Arkadaşlar arası sohbetlerine meze olan oyunlar vardır, hani sizde iz bırakmış ama devamı bir türlü gelmeyen, izini kaybettiren o oyunlar... Ne zaman çıkacak? Lisansı kimde? Birileri üstüne uğraşıyor mu? Yoksa tümüyle terk mi edildi?
İste "o" oyunla ilgili sorularınıza cevap vermek için hazırladık Kayıp Oyunlar dosya konusunu. Hakkında fikir yürütebildiklerimizin tekmili birden burada. Peki sizin oyununuz?
Red Dead Serisi
Rockstar, Acıman Yok Mu?
Red Dead Revolver’ı çoğumuz hatırlamıyoruz. Zaten manşetleri süsleyen bir macera sayılmazdı. Red Dead, asıl patlamasını Redemption’la yaptı ve John Marston’ın dramatik macerası, Rockstar’ın müthiş açık dünya deneyimiyle karşımıza geldi. GTA 5’te insanları kendisine hayran bırakan birçok açık dünya mekaniğinin başlangıcı oradaydı. Peki ne oldu da bu seri devam etmedi? Neden böyle yapıyorsun Rockstar? HA?!
Red Dead, Rockstar’ın elindeki üç büyük güçten biri. Üstelik Rockstar San Diego tarafından geliştiriliyor (GTA serisi North’ta). Ama stüdyo, GTA 5’e destek çıkmaktan yorgun düşmüşler. Artık tekrar kendilerinin yönettikleri (ve geçmişteki gibi North’un desteğini aldıkları) Red Dead projesine geri dönmeyi istiyorlar diye tahmin ediyorum. Ama meyveleri hemen görmeyiz. Red Dead serisinin yeni neferini görmemize bence bir süre var. 2016’nın ikinci çeyreği gibi yine sakin bir fragmanla açılışı yapacaktır oyun. Peki ne hakkında olacak? Tabii ki bambaşka bir hikâye, bambaşka karakterler. Ama vahşi bir atı kapıp ehlileştirmenin o zevkini bana yaşattığı sürece, Marston ailesini uzaktan izlesem de olur. –Sarp

Çıkma İhtimali: %100
Watch Dogs
Hayalleri Yıktıktan Sonra Pek Sessizleştin Sen
Watch_Dogs, üstünde uzun uzun konuştuğumuz felaketlerle çevrili bir çıkış süreci yaşadı. Ben kendim de, modern bir şehirde saklanan bir hacker içeren hikâye tarafından cezbedilmiş halde, oyunun attığı çalımlara aşırı derecede içerleyip, kendisini yerden yere vurmuştum.
Fakat sanırım bütün o mücadelenin tozu dumanı dindiğinde, Watch Dogs hafızalarımızda genel olarak gayet sevilen bir oyun olarak kaldı. Evet çıkışı korkunçtu, ve evet, teknik bazı eksiklikleri vardı, fakat son derece güzel görünen, yapay zekâsıyla kapışmanın gayet zevkli olabildiği, sinematik açıdan dolgun, başarılı konseptleri olan üst düzey bir yapımdı, ve eğer Assassin’s Creed formülü burada da etkili olursa, sanırım herkes ilk oyundan dersler almış bir Watch Dogs 2’yi görmek ister.
Peki böyle bir ismi görme ihtimalimiz nedir? Son derece yüksek, hatta kesin desek daha doğru olur gibi.
Bundan aylar önce Ubisoft Montreal’in yaratıcı ekibinin başkan yardımcısı Lionel Raynaud, oyunun ”ikincisiyle ilgili gerçekleşmesi planlanan değişiklikler”den bahsetmişti. Oyunun “birçok hatası” olduğunu kabul eden Raynaud, yine de Assassin’s Creed 1 ile aynı şeyi başardığını söylemişti: “Bir marka ve ilerisi için iyi bir fikir”. Aynı sıralarda Ubisoft CEO’su Yves Guillemot, “Watch Dogs 2’nin yapım süreci” mevzusuna değindi ucundan. CEO’lar da öyle kafalarına göre atıp tutmaz.
Son olarak Ubisoft Paris’te çalışan baş oyun programcısı Julien Risse’nin LinkedIn profilinde, şu an üzerinde çalışmakta olduğu proje olarak geçen Watch Dogs 2 ibaresi, keşfedilmesinin ardından oradan kaldırılmakla birlikte kalan tüm şüpheleri sildi.
Watch Dogs, Ubisoft’un fazlaca yatırım yaptığı bir isim, öyle tek oyunda silip atmak isteyecekleri bir konsept değil. Başarısız olacak olsa bile ikinci bir oyun daha çıkaracaklarına kesin gözüyle bakıyorum. Zaten ilk oyunun da her tarafı, sonrasında gelecek, büyük ihtimalle başka bir şehirdeki ctOS’le geçecek bir hikâyenin ipuçlarıyla dolu. Gelsinler efendim, bekleriz. Ama artık Ubisoft’un sözlerine kim inanır, bilmiyorum. -Erim

Çıkma İhtimali: %100
Resident Evil
Capcom'un Kararsızlığı
Açıkçası bu zamana kadar ortaya çıkan raporlar Resi7'nin çıkacağını kanıtlar nitelikte. Gelsin zaten, gelmesin demiyoruz; ama nasıl gelecek?
Resident Evil iyice kendini birkaç kola ayıran bir seri kıvamına geldi. Bir yandan özlenen orijinal serinin HD versiyonu ve ikinci oyunun yeniden yapımı, öte yandan Revelations adı altında insanların daha çok saydığı, mini oyun kıvamında sunulan bir seri, bir de 6. oyunla birlikte kendini iyice kaybeden bir Resident Evil var. Resident Evil 5 ne kadar serinin ruhuna aykırı olursa olsun, iyi bir aksiyondu. Fakat 6. oyun işin bu kısmını dahi beceremedi. Yakın zamanda göreceğimiz 7. oyun için de devrimsel değişikliklerin geleceğini sanmıyorum. Öncelikle Capcom'un co-op konusundaki ısrarı aşikâr. Her oyunda göreceğiz bunu belli ki. Fakat Revelations'ın beğenilmesi, Resident Evil 7'nin co-op barındırmasına rağmen daha gerilimi yoğun bir atmosfere sahip olması konusunda tetikleyici unsur olabilir. Yine de sizi iliklerinize kadar korkutacak bir yapım beklemeyin derim. O günler Resi için uzak kaldı sayılır. (En azından seri bir gün baştan başlayana kadar). –Enis

Çıkma İhtimali: %100
Star Wars: KoTOR 3
Eski Cumhuriyet’te Hikâye Çok Ama…
Star Wars evreniyle D&D’nin D20’sini aynı potada eriten, aileler ve fraksiyonlarıyla bizi kendisine bağlayan, seçimleriyle şaşırtan, Revan gibi bir karakteri ve onu çevreleyen kişilikli NPC’lerle çorbaya mükemmel baharatı getiren bir oyun. Knights of The Old Republic, bugüne kadar Star Wars temasında çıkmış en iyi oyunlardan birisi. Ama iki oyunluk seri sessiz, serinin devamı olduğu düşünülen The Old Republic ise bambaşka bir hikâye.
Peki gelir mi? En önemli soru bu. İşler iki taraftan birden karışık. İlki lisans mevzusu. Lucasfilm ve Disney’in birlikteliği, EA’in 10 senelik oyun anlaşmasıyla birleşince RYO hayalleri suya düştü gibi. Tabii, Bioware, yani ilk oyunu yapan firma EA’in parçası. O nedenle ihtimal yok değil. Ama Bioware Austin, TOR’a odaklanmış durumda. Tabii bir de adı belli olmayan bir fikri mülk var. Kim bilir, bir RYO, yani KoTOR 3 fırlasa tadından yenmez.
Hikâye kısmında ise başka bir karmaşa yumağı var. KoTOR’lar ile TOR arasında 300 civarında yıl, arayı dolduran bir de Revan kitabı var. Yani hareket edecek alan bol. Kaldı ki tüm karakterlerin çizgi romanlarda eksik kalan bir dolu da hikâyeleri duruyor. Ama EU patlatıldı, o nedenle sünger çekilmesini tir tir bekliyoruz.
Hepsini birleştirip KoTOR 3 gelir mi sorusuna dönelim. Tahminen hayır, ama DA: Inquisition’a can veren Frostbite ile bir KoTOR 3 çok da cici olur. Bir ihtimâl diyor, 10 yıllık SW lisans anlaşmasında en azından kökü eskilere dayanan bir RYO görme ihtimalimiz olduğuna inanıyorum ben. -Sarp

Çıkma İthimali: %25
Seni Seçtim Mass Effect!
"KotOR 3 çıkmazsa bir sorumlusu da Mass Effect'tir!" Bunu dediğimde ofiste kimsecikler inanmadı bana. Ama gelin bir de siz kulak verin: KoTOR 2'nin çıkış tarihi 2003'tü. Ayıla bayıla oynadığımız bir yapımdı kendisi. Fakat ardından Mass Effect (ME) diye bir şey duyuruldu. Force benzeri güçler, aksiyon esnasında oyunu durdurabilmek, uzay havası falan... Bana bir oyunu çağrıştırıyordu kendisi. Buldum: KoTOR! ME'i oynadıktan sonra bir şeyi fark ettim; bildiğimiz KoTOR çıkmayacaktı artık. Belki Mass Effect olmasaydı, gelir elde etmek için KotOR'a devam edilecekti... (fırk) -Enis
Beyond Good & Evil 2
Jade Heyecanlı, Pey’j Bıkkın
Kıymeti bilinmemiş oyunlar listesinde başı zorlayacak oyun Beyond Good & Evil'ın devamını 10 yıldan uzun süredir bekliyoruz. Ama ateş var oralarda bir yerde ki, arada bir duman işareti yolluyorlar.
2008'de Paris'teki Ubisoft Days etkinliğindeki gösterimiyle birlikte oyun yeniden gündeme geldi. Kısa, hoş bir video çıktı oyunla ilgili. Akabinde Ubisoft ve Ancel'dan karışık sinyaller gelmeye başladı: Birisi oyunun yapımı donduruldu derken, diğeri "hayır efendim, oyun yapılıyor" diyordu. Böyle böyle kafalar bir dünya olmuşken, oyunun prototip videosu sızdı internete.
Bundan sonrasıysa, 31 Ekim 2014'e kadar sessizlik. Bu tarihte Michael Ancel, Wild Sheep Studios adlı kendi stüdyosunda kendi projesine başladığını ve 13 kişilik bir ekip kurduğunu duyurdu. Resmi olarak Ubisoft'tan da ayrılmadı, hatta yaptığı bir açıklamada "Ubisoft'un projelerine yardım etmeye devam edeceğini, hatta şu anda çok iddialı ve ekibinin ruhuna yaraşır bir proje üstünde çalıştıklarını" söyledi.
Tahminimce her AC, her iki yılda bir Far Cry çıkartma zorunluluğu, Michael Ancel'in sanatsal vizyonunu doyuran bir BG&E devamı hazırlayabileceği bir iş gücü bırakmıyor Ubisoft'ta. Ama Ancel yarı bağımsızlık bayrağını çekti ve "ne zaman keyfiniz olursa, o zaman arayın. Telefonumu biliyorsunuz" dedi. -Sinan

Çıkma İhtimali: %50
God of War
Devrim Yapmaya Gelecek!
Buradaki tüm oyunlar iyi güzel de God of War'un nasıl olacağını ayrı bir merak ediyorum. Evet, yeni GoW geliyor. Bunu biliyoruz. Fakat elde hiçbir bilgi yok. Kratos'un hikâyesini mi oynayacağız, yoksa farklı bir karaktere mi geçeceğiz belirsiz. Zirâ hikâye, üçüncü oyunda sonlanmıştı Kratos için. Ascension’ı da olmamış gibi sayarsak, ya aynı tanrılarla bir kez daha kapışacak, ya Kratos ile çok büyük bir sürprize gidecek, ya da bambaşka bir karakter olacağız.
İşin hikâye kısmının yanında oynanışı da çok merak ediyorum. Her tür kendi içinde ufak ufak devrime uğrarken hack&slash türü uzun bir süredir kendini tekrar ediyor. Animasyonların hayvani olduğu bir dönemde bile GoW 3 eski kütüklüğünü koruyordu. Yanlış anlamayın, oynanışını seviyordum tabii ki. Ama bir yanda gerçek bir insan gibi hareket eden Nathan Drake'e bakıyorum, öte yandan kütük yutmuş Kratos'a... İkisi de aynı dönemin oyunu halbuki. İşte bu sebeple yeni GoW'un PS4'ün gücünü de arkasına alarak seriye çok büyük farklılıklar getireceğine inanıyorum. Hatta bırakın seriyi, iyice oyun sayısı azalan hack&slash türünü bile komple değişikliğe itecek yenilikler barındıracaktır. -Enis

Çıkma İhtimali: %100
Thief
Hırsızlığın Kaymağı Tatlı Geldi
2009 yılında Square Enix'in himayesi altına giren Thief markası, Eidos'un ellerinde geçen sene hayat bulmuştu. Seriyi tekrar başa alan yapımcıların amacı belliydi: Tomb Raider'daki gibi Thief'in de kaymağını bir süre daha yemek. Fakat Tomb Raider'daki formül Thief'te tutmadı. Oyun istenilen kıvama gelmedi, iyi eleştiriler alamadı. Ama oyun için gelen raporlar Thief'in oldukça iyi sattığını ortaya koyuyor. Yani Square Enix sonuçtan memnun. Bu da demek ki yeni bir Thief'i yüksek ihtimalle göreceğiz. Peki ama ne zaman?
Açıkçası Square Enix, yeni Thief'in yapımını yine Eidos Montreal'e bırakacaktır. Fakat Eidos çok sık oyun üreten bir firma değil. 2011'de Deus Ex'i yapan ekip, 2013'te Tomb Raider'ın multi kısmını, 2014'te de Thief'i yaptı. Ve şimdi de önlerinde Deux Ex'in yeni oyunu duruyor. Üstelik de çıkış tarihi belli değil. Tahmin etmek gerekirse yeni Thief en erken 2016 sonu, en geç de 2017 sonu gibi çıkacaktır. Eidos, ilk oyunda yaptığı mekanikleri büyük olasılıkla kökten değiştirmeyecek, üzerine yenilik ve geliştirmeler getirerek daha kompleks bir oynanış sunacaktır diyerek de tahminimi buraya bırakıyorum. -Enis

Çıkma İhtimali: %80
Crysis
Orman Diyorlar, Fizik Destekli Yaprak Diyorlar
Crysis mevzu bahis oldu mu, akla ilk gelen şey CryEngine’in yapabildikleri oluyor. Hatırlar mısınız, bitkilerin karaktere dokunduğunda nasıl da hareket ettiklerini gösteren, ağaçların yıkılışlarını bizlere sunan teknoloji demoları vardı. Crysis’lerde zaten hep bir “CryEngine’in işler hali” kokusu bulunmuştur. Doom 3’ün yeni motoru tanıtma görevini üstlenmesi gibi. Hakkını da yemeyelim, hiç fena oyun motoru değil CryEngine.
Crytek, şu anda CryEngine’e ve elindeki oyunlara odaklanmış durumda. HUNT, Arena of Fate ve hali hazırda hayatta olan Warface geliştirme ekibini zaten esir almış durumdalar. Bir ara geçirdiği sallantılı dönem de düşünülünce, şu anda sıfırdan bir oyuna yüklenmelerini olası görmüyorum ben. Eldeki oyunlar hele bir çıksın, hele bir oyuncularla buluşsun, Crysis’in geleceği ancak o zaman masaya yatırılacaktır. Şimdilik tropik ormanlar ve üstün zırhımızın bize sağladıklarını dolaba kaldırma zamanı. İlk haber mi? Çıkacaksa bile, en erken 2017 diyorum ben. –Sarp

Çıkış İhtimali: %50
No One Lives Forever 3
Bond Kızı Değil, Bond’un Kendisi Olabilmek
Bazen fikri mülklerin haklarının kimde olduğu meselesi öyle bir çetrefilli hal alır ki, içinden çıkılmaz. Olası bir No One Lives Forever'ın başına gelen de tam olarak bu işte. GoG.com, Steam vs. gibi hiçbir yerde satılamıyor, çünkü kimin oyunu satma hakkına sahip olduğu belli değil!
Karmaşayı özetlemeye çalışayım: Oyun 2000'de çıktığında isim hakları Fox Interactive'di. Fox Int.'i daha sonra Vivendi Universal Games aldı. Vivendi'yi de daha sonra Activision aldı, Activision Blizzard’la birleşti. Bu satın alma sırasında Activision bazı fikri mülkleri açık arttırmayla sattı. Ama GoG kullanıcılarının son yıllarda oyunun neden platformlarında olmadığını soruşturmaları üzerine, ne NOLF'ü yapanların, ne de Activision'ın oyunun isim haklarının kimde olduğuna dair en ufak bir fikri olmadığı ortaya çıktı!
Eski oyunları yeniden piyasaya süren bir şirket olan Night Dive Studios Şubat 2013'te "oyunun isim haklarının peşine düştüklerini" duyurdu. Nisan 2014'te "isim haklarının nerede olduğuna dair sağlam bilgilere ulaştıklarını söyleyen firma", bir ay sonra oyunun isim haklarını almak için başvuru yaptı. Herkes heyecanlanmışken, Şubat 2015'de firmanın açıklaması hayalleri suya düşürdü: No One Lives Forever serisinin isim haklarına sahip olduğunu iddia eden Activision, 20th Fox Studios ve Warner Bros'u ikna edemedikleri için projeyi iptal ettiklerini açıkladılar.
Komik değil mi? Zamanında "Half-Life'dan sonra gelmiş en iyi FPS" olarak nitelendirilmiş bir oyunun ismi bir kağıt parçası üstünde, unutulmuş bir dolabın bir köşesinde çürüyor! -Sinan

Çıkma İhtimali: %1
Warcraft 4
Azeroth Artık Online Bir Savaş Alanı
World of Warcraft varken Blizzard yeni bir Warcraft oyunuyapar mı? Bunun cevabı WoW geri dönülemeyecek noktaya geldiğinde, Blizzard'ın yeni bir gerçek zamanlı stratejiye girmek isteyip istemeyeceğine bağlı. Firmanın son yıllardaki stratejisi "her popüler F2P oyunu türünden bir tane çok iyi oyun çıkarmak". Bu yüzden, Starcraft 2'nin de tamamen yitip gitmesi lazım bana sorarsanız yeni bir Warcraft oyunu düşünmeleri için.
Ama bu iki oyun da ortadan kaybolsa dahi, Blizzard için en akılcı hareket, World of Warcraft 2'yi çıkarmak olacaktır. Bu nedenle, asla bir Warcraft 4 göremeyebiliriz.
Tabii bir de işin "lore" kısmı var. WoW lore'u hakkında uzman olan eski OGZ editörü, loremaster.com sitesinin kurucusu Can Arabacı'nın fikri benden biraz daha farklı:
"Alternatif evrendeki Draenor'dan yürüyüp bundan önce o evrene bağlı olan Azeroth'un hikâyesini anlatabilirler aslında (Şu anki haliyle alternatif Draenor, bizim asıl Azeroth'a bağlandı bir geçitle. Alternatif Azeroth'a ne olduğu bilinmiyor). Yeni bir Warcraft gelecek olsa bile bir şekilde WoW'la çakışma durumu olacak.”
Ama Legacy of the Void gelmek üzereyken Blizzard'ın GZS takımı yakında boşa çıkacak. O boşta kalan takımın sadece HotS'a değil, başka bir projeye de odaklanacağını düşünüyorum. Aslında filmin de gazıyla bir Warcraft 1-2 reboot yapmaları süper mantıklı bir hareket olurdu. Zira filmler de ilk savaş döneminde geçip Warcraft 1'in hikâyesini ele alıyor.
World of Warcraft'ta şu an inişli çıkışlı da olsa ilerlemeye devam ediyorlar. WarCraft 4'ün WoW'la eşzamanlı ilerlemesi pek olası gözükmüyor. Tabii yine de Blizzard bu, hiç belli olmaz. Ek paketler arasını kitapla bağlamayacağız, o araya oyun yapacağız diye tutturabilirler.
İhtimal düşük olsa da, hikâyeye ve evrene reboot gelmesi ihtimali var. Hadi inşallah yaa! -Sinan

Çıkma İhtimali: %25
BioShock
Sualtından Göklere, Ya Sonra?
“Rica etsem…” (Would you kindly) ile başlayan maceramız Irrational Games’in ellerinde göklere, yani Columbia’ya taşınmıştı. Sürprizleriyle beni şaşırtan (ama karanlık atmosferden korktuğum için biraz geç bitirebildiğim) Bioshock bir yana, BS: Infinite kafamdan tüm hikâyeyi silip tekrar baştan başlamak isteme isteği uyandıran nadir oyunlardan olmuştu.
Ama sonra Ken Levine şirketini dinamitle doldurup patlatma kararı aldı (mecazi tabii canım), Irrational Games lağvedildi ve çalışanlar 2K Games’in içinde ve dışında başka pozisyonlara saçıldı. Bioshock isim hakları 2K’de hâlâ ama oyunun ruhunu üfleyen deha Levine başka diyarlarda. O nedenle doğru soru “Bioshock’un devamı gelir mi?” değil bence, “Bioshock’un devamı aynı kalitede olur mu?”.
Bioshock 2, 2K Austin tarafından yapıldı ve diğer iki oyun kadar ses getirmedi. Üstelik bu noktada yeni bir adım atılması, yeni bir ütopya / distopya çekişmesi gerçekleşmesi lazım. Çünkü eski materyallerin üstüne yatmak, Irrational’ın ve dolayısıyla Bioshock’un tarzı olmadı. Uzun lafın kısası marka gücü yüzünden görmemiz olası olsa da, acaba görmesek mi dedirten bir seri Bioshock. –Sarp

Çıkma İhtimali: %65
S.T.A.L.K.E.R.
Dostun Ve Düşmanın Belirsizliği Oyuna Yansırsa
En sevdiğim 10 video oyunu serisi arasında başları çeken isimlerdendir S.T.A.L.K.E.R. İnanılmaz atmosferi, affetmeyen ve dünyasıyla bütünleşen zorluk seviyesi, özgün hikâye anlatımı, meta oyun konseptleri, küçük fakat derin iç kültürü, gerçekçi çatışma mekanikleri ve efsanevi total conversion modlarıyla tamamen içinde kaybolabildiğiniz bir dünya veren, gerçekten şaheser tadında bir seridir.
Ama oyun çok iyi satmadı, 2012’de X-Ray 2 oyun motoruyla piyasaya dev gibi düşmeyi planlayan S.T.A.L.K.E.R. 2 de iki defa iptal olduktan sonra artık GSC dağıldı. Peki yapımcı GSC Game World, serinin son oyunu Call of Pripyat’ı çıkardıktan sonra dağılıp, nerelere gitti?
Kitle fonlama yoluyla Vostok Games’i açan bazı eski GSC çalışanları, Survarium adında yeni bir free-to-play MMOFPS çıkardı.
Survarium, görsel tasarımı dışında S.T.A.L.K.E.R. serisiyle pek alakası olmayan bir oyun. Orijinal seriye daha yakın bir konsept tutturmayı hedefleyen Areal adında bir oyun da Kickstarter’da boy gösterdikten sonra 50,000 dolarlık hedefini tutturmasına rağmen, bir tür sahtecilik işi olduğundan şüphelenilerek kapatıldı, paralar iade edildi. Şimdilik tüm gözler Survarium’un üzerinde. O olmazsa, Shadow of Chernobyl ve Call of Pripyat’ın üzerinde çalışan efsanevi modcular bize en azından yeni bir oyun yaratacak kadar içerikli total conversion modları yaratmaya devam edeceklerdir. S.T.A.L.K.E.R.‘ı henüz keşfetmediyseniz tek başınıza, yağmurlu bir günde eve kapanıp oynamanızı yürekten diliyorum. Devamı gelmeyecek diye küsüp gitmeyin hemen. -Erim

Çıkma İhtimali: %5
Agent
Rockstar'ın Kayıp Çocuğu
Çoğunuz bu yapımı unutmuş olabilirsiniz ya da merakla bekleyeceğiniz bir sebep göremeyebilirsiniz. Ancak bu yapımı duymayan arkadaşlar; sıkı durun! Çünkü bu bir Rockstar oyunu! Üstelik de kayıp bir Rockstar oyunu!
Agent'ı ilk kez 2009 E3 konferansında görmüştük. 2007 yılında projeyi yavaştan çıtlatan Sony, iki yılın ardından PlayStation 3'e özel yeni bir oyunun geliştirildiğini duyurmuş, ardından da dev ekrana Agent'ın logosu gelmişti. Soğuk Savaş dönemini konu alacak yapım bir gizlilik/aksiyon oyunu olacaktı. Tam eski usul ajanlık yani. Fakat bunları duymamızla birlikte oyunun sesinin kesilmesi de bir oldu. 2009'un ardından uzun bir süre çıtı çıkmayan oyun için iptal edildi haberleri ortaya atıldı. Ardından oyun için 2011 yılında iki isim hakkının satın alınması Agent'a dair umutları yeşertti. Fakat dostlar o günden bugüne ara ara adını duysak da, konsept görsellerini görsek de resmi hiçbir açıklama yapılmaması oyunun iptal olasılığını güçlendiriyor.
Artık emin olduğumuz bir gerçek var ki Agent'ı PS3'e özel görmeyeceğiz. Hatta Sony'e özel olacağını bile sanmıyorum. Büyük ihtimalle Sony ve Rockstar arasındaki bir anlaşmazlık bu yapımı bilinmezliğe sürükledi. Ama içimden bir ses, belki farklı bir isimle bu oyunun PS4 ve XOne için bir şekilde dirileceğini söylüyor. Rockstar gibi bir firmanın soğuk savaş atmosferinde geçen bir aksiyon/gizlilik yapımını ortaya çıkarması fikri bile beni heyecanlandırıyor. Ortada hiçbir veri olmasa da bir yerden fırlayacağına dair inancınızı koruyun. –Enis

Çıkma İhtimali: %5
Quake 5
O Değil De, Bu Akşam q3dm17’ye Gelen?
Çoğumuzun ilk multiplayer deneyimi olan Quake'e, cesur yeni oyun dünyamızda yer var mı? Elbette var deli misin!? Ama korkuyorum ki id Software'ın durumu fena. John Carmack'ın firmadan ayrılması, Zenimax altındaki id Software'e kurucusunun bile inancının kalmadığını gösteriyor bence. Ve o kadar seyrek oyun yapıyorlar ki, DOOM'u çıkarana kadar paralel olarak ikinci bir oyunu yapıyor olmaları pek mümkün değil.
id'nin RAGE hariç son 10 yılda çıkarttığı üç oyunu da taşeron firmalara yaptırıldı (Wolfenstein'ı Machine Games, Quake 4'ü Raven Software, Enemy Territory: Quake Wars'u Splash Damage). Eğer Quake'e geri döneceklerse, onu da yine Raven gibi bir başka firmaya yaptıracaklardır. Büyük bir ihtimalle e-spor olmaya yönelik, free-to-play bir oyun olarak göreceğiz yeni Quake'i. Sırf tek kişilik bir FPS olmasına pek bir ihtimal vermiyorum.
İki sene önce yapılan bir röportajda id Software yöneticileri önceliklerinin yeni bir Wolfenstein, yeni bir Doom ve yeni bir RAGE olduğunu söylediler. Wolfenstein çıktı, Doom geliyor ve sırada yapılacak baba gibi yeni bir RAGE var.
Kısacası, biraz daha bekleyeceğiz anacığım. -Sinan

Çıkma İhtimali: %25
Command & Conquer
Sok O Nükleeri Yerine!
Command & Conquer'in gönlümdeki yeri, bana "PC oyunculuğunu sevdiren oyun" olarak apayrıdır. Bu yüzden, yıllar geçtikçe serinin gücünden kaybetmesi, EA'in keyfine göre değişmesi, garipleşmesini hüzünle takip ettim. Sadece multiplayer olan Generals'dan sonra C&C 3 tekrar özüne döndürdü seriyi. Ama ondan sonra C&C 4 ve "yürüyen üsler" fikriyle her şeyi berbat ettiler.
Serinin devamı ise ilk olarak 2011 VGA'de, C&C Generals 2 olarak duyurulmuştu. Daha sonra ismi sadece Command & Conquer 'a dönüşünce "n'oluyor, reboot mu geliyor?" diye heyecanlanmıştım. Ama oyunu 2013 Gamescom'da oynadığımda, çok farklı bir strateji çıktı karşıma. Tek kişilik oynanış olmayacaktı, ekonomisinin karmaşıklığı yüzünden hakim olmak zordu, ama yine de güzel bir oyun olacağı belliydi. Free2Play, tek kişilik senaryosu olmayan, oyun içi para ekonomisi üstünden dönen bir oyun gelecekti.
İki ay sonra, EA'in gerçek zamanlı strateji uzmanlarından oluşan Victory Studios kapatıldı ve oyun iptal edildi. Açıklanan sebep oyunun “oyuncuların istediği oyunu olabilecek bir fikri bulana kadar bu projenin iptal edildiği" idi. Bu EA'in oyuncuları dinlediği anlamına gelse de, oyun iptal edildi diye tüm bir stüdyonun kapatılması, bana işin arkasında EA'in "bundan yeterli para kazanamayız" diyerek bütçe kısıtlamasına gittiklerini düşündürüyor.
Ama EA C&C ismini tamamen bırakmadı. Hali hazırda süren bir Web oyunu var. En yakın zamanda da oyuncuların istediği C&C'yi yapmak istediklerini açıkladılar. Ama bu ne zaman, nasıl olur hiç kimse bilmiyor. Ne olursa olsun, işin içinde Kane yoksa ben de yokum arkadaş! -Sinan

Çıkma İhtimali: %5
Prince of Persia
Sarayda İkamet Ettiğin Günler Geride Kaldı
Zamanında okulumun bilgisayar odasındaki bilgisayarlardan birinde kurulu olan bu oyun, hepimize kan kusturmasıyla ünlüydü. Sands of Time ile birlikte Ubisoft bünyesinde sağlam bir üçlemeye dönüştü ama devam oyunları (reboot ve film oyunu) acıklı durumdaydı. Sands of Time’da zaman kontrolünü, Warrior Within’de zaman boyutları arasında dolaşmayı ve çok güzel bir dövüş sistemini, Two Thrones’da ise yepyeni bir karakter modunu bizlere tanıtıp, oynayışı tamamen bunlara göre ayarlamayı başarmış harika bir seriydi halbuki. Sonra zaman kumları olayı eskidi, yerine ilginç yeni bir fikir gelemedi, parkur sistemi de Assassin’s Creedile PoP’dakinin asırlarca ötesine sıçrayınca seri suskunlaştı.
Peki Ubisoft’un seriyi tekrar sahneye çıkarma ihtimali var mı? Evet, özellikle de mobil platformlarda kullanabilecekleri çok garantili, satması çok rahat bir konsept olabilir (Zaten Java zamanında yaptılar bunu da –Sarp). Fakat son Assassin’s Creed yeni duyurulmuşken, Division 2016’ya ertelenmişken, Ubisoft yarım oyun çıkarmamak için ekstra çaba sarf ederken proje listelerine bir ismi daha eklemek isteyeceklerini pek sanmıyorum şu aralar. Belki mobil platformlar dışında 2017’ye kadar pek bir şey duymayız diyeyim. -Erim

Çıkma İhtimali: %50
Silent Hills
Del Toro Kızgın, Kojima Kırgın
Korku oyunlarının yanına yaklaşamayan ben bile Silent Hill: Homecoming’e niyetlenmiştim. Gerçi yanımda iki arkadaş vardı (ki ikinci oyunu da öyle izlemiştim) ama çoğunlukla ben oynadım. Silent Hill de biraz bozanlardandı sevgili okur. En büyük kanıt da benim oyunu oynayabiliyor olmamdır. Ben ki tırım tırım tırsan, korkan adamım. Ben ki izlerken bile elimle yüzümü kapamaya kadar giden triplere girerim. Ben ki ilk Silent Hill’de radyodaki paraziti duyduğumda “ANNNEEEAA!” efekti verip kımıldayamam. Ben ki Homecoming oynadım, Downpour’u pas geçtim, filmini de tek başıma seyir eyledim. Daha da bir şey demiyorum, bence her şey çok açık.
Ama bu bizi Silent Hills’e, geçen ay demediğimizi bırakmadığımız, Kojima ve Konami’nin gerginliğine getiriyor. Silent Hills ve fragmanı olan P.T., hatırladığımız o ruhu geri getirecek gibiydi. P.T.’yi tek başıma oynayamadım, içerisindeki bulmacaların karmaşıklığına saygı duymadan edemedim herkes gibi. Tabii Lisa… Başlı başına Silent Hill’in korkuya dair amaçladığı o sanrılarla çevrili temayı yansıtan karakteri. Bunların hepsi, ciddi şekilde rafa kalktı.
Guillermo Del Toro, Hideo Kojima ve Norman Reedus üçlüsü bu işten hoşnut değil tabii. Hatta Del Toro, projenin iptali ve sonrasında P.T.’nin apar topar PSN’den kaldırılmasına çok içerlemiş. inSANE projesi de patlayan ünlü yönetmen bir daha oyun dünyasına dönmeyi düşünmüyormuş.
E peki yeni Silent Hill oyunları? Ah tabii, neden olmasın! Ama P.T.’nin ağırlığında bir oyun? Hele ki Konami’nin mobile kayan politikalarında ağırlığı olan, sağlam bir Silent Hill oyunu? İşte onun için pek ümitlenmeyin derim ben. -Sarp

Çıkma İhtimali: %66
Half-Life 3
Ya Çıkarsa!?
Önce, yüzyılın kehanetinden birini dile getirdiğim "Half-Life 3 Ne Zaman Çıkacak?" videosunu izlemenizi öneriyorum:
İşte bu yüzden, 28 Şubat 2016 yaklaştıkça stres seviyem artıyor. Ya çıkmazsa? Bunu söylediğim sırada o kadar uzak gözükmüştü ki gözüme 28 Şubat! Ama şimdi, bir yıldan az kaldı... Ya çıkmazsa!?!
Artık önemli olan Half-Life 3'ün çıkıp çıkmayacağı değil. O tren çoktan geçti. O oyuna heyecan duyanlar çoktan çoluğa çocuğa karıştı, iş güç sahibi oldu. Yeni bir dünya, yeni bir nesil var artık. Yepyeni kuralları olan bir oyun dünyası var. Valve da bunun farkında. Bu yüzden tüm gücüyle Steam platformuna, kendi free-to-play oyunlarına ve teknolojik yatırımlara asılıyorlar.
Valve'ın şu saatten sonra yeni bir Half-Life oyunu yapmasına neden olabilecek sadece iki şey var:
1- Ya hem DOTA 2 veya CS GO kadar uzun ömürlü olup onlar kadar para kazandıracak, ama aynı zamanda Half-Life'ı 8 yıldır bekleyen "klasik" oyuncuları da tatmin edecek bir oynanış ve para kazanma formülü bulacaklar.
2- Ya da insanları almaya yönlendirecekleri bir teknoloji veya hizmeti gündeme bomba gibi düşürmek için, onunla birlikte entegre edeceklerine inanacaklar (Steam'i herkes Half-Life 2'yi oynamak için zorunlu olduğundan kurmuştu hatırlarsanız).
Bu iki durumdan en az birisi gerçekleşmedikçe, Valve'ın Half-Life 3 kartını oynamayacağına adım gibi eminim (28 Şubat 2016'dan ben de ümidi kestim). Ama, er geç Half-Life markası altında yeni bir şeyler göreceğiz. Er geç! Bizim Türkiye'de idrak edemediğimiz, o yüzden de hiç üretemediğimiz bir değer fikri mülkler. Ve hiç kimse 25-30 yıllık fikri mülklerinden bile vazgeçmiyor, elbet zamanı gelir diyerek. Elbet Half-Life'ın da zamanı gelecek. Ama Valve bu zamanı istediği gibi belirleyebilecek gücü elinde bulunduran birkaç firmadan biri (Ubisoft'un her yıl Assassin's Creed çıkartmaya mahkum olmasının tam aksi bir durum bu).
Half-Life 2 Episode 3 çıkmayacak. Şu saatten sonra 2 saatlik bir bölüm çıkarıp "bittiiii" demeyecek Valve. Half-Life 3 veya adı ne olacaksa kutuplarda mı, Borealis'te mi, yoksa G-Man'in Armutlu'daki devre-mülkünde mi geçeceğinin de zerre önemli yok şu anda. Şu anda önemli olan Valve'ın oyun dünyasını şekillendireceği hangi üçüncü adımını Half-Life 3 şekeriyle kaplayıp ağzımızı sulandıracağı. -Sinan

Çıkma İhtimali: %5
Star Citizen
Çıkmadıkça Daha Çok Kazanan Oyun Yapmışlar
Star Citizen, çok güçlü bir Kickstarter projesi olarak başladı. İki milyon dolardan fazla parayı topladı, durmadı. Chris Roberts, kendi sitesi üstünden oyuna ait içerikleri satmaya devam etti. Filmi ileriye sarıyorum, çünkü bugün bile satışlar devam ediyor. 85 milyon dolara yaklaşan bütçesiyle 2012’den beri deli para kazandı Star Citizen. En son Kasım 2014’te oyuna yeni bir özellik ekleneceği duyuruldu artan para sebebiyle, sonra ise ses yok.
Durumu şöyle özetleyeyim, Star Citizen piyasaya çıkmadığı her gün para basıyor resmen. Günde en düşük 20 bin dolara yakın para ise oyunda kullanılacak olan içeriğe veriliyor. Ama oyun daha ortada yok. İnsanlar çıkmış hangar modülünde içlerini bile gezemedikleri gemilere, daha sonra hangarlarına koymayı umdukları akvaryumlara, fiziksel hiçbir karşılığı olmayan posterlere (fizikseli ayrıca parayla satılıyor) paraları gömüyorlar. 125 dolar vererek aldığınız Hornet F7C gemi (ki videolarda bolca gördünüz kendisini) altı aylık sigortaya sahip. Altı ay sonra patlarsa, dolarcıklarınıza elveda diyorsunuz. Ve görünüşe göre kimsenin bununla bir problemi yok. RSI, Star Citizen’ı ufak videolarla ve Chris Roberts’ın sağlam deneyimiyle (vaatlerinin hakkını vereceğine ben de inanıyorum bu arada) bu paraları topluyorlar.
Peki nereye kadar gidecek bu? Yani RSI, Star Citizen’ı çıkarırsa ne kadar kazanacak? Bir kere mağaza, yani oyundaki en ufak bir geliştirmenin bile gerçek parayla satıldığı yer Star Citizen’ın hep parçası olacak. Şimdilik herkes oyunun süper olacağı öngörüsüyle bu alımları yapıyor. Yani oyun çıksa, bazı yönlerde zayıf kalsa satışların düşme ihtimâli yüksek. Gemisi patlayan oyuncu oyundan keyif almamışsa yenisini almak yerine oyunu bırakabilir. Ama şimdilik, daimi bir hype ve para akışı var. 2016’da yüzünü gösterecek deniyor ama, RSI bu çıkış süresini ileriye atabilir. Peki onları suçlayabilir misiniz? –Sarp

Çıkma İhtimali: %100
















