksiniz.
OGZ: Peki sesli iletişim? Geçmişte bunu başarmak zor bir işti ama artık böyle bir özelliği eklemek o kadar da zor olmasa gerek. Konsolların entegre sesli iletişim sistemleri haricinde bir iletişim sistemi düşünüyor musunuz?
Rob Gallerani: Bunun için özel bir sistem olmayacak. Konsolların mevcut sistemleri üzerinden sesli iletişim kurabileceksiniz.
OGZ: Peki şunu da sormadan edemeyeceğim. Diablo 2 Resurrected oynamak isteyecek iki farklı oyuncu grubu olacak. Bazıları benim gibi eski oyuncular, diğerleriyse Diablo 2’yi ilk defa oynayacak oyuncular. Aynı oyunu oynuyor olsalar bile alacakları deneyim birbirlerinden farklı olacak. Bu iki farklı demografik grubu nasıl bir noktada birleştirmek istiyorsunuz?
Rob Gallerani: Diablo 2’yi hala oynayan oyuncuları, oyunu hayal meyal hatırlayan oyuncular olduğunu veya çıktığı dönemde oyunu oynayacak yaşta olmayan oyuncular olduğunun da farkındayız. Oyunu değiştirmek istemiyoruz, daha “ulaşılır” hale getirme hedefimiz de yok. Bunun yerine eski ve yeni oyuncularla oluşacak topluluğu desteklemek istiyoruz. Eski günlerde belirli bir düşmanı yenmenin yolunu bilmiyorsanız bakacağınız fazla kaynak yoktu. Artık Internet ve topluluklar sayesinde bu mümkün. Oyuncular birbirleriyle fikirlerini paylaşabilecek, yeri geldiğinde birbirlerine oyunun göreceli olarak zor yollarını öğretebilecek şekilde bir araya gelecekler.
OGZ: Bir soru da Diablo 2 gibi klasik bir oyunun hemen ardından Diablo 4’ün gelecek olmasıyla alakalı olacak. Diablo 4 bu kadar geleneksel bir oyundan sonra çıktığında oyuncuların afallama ihtimali var mı? Diablo 4 için gelecek bazı özelliklerin hafif bulmaları gibi bir ihtimal var mı?
Rod Fergusson: Diablo 4’ü yaparken Diablo 2’den bolca etkilendik ve bunun oyuna yansıyacağını düşünüyoruz. Stat dağıtımı ve Runeword oluşturma gibi göreceli olarak zorlayıcı özellikler Diablo 4’de de olacak. Bunun haricinde oyunun tonu ve paletleri de Diablo 2’nin yakaladığı karanlık tonu devam ettirmeye çalışıyor. Diablo 4 ikinci oyundan pek çok yönden daha farklı bir oyun ama aynı zamanda oyuncuların yadırgamayacağı ve hemen kanıksayacağı özelikler taşıyor olacak.
OGZ: Oyunun yeni 3D modülünü görünce olası bir fotoğraf modu fikri aklıma gelmedi diyemem. Pek çok oyunda fotoğraf çekebilmek benim günden günde daha fazla keyif almaya başladığım bir özellik oldu. Bu yeni üç boyutlu mod sayesinde aksiyonun ortasında oyunu durdurup harika fotoğraflar çekebilir miyiz?
Rob Gallerani: Resurrected’da fotoğraf modu olmayacak ama zoom özelliği ile oyunda ilk kez karakterinize yaklaşabilecek ve arayüzü kapatarak resim çekebileceksiniz. Eğer yıllar önce kullandığınız o harika zırhları ve yeni eşyaları harika detaylarla görmek isterseniz bu özelliği kullanabileceksiniz.
OGZ: Son sorumuza gelmek gerekirse; 7.1 ses sisteminin destekleneceği açıklandı ve yayınlanan trailer’da ayrıca belirtilecek kadar önemli bir özellik olduğu için ben de merak ettim. İzometrik oynanan bir oyun için 7.1 nasıl çalışacak? Sesler oyuncunun karakteri etrafındaymış gibi mi verilecek, yoksa gördüğümüz bakış açısı üzerinde mi olacak?
Rob Gallerani: Sesler Diablo 2 Resurrected'da özel odaklandığımız konulardan biri oldu. Hem mevcut sesler netleştirildi hem de ambiyans seslerin kalitesi arttırıldı. Oyundaki 7.1 teknolojisi avatarın değil oyuncunun gözünden verilecek. Bu sayede hâkim noktadan oyuna bakan oyuncular farklı bölgelerden gelen seslere ve ses kaynaklarına daha rahat hâkim olabilecekler. Bu da oyuncunun odak noktası dışında kalacak büyülerin ve düşmanların bir nebze daha farkına varabileceği anlamına geliyor.
Bu sorumuzla Diablo için bu önemli iki önemli ismin bizlere ayırdıkları zamanın sonuna geldik. Şahsi gözlemlerin hem Rob Gallerani’nin hem de Rod Fergusson’ın duyuru sonrası gelen yorumlardan oldukça mutlu oldukları yönünde oldu. İkisi de toplantıda oyunun özüne saygı duruşu niteliğinde bir ürün olmasına rağmen halan orijinal oynanabilirliğini koruyacak bir eser olması yönündeki kararlarında hem fikirdiler. Şahsen Diablo 2 Resurrected’ın beklentileri karşılamanın da ötesinde Diablo 4 gelene kadar ve hatta geldikten sonra da çok sayıda oyuncuyu kendisine bağlayacağından hiç şüphem yok.
pre order sayilarini dusuk tutmak wc3 ya da yakin zamanda yasadigimiz cdpr gibi vakalari aza indirgemek icin onemli. bu adamlara karsi birlik olup bir mesaj verilebilir bence sektore. Bakin d2 remake ini bile pre order etmiyoruz. artik siz dusunun mesaji verilebilir. simdi tam sirasi.