MicroProse... Hmmm? MicroProse... Hayır Microsoft'un Catering işlerini yapan bir alt firma değil. Eğer bu firmayı duymadıysanız muhtemelen internet ile doğmuş nesildensiniz. Benim zamanımdan yaşlı insanlar için MicroProse ne zaman adını duysak önünde eğildiğimiz bir strateji tanrısıdır. Ne zaman çalıştırdığımız oyun 15'inchlik monitörümüzde başında MicroProse logosu ile belirse saygı duruşuna geçerdik. Hem dağıtıcı hem de yapımcı olan, mazide kalmış bu muhteşem firmanın imzasını attığı oyunları saysam sanırım kafi olur: Civilization, Civilization II, Colonization, UFO: Enemy Unknown (ya da XCOM), Master of Magic, Railroad Tycoon, Magic: The Gathering, Mech Warrior, Mech Commander,Transport Tycoon, Pizza Tycoon, türlü uçak simülasyonu ve Master of Orion 1-2! Bunların hepsi bugün çıkan yeni oyunların ayakizlerini takip ettikleri dönemin en önemli strateji oyunları.
Sid Meier'in bütçe kesintileri ve şirket ile anlaşmazlıklardan sonra MicroProse'den ayrılıp kurduğu Firaxis adına çıkan Civilization'u zaten biliyorsunuz. Gene Firaxis'in geliştirdiği XCOM 2 daha geçen ay raflarda yerini alıp bize çılgınca nostalji fırtınası yaşatmıştı. Başımızın dönmesi yeni yeni geçerken bir sürpriz de Wargaming'den, Master of Orion'u erken erişime açmaları ile geldi.
İsmi ilk defa duyanlar için söylemek gerekirse Master of Orion çeşitli ünlü dergilerin düzenledikleri "Gelmiş Geçmiş En İyi Oyunlar" , "En İyi 100 Oyun" gibi listelerde kendine hep yer bulabilmiş, döneminin en sağlam 4x stratejilerinden birisidir.
PEKİ NEDİR BU 4X STRATEJİ? İYİ ÇEKER Mİ?
Harika çeker. "eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate," kelimelerindeki X'lerden doğan bu tanım bazı strateji oyunları için geçerlidir, Türkçe meali: "Keşfet, Yayıl, Sömür ve Yoket"tir. Master of Orion da bu tanımın kod ile yaşam bulmuş efsane bir hali oluyor.

WARGAMING SAVAŞI GALAKSİYE TAŞIYOR
Kara, gökyüzü ve denizler derken Wargaming savaş alanını bu sefer yıldızlara taşıyor. Yalnız yanlış anlamayın oyunun World of Tanks/Warplanes/Warships ile alakası yok. Master of Orion (MoO diyeceğim artık) sıra tabanlı bir strateji oyunu. Gezegenlere koloni kur, savaş gemisi üret, yayıl, teknoloji ve yeni gemi geliştir, diğer ırklarla iletişime geç, diplomasi uygula... Oyunda 10 tane ırk bulunuyor (erken erişimde 6 şu anda) biz bunların arasından sıyrılarak galaksinin hakimeyetini ele geçirmeye çalışıyoruz.
Pekala yeni oyunda ne gibi değişikler var? Öncelikle aynı XCOM'da olduğu gibi MoO'da da olabildiğince klasik oyunun özüne sadık kalınmış. Bu büyük bir artı, Amerika'yı tekrardan keşfetmeye çalışıp batan bir Command&Conquer 4 faciası kesinlikle yok. Grafikler göze hitap ediyor, seslendirme ve sesler ise şahane. Erken Erişim aşamasında olmasına rağmen ben oynarken herhangi bir bug'la da karşılaşmadım. Oyunla ilgili forumları dolaşırken de bug'a rastlayan kişinin az sayıda olduğunu gördüm. Şunu rahatlıkla söyleyebilirim ki MoO daha erken erişimde olmasına rağmen bir hayli cilalanmış şekilde karşınıza çıkıyor.

Koloni ekranı güzel ve kafa karıştırmadan oyuncuya hemen fikir verebilecek şekilde hazırlanmış. Aynı zamanda teknoloji ağacı da sade ama detaylı bir şekilde işlenmiş. Uygarlığınızı geliştirebilmek için çeşitli gereksinimlere ihtiyacınız var. Tahmin edebileceğiniz gibi para ve yemek bu tür oyunların vazgeçilmezlerinden. Buna ek olarak aynı Civilization'da olduğu gibi ürettiğiniz çoğu binanın bir bakım gideri bulunuyor (Maintenance Cost). Ama eğer filonuzu genişletmek istiyorsanız Maintenance Cost yerine Command Points'e ihtiyaç duyuyorsunuz. CP'yi kuracağınız binalar ile arttırabiliyorsunuz.
Yeni teknolojiler keşfettikçe halihazırda bulunan gemilerinizi geliştirme ya da onlara yeni parçalar takarak baştan dizayn etme seçeneğiniz var. Yalnız burada gözüme şöyle bir nokta takıldı. Diyelim ki ben Destroyer VIII adında bir gemi dizayn ettim ve bundan beş tane üreterek uzaya, düşmanlarımın üzerine saldım. Ama sonra bu şematiği silmek isteyip silersem, halihazırda görevde olan bütün gemilerin de yok oluyor. Oynarken bu noktaya dikkat edin. Lakin dediğim gibi bu daha erken erişim sürümü, değişecek ve cilalanacak çok şey var.

Uzay savaşlarına gelirsek... Önceki oyunlarda uzay savaşları sıra tabanlı olarak yönetiliyordu. Yeni oyunda artık böyle değil, düşman iki filo karşılaştığı zaman savaş gerçek zamanlı olarak kopuyor. Savaşın sonucunu bilgisayarın simüle etmesini isteyebilir ya da taktiksel haritayı siz yönetmek isteyebilirsiniz (ordunuz yeterince kuvvetli ise simüle edin gitsin). Bu savaşların sıra tabanlı olmamasından ötürü birçok oyuncunun şikayeti var. Lakin Wargaming sıra tabanlı oyun sistemini denediklerini ve üç boyutlu bir haritada bundan iyi sonuç alamadıklarını belirtti. Gerçek zamanlı savaşları boşluk tuşu ile istediğiniz zaman durdurup, birliklerinize emir verebildiğiniz için ben bunda büyük bir sıkıntı görmüyorum. Tek sıkıntım bu savaşlardaki kontrolümün gemileri sağa sola sürmekten öteye gitmemesi.
Oyunda tatlı detaylar da var. Uzay Canavarı denen devasa yaratıkların aniden bir sistemde peydahlanması ve onunla kapışabilmek için sağlam bir filoya sahip olmanız gerekliliği. Bazı sistemlerdeki güneşlerin yaşlarının kemale erip Super Nova olarak infilak etmeleri ve bunu yaparken o sistemde bulunan bütün canlıları yanlarında götürmeleri (dua edin sizin güneş sisteminiz olmasın). AI'nin hiç beklenmedik bir anda sizi sırtından bıçaklayabilmesi. Adamların sağları solları belli olmuyor bir bakıyorsun seninle dost, iki dakika sonra iki teknoloji vermediğin için bir anda koca armadayı ana gezegeninin yörüngesine oturtmuşlar... Bu arada evet gırgır şamata yapıyoruz ama AI biraz fazla alıngan, ilişkiler çok çabuk bozulabiliyor.

MoO'nun çoklu oyuncu desteği getirdiği en büyük sürprizlerden birisi. Arkadaşlarınızı davet edip cümbür cemaat galaksiye de uzay gemisi koşturabilirsiniz.
Master of Orion erken erişimde olan (bakın yineliyorum; oyun erken erişimde) bir oyun için müthiş şekilde cilalanmış bir yapım. Oradan, buradan düzeltilmesi gereken ayrıntılar var mı? Var... Ama bunlar oyunun tamamı hakkında kötü fikre kapılmanızı sağlayacak etkenler değil. Bunlar var çünkü oyun erken erişimde, halen geliştiriliyor. Fakat iskeletine baktığınızda Master of Orion özellikle ilk iki oyunun ruhunu yakalayabilmiş, başarılı bir tekrar yapım olarak görünüyor.

Şunu desem yeter sanırım, 4X stratejileri seviyorsanız artık Civilization serisi haricinde strateji oyun filonuza (yakında) katılacak yeni, sağlam bir yapım geliyor.
















