İlk Bakış: The Sims 4

Dördüncü Bahar

Not: Bu yazı daha önce Oyungezer dergisinde yayınlanmıştır.

Yaptığınız oyun uzun ömürlü olsun istiyorsanız bazı konularda bol kepçe olmanız gerekir. Mesela zombiden, uzaylıdan kısmayacaksın, oyuncu "Ne yapıyorum ben?" diye sorma fırsatı bulamayacak düşman temizlerken. İkincisi; mekânı geniş tutacaksın. Ufacık haritayla olmaz, geniş bir dünya olacak, gezilip sırları çözülecek, gerekirse işgal edilecek ya da kurtarılacak bol bol alan lazım bize, yoksa sıkılırız. Bu listeye daha pek çok şey eklenebilir; bol bol diyalog, her çeşit silah, etkileyici bir senaryo, bulmacalar, vesaire vesaire.

Peki ya bunların hiçbiri yoksa? Öyleyse tebrikler, bir ihtimal The Sims'i yapmış ve de turnayı gözünden vurmuş olabilirsiniz! Dört duvar bir evin içinde geçen, düşman yerine buzdolabına, yüzme havuzuna girişen ve daha ağzından anlamlı tek bir cümle çıktığını duymadığımız karakterlere sahip bir serinin nasıl olup da bu kadar uzun ömürlü çıktığını anlatmayacağım size. Çünkü biliyorsunuz. Boşuna saklamayın, Sim'inizin keyfini yerine getirme derdine düşüp kendi karnınızı doyurmayı unuttuğunuz o günleri daha unutmadık.

sims-4-ilk-bakis-big2

 

İLK İKİ SIMS'İ BEN DE DESTEKLEMİŞTİM AMA...

Sene 2000, The Sims yılın en olay oyunu olmuştu. Aradan 13 yıl geçti ve her yıl üçer beşer genişleme paketi yayınlamasına rağmen The Sims, dördüncü oyununu duyurduğu an yine olay oldu. Gamescom'da The Sims 4 için açılan karakter yaratma standlarında oluşan kuyruğun uzunluğu cinsinden söylersek; kilometrelerce giden bir olay... Oyunun henüz başka hiçbir kısmına dokunabilmiş değiliz ama yayınlanan oyun içi video ve bu karakter yaratma arayüzü bile yeni Sims'in yanında neler getirdiğini az çok anlatıyor.

sims-4-ilk-bakis-big4

Yeniliklerden ilki ve en dikkat çekeni arayüzün müthiş bir esnekliğe kavuşmuş olması. Artık karakterinizin tipini şekillendirirken açılan liste menüler, sağa sola kaydırarak burun büyüklüğünü, iki göz arasındaki mesafeyi, ten rengini ayarlamanıza yarayan barlar yok. Onun yerine şablon karakterlerden birini alıp tıpkı oyun hamuru gibi, nereyi inceltmek istiyorsanız fareyle oraya bastırıyor, genişletmek için de tutup çekiyorsunuz.Mesela Siminizin boyu kısa mı kaldı, tutun kafasından yukarı doğru çekin (heyecanlanmayın, "mesela" dedim... henüz boy seçeneğinin eklenip eklenmeyeceği belli değil). Elmacık kemikleri fazla mı belirgin, bastırın biraz. Kol kasından dudak kalınlığına kadar her şey bu "doğrudan müdahale" ile ayarlanıyor artık ve doğrusu çok pratik görünüyor. Vücudun her bölgesinin nasıl görüneceğinebizzat karar verebildiğimiz için de birbirinden çok farklı Simler yaratma şansımız olacak gibi.

sims-4-ilk-bakis-big6

Aynı şey evinizi tasarlarken de geçerli. Odaları tek tek yapıp birleştirmek ya da büyük bir odayı sonradan parçalara ayırmak, inanılmaz kullanışlı görünen bu it-çek yöntemiyle çözülüyor. Sims'in en çok ev tasarlama kısmını sevenlerden biri olarak, videoyu izlerken tam burasında gözlerimin parladığını söylemeliyim. Gerçi Maxis'in (ya da Sims Studios’un) kendi hazırladığı videolar fena halde yanıltıcı olabiliyor, dünyanın en kolay işiymiş gibi 20-30 saniyede yapıp koydukları evlerin benzerine sahip olmak için bizim Sim'in 20 yıl günde sekiz saat çift vardiya çalışması gerekiyor genellikle. Sorun sadece parasızlık da değil, hiçbir zaman o evler o videolardaki kadar kolay ve mükemmel bir şekilde inşa edilemiyor. Ya duvarlar birbirine denk gelmez, ya koltukla sehpa arasındaki boşluk Sim'in geçmesine yetmez, ya banyonun kapısı kapanmaz ve bu durumu gururuna yediremeyen Sim hanım altına kaçırıp bütün günümüzü mahveder... Yani asla "Ve işte mükemmel, evet!" dediğim bir evim olmadı Sims tarihimde, o yüzden de bu yeni çözümü merakla ama çok da umutlanmadan bekliyorum.

sims-4-ilk-bakis-big3


ONUN DA DUYGULARI VAR

Sims 4'ün çok vurgulanan diğer yanı "daha insan gibi Simler". Bu zaten serinin her yeni oyununda söylenen (ve söylenmek zorunda olan) bir şey olduğu için şaşırtıcı değil ama çok önemli olduğu veThe Sims 4 ile 3 arasındaki asıl farkın kendini burada göstereceği kesin. O yüzden "daha insan" derken ne kastettiklerine yakından bakalım bir:

"Ruh hali" denen ve nice ilişkinin katili olan lanetli değişken Sims'e de geliyor. "E hep vardı ki" demeyin, utanırsınız! İşte, tıpkı bu örnekteki gibi, anlık olaylara bağlı anlık duygusal tepkiler değil bahsettiğim. Sabah uyandığınızda teninize yapışmış halde bulduğunuz depresyonu, bir öğleden sonra ruhunuzu saran coşkuyu, kulağınıza çalınan bir piyano sesinin yarattığı sebepsiz hüznü diyorum... The Sims 4, karnı doyunca hayatı yoluna giren o mis gibi basit Simleri atıp yerine bize daha çok benzeyen; daha karmaşık, daha atarlı, sağı solu belli olmayan tipler getiriyor. Gamescom'da gösterilen oyun içi videoda özellikle bu ruh halleri anlatılıyordu.

sims-4-ilk-bakis-big7

Sahneyi bir pembe dizi gibi aktarayım size, daha iyi anlayın: Bir ev partisindeyiz, içkilerini içen, dans eden, muhabbet eden insanlar... Ortam güzel. Bir tek Louis mutsuzluktan ölmek üzere. Çünkü hiç hoşlanmadığı Travis, Louis'nin yanık olduğu Lucy'yle koyu bir muhabbete girmiş. Bu sırada kanepede kös kös oturan Louis'nin yan tarafında bir "SIKILIYOR" ibaresi belirdiğini görüyoruz. Hem sıkıntıdan patlamasın hem de bir ihtimal Lucy'nin ilgisine mazhar olabilsin diye çıkarıyoruz kemanı, Louis çalmaya başlıyor. Ve beklenmedik bir şey oluyor; o melodiyi duyan Travis birden hüzünlere gark oluyor ve gözyaşlarını tutamayarak uzaklaşıyor (bütün pembe dizilerde olur böyle senaryo salaklıkları). Ve Lucy, Louis’yle konuşmaya başlıyor… Sahne gayet dandik olsa da The Sims 4’ü öncekilerden farklılaştıracak bir yapay zekâ tepkisi var burada. Sıkıntısını atan Louis’nin depresifleşen Travis’i bir süreliğine de olsa alt etmesi oyuna yeni bir stratejik boyut katıyor.

sims-4-ilk-bakis-big8

 

COGITO ERGO DOLEO

Eskiden küçük gündelik ihtiyaçlar Sim'lerin ruh halini belirlerdi. Yapımcıların SmartSim dediği yeni sistemde tam tersi oluyor, ruh haline göre ihtiyaçlar çıkıyor ortaya. Örneğin siniri tepesinde bir Sim’i, yorgun bile olsa yatağa yollamak muhtemelen artık işe yaramayacak, onun yerine sakinleşmek için spor yapmak isteyecek karakterimiz. Artık 10 dakika bilgisayar oynayarak ölen eşinin acısını unutan kalpsiz Simler de yok. Büyük kayıpların ya da büyük mutlulukların daha uzun süreli etkilerini görebileceğiz. Depresyona giren Sim uzunca bir süre kimseyle konuşmak istemeyecek, çalışamayacak, küçük şeylerle mutlu edilemeyecek ve omuzlarının düştüğünü, gözlerindeki ışığın gittiğini, surattaki o mutsuz ifadeyi bire bir görebileceğiz.

sims-4-ilk-bakis-big9

The Sims 4'ün aldığı en büyük risk, bu SmartSim sisteminin oyuncu tarafından yeterince ciddi bir fark olarak görülmeme ihtimali. Eğer Sim'lerimizle o duygusal bağı kuramaz, onları yine yüzeysel, sahte karakterler olarak görmeye devam edersek büyük ihtimalle ev hayvanlarından üniversitesine her türlü yan parçası tamamlanmış The Sims 3'ümüzü oynamaya devam edeceğiz. Belki henüz açıklanmamış birkaç kozu daha vardır EA'in. Yoksa da, bir an önce düşünmeye başlasalar iyi olur, zira bir Sims oyunu asla tek başına bir ürün değildir, sonradan eklenen eşya paketleri ve yan oyunlarıyla büyüyüp gerçek bir oyuna dönüşür. Ve The Sims 4'ün ilk parçası yeterince etkileyici olmazsa, zahmet edip de sonraki parçaları toplayanların sayısı ciddi şekilde düşebilir.

sims-4-ilk-bakis-big10


HANGİ SIMS'İN KOZU NEYDİ?


The Sims (2000)

İlk sanal evcilik oyunumuz. Fazla bir şey yapmasına gerek yoktu, fikir yeterince baştan çıkarıcıydı ama Maxis umduğumuzun çok üstünde bir iş çıkararak, şaşkınlık içinde izlediğimiz garip yaratıklar verdi bize. Ayrıca dilimize "dur şunları başgöz edeyim, ondan sonra uyurum" cümlesini kazandıran oyundur.

sims-4-ilk-bakis-big11

 

The Sims 2 (2004)

Bütünüyle 3D'ye geçip grafiksel olarak bambaşka bir seviyeye taşındı Sims. Ama asıl değişiklik, oyuna DNA sisteminin ve bebeklik-çocukluk-gençlik- yaşlılık dönemlerinin eklenmesiydi. Anne ve babasına benzeyen çocukların doğduğu Sims 2'yi pek çoğumuz "şundan çocuğum olsa neye benzer?" için kullandık. Şahsen favori Sims'im bu oyundur.

sims-4-ilk-bakis-big12

 

The Sims 3 (2009)

Maxis'ten seriyi devralan The Sims Studio'nun ilk sınavıydı ve sonuç hiç dena değildi. Oyuna gündelik ve uzun vadeli hedefler eklenmişti. Simleri başıboş bırakmak yerine bu hedefleri kovalayabiliyorduk. Bazen de karşımıza anlık fırsatlar çıkıyordu ve değerlendirmesi bize kalıyordu. Ama oyun asıl olarak Sims 2'deki her şeyi daha güzel gösteren grafikleri nedeniyle alkışlandı.

sims-4-ilk-bakis-big13

 

The Sims 4 (2014)

2014'ye yeni bir dönem başlıyor. Uzun zamandır beklediğimiz çok daha esnek bir inşa ve karakter yaratma sistemi sayesinde gerçek hayatta kredisine girmeye cesaret edemediğimiz evler ve orada yaşadıkları için kıskanacağımız deli deli Simler yapabileceğiz. Ayrıca evet, bir de SmartSim sistemi geliyor.

sims-4-ilk-bakis-big14

 

ÜÇ ÖLÜMCÜL HARF: DRM

EA'in şu ana kadar yaptığı açıklamalar arasında bizleri en sevindireni ve dolayısıyla en akıllıca olanı oyunun kopya koruma sisteminin sürekli online kalma mecburiyeti gerektirmeyeceği oldu. SimCity'de yaşadıklarımızdan sonra The Sims için de günlerce server problemi yaşamak sadece bizim değil, yapımcıların da büyük kabusu olurdu. Neyse ki bu tehlike ortadan kalktı.


ŞCR

Maxis / The Sims Studio

Oyun dünyasına 1987’de girmiş olan Maxis, Will Wright’ın Sim serileri ile yeri göğü inlettiği firmadır aslında. Yalnız tek yaptıkları Sim’ler değildir, ayrıca bir zamandan sonra bayrağı başka ekiplere de bıraktıkları bir gerçek.

 

SimCity (1989 - 2013)

Maxis’in ilk büyük başarısı denebilecek, ama alınan gazla EA tarafından alınan o düşüşe de sürükleyen seridir. SimCopter ya da Crucible olmayınca, EA kapıyı çalıverir.

EA tarafından alımı 1997’de gerçekleşene kadar 2 adet SimCity oyunu çıkartan Maxis, sonrasında seriye bağlamış, EA için çalışır olmuştur.

 

The Sims (2000 – 2014)

Detaylarını bu sayfalarda bulabileceğiniz, Will Wright’ın uçuk yaşam simülasyonu projesi. Çok yol aldı, çok değişti, kimi zaman hatalar yaptı, kimi zaman geçmişin ekmeğini yedi. Ama hep sattı, çok sattı. Online’ı tutmadı ama olsun.

 

Spore (2008)

Yapımı daha da eskiye dayanan, The Sims’in The Sims Studio’ya devredilmesinden sonra Wright’ın diğer bir uçuk çalışması olan Spore, ne yazık ki umut edilen başarıyı yakalayamadı. Gerçi, yapımcının adı dolayısıyla ilk ayda yüksek meblâlarda sattı ama, farklı yaratıkları çaprazlayıp uygarlığı uzaya taşımanın o uçsuz bucaksız heyecanını vermeyi başaramadı. Yine de, güzel denemeydi be.

 

Kısaca

Tür: Yaşam Simülasyonu   

Yayıncı: Electronic Arts

Çıkış Tarihi: 2014

Platform: PC, Mac

Site: www.thesims.com

YORUMLAR
Parolamı Unuttum