Son yıllardaki popüler oyunlara, oyuncuların tercih ve yapımcıların çabalarına baktığımızda, klasik gerçek zamanlı stratejilerin (GZS) 90’lar ve 2000’lerde kaldığını söyleyebiliriz. Arz/talep ile DLC ve kozmetik satışının yapımcıya verdiği haz büyük. Bu finansal sürdürülebilirlik hedeflerinin yanı sıra, nispeten daha kolay bir gelir kapısı. Diğer yandan… Ehem… Biz dinozorlara daha çok GZS getirerek nasıl doyacak bu sektör, “daş” mı yesinler? Peki, eski klasikleri çağdaşlaştırarak oyunun kurallarını yeniden yazmak imkânsız mı? Baldur’s Gate 3’ün yaptığı tam da bu değil miydi sizce?
StarCraft 2 çıkalı olmuş 14 yıl. WarCraft 3 çıkalı 22, Battle for Middle Earth neredeyse 20, Red Alert 3 (4’ü saymıyorum) 16 ve Dawn of War 2 çıkalı (3’ü sayamıyorum) 15 yıl olmuş. Total Annihilation, Supreme Commander, Rise of Nations, Command & Conquer, Empire Earth, Dark Reign… Yıllar da yıllar. (Yenisi olacak hassasiyetiniz yoksa hepsine bakın. Hepsi birer inci)
Son yıllarda çıkan Total War’lar, Spellforce’lar, Age of Empires 4 ve Company of Heroes 3 gibi birkaç istisna dışında klasik tipte diyebileceğimiz gerçek zamanlı stratejiler artık çok ender ziyaret ediyor bilgisayarlarımızı. Red Alert ve Age of Empires, arkadaşların birbirlerinin evlerine “tüplü monitörlerini”, koca koca kasalarını taşıttıran oyunlardı. Ah o Blizzard stratejilerindeki anılar: Kerrigan’ın Kılıçlar Kraliçesi olduğu an, Dark Portal’ın ardını gördüğümüz, Thrall’ın Kalimdor’a ulaştığı anlar… Dünya değişiyor, yapımcılar ve oyuncular değişiyor. Ancak sevenleri ne multiplayer ev partilerini ne Battle Net ile tanışmalarını ne de yaşadıkları hikayeleri unutmuyorlar.
$2.4 MİLYON DOLARLIK UMUT, BİT PAZARINA KICKSTARTER YAĞMASI
Evet, Blizzard yıllardır eski Blizzard’dan çok uzaktı. Ufukta bir StarCraft 3 veya WarCraft 4 yoktu. Bu nedenle eski Blizzard geliştiricilerinin cesaretlerini toplayarak yeni stüdyo Frost Giant Studios'u kurmaları nostalji sever oyuncular için büyük bir olaydı. Hele sahneye çıkarak geliştirmek istedikleri oyunun “beklediğimiz oyun” olduğunu anmaları. Bu açlık öyle bir haldeydi ki Blizzard emektarlarının “Yeni Nesil GZS” olarak andıkları Stormgate için 28 bin kişiden $2.4M toplamaları çok şaşırtıcı olmadı. Umutlar yeşeriyordu.
İlk erken erişim geri bildirimlerinde olumsuzlar biraz daha ağırlıklı olmakla beraber karışık durumda. Çünkü karşımıza erken erişime “çok erken” çıkmış bir oyun var. Grafiksel eksiklikler fazla, oyunda net stabilite sorunları mevcut. Daha ötesi “oynaması ücretsiz, gelecek nesil GZS” derken eski Blizzard oyunlarından “esinlenilen” noktaların çok fazla olduğu, para kazanma modelinin agresif ve sert olduğu bir erken erişim oyunu var karşımızda.
Son sözümü biraz erken söyleyeceğim: Ben umutluyum. Zira Stormgate çok oyunculu modlarda yeni müsabaka oyunlarından biri haline gelebilecek kumaşa sahip. Haritalar ve kimi birimler StarCraft ve WarCraft ruhunu yeniden yakalıyor. Ancak oyunun pişmesine bir hayli var. Zaten yapımcılar da gerek oyun esnasında gerekse basına yaptıkları bilgilendirmelerde bunun altını pek çok kez çizmekteler. Bu nedenle pişmesine en az bir sene olan oyuna tek kişilik modlar için atlarsanız büyük hayal kırıklığı yaşarsınız. Benden söylemesi.
NEREDEYİZ BİZ?
Stormgate başka bir evrende değil, çok uzak olmayan bir gelecekte dünyamızda geçiyor. Devletler, insanlığın hayatta kalması için dünya dışındaki kadim eserleri (artifact) arıyorlar. Fakat 2124 yılında, bir bilim adamı açtığı portaldan cehennem zebanilerini içeri davet ediyor. İstila sonrasında medeniyet çöküyor, kalanlar hayata tutunmaya çalışıyorlar. Senaryo şimdilik oldukça basit gözüküyor. Kimin yazdığını merak ettiğimizde karşımıza Blizzard efsanesi Chris Metzen ve World of WarCraft romanlarından hatırlayabileceğiniz Micky Neilson çıkıyor. Metzen eski dostlarına, oyundaki baş kötü karakteri seslendirerek de destek vermekte. Basit gözüken hikâye için sayfalarca arka plan notu hazırlanmakta. Örneğin meraklısı için kodekslerinde iklim değişikliği ve türlerin nasıl yok olduğunu anlatan notları mevcut. Hatta resmî sitelerinde bu manyak bilim adamının hikayesini anlatan 55 sayfalık bir PDF e-novella yayınlamış durumdalar. Biz konumuza dönelim.
Tek kişilik senaryo direniş gücü lideri Amara Nassar’ın savaşın kaderini değiştirecek kadim eserleri arayışı ile ilerliyor. Hikâyeyi CGI ve oyun içi sahnelerle paylaşıyor doğal olarak. Ancak paylaşım şaşırtmaktan ve heyecanlandırmaktan uzak. Tek kişilik bölümler yapımcıların önceliği olmadığından henüz ağızlar hareket etmiyor, kukla gibi hareketler görüyoruz, sesler sık sık birbirine karışıyor. Oyunun tek kişilik senaryosunun tadını çıkartmak için bir sene sabretmekte fayda var.
Yukarıda oyunun sloganının “oynaması bedava, gelecek nesil” olduğunu söylemiştim. Erken erişim itibariyle insan tarafında oynanabilecek üçü bedava altı görev mevcut. Şimdiye kadar yayınlanan bu görevler yaklaşık 3-4 saatte bitiyor. Bunlar arasında klasikleşmiş dalgalara karşı üssünü savun, düşman karargahına sız gibi görev çeşitleri mevcut. Bireysel kahramanlar çeşitliliği biraz artırmakta. Oyun geliştikçe kampanya görevlerini blok blok satın almanız gerekecek. Bu arada yazıyı yazdığım an itibariyle görevler arasında kaydetmek yok ve sunucudan bir anlık olarak düşerseniz tüm göreve baştan başlıyorsunuz. Bunlar nahoş tabii.
STARCRAFT VE WARCRAFT’IN AŞK ÇOCUĞU
Ex-Blizzard çalışanları oyuna üç ayrı taraf koymasalar şaşardım. İki olmaz, dört hiç olmaz. Üç candır. Human Vanguard, Infernal Host ve Celestial Armada’yı görüp ilk anda sırasıyla Terran-Zerg-Protoss dememek çok zor. Örneğin Celestial Armada oldukça eski, kadim, yüksek teknolojiye sahip, uçan dev kalelerle galaksileri dolaşan bir ırk. Yaradılışın sırlarına ulaşmak için Animus maddesi açısından zengin gezegenleri aramaktalar. Bu arada Zer… şey Infernal ile kendilerini bildiklerinden beri savaş halindedirler. “Eeee işte Protoss, hay yapacağınız işi…” demeyin. Ben bir an der gibi oldum, rica ediyorum siz demeyin. Oyun havasında farklılıklar var. Örneğin diğer fraksiyonlar yeni birimler için tedarik sınırlarına bağlıyken, Celestial için enerji seviyeleri elzem. Yetersiz enerji sadece üretimi değil, yeteneklerini de kısıtlamakta. (Oyunda Dawn of War’dan anımsayabileceğiniz global yetenekler var.) Infernallar Zerg taktikleriyle ilerliyor desem yanlış olmaz. Bu abiler bina inşa etmiyorlar, bildiğin cehennemden buraya getiriyorlar ve bunun için de kurban veriyorlar. Yerden bir yarık açılıyor ve zamanla binamız yükseliyor. Birimleri teknik olarak üretmiyoruz. Otomatik olarak “hazırlanıyorlar”. Yeterli zaman ve materyal varsa çat diye çıkıyorlar. Rush sevenler için ideal. Infernal birimleri kurbanlar verebiliyor, büyük birimlerden küçük iblisler çıkarıyor, ölenleri kendi çıkarları için kullanıyorlar. Devasa uçan prizmalara sahip Celestial, yeni üsler kurarken ve savunma pozisyonuna geçerken etkili. Hava birimlerini sevenler burada iyi işler yapabilirler. Ancak hızlı saldırıdan feragat edeceklerdir.
İnsanlar, birimlerin hayatta kalması seviye puanına bağlı olarak rütbelerini ve canlarını artırıyor. Evet, ırklar Blizzard ırklarına paralel ama aradaki yeni fikir ve nüans farklılıkları değişiklik katmakta. Mesela sığınaklara koyduğunuz birimler kendi ana uzmanlıklarına devam ediyorlar: İşçi çevre robotikleri ve binaları tamir ediyor, medtech etrafındaki birimleri iyileştiriyor, farklı piyadeler dövüş tiplerine göre yakın veya uzak menzilli saldırılar yapıyorlar.
YENİ KARAKTER İÇİN KUMBARAYA $10 ATINIZ
Kısa yol tuşları yine hayat kurtarıyor. Zira oyunda kontroller hızlı. Boşluk tuşu ile tüm orduyu tek seferde seçebiliyorsunuz. Bu da sağda solda dağılmış birimleri toparlamaktan kurtarıyor. Bina inşa eden işçi boş beklemektense, komut beklemeden kaynak toplamaya dönüyor.
Erken erişimde yalnızca 7 harita var. Haritalar güzel, yenileri gelene kadar idare edecektir. Stormgate, StarCraft 2’nin birim ve üs yönetimini WarCraft 3’ün harita tipinin bileşkesi durumda. Birimler StarCraft’a kıyasla daha kısa süre hayatta kalıyorlar. Savaşlar hızlı başlıyor. Haritayı bol bol turluyoruz, daha çok çarpışıyoruz. Haritada WarCraft 3’teki tipte kamplar var. Bunlar hız, sağlık puanı veya çeşitli pasif bonuslar veriyor. Senaryo ve co-op’ta kullandığımız kahramanları versus maçlarında kahraman kullanamıyoruz. Bunu sanırım iyice WarCraft 3’e dönmemek için kısıtlamışlar.
Co-op modu oyunun öne çıkan bir özelliği. Deneyimim esnasında en çok eğlendiğim bölüm diyebilirim. Burada diğer iki oyuncu ile altı haritada yapay zekâ ile bölgesel etmenlere göre kapışıyor, görevler yapıyoruz. Co-op haritaları farklı oyun modları sunmakta. Örneğin bir modda rakibin malzeme konvoylarını kesip sağlam savunmaya sahip bir üssü yok ediyoruz. Bu arada konvoy araçları birimlerimizi eziyor. Standart modda bu özellik yok. Veya oyunun normal modlarında gece/gündüz geçişleri yokken bir co-op modunda bir krater içerisinde gece akın akın gelen ordulara karşı kalıyor, gündüz de bu pisliklerin yuvalarını temizliyoruz. MOBA tipinde üç şeritten yaratıkların geldiği ve kulelere dayandığı bir mod da mevcut.
Co-op moduna başlamadan kahramanlarımızı dolayısıyla ırkımızı seçiyoruz. Kahramanların bir kısmı gerçek parayla satılıyor. Oyun içi satın alma oyunun bendine işlemiş durumda. Oyunu tam ücretle alırken koymayacak rakamlar, mikro satın almaların suyunun çıkmasıyla irrite ediyor. Kahramanların üst seviyeleri parayla, hikayenin devamı parayla, kozmetikler zaten parayla. Oyuna birkaç ayda bir yeni içerikler ekleneceği belirtiliyor. Hangileri parayla kısmet. Oyuna detaylı bir harita editörünün eklenmesi bekleniyor. Daha eklenmemiş hali ile bile beni en çok heyecanlandıran bu. Yapımcılar, Stormgate editörünün sadece harita değil yeni modlar hazırlamaya yönelik olacağını belirtiyorlar. Pratik zekaların co-op bölümünde ne gibi işler ortaya koyabileceğini düşünmek beklentiye sokuyor. Düşünsenize; bu ekibin elinden çıkan StarCraft ve WarCraft’ın modlarından kaç ayrı oyun, hatta oyun türü doğdu? Detaylı editörün ve 9 yeni hikâye görevinin seneye eklenmesi bekleniyor. Evet, umut satıyorlar şu an için. Umut oyuncunun ekmeği.
SENEYE TEKRAR GÖRÜŞELİM
Oyunda çoğu ses eksik, olanlar ise tekrara düşüyor. Yorum yapmasam daha iyi olacak. Grafiksel açıdan da StarCraft & WarCraft severlerin önemli bir kısmı hızla alışacaktır. (Can tasarımını pek beğenmedi mesela. Çok Overwatch/Fortnite’ımsı bulmakta. Ben tercihim olmamakla beraber pek rahatsız olmadım.) Hızlı menüler işlevsel, oyuna alışmak çok zaman almıyor.
Oyunun ruhu çok oyunculu modlarda, muhtemelen de öyle kalacak. Yeni bir oyunda merdivenleri tırmanmak istiyorsanız oyunu şimdiden deneyebilirsiniz. 1v1’de iyi vakit geçireceğinizi garanti edebilirim. Ancak bulunduğu durumu ve nerelere gidebileceğini düşünmeden bitmeye yakın bir oyun hayali ile başlarsanız hayal kırıklıkları sizi bekler. Ben geçirdiğim süre boyunca özellikle 1v1 ve Co-Op’ta eğlendim ve potansiyelinden ümitlendim. Ancak şimdilik “yeni nesil” tanımına uyacak “pozitif” yeniliklerin çoğu eksik. Tabii bölüm ve karakterlerin parayla satılmasını “yeni nesil” tanımı içine almıyorsanız.
StarCraft, 20 yıldır oynanan kemikleşmiş kitleye sahip kült bir oyun. Roma’nın bir günde fethedilmemesi gibi StarCraft’tan benzerlerine geçiş de kolay olmayacaktır. Bunu, arkasındaki eski isimlerin yeni bir yapımla yapması daha olası. Bu nedenle Stormgate’i ve eskiyle kavrulmuş yeni fikirlerini izlemeye devam edeceğiz. Ancak şu an ham ve olgunlaşması daha zaman alacaktır.
Dip Not: Oyun Türkçe alt yazı seçeneğine sahip ve Türkçeleşmesi gördüğüm kadarıyla hiç fena değil. Hatta bir görev esnasında yerde “Haydar” adlı bir silah gördüğümde oyunu durdurup kahkaha attığımı söyleyebilirim. T.R.I.P.P adlı karakteri G.E.Z.İ.P.P olarak çevirme gibi nüanslar da mevcut. Türkçe seçeneği aldığınız oyunlarda bir tercih sebebi ise oyunu deneyerek yapımcının tercihini taçlandırabilirsiniz.
ARTILAR
- 1v1 ve Co-op modu ve eğlenceli, matchmaking güzel çalışıyor
- Fraksiyonların oyun tarzları farklı
- Arkasındaki ekip ve söz verdikleri umut vadediyor
EKSİLER
- Campaign ham durumda, 1 yıl uzaktan izlense daha iyi
- Söz verildiği gibi “Yeni Nesil” gözükmüyor, eski oyunlardan esinlenme miktarı fazla
- Ücretsiz” oyunun satış politikası agresif ve rahatsız edici
- Ses ve teknik olarak çok erken safhada
SON KARAR: Stormgate ve arkasındaki ekipten beklentiler büyük. Oyunun potansiyeli olmakla beraber mevcut hali ile beklentileri karşılamaktan uzak.