Lornsword Winter Chronicle - İnceleme
Komutanlık hünerlerinizi gösterme zamanı…
Eski Creative Assembly mensuplarının oluşturduğu Tower Five adlı stüdyo tarafından geliştirilen Lornsword Winter Chronicle, 29 Mayıs itibariyle erken erişime girdi. Klasik anlamda bir gerçek zamanlı strateji gibi değil de aksiyon odaklı bir strateji oyunu olduğunu söylemek mümkün. Bir süredir takibimde olan oyunlardandı, bu vesileyle bir göz atma imkânı buldum. Bakalım beklediğimize değmiş mi.
Olan var…
Lorn İmparatorluğu’nun bir kumandanı olarak başlıyoruz hikayemize. İmparatorluk bizden özel bir görevi yerine getirmemizi istiyor. Biz de isyancıları hizaya getirmek üzere göreve atılıyoruz. Kazandığımız her bir zafer ile birlikte rütbemiz, artan her bir rütbe ile de gücümüz ve yeteneklerimiz yükseliyor. Tabii bu esnada hikâyede işlerin öyle ilk bakışta görüldüğü gibi olmadığını düşündüren, bazı şeyleri sorgulamamıza yol açabilecek detaylar çıkmaya başlıyor karşımıza. Acaba bize söylenenler dışında başka bir amaca mı hizmet ediyoruz? Kullanıldık mı? Kendi kirli emelleri için bizi kullanan bir grup mu var? Yoksa düşmanlarımız bizim görevimize bağlılığımızı sarsmaya, sadakatimizi yitirmemize sebep olmaya mı çalışıyorlar? Hikâye hakkında detayları açık etmeyelim, ama ilgi çekebilecek yanları bulunduğunu söylemek mümkün.
Oynanış kısmına geldiğimizde ise, klasik strateji oyunlarından ayrılan, son yıllarda çeşitli örneklerini görmeye başladığımız bir yapıda olduğunu söyleyebiliriz. “Kaynak topla-bina inşa et-işçi/asker yetiştir” sistemi burada geçerli değil. Temelde sadece bir karakteri, oyunumuzun esas adamı Corun Lan Ka’yı yönetiyoruz. Bina inşa etme komutunu veren de, binalardan çıkan askerlere komuta eden de o. Askerlerinize sizi takip etmeleri ve takibi bırakma komutunu verebiliyorsunuz. Bu şekilde belirli noktalara yönlendirmeniz mümkün. Bunun haricinde türlerine göre bulundukları bölgeyi savunabiliyor, belirli güzergahlarda turlayıp düşmanlarla çatışabiliyorlar. Baş karakterimizle de saldırmamız mümkün düşman birliklerine. Bu açıdan oyunun bir aksiyon ryo boyutu da var. Karakterimizin seviyesi yükseldikçe yetenekleri gelişiyor, ama çok derin bir ryo unsuru beklememek yerinde olur. Karakterin özel yetenekleri arasında elemental birimler çağırmak da bulunuyor. Tabii bunu sürekli olarak yapamıyoruz, ama yerinde kullanıldığı vakit çatışmaların gidişatı üzerinde önemli etkileri olabiliyor.
Binalar için ek inşa özellikleri ve yükseltmeler bulunuyor. Görevlerde ilerledikçe daha üst seviyede binalar yapabiliyor, dolayısıyla daha üst seviyeli askerler ve büyücüler elde edebiliyoruz. İnşa edebileceğimiz bina sayısı, sahip olduğumuz gıda kaynakları ile orantılı. Dolayısıyla bu sayıyı yükseltmek için yeni gıda kaynaklarını ele geçirmek gerekiyor. Tabii bir de inşa masrafları var ve bunun için de altın kullanılıyor. Haliyle altın madenlerini ele geçirmek de önemli. Anlaşıldığı üzere kaynak yönetimi konusunda çok detaylı bir tablo söz konusu değil, gayet basitleştirilmiş bir sistem söz konusu.
Görevlere göre savunma veya saldırı pozisyonunda olabiliyorsunuz. Savunma kısmında işler kule savunma oyunlarındakine benzer bir hal alırken, saldırı kısımları biraz daha ordu yönetimi hissiyatı verebiliyor. Komutanlığınızı öncelikli olarak hissettiğiniz kısımlar bunlar bence. Zaten en iyi savunma da saldırı değil midir :)
Eğer oyunu alır ve ilk 1-2 görevde sıkılmaya başlarsanız, hemen pes etmeyin derim. Oyunun başlangıcı belki ilk anda içine çekmeyebilir, ama yavaş yavaş açıldığını ve oyuna ısınmaya başladığınızı söylemek mümkün. İlk görevler, beklendiği üzere tutorial bölümleri ve ilk 1-1,5 saatlik kısımdan sonra bile bir anlamda tutorial devam ediyor. Zira yeni görevlerle birlikte yeni özellikler kullanmaya başlıyorsunuz.
Lornsword Winter Chronicle'ın hoşuma giden detaylarından birisi de local co-op desteği oldu. Görevin başında veya herhangi bir anında ikinci oyuncu da oyuna katılabiliyor ve size yardımcı olabiliyor. Özellikle haritanın dört bir köşesinde yapılacak görevler varsa ve o görevler uzun zamanınızı alacak ise, böyle bir destek çok makbule geçecektir diye düşünüyorum :) Dolayısıyla, eğer kafa dengi bir oyun arkadaşınız varsa ve ikinci bir kontrolörünüz de bulunuyorsa co-op oynanışa bir şans vermeniz yerinde olur.
Oyunun görsel tarzını beğendim. Ara sahnelerde tercih edilen tarz da görevlerde haritanın, binaların ve birimlerin görünümleri de hoş. Keşke bir de yakınlaştırma (zoom) mümkün olsaymış; detayları yakından görmek istiyor insan. Ağırlıklı olarak çöl haritalarında geçtiğinden midir bilmem, bana Dune oynadığımız günleri hatırlattı, nostalji hissimiz de eksik kalmadı çok şükür :)
Olmayan var…
Oyunda her şey güllük gülistanlık değil tabii. Erken erişimde olduğunu hissettiren yanları da ziyadesiyle mevcut. Örneğin, bazı durumlarda komut verdiğiniz karakterlerin yoldan saptığını veya devriye gezen askerlerin daha makul, daha kısa güzergâh varken uzun yoldan devam ettiklerini görebiliyorsunuz. Bu da özellikle düşman sayısının çok olduğu bölgelerde acil takviyeye ihtiyaç duyduğunuzda sıkıntı yaratabiliyor. Binalar dikerek güzergahı belirlemek makul bir tercih değil bana soracak olursanız. Zira inşa edebileceğiniz bina sayısı kısıtlı ve kontenjanı güzergah belirlemek için bina dikerek doldurmak istemiyorsunuz genelde. Hem isteseniz bile elinizde yeterince bina kontenjanı bulunmayabiliyor. Bu nedenle güzergâh belirlemek için alternatif bir yöntem belirlenmesi daha uygun olabilir (Waypoint işaretleme gibi bir özellik olsa çok makbule geçer mesela :)).
Sizi takip etmesi komutunu verdiğiniz askerlerin son noktaya kadar sizi takip edip de siz bir binaya saldırırken izlemekle yetindiklerini görebiliyorsunuz -ki bu da çok hoşunuza gidecek bir özellik olmasa gerek, tabii Don Kişot rolüne soyunmaya heveslenmediyseniz :) Askerlerinizi bir noktaya kadar götürüp bıraktığınızda binalara ve/veya askerlere planlı-programlı saldırma konusunda da her zaman beklediğiniz düzeyde bir performans sergilemediklerini söylemek mümkün. Dolayısıyla bu gibi alanlarda yapay zekanın geliştirilmesine ihtiyaç var.
PC oyuncuları için fare-klavye kullanımı önemli, hele ki söz konusu olan bir strateji oyunuysa. Ama bu oyunda desteklendiklerini söylemek güç. Oyunda özellikle karakterlerin gidecekleri noktaların fare ile işaretlenebilmesi gayet kullanışlı bir özellik olabilirdi, ama yapılmamış. Belki ileride bunu da eklerler. Mevcut haliyle klavye-fare kullanımını tavsiye edemiyorum; oyunu bu şekilde oynamak neredeyse imkânsız, bir kontrolör olmadan oynamanız kesinlikle tavsiye edilmez. Gerçi geliştirici ekip, bir mouse kullanmaya ihtiyaç duymadan oynanabilecek bir strateji oyunu geliştirmeyi hedef olarak koymuşlar kendilerine ve bunu da oyunlarının önemli bir özelliği olarak zikrediyorlar. Bu yönden eleştirmek ne derece makul olur bilemedim. Ama yine de PC oyuncusu işte, illaki fare kullanmak ister, ne yapalım :)
Eksi olarak gördüğüm bir noktayı daha paylaşayım. Görev esnasında kayıt etme imkânınız bulunmuyor, sadece bölümler arasında otomatik kayıt yapılıyor. Bu da uzun uzun uğraşıp da sonuna geldiğiniz görevde karakteriniz bir anda ölüverirse, bölümü en baştan oynamak gibi canınızı epey sıkacak bir tabloyla karşı karşıya kalmanız anlamına geliyor. Manuel kayıt imkanının eklenmesi çok yerinde bir hamle olur bana soracak olursanız.
Belki bir eksik de seslendirmeler konusunda belirtilebilir. Aslında bu konunun yakında aşılacağını düşündüğümden belirtip belirtmemek noktasında kararsız kaldım. İlk oynamaya başladığımda ara sahnelerde seslendirme yoktu, ama ekleneceği belirtilmişti. Nitekim söylendiği gibi de oldu, çıkış günü güncellemesiyle seslendirmeler eklendi. Lakin halen görev içindeki karakter diyalogları seslendirilmemiş durumda. Bana kalırsa, sadece ana karakter ve çevresindekilerin konuşmalarının seslendirilmesiyle yetinilmekten ziyade, askerler ve büyücüler için de ses efektleri eklenmesi yerinde olur. Bunu da yakın zamanda çözeceklerini düşünüyorum, çünkü geri dönüşleri dikkate alıp hızla adım atıyor yapımcı ekip. O yüzden büyük bir eksi gibi değerlendirmemek gerek bence. Hadi dengeleyecek bir şey eklemiş olayım :) Seslendirmelerdeki eksiğe karşın müzikler ortama gayet uygun, gayet kararında olmuş.
Toparlarsak eksiklerini de göz önünden kaçırmadan takibe almanızda fayda var. Erken erişimde bir oyun olduğunu unutmamak gerek. Adım adım geliştirilmeye devam ediyor ve ileride çok daha iyi bir oyun haline gelme potansiyeli bulunuyor.
Başlıklar
Kimi eksiklikleri bulunsa da halen geliştirilmekte olan ve gelecek vadeden hoş bir strateji oyunu. Gözünüz üzerinde olsun…
- Hikayesi ilginizi çekebilir.
- Hoş bir görsel tarzı var.
- Local co-op başarılı.
- Aksiyon-kule savunma-strateji bir arada :)
- Yapay zekada iyileştirmelere ihtiyaç var.
- Bölüm içerisinde kayıt edilmiyor.
- Klavye-fare ikilisi ile oynamak mümkün değil.
En iyi savunma saldiri degil midir dendiginde aklima hep dothraki ler geliyor :D