Bu yazı daha önce Oyungezer dergisinde yayınlanmıştır.
İsmini unutmamıza ramak kala cilalanıp yeniden önümüze konan oyunlara artık alıştık. Age of Empires ve Age of Mythology için yapılan Extended Edition’ların (EE) arkasından, kimileri için “eskilerde kalmış bomba oyun”, kimileri için de “eski ama hâlâ çok iyi” sıfatını taşıyan Rise of Nations (RoN) için de görsel açıdan güzelleştirilmiş ve birkaç minik ekleme yapılmış bir versiyon bekleniyordu. Ayrıca bu yazıdan sonra “Hep duyuyorum ama bu oyun ne ki acep?” diye düşünenlerin sayısında çok olmasa da bir düşüş bekliyorum.

Zamanında oynadığımda çok sevdiğim RoN, bakalım aynı etkiyi yine yaratabilecek miydi? Age of Mythology remake'ini oynadığım geçen ay ile sahip olmanın getirdiği garip bir dejavu halinde, kafamda bu soru ile oyunu açtım. Ekranımın ortasında minik bir kare içerisinde pencere modunda açılıp da başındaki videoyu bana o boyutlarda ve kötü çözünürlükte izlettiren RoN:EE daha tam olarak oyun açılmadan bende bir önyargı oluşturdu. Ancak, neyse ki video bitiminde oyun tam ekran moduna geçti ve yine eski bir arkadaşımla karşılaşmanın verdiği heyecan ile bilgisayar başındaydım.
Aç Parantez
Tam bu noktada güncel oyunumuz ile ilgili düşüncelerime ara vererek yaşlı kurt RoN ile ilgili birkaç şey söylemek istiyorum. Çünkü “Age of” oyunları gibi RoN da hikâye, kurgu, birimler ve oyun mekanikleri gibi oyunun temelinde yatan hiçbir şeyde değişiklik olmadan karşımızda. Her birinde kendine has birimler bulunan 18 medeniyet, oynanabilecek 8 çağ, başarılı oyun mekanikleri, ayrıntılı sayılabilecek teknoloji ağacı, fena sayılmayan tek kişilik senaryosu ve en çok ilgiyi çeken çoklu oyuncu modu ile ekran başına kilitleme konusunda başarılı olan ve ilk çıktığında herkes tarafından beğenilen, yüksek notlara boğulan ve birçok otorite tarafından yılın oyunu seçilen aslanlar gibi oyunu hiç kurcalamaya gerek yok diye düşünmüşler yine. Çok mantıklı tabii ki. Farz edin bir köfteci var ve işleri çok iyi. Köftelerinin tadı o kadar güzel ki hiç boş masası olmuyor. Şimdi bu köfteci köftelerinin şeklini değiştirip daha güzel bir yuvarlak (?) yapabilir. Kimse de buna çıkıp itiraz etmez. Ancak yıllardır insanlar bunun tadından sıkılmıştır düşüncesi ile içindeki malzemeyi değiştirmez. Belki daha güzelini de yapacaktır, bu da bir olasılık ama durduk yerde bu riske girmeye gerek yok. Garantili köftelerden gitmeye devam edecektir. Normalde düşünürsek farklı sonuçlar elde edebiliriz ama işin içinde ticaret olduğunda köftecinin yaptığı doğrudur. Sanırım karnım acıktı! Yoksa her fırsatta yenilik anlamında üşengeçlik yapılmasından sıkıldığımı dem vurmayı tercih ederim.

Bana bir kaldıraç verseler!
Kapa Parantez
Yeniliklere gelecek olursak, diğer EE’lar gibi başta görsel değişikliklerin ağır bastığından bahsetmem gerekir. Işık ve su efektlerinin gelişmesi, iyileştirilmiş grafikler bende yetmez ama evet havası oluşturdu. Yakın zamanda oynadığım Age of Mythology EE ile karşılaştırdığımda görsel anlamdaki gelişme bir tık önde diyebilirim. Ancak yine de günümüz teknolojisi ile daha iyi olabilir diye düşünmeden edemiyor insan. Madem yeniden para verip oyunu satın alacağız, verdiğimiz paranın karşılığını tam olarak almamız gerekir.
Görsel anlamda yarım artı almasına karşın, Steamworks ve Twitch desteği durumu birazcık kurtarıyor. Özellikle Steamworks desteği sayesinde ortaya çıkacak yeni içerikleri düşünmek bile insanı heyecanlandırıyor. Buna bir de güzel bir şekilde oluşturulmuş Elo Puanlama Sistemi’ne sahip çoklu oyuncu modu eklenince tekrar olumlu bakıyorum oyuna. Aslında fena değilmiş bu hali de diyorum. Zamanında oynadığım gibi bol bol bilgisayar başına kilitler beni, tam da yoğun olduğum zamanda hiç hoş olmadı bu diyorum. Derken, hop! Ekranım kilitleniyor, oyun donuyor. Kedidir kedi diyerek tekrar başlıyorum oyuna, tek kişilik senaryo kısmında bu sefer de atlı birliklerim saldırmak yerine düşmanın etrafında dolaşmayı tercih ediyorlar. Bu da bir baş döndürme saldırısı olabilir diye düşünüyorum önce ancak sonradan Pokemon oynamadığımın farkına varıyorum. Akabinde hemen internette kısa bir araştırma yapıyorum ve herkesin farklı hatalarla karşılaştıklarını görüyorum. Yıllar önce oynadığım oyunda bu kadar hata yoktu diye hatırlıyorum. Bu da üzülmeme neden oluyor. Kısa bir süre içerisinde bana bu kadar duygu dönüşümleri yaşattığı için birazcık kızıyorum ve puanlama sırasında geçmişe hürmetimden yanına koyacağım artıdan vazgeçiyorum. Gerçi kısa sürede çıkan yamalara bakacak olursak hatalar gidermeye çalışılıyor, bu da umut verici bir durum.

Piramitleri ateşe vermeyi çok severim.
Hissettirdikleri ile yormasının dışında eskiden oldukça güzel bir şekilde oynadığım için en kolayı değil de bir üst zorluk seviyesini seçmeme rağmen bilgisayar kontrolünde olan rakibim çok canımı yaktı. Tam anlamıyla oyunu kazabileceği anda o son hamlesini yapmayarak beni tekrar umutlandırdı ancak arkasından yine bütün ordumu yerle bir etti. Bu olayı üst üste yaşayınca, rakibimin benimle dalga geçtiği düşünmeye başladım. Çünkü ben bu kadar beceriksiz olamazdım. O kadar okul okuduk, kendimizi geliştirdik, kafa patlattık, belirli bir kapasitemiz var! Strateji oyunlarına karşı olan yeteneğimdeki gerilemenin son birkaç yıldır farkındayım ama bilgisayara karşı aldığım dalga geçici hezimetler ve çevrimiçi oyunlarda da ezilmem sonrasında çuvaldızı hak etmediğimi fark ettim: Oyun gereksiz şekilde zorlaşmıştı. Kabul edilemez bir saçmalık vardı ortada. Eksiklik bende olacak değil ya!
Sevimsiz Çocuk RoN
Bütün bu olumlu yanlarını ve saçmalıklarını (!) göz önünde bulundurunca oyunu alıp almama konusunda da kararsız kalıyor insan. Belki sizin için farklı olabilir bilemem ama ben eski dostla karşılaşmamızın çok da iyi gitmediğini görüyorum ve bu da beni üzüyor. Ya ben değiştim ya da bu oyunda adını koyamadığım bir şeyler eksik. İnternette okuduğum bir benzetmede söylendiği gibi Civilization ve Age of Empires’ın çocuğu olsaydı ortaya Rise of Nations çıkardı ve bu da çocuğu herkesin seveceği anlamına gelirdi. Ancak kişisel görüşüm bu paraya bu çocuk sevilmez. Rise of Nations: Thrones and Patriots ek paketini de içeren bu yeniden fırınlanan oyunu indirime girdiğinde ise gönül rahatlığı ile evlat edinebilirsiniz. Zaten artık eskisi gibi değil. Sürekli zart indirimi zurt indirimi oluyor.

Bu da senaryo modunun sevimli haritası.
RoN:EE hakkında bilgi sahibi olduğunuza ve bunun yanında kafanız yeterince allak bullak olduğuna göre dergiyi şimdilik kapatıp denize girebilirsiniz. Su çok güzel.
NOT
7
Künye
Rise of Nations Extended Edition (PC)
Tür: Strateji
Yapım: SkyBox Labs, Big Huge Games
Dağıtım: Microsoft Studios
Kutulu Fiyatı: -
Dijital İndirme: 20$ (Steam)
Yaş Sınırı: 12+
Bulunduğu Platformlar: PC
Ne İyi?
- Birim Zenginliği
- Teknoloji Ağacı
- Oyun Mekaniği
- SteamWorks ve Twitch desteği
Ne Kötü?
- Bug sayısındaki artış can sıkıcı
- Yenilenen grafikler de pek olmamış
















