Dürüst olayım, Relic halihazırda strateji tarihinin en kült serilerinden olan Age of Empires’ın 4. oyunu üzerinde çalışırken yeni bir Company of Heroes oyunu yapacaklarını hiç düşünmemiştim. Bu yüzden editör grubundaki geri sayım haberini gördüğümde pek de heyecanlanmadım. Geri sayım yayınındaki İtalya haritası ve savaş görüntüleriyle beklentim yükseldiğinde bile kısa bir sinematik duyuru videosundan fazlasını beklemiyordum; olsa olsa AOE4’ün çıkışı yaklaştığı için pek detay verilmeden yeni proje duyurulur, 2022’de de ufaktan detayları paylaşılırdı…
Meğer ne büyük yanılmışım sevgili Oyungezerler. O sinematik videonun sonunda 2023 yazısını görüp yayını kapatmayı beklerken önce kanlı canlı oynanış görüntüleri, sonra da hemen aynı akşam başlayacak olan pre-alpha testi ile ağzımı burnumu dağıttılar. GZS türünün mihenk taşlarından olan Company of Heroes, yeni oyunuyla bizi İtalya ve Kuzey Afrika’ya götürecek. İlk oyunda Batı Cephesi, 2. oyunda Doğu Cephesi işlenince zaten sıranın İtalya'ya geldiği konuşuluyordu, yapımcılar yeni oyunda buna Kuzey Afrika'yı da dahil ederek Akdeniz etrafındaki çatışmayı merkeze almışlar.
İşi gücü bırakıp Akdeniz’e yerleşmek lazım
Tanıtım videosunun sonundaki kısa çöl sahnesi dışında Kuzey Afrika’yla ilgili bir şey görememiş olsak da test sürümünde doya doya İtalya’nın tadına bakma şansı buldum ve ortaya çıkan işin tek kelimeyle nefis olduğunu söyleyebilirim. İtalya’nın rengarenk sokakları ve masmavi Akdeniz, 2. oyunun o kasvetli havasından sonra insanın içini ferahlatıyor. Tabii değişen tek şey savaştığımız ülke değil. Company of Heroes 3, ilk oyunun 15 seneyi devirmesine rağmen hala tıkır tıkır işleyen klasik oynanış sistemini ve manga odaklı kontrol yapısını korusa da önemli yenilikler barındırıyor.
Company of Heroes: Total War
Bir kere oyundaki tek kişilik ilerleyişi kökten değiştiren, yepyeni bir stratejik harita eklenmiş. Benzer bir sistemi daha önce 2. oyunun Ardennes Assault ek paketinde görsek de bu sefer karşımızda çok daha detaylı hazırlanmış, şehirlerin, köprülerin, ikmal hatlarının, direniş merkezlerinin yer aldığı, Total War oyunlarını andıran ve tüm İtalya’yı kapsayan bir sefer haritası var. Klasik oynanıştan farklı olarak tur tabanlı hareket ettiğimiz bu haritada istediğimiz bölükleri yetiştirip çeşitli görevleri yerine getiriyor ve şehirleri tek tek işgalden kurtarıyoruz.
Haritada sadece bölükler değil, havaalanlarını ele geçirerek kullanabileceğiniz uçaklar, denizden size destek sağlayacak destroyerler, haritada küçük işleri yaptıracağınız yancılar da yer alıyor. Örneğin mühendislerle yıkık köprüleri tamir etmeniz, sıhhiyelerle yaralı bölükleri iyileştirmeniz, çatışmaya girmeden önce düşman birimlerini uçaklarla taciz etmeniz gerek. Anlayacağınız oldukça çalışılmış, klasik CoH deneyiminden esinlenen, bu konuda rakipsiz diyebileceğimiz Total War serisine bile rakip olacak seviyede bir tek kişilik sefer deneyimi bizleri bekliyor. Test sürümünde sadece Napoli bölgesi yer alsa da anladığım kadarıyla tam sürümde müttefiklerin tüm İtalya harekatını yönetme şansı bulacağız. Hatta bu harekat Kuzey Afrika ve Sicilya operasyonlarını da içerecek dev bir senaryonun tek bir parçası da olabilir.
Clicks per Minute terörüne son
Tabii bu hala bir Company of Heroes oyunu. Stratejik haritadaki hamlelerimizle büyük resmi şekillendirsek de bölüklerimiz düşmanla çatışmaya girdiğinde stratejik haritayı terk edip çatışma haritasına geçerek o bildiğimiz GZS sisteminde askerlerimize bizzat komuta ediyoruz. Bu çatışmaların bazıları klasik CoH maçları şeklinde, geniş bir haritadaki kilit noktaları elde tutarak puan toplama yoluyla kazanılsa da birçoğunda özel koşullar ve daha dinamik bir görev sistemi eşliğinde oynamamız gerekiyor. Stratejik haritada yapılan hamlelerin bu savaşları doğrudan etkilediğini de belirtmek gerek. Donanmanın menzili içindeyseniz ateş desteği isteyebiliyor yada yakınlarda bir yancı varsa çatışmaya onları çağırabiliyorsunuz.
GZS kısmındaki en önemli yenilik ise şüphesiz Taktiksel Durdurma seçeneği. Savaşın karmaşası içinde basitçe Space tuşuna basarak aktifleştirebileceğiniz bu mod sayesinde tüm oyun duruyor ve siz de sakince tüm haritayı tarayıp hamlelerinize karar verme şansına sahip oluyorsunuz. Hatta yine bu mod içinde askerlerinize sıralı şekilde emirler vermek de mümkün. Tüm hamlelerinizi yaptıktan sonra tekrar Space’e basarak çatışmaya kaldığınız yerden devam edebilirsiniz. Açıkçası bu mod benim en beğendiğim yeniliklerden birisi oldu, özellikle CoH 2 oynarken bir süre sonra haritanın neresinde ne olduğuna yetişemiyor, strese girip oyuna olan ilgimi kaybediyordum. Belirtmeme gerek var mı bilmiyorum ancak bu özellik tabii ki sadece tek kişilik maçlara özel olacak, dolayısıyla dakikada 100 emir verebilen, mini haritaya tek bir bakışıyla nerede ne olduğunu anlayan profesyonel GZS’ci arkadaşlar merak etmesin.
Şehir çatışması böyle olur!
Bir diğer önemli yenilik ise haritaların yapısında karşımıza çıkıyor. Yükseklik/kot farkının önceki oyunlarda da oynanışa etkisi oluyordu, yüksek bir tepeyi tutmak belli bir avantaj sağlıyordu ancak açık ifade edersek haritanın her yeri “düzayak”tı. 3. oyunda ise artık yollar ve sokaklar arasında bariz kat farkları ve merdivenler var. Bir terasa konuşlandırdığınız askerler alt sokaktan geçen piyadelere karşı büyük avantaja sahip olurken, tanklar ve zırhlı araçlar da haritada eskisi kadar rahat edemiyor. Bu yenilik şehir çatışmalarına yepyeni bir soluk getirmiş.
Bu saydıklarım dışında birçok küçük yenilik de var, özellikle artık içinde düşman bulunan evleri uzun süre yıpratmakla uğraşmadan alev makinesiyle basıp temizleyebilme özelliğine bayıldım. Yine de ilk izlenimde her şeyi bu kadar geniş anlatmama gerek yok diye düşünüyorum. Oyunun henüz pre-alpha aşamasında olduğunu hatırlatmakta da yarar var; optimizasyon konusundaki sıkıntıları ve henüz tüm ilerlememi çöpe atacak bir şeyle karşılaşmasam da birçok rahatsız edici bug bir yana, bazı simgeler ve ikonlar bile (muhtemelen test sürümünü yetiştirmek için) CoH 2’den birebir alınmış. Hatta ilk 1 saat biraz da ön yargılı yaklaşarak süslenmiş bir CoH 2 ek paketi oynuyor gibi hissettim.
Ancak oynanış sürem arttıkça Company of Heroes 3 beni kendisine hayran bırakmayı başardı. Relic bir yandan klasik oynanışı ve o tanıdık CoH hissiyatını korurken, bir yandan da muhteşem eklemelerle yepyeni bir oyun yaratmayı başarmış. Hatta CoH 2’ye her zaman mesafeli hisseden birisi olarak bu oyun, test sürümüyle bile, bana ilk oyunun o özlediğim havasını hissettirmeyi başardı. Ayrıca Relic’in bu duyuru stratejisi konusunda da özel bir takdiri hak ettiğini düşünüyorum. Birçok strateji oyuncusunun hevesle beklediği bir oyunu 3 haftalık, herkese açık ve ücretsiz, hem de yaklaşık 10 saatlik içeriğe sahip bir test sürümüyle birlikte duyurmak bana kalırsa oyun dünyasında gördüğümüz en güzel jestlerden birisi oldu.