Tarihi Değiştiren Oyunlar: 1 (1972 - 1991)

Her şey nasıl başlamış bir bakalım..

Oyun dünyası bir zamanlar büyük makinelerin siyah beyaz ekranlarında birkaç pikseli hareket ettiren eğlence araçlarından ibaret iken bugün milyarlarca dolarlık bir eğlence sektörüne dönüşmüş durumda. O günlerden bu zamanlara nasıl geldik? Bu sorunun cevabını görmek amacıyla oyun dünyasının bu uzun yolculuğundaki mihenk taşlarını incelemeye karar verdik, buyrun:


Pong (1972)

Daha önceki dönemlerde bazı benzer çalışmalar olsa da, birçok otorite tarafından ilk video oyunu olarak kabul edilen Pong 1972 yılında Atari tarafından piyasaya sürüldü. 2 oyuncu tarafından ekranın 2 kenarında kontrol edilen birer çubuk ve ortada gidip gelen bir toptan oluşan bu oyun, temelde basit bir tenis oyunuydu. Ancak bu basitliğine rağmen oldukça eğlenceli ve bağımlılık yapıcı olabilmeyi başarmış, ve uzun bir maceranın ilk basamaklarını oluşturmuştu.

Donkey Kong (1981)

Donkey Kong'u özel yapan şey, tarihteki ilk ara sahneye sahip oyun olmasıydı. Tur başlamadan önce Kong'un Daisy'i kaçırdığı bu ara sahne bugün bakınca oldukça basit görünse de o zamanlar oyunların hikâye anlatıcılığı açısından devrim niteliğinde bir gelişmeydi.

Space Invaders (1978), Pac-Man (1980) ve Tetris (1984)

O dönemlere kadar video oyunları hala basit eğlence araçları olarak görülüyordu. Ancak Space Invaders, Pac-Man ve Tetris ezberleri bozup dünya çapında her yaştan insanın ilgisini çekmişler, popüler kültürde sağlam yerler edinmişler ve "Oyun Kültürü" denen kavramın ilk tohumlarını ekmişlerdi.

Ultima (1981) ve Dragon Quest (1986)

Kendisinden önce çıkan pek çok RYO olmasına rağmen Ultima, ara yüzünün yanı sıra getirdiği açık ve geniş dünyasıyla kendinden sonra gelecek sayısız RYO'nun standardını temelli olarak belirlemiştir. 5 sene sonra "Ultima'yı acaba nasıl konsollara uyarlarız?" mantığıyla hareket eden Dragon Quest ise RYO türünün konsollara da sıçramasını sağlamış, ayrıca şu an dünyanın en büyük oyun üreticilerinden olan Japonya'nın oyun geleneğinin de direkt belirleyicisi olmuştu.

Super Mario Bros. (1985)

1983'teki oyun krizi nedeniyle video oyunları nerdeyse tarihten silinmek üzereyken NES'le evlere giren Mario ölen oyunculuğu adeta mezarından kaldırmış, milyonlarca insanı bir daha kopmamak üzere oyuncu haline getirmiştir.

Street Fighter II (1991)

1991 yılında "The World Warrior" adıyla piyasaya sürülen Street Fighter II, tarihte oyun piyasasını en çok etkileyen oyunlardan bir tanesi olmuştu. Bugün dövüş dışındaki türlere de sıçrayan "kombo" kavramını yaratması bir yana, oyuncuların birbirlerine karşı oynamasına imkan tanıyarak en temel haliyle turnuva zihniyetini de ortaya çıkarmıştı. Kurduğu o kutsal dövüş oyunu mantığı, bugün hala aynı şekilde kullanılıyor.

Civilization (1991)

O dönemde oyunculuk daha çok aksiyona, kafa yormadan oynamaya dayalıyken, Civilization bize geniş bir harita, birçok bilgi ekranı, elimizin altına açıldıkça açılan bir dolu sekme sunuyor, bizi stratejik düşünmeye zorluyor ve "karmaşık" oyunların temelini atıyordu. Civ'le birlikte oyunculuk, yalnızca aksiyon odaklı ve kolay öğrenilebilir olmaktan çıktı.

Monkey Island 2: LeChuck's Revenge (1991)

Macera türüne yaptığı katkıları bir kenara bırakalım, Monkey Island 2 kullandığı müzik teknolojisi ile oyun dünyasında bir devrim gerçekleştirdi. Oyundaki atmosfere müthiş şekilde eşlik eden, animasyonlarla uyumlu ve sahne geçişlerine göre değişen bu müzikler oyun dünyasında müziklerin ele alınma biçimini değiştirmiş; ve bugün I Was Born for This (Journey) ve The Trail (The Witcher 3) gibi eşsiz oyun müziklerini ortaya çıkaran adımı atmıştı.


Not: Bu seriyi hazırlarken genel olarak Oyungezer Mayıs 2018 sayısında aynı isimle yer alan "Tarihi Değiştiren Oyunlar" dosyasındaki sıralamayı ve açıklamaları kullandık.

YORUMLAR
emrahcey
8 Şubat 2021 08:34

O yıllar her gördüğüm oyun grafiği , oyun mekaniğinde hayran kaldığım yıllardı. Uzun zaman sonra bu duyguyu bana yaşatan Ghost of Tsushima oldu diye bilirim.

Akcan
12 Ağustos 2019 19:19

Wolfenstein?

Son Jeton - Rise of Nations

Uygarlık bu oyundan mahrum kalmamalı

Son Jeton - Rise of Nations

Fifa 20'de Bizi Bekleyen Değişiklikler Neler?

Yepyeni bir oyun

Fifa 20'de Bizi Bekleyen Değişiklikler Neler?

Yıllar önce yaşadığı değişiklikler sayesinde tahtını PES’ten geri alan Fifa serisi, son yıllarda eleştiri oklarının odağı olmuş durumda. “Her sene aynı oyun” ifadelerini sıkça duyduğumuz Fifa, yıllar sonra ilk kez çok radikal değişikliklere ev sahipliği yapacak. En azından EA bizleri bu değişikliklerin oyuna etki edeceğine inandırmış durumda.

Pek çoğunuzun bildiği üzere yapımcı ekip son aylarda “Pitch Notes” adını verdiği blog yazıları ile gelecek yenilikleri detaylandırıyor. Bu yazıda biz de sizler için merak ettiğiniz o güncellemeleri açıklamaya çalışacağız.

Bire Birde Etkili

Değişimlerin ilk basamağında oyunun önemli mekaniklerinden olan bire bir anları geliyor. Bildiğiniz üzere Fifa 19’da özel yetenekleri olan bazı oyuncular savunmanın içerisinden kolayca geçerek gol atabiliyor, size de kumandayı duvara fırlatmak kalıyordu. Yapımcı ekip bu sistemi baştan aşağı değiştirmeyi planlıyor.


Bu anların “özel” olduğunu dile getiren EA, gerçek futbolda olduğu gibi oyuncuları sık sık bire bir pozisyonlarda bırakacak. Fakat hücum oyuncuları çalım attıkça çalımın başarılı olma şansı düşecek. Böylece tek bir oyuncunun tüm savunmayı altüst etme imkanı kalmayacak.

Tabi bu durum hücum oyuncularının etkisiz kalacağı anlamına gelmiyor. Özellikle forvet oyuncularının kaleciyle karşı karşıya kaldığı durumlarda pozisyonu çok daha sık gole çevirdiğini göreceğiz. Bu sebeple savunma oyuncularına da büyük yük düşecek.

Allahını Seven Defansa Gelsin

Savunma oyuncularından bahsetmişken tandeme gelecek değişiklerden de bahsedelim. Savunma oyuncuları EA’in “kritik anlar” olarak adlandırdığı pozisyonlar ile sık sık karşı karşıya kalacak.

EA, oyunun çok daha tepkili olacağının altını çiziyor her açıklamasında. Bu sayede oyuncuların son saniye tuş hareketleri bile pas, top kesme ya da şut anlarında etkili olacak. Geçtiğimiz senelerde oyunculara bu imkanın tanınmadığını açıklayan yapımcı firma, Fifa 20 ile bunun değişeceğini ifade ediyor.

“Active Touch” sistemini de cilalayan firma, oyuncuların momentumunu korumasına ve topa müdahale edişindeki aksiyonlarına yenilikler getirecek. Oyuncuların topa müdahale şekilleri ve ilk kontrolleri de değişecek.

Meşin Yuvarlak

EA’in öve öve bitiremediği diğer bir güncelleme ise top fiziklerine geliyor. Oyunun bu mekaniğinin tamamen “yeniden” tasarlandığını açıklayan firma; topun daha gerçekçi zıplayışına, dönüşüne ve rotasına el attığını ifade ediyor.

Bu sistem sayesinde EA, farklı topların farklı fizikleri olmasına olanak sağlamış. Tabi burada akıllara Fifa serisine “VOLTA FOOTBALL” adı ile geri dönecek olan sokak futbolu modu da geliyor. EA, oyunun çıkışına yaklaştığımız dönemlerde bu konuyla ilgili sürprizleri olacağını duyurdu. Yani evet, Volta’da farklı toplar ile oynayabileceğiz gibi görünüyor.

Yeni top fiziği sistemi haliyle oyunu çok daha gerçekçi kılacak. Örneğin oyuncular artık çok daha gerçekçi falsolar alan paslar ve ortalar açabilecek. Top bir kere yere değdiğinde gerçekçi şekilde sekerek rotasını buna göre çizecek.

Uzun paslar ve kötü pasların çok daha sert sektiğini görebileceğimiz bir oyun olacak Fifa 20. Oyuncuların bu pasları kontrol etmesi çok daha zor olacak. Zemin yıprandıkça topun sekmesi artacak ve pas hatalarının yüzdesi yükselecek.

Tabi ki yeni top fizikleri şut rotalarını da etkileyecek. 1950’lerde Brezilya efsanesi Didi’nin hayatımıza kattığı “Folha Seca” yani düşen yaprak vuruşları, Fifa 20 içerisinde çok daha sık görülen bir fenomen haline gelecek.

Şut rotaları oyuncuların yeteneklerine göre belirlenecek ve top buna göre hareket edecek. Örneğin hem topa yön verme hem de şut çekme yeteneği olan oyuncular çok daha net şutlar çıkarabilecek.

Mahalle Abisi Frikiği

Evet, sonunda Fifa serisinin duran top katliamına da nokta konulacak. Uzun süredir kimsenin nasıl kullanıldığını bilmediği ama bir şekilde gol atmayı başardığı duran top sistemi baştan aşağı değişiyor. EA, özellikle oyunculardan gelen geri bildirimleri değerlendirdiğini belirtirken yeni frikik sistemini 5 adımda tanımlıyor: hedef, pozisyon, güç, falso ve zamanlama.

Oyuncular ilk önce frikik atmak istedikleri bölgeyi ekranda çıkan yuvarlak ile işaretleyecek. Ardından frikik kullanıcısını istediğimiz pozisyona ayarlayabileceğiz. Burası önemli zira EA’in paylaştıklarına göre oyuncular topun etrafında dönmek yerine daha önceden belirlenmiş pozisyonlar arasında geçiş yapacak. Bu pozisyonların tamamı oyuncuya bir avantaj sağlayacak. Örneğin geniş açıdaki pozisyondan vurmanız halinde topa daha fazla falso verebileceksiniz.

Şut gücü ise artık topun rotasını belirleyen ana faktör olacak. Yavaş şutlar çok daha falsolu ve keskin rotalar ile kaleye ulaşırken, sert atılan şutlar daha direkt ve net olacak.

Topa falso vermek için ise futbolcunun topa gelmeye başladığı süre aralığını kullanmak gerekecek. Bu an içerisinde farklı falsolar verebilmek için sağ analoğu kullanmak gerekecek.

Üstü Toz Tutan Modlar

EA’in en çok eleştiri aldığı nokta, her zaman Fifa serisinin –para basan- FUT kanadı ile ilgileniyor olması. Oyuncular oyun içerisindeki diğer modların artık yaşlandığını ve toz tutmaya başladığını söyledikçe kafasını çeviren yapımcı, bu kez eline bir toz bezi alarak eski modları cilalamaya başlıyor.

Öncelikle bir dönemler herkesin favorisi olan Pro Club modundan bahsedelim. Bildiğiniz üzere bu mod üzerinde oyuncular 10 kişilik takımlar oluşturarak kendi oyuncularını yönettiği tek bir takım olabiliyor.

EA, moda ilk olarak zamanında epey popüler olan LF/RF, LM/RM ve RWB/LWB pozisyonlarını geri getiriyor. Karakter gelişim sistemini de cilalayan EA, artık yarattığınız oyuncunun fiziksel özelliklerinin oyuncunun yeteneklerini etkileyeceğini de açıkladı.

Yeni kupalara ev sahipliği yapacak olan Pro Clubs modu, eğlenceli modları ile daha fazla oyuncuyu kendisine çekmeyi amaçlayacak.

Peki kariyer modunda ne gibi değişiklikler olacak? Henüz çok fazla detaya girilmemiş olsa da oyunun bu popüler modunda da büyük değişiklikler bekliyor bizi.

EA, ilk adımda kulüp menajerlerinin kişiselleştirme seçeneklerini artıracak. İstediğiniz gibi tasarlayabileceğiniz menajerinizin cinsiyetini seçmek imkanı da sunulacak, yani yeşil sahalarda kadın menejerleri de görebileceğiz artık.

Menajerlerin verdiği basın toplantıları artık çok daha önemli olacak. Yeni bir animasyonla katılacağımız bu toplantılarda çok daha kapsamlı cevaplar verebileceğiz. Bu demeçlerimizin oyuncularımız üzerindeki etkisi de gözle görülebilir olacak.

Dar Alanda Kısa Paslaşmalar

Şimdilik bildiklerimizin büyük bir kısmı böyle. Daha fazlası için EA’in “Pitch Notes” bloglarını takip edebilirsiniz. Kağıt üzerinde oldukça geniş bir değişiklik yaşayacağı görülebilen oyun, bu değişikliklerin ne kadarını bize yansıtabilecek hep birlikte göreceğiz.

Fifa 20, 27 Eylül’de çıkış yapacak.

Parolamı Unuttum