Warhammer 40000: Dawn of War – Definitive Edition - İnceleme
Şafak sökerken savaş meydanlarına dönüyoruz
Sana baktığımda gelmiş geçmiş en iyi Warhammer 40K oyunlarından birini ve en iyi strateji oyunlarından birini görüyorum. Ancak bu yeni atımda değerlendirilemeyen potansiyeli de görüyorum. Son yılların oldukça popüler tanımlarından biri: Remake, remaster, relaunch, reforged, retold, reçel, rehavet… Bunlara Definitive Editon ve Cillop Edition gibi güncel tabirler de eklendi. Bu elden geçen oyunların bir kısmı gerçekten harika. Yeni oyunculara zamansız klasikleri sunarken, dinozorların gözlerinde bir damla yaş oluyorlar. Tabii ki günün sonunda amaç ticari. Ancak bu tip hayata döndürmelerin önemli bir kısmı fazla çaba kazanmadan kolayca nakite dönme amaçlı oldukları şüphesini uyandırıyor. Peki, sen hangi kategoriye dahilsin?
“ZAMANIN HÜKMÜ SONA ERDİ. BİZİM ZAMANIMIZ BAŞLADI” – NECRON LORD
Aslına bakarsanız Dawn of War ilk defa derlenip toparlanmıyor. Daha önce Anniversary Edition adı altında tüm paketler bir araya gelmişti. Ancak teknik bir modernizasyon olmadığından oynamak için nostalji ve özlemle dolu olmak gerekiyordu. Definitive Edition’a ilk baktığımda ise temel ihtiyacın karşılandığını görüyorum. Kült oyunumuz Dawn of War, Definitive Edition ile 21 yıldan sonra modern bilgisayarlarda oynanabilir halde. Bu eskimeyen klasiğe benim gibi eski topraklar dönebildiği gibi son yıllarda W40K’ya gönül verenler de oynayabilecekler. Hiçbir Warhammer oyunu evrendeki bu kadar çok ırkı, olması gerekene bu kadar yakın bir şekilde oyun haline getiremedi. Meraklısı için heyecanlanmamak mümkün değil.
“ ‘ER ŞEYİ EZİP GEÇECEEM! ”- ORK WARBOSS
Daha oyundan doğru düzün bahsetmeden fiyat konusuna girmek doğru değil, ama bahsetmeden geçemeyeceğim: Paketin destekli, indirimsiz Türkiye fiyatı USD14. Eski oyuna sahipseniz bunun üzerine %30 indirim uygulanıyor. Tüm yayınlanmış ek paketlere (Winter Assault, Dark Crusade, Soulstorm), 9 oynanabilir ırka, hikâyeye, 100’ün üzerinde harita, entegre mod yöneticisine ve 64 bit desteğine sahip yüzlerce saat oynanabilecek bir oyun. Dark Crusade ve Soulstorm’da Risk benzeri bir harita üzerinde oynayarak süreyi artırıyoruz. Bu da tekrar oynanabilirliğe katkı sağlıyor. Fiyat ise USD9~10, gayet makul.
DoW, 20 küsür yıl önce sadece W40K severler değil, pek çok gerçek zamanlı strateji severler için çıtayı yukarı çekmişti. Fakat W40K fanları için iş başka bir seviyedeydi. Elbette yıllardır W40K oyunları üretiliyor. Ancak hiçbir W40K oyunu evrenin atmosferini bu derecede yaşatamamıştı. Detaylı karakter tasarımları, sürükleyici müzikler, dönemi için harika animasyonlar, lasgun, bolter ve zincirli testere ile birilerini yararken gelen feci gaz yüklü savaş çığlıkları! İşte bu, tam bir Warhammer atmosferiydi!
"BÜYÜKLÜK SADECE GÜÇ VE BİLİMLE DEĞİL, BİRLİK VE ANLAYIŞLA GELİR” – AUN’VA
Oyuna dönersek, özünde tipik bir üs kurma bazlı klasik gerçek zamanlı strateji olsa da çıktığı (2004) dönemde Warcraft 3: Frozen Throne veya Age of Empires türevlerinden önemli ölçüde ayrışmayı başarmıştı. DoW’da tek tek birlikleri değil, yol boyunca güçlenebilen veya ek silahlarla donatılan askeri birlikleri bütün halde kontrol ediyoruz. Bu da strateji oyunumuzu hem masaüstü oyununa benzetiyor hem de çok yakışıyor. Savaş alanındaki hayatta ve mevta olmuş kalabalık savaşın dehşetini hissettiriyor.
DoW’un kaynak toplama sistemi de akranlarından farklıydı: Kontrol noktalarını ele geçirmek ve savunmak zorundayız. Enerji jeneratörlerimize de sahip çıkmalıyız. Buna ek olarak, uzun süre ateş altında kalan birimlerin savaşma isteğini yitirmesine neden olan moral sistemi gibi akıllı detaylar da var. Savunma mevzileri, jetpack’ler ve el bombaları gibi konulara sahip olmak ve bunları da akıllıca kullanmak gerekiyor. Takımımızdaki bir birim öldüğünde, birlik üzerinden yenisini ekleyebiliyoruz. Oyunda bölge kontrolü en önemli etken. Bunlar 21 yıl önce güzel olduğu kadar halen etkili. Yukarıda 9 ırk dedim. Bunların hemen hepsi savaş stratejileri olsun, birimleri olsun, kaynak yönetimleri olsun, birbirlerinden o kadar farklılar ki.
“ELDAR’IN YOLU FEDAKÂRLIK YOLUDUR” – ELDAR FARSEER
Elden geçirilmiş sürümümüzdeki teknik ana yenilik görsel anlamda. Oyun modern çözünürlükleri destekliyor. 4K’ya geçebildiğimiz gibi savaş alanını daha geniş açıdan görüyoruz, kamerayı daha iyi kullanabiliyoruz. Definitive duyurulduğunda Age of Mytology: Retold’daki gibi büyük bir grafik güncellemesi veya Warcraft 3: Reforged’daki gibi yeni modellemeler beklemiştim. Bunlar yok. Yıllar önce bastığımız modellemeler yerlerinde duruyor. Ehh birazcık poligon artmış, dokular elden geçmiş daha keskin hale gelmiş. Yukarıdan bakarken pek takılmasam da biraz yaklaştığım anda yaşlı gerçek yüzüme çarpıyor. Çevre görselleri de (enkazlar, ormanlık alanlar, yüzeyler) eski oyundaki gibi gözükmekte. Su görselleri elden geçirilmiş, parlama efektleri yenilenmiş, gölgeler kısmen toparlanmış. Bu da oyunun renk tonunu bir tık artırmış. Bu değişiklikler bir nebze daha gençleşmesini sağlamış. Günün sonunda oyun tabii ki daha iyi görünüyor. Ama bu modern bir yeni grafik sistemi değil. Beklentileri doğru yönetmekte fayda var.
Eski kısa yollara birkaç tane daha eklenmiş. Ancak klavye tuşlarına serbest atamanın neden eklenmediğini anlayamadım. Bununla beraber mini harita ayrılmış, birlik penceresine kalan alan artmış. Fakat halen ana oyundaki gibi 8 takımı görebiliyoruz. Bu da elden geçirilebilirdi. Birimlerin yol bulma özelliği elden geçirilmiş. Büyük gruplar eski oyuna göre daha kolay kontrol ediliyor, hedeflerine daha doğru yollardan ulaşıyorlar. Bu benim için portföyünde Orkların olduğu kalabalık ordulu oyuncuların hayatını daha çok kolaylaştırıyor. Yine de hatasız değil. Dreadnought gibi büyük birimler halen araziye takılabiliyor. Diğer yandan boşta kalan işçinin otomatik tamir yaptığı veya kendisine kolay ulaştığımız bir yöntem olabilirdi. Tabii ki bunlar oyunu oynanmayacak hale getirmiyor. Ancak kontrol sistem geliştirmeleri için modern stratejilere bir göz atılabilirdi. Yapay zekâ da biraz elden geçirilse iyi olurmuş. Yer yer kimi bölgelere takıntılı oluyor, yanlış işler yapıyorlar. Tavsiyem skirmish’te tarzınıza uygun ırkı seçtiğiniz gibi soluğu çok oyunculu modda almanız. Buradaki 4v4 savaşlar tam bir şamata (ve can pazarı). Yalnız unutmayın: Bu oyun savunma yapıp gelişeyim, güçlenip ezeyim oyunu değil. Oldukça dinamik, her an hazırlıklı ve baskıcı olmalısınız. Bölge kontrolü DoW’un her şeyi.
Oyunun günümüze taşınan en önemli özelliklerinden biri müzik ve seslendirmeler. Gaz gaz gaz, harika harika harika! Jeremy Soule ve Inon Zur’un bestelerini W40K havasına girmek için yıllar sonra bile dinliyordum. Savaş naraları, haykırışlar, oyun evrenine uygun karizmatik konuşmalar; hepsi yerli yerinde.
“İMPARATOR’UN IŞIĞI BAŞARISIZ OLDU. KAOS HÜKÜM SÜRECEK!” – CHAOS SPACE MARINE
Definitive Edition duyurulduğunda ilgimi çeken yeniliklerden biri oyunun 64 bit olmasıydı. Güncel bilgisayarlı bir oyuncu için bu “yenilik” bir şey ifade etmeyebilir. Ancak motorun elden geçirilmesi bellek sınırlarını kaldırmanın ötesinde oyunu modlamayı sevenlerin önünü bir hayli açıyor. Hem oyunun eski sevilen modları Definitive ile uyumlu, hem de dahili mod yöneticisi sayesinde modcuların hayal gücü ve yeteneği kadar potansiyeli var.
C&C Remastered Collection’ı oynarken, külliyatını anlatan içerikleri, röportajları, arka plan bilgilerine sahip kütüphanesini pek övmüştüm. Oyun tam bir koleksiyoner sürümü olarak çıkmıştı. Bu tip içerikler DoW: Definitive Edition’da bulunmuyor. Meraklısına yapımcıların Youtube’da yayınlanan yorumlarını, klasiğin nasıl güncellendiği ile ilgili notlarını ve 20 yıl sonra videosunu tavsiye ederim.
“İMPARATOR VE İNSANLIĞIN GELECEĞİ İÇİN SAVAŞIYORUZ!” – GABRIEL ANGELOS
İki yıl önce yazdığım En İyi 16 Warhammer 40K oyunu başlıklı sübjektif yazımda Dawn of War’u en iyi oyun olarak nitelendirirken şu sözleri söylemiştim:
Dawn of War tabii ki 21 yıl önceki ilk oynadığım (1024x768 ve sonrasında 1280x720 çözünürlüğüne geçtiğim yıllar) andaki muazzam etkiyi bırakmıyor. Ancak W40K müthiş atmosferi ve halen güzel olan mekanikleri ile halen çok çok eğlenceli bir strateji oyunu. 100 küsür haritalı çok oyunculu modu ve zamanla gelecek yeni fan modları ile de yıllarca oynanacaktır. Güncel fiyatına baktığımda da herhangi bir gerçek zamanlı strateji ve Warhammer severin koleksiyonunda olması gereken bir parça haline geliyor. Yine de keşke bu elden geçirme bir Age of Mythology: Retold tipinde olsaydı demekten kendimi alamıyorum.
Dawn of War 4’ün duyurulduğu şu günlerde eskiyi yad ederken yeniye hazırlanmanın en güzel yolu DoW Definitive Edition.
Başlıklar
Yapılmış en kapsamlı ve en iyi W40K oyunlarından olan, daha iyi bir remaster’ı hak eden; zamansız ve harika bir strateji oyunu.
- Dört sağlam paket ve senaryoları, farklı oynanışlar sunan 9 ırk
- Eski ve yeni modları destekliyor
- Uzun oyun süresi ve tekrar oynanabilirlik
- Çözünürlük, dokular ve kontroller elden geçirilmiş
- W40K atmosferini yaşatan orijinal seslendirmeler ve müzikler
- Multiplayer’ı harika
- Eski oyuna sahip olanlara indirimli sunuluyor
- Teknik yenilemeler biraz yüzeysel kalmış
- Yapay zekâ namına değişiklik yok
- Kontrol kısayolları atanamıyor
























