Bu yazı daha önce Oyungezer Dergisi'nde yayınlanmıştır.
Turn Studios son nesilde çıkardığı birbirinden kaliteli Forza Motorsport oyunlarıyla birlikte simülasyon bazlı yarış oyunları denildiğinde akla gelen ilk firma olmayı çoktan başardı. Sektörde standartları belirleyen, rakiplerinin onun seviyesine çıkmaya uğraştığı bir firma haline geldiyseniz, bu risk alabileceğiniz, daha doğrusu risk almanız gerektiği anlamına gelir. Diğer oyunlardan ve yapımcılardan bir adım önde olmak, rakipleriniz sizi yakalamaya uğraşıyorsa bu sektörün gerekliliklerinden biri özünde. Forza Motorsport 5 bize bunu mümkün olan en hızlı şekilde göstermek üzere Microsoft'un ilk büyük bombası olarak E3'te yerini almıştı. Sizler de bizler gibi, artık eskimiş son dönem konsollarımızdaki yarış oyununun etkileyici olduğunu düşünen kitledenseniz, Forza 5'in hepimiz için bir büyük bir sıçrama olacağını şimdiden söylemeliyiz. Gerek Micorosft'un E3 sunumunda gerekse de yapılan basına özel toplantıda, oyun hakkında bolca bilgi aldık ama bütün bildiklerimiz ve duyduklarımız olmasa bile sadece Forza 5'e bakarak bile bu oyunun ne kadar özel olduğunu anlayabiliyorduk.
Tanıtım videosunda gösterilen Prag pisti, aynı zamanda basına oynatılan tek turluk piste de ev sahipliği yapıyordu. Daha önce daha mümkün olduğunca şehir içlerinden ve iç mekanlardan uzak durmayı tercih eden Forza oyunları, böyle kalabalık ve dolu bir şehre hayat vererek, birazcık da Project Gotham Racing'in yoluna sapmış diyebilirim. Şehir ve detay seviyesi muazzam seviyelerde, sadece yarışın geçtiği sokak değil, yanından geçip giderken saniyelik göz atabildiğimiz ara sokaklar bile o kadar detaylı ki inanmak mümkün değil. Binalar, binaların üzerindeki freskler haricinde, sizi ve muhteşem arabanızı görmeye gelmiş seyircilerin hayat verdiği o sokaklar bile başlı başına görülmeye değer. Baş tasarımcı Bill Giese, Forza Motorsport bunu Xbox One'ın gücü kadar kullandığı yeni nesil grafik motoruna da borçlu olduğunu özellikle belirtiyor. Muazzam seviyede detaylandırılmış, şehre ek olarak oyuna bir de eklenen ışıklandırmaları gördüğünüzde geleceğe adım attığınızı daha iyi anlayacaksınız. Şehir içinde manevra yaptıkça, oluşan ışık oyunları inanılmaz. Az önce karşı tepeden parlayan güneşi arkanıza aldığınızda aynı ışık bu sefer binaların camlarından sekiyor ve hemen ardından kokpitinizin aracın camına yansımasına neden oluyor. Basın etkilinliğinde Microsoft sadece tek bir tura izin veriyor olmasına rağmen, basın mensupları o deneyimi bir kez daha yaşayabilmek için tekrar tekrar sıraya giriyor olmaları bile durumu kendi içinde yeterince açıklıyordu.
Forza Motorsport'un olmazsa olmaz modu AutoVista'nın adı da ufak bir değişiklikle ForzaVista'ya evrilmiş. Bilmeyenler için anlatalım, bu modda araçları gezip detaylarını inceleyip, Top Gear sunucuları eşliğinde teknik detaylarını öğrenebiliyorduk. Ayrıca yarış pisti ve diğer araçlara güç harcanmadığı için bu modda oyundaki araçlar normalde olduğundan daha da iyi gözükür. İlginçtir Forza 5'te böyle bir durum yok, araç pistte nasıl duruyorsa vista'da da aynı güzellikte duruyor. ForzaVista'da gördüğünüz araç ile yarışta karşınıza çıkan arabaların detay olarak hiçbir farkı olmayacak. Xbox One'ın gücü bu gibi konularda kesinti yapmamamızı sağlıyor. Ancak küçük bir detay var elbette, yarış esnasında arabalara yaklaştıkça görebildiğimiz detay seviyesi doğal olarak artıyor. Örneğin bir aracın kaplamasını veya üzerindeki ufak detayları, yarış esnasında tamponuna yapışıp dikkatlice bakarken görebileceğiz. Uzaklaştıkça çıplak gözle görülen detay seviyesi de azalacak. ForzaVista modundaysa arabanın sürekli dibinde olmamız dolayısıyla sürekli görüyor olacağız. Ayrıca Forzavista 30 FPS'de çalışırken, oyunun kendisi 60 FPS akıcılığında gidiyor olacak.
Forza 5'i diğer simülasyon oyunlarından ayrıan en önemli özelliklerden olan erişilebilirliği de olduğu gibi duruyor. Daha önce hiç yarış oyunu oynamamış olan amcanız da, ara sıra size uğrayıp oyun oynadığınız arkadaşınız da doğru ayarlarla Forza 5'i oynayabilecek. Forza serisinin simgelemiş özelliklerinden olan zamanı geri alma özelliği de yerinde. Bunun haricinde geliştirmiş fizik motoru sayesinde gelecek yeni etkiler de rahatlıkla kontrol edilebilecek. Örneğin artık lastik yanaklarının ısınması, ufak hasarların araca etkisi gibi yeni detaylar oyuna eklenmiş durumda.
Sıra beklerken ortaya çıkan bir konu da Xbox One kontrolleri oldu, zira artık oyun kolunun kendisi kadar tetiklere de geri bildirim eklenmesi en çok Forza'ya yaramış. Farklı yüzeylerden geçerken aracın verdiği tepkiler bir yana, siz gaza basarken motorun verdiği cevap, fren disklerinin aracı döneceği sert viraj öncesi bütün gücüyle tutmaya çalışması gibi normal araç içinde de hissedeceğiniz ve bir çok oyuncunun bunu tam anlamıyla yaşamak için direksiyon aldığı tepkileri oyun kolu rahatlıkla verebiliyor. Hele bir de bu kolu FPS'lerde düşündüğümüzde, kanımız kaynadı diyebiliriz.
Xbox One'ın bütün nimetlerinden faydalanan bir oyun olarak Forza 5'in bulut teknolojisini kullanmaması elbette ki beklenemezdi. Çevirim içi oynamıyorsanız yarış oyunlarının en büyük sorunlarından biri her zaman yapay zeka olmuştur. İstediği kadar zor veya kolay olsun, ne yazık ki oyunculara hiçbir zaman gerçek insanlarla yarışma hissini veremezler. Yarışın sonlarına doğru yavaşlamaları, kusursuz çizgi halinde gitmeleri veya yaptıkları göstermelik kazalar olsun hangi oyunda olursa olsunlar yarış oyunu yapay zekalarının tamamı gıcık ve iticidir. Bulut'u kullanan Driveatar belki de şimdiye kadar mümkün olmayan bir şekilde bu alışılmışlığı değiştirmeyi amaçlıyor. Forza 5 siz ve bütün oyuncuların yarış esnasındaki davranışlarını teker teker kaydediyor. Virajları içten mi alıyorsunuz, ne sıklıkta rakibinize çarpıyorsunuz, yoldan ne kadar çıkıyor ve araç geçerken sağa sola sahte hamleler yaparak açık bekleyip beklemediğiniz gibi bütün detaylar oyun içinde depolanıp, Microsoft'un bulut sistemine aktarılıyor. Buradan oluşturulan profil sayesinde, bundan sonra oynayacağınız bütün tek kişilik rakipleriniz aslında gerçek oyuncuların davranış ve yarış tarzlarını kopyalıyor olacak. Sizin araç ve modifikasyon tercihlerinizi uygulayan ve daha önemlisi sizin gibi yarışan yapay zekanın neler yaptığını , kimlere karşı yarış kazanıp kaybettiğini rahatlıkla görebileceksiniz. Sürekli rekabet içinde olduğunuz oyuncularla kapışmadan önce onların Driveatar'larıyla kapışarak onların tarzı ve tepkilerine kendinizi alıştırabiliyorsunuz. Özetle Driveatar saçma ismine rağmen hem ciddi yarış fanatiklerinin hem de sıradan oyuncuların fazlasıyla işine yarayacak bir özellik.
Biraz da Turn10'in şansına Forza 5, karşısına Sony'nin yeni bir Gran Tourismo oyunuyla değil de DriveClub gibi ortalama gözüken bir oyunla çıkmasından dolayı özellikle parladı diyebiliriz. Fuarın en güzel gözüken oyunlarından biri olmasının yanısıra, en oturmuş yeni nesil oyun da diyebileceğimiz Forza 5 çok sağlam geliyor. Bir yarış oyunu fanatiğiyseniz ve hangi konsolu alacağınızı kara kara düşünüyorsanız Forza 5 bu sorununuza net bir cevap veriyor.