Nostalji zamanı
Devamını oku2007'den beri MotoGP oyunlarıyla uğraşan İtalyan geliştirici Milestone uzun seneler adam etmeye çalıştığı seriyi belli bir düzene oturttuktan sonra küçük değişikliklerle seriyi iyileştirmeye devam ediyor. MotoGP 21 de aynı şekilde, öncülünden birçok noktadan ayrışmayan ancak var olması gereken özellikleri iyi bir şekilde ekleyerek altyapısını daha da güçleştiren bir oyun olarak karşımızda.
Simülasyon Demek Sabır Demek
MotoGP her şeyiyle simülasyon olmaya çalışan bir seri. Yani motorunuzu 30 derece sağa yatırdıysanız anında sola dönmenizin mümkün olmadığı gibi eğer belli bir hızdaysanız da bu aksiyonun sonucu bariyerler olabilir. Bu yüzden motorunuza her dakika hassas davranıp, ona anne şefkati göstermeniz mecburi bir şey .
"Simülasyon" kelimesi işin içine girince kaçınılmaz olan bir diğer durum da oyunu öğrenmeniz için belli bir zaman/sabır ayırmanız gerekmesi. Çoğu simülasyonda olduğu gibi MotoGP de hiçbir zaman elinizden tutmuyor, aksine "Düşenin dostu olmaz, düşmeseydin" diyor, çünkü motordan düşüyoruz da sürekli.... Ama bu öğrenme sürecini kolaylaştırmak ve seriye yeni gelenleri bir nebze olsun kucaklamak için bu sene Tutorial kısmını eklemişler oyuna. Yarış çizgisinden uzun tur cezasına kadar çoğu şeyi öğretiyor. Güzel (ve gerekli) bir eklenti olmuş. Ancak yine de (tüm asistleri açsanız bile) düşük cc'li motorlardan başlamak çok daha sağlıklı.
Evet oyunda bu sene de Moto3, Moto2 gibi alt klasmanlar var. Üstelik bu klasmanları kariyer modunda da kullanabiliyoruz. İster kendi takımımızı oluşturup ister var olan takımlardan birine transfer olarak Moto3'ten MotoGP'ye yükselme hikayemizi yaratabilmemiz mümkün. Eğer iyiysek basamakları sezon bitmeden bile tırmanabiliyoruz. Aynı şey kötü olmamız durumunda da geçerli pek tabii.
Tabii performansınız motorunuzla da ilişkili. Sezon içerisinde fabrikaya yeni çalışanlar alarak hem motor hem de Ar-Ge bölümünde gelişme kaydedebilirsiniz. F1'dekine fazlaca benzeyen bir sistem var yani. Ama F1'dekine göre gerek sunum gerekse "bir şampiyonada olup bir şeyleri tamamladım" hissiyatı çok zayıf. Bu da oyunun bariz bir şekilde hissedilen sınırlı bütçesinden geliyor.
Özellikle bazı yerlerde bütçe sıkıntısı kendini çok belli etmiş. Mesela seslendirme. Sadece belli ara sahnelerde her duruma uyan iki cümle söyleyip geçen sunucudan başka bir şey duymuyorsunuz. 8 Dünya Şampiyonu olmuş koskoca Marc Márquez'i "Sürücü kendini hazırlıyor" diye duyunca tadınız kaçıyor tabii.
Ama neyse ki piste çıkınca bütçenin nereye gittiğini anlayabiliyorsunuz. Gerek canlı görselleri gerek motor fizikleri olsun zamanınızın çoğunu harcayacağınız pistlerde gayet keyifli vakit geçiriyorsunuz. Aracın ağırlığını, ne kadar zorlarsam düşerimi falan çok iyi hissediyorsunuz. Üstelik bu sene uzun tur cezası da oyunda yer alıyor. Ayrıca (her ne kadar pratikte çok iyi çalışmasa da) düşen motora koşup tekrar yarışa devam edebilmek de mümkün olmuş.
Bu Yol Daha Kestirme
Evet yapay zeka çoğu yarış oyununda olduğu gibi burada da "garip" davranıyor. Ama MotoGP'de daha bir garip davranıyor diyebilirim. Frenleme noktaları, yarış çizgisinden farklı çizgilerde gitmek gibi. Aşırı bir şikayetim yok ama içeriyi kapatmanıza rağmen size hunharca vurarak oradan geçmeye çalışan ya da aynı virajda ikişer ikişer düşen pilotlar göreceksiniz, ilk benden duymuş olun.
En başta da belirttiğim gibi "simülasyon" kelimesi işin içine girince belli başlı şeyler default olarak geliyor. Bunlardan bir diğeri de motor ayarları. Lastiklerden frenlere kadar ince ayar verebilmeniz mümkün haliyle. Üstelik bu sene fren sıcaklıklarını da işin içe dahil etmişler. Tabii isterseniz Project Cars 2'deki gibi "Arka taraf fazla kayıyor" diyerek işin geri kalanını ekibe bırakabilirsiniz.
Yarış içerisinde de kısa yollardan Anti-Wheelie, Traction Control, Güç Modu gibi ayarları değiştirebilirsiniz. Özellikle benzin yönetimini yapmanız gerektiği için Güç Modunu idareli kullanmak önemli. Bu Güç Modunu Performans'a çektiğinizde ne hikmetse aldığınız verim devasa seviyede artıyor. Start-finish düzlüğünde 5 araç geçebilme seviyesinde demek istiyorum. Bu ve bazı ayarların organik olmayan avantajlar sağlaması gerçeklikten uzak hissettirdi açıkçası.
Oyunda en "size ait" olan şey tartışmasız kask, tulum ve motor tasarımı yapabilmeniz. Özellikle kasklarda çok farklı işler çıkarabilmeniz mümkün. Ayrıca diğer insanların yaptığı tasarımları da kullanabilmeniz mümkün. Bu tasarımları hem kariyerde hem de online yarışlarda sergileyebiliyorsunuz.
Nihayetinde bu seriden başka alternatifimiz yok. Neyse ki Milestone doğru adımlar atmaya devam ediyor ve elimizde gayet tatmin edici bir MotoGP deneyimi var. Yine de oyunda fazla içerik bulunmaması, sunum eksiklikleri gibi kat edilmesi gereken yollar var. Darısı gelecek oyunlarının başına.
Başlıklar
MotoGP 21, var olan sistemi koruyup üstüne -olması gereken- birkaç özellik ekleyerek tehlikeli sularda yüzmemeyi tercih etmiş. Bu da türü sevenlerin yine keyif alabileceği, yeni gelenlerin ise tercih edebileceği en iyi oyun olduğu anlamına geliyor.
- Sürüş zevki
- Uzun tur cezası, Tutorial gibi olması gereken özelliklerin gelmesi
- Kask ve motor özelleştirmesi
- Kariyer modun bir şeyleri başarmış hissi verememesi
- Yapay zekanın garip davranışları