World of Warcraft Dragonflight'ta Bizi Neler Bekliyor?

Ejderhalar bile beni geri dönmeye ikna edemeyecek galiba...

2020 ve 2021 Blizzard için fazlasıyla çalkantılı bir süreç oldu. Bitmek bilmeyen ve her biri öncekinden fena olan skandallar, firmanın amiral gemisi sayabileceğimiz World of Warcraft’ın Shadowlands ek paketine umut vadeden bir başlangıç yapması ama sonrasında feci şekilde kan kaybetmesi falan derken gözler ister istemez merakla bir sonraki WoW ek paketine dönmüştü. Nihayet 19 Nisan gecesi yapılan sunumda yeni maceramız “Dragonflight” ile tanıştık ama bu ek paket Blizzard’ın umduğu gibi World of Warcraft için yeni bir çağın başlangıcı olabilecek miydi acaba?

Peşin peşin kendi fikrimi söyleyeyim: Dragonflight şu an açıklanan özellikleri itibariyle beni pek açmadı. Bunda Blizzard’ın yıllar içinde inşa etmiş olduğu iyi niyetin Shadowlands tarafından yerle yeksan edilmiş olmasının büyük payı var tabii. O yüzden de duyurdukları bazı şeyleri tamamen pazarlama cümleleriyle çok yeni ve nefis şeylermiş gibi servis ediyor olmaları biraz canımı sıktı.

Normalde kozmik hikâyelere bayılan beni bile baymış olan Shadowlands’in kozmik buhranlarından sonra oldukça yerinde bir kararla Azeroth’a dönüyoruz öncelikle. 10,000 yıl önce Titan’ların geride bıraktığı Gözcüler tarafından fâni gözlerden gizlenen Dragon Isles yeni bir tehdidin ortaya çıkışıyla birlikte tekrar gözler önüne seriliyor; biz de tabii ki “Ooo, binlerce yıldır el değmemiş bir toprak parçası!” diyerek Alexstrasza ve Wrathion öncülüğünde buraya ayak basıyoruz. Açıkçası Dragonflight’ın giriş sinematiği bu kısmı özetleme konusunda çok kötü bir iş çıkartmasa da genel olarak sıkıcı buldum kendisini. Şu ana kadar izlediğimiz World of Warcraft giriş sinematikleri arasında açık ara en zayıfı olduğu su götürmez.

Son iki ek pakettir ne yeni sınıf ne de yeni ırk gelmiyor oluşu şikâyet ettiğimiz bir noktaydı ve hayır, Allied Race’ler ne yazık ki potansiyelini kötü harcamış olduğundan onları tam teşekküllü ırklar arasında saymıyorum. Bu sefer ilk bakışta tam da bu ihtiyaçtan doğmuş gibi hem yeni ırk hem de yeni sınıf duyurusu geldi. Ancak durup bir düşününce bunun aslında az önce dediğim tarzda bir pazarlama illüzyonu olduğu gerçeği var: Zira Dragon Isles’ın yerlisi Dracthyr’ler sadece Evoker olabiliyor, yeni gelen Evoker sınıfını da sadece Dracthyr’ler seçebiliyor. Özetle aslında yeni sınıf/ırkı birbirinden ayrı kabul etmek çok mantıklı değil. Deathwing’in delirmeden önce, hâlâ Neltharion olduğu günlerde kutsadığı bu arkadaşlar insansı formlara sahip ancak ejderha güçlerine de hâkimler. Worgen’ler gibi iki form arasında geçiş yapabiliyorlar ancak söylenene göre Druid’lerin muzdarip olduğu üzere ejderha formlarındayken üzerlerindeki zırh parçalarını sergileyemiyorlar. Bu problemi Worgen’lerle taaa Cataclysm’de çözmüşken böyle kolaya kaçmış olmaları garip geldi ve ek paketin en büyük albenilerinden birisi de bu Dracthyr’ler olduğundan hoşuma gitmedi.

Ha, zaten hikâyesel olarak da tutarlılığı çok sallıyor gibi değiller yine, yoksa hayatının çoğunu diğer ejdersürülerinin güçlerini elde etme ve kromatik bir ejderha türü yaratma peşinde harcamış olan Deathwing’in bunu Dragon Isles’da 10,000 yıl önce başarmış olması ve hiç bahsinin geçmemiş olması çok da inandırıcı değil. Keza Cataclysm’de “Ejderhaların çağı sona erdi, şimdi fanilerin çağı başlıyor” dedikten oyun içi aşağı yukarı 5 sene sonra “Tamam, fânilerin çağı bitti şimdi yine ejderhaların yeni çağı başlıyor” demek de sanki özenle, bilerek böyle tutarsızlık yapmaya çalıştıkları izlenimini veriyor. Eğer Warcraft hikâyesini ve eski külliyatı hâlâ ciddiye alıyorsanız, Dragonflight sizi mutlu etmeyecek yani. Blizzard’daki yeni ekip belli ki eski temelleri komple yıkıp kendilerine ait yeni bir evren inşa etmek istiyor ve bunu yaparken de tutarlılık kısmını pek gözetmiyorlar.  

Neyse, hikâye konusundaki hayal kırıklıklarımı bir kenara bırakacak olursam, Dracthyr’lerin seçebileceği yeni sınıf olan Evoker’a gelelim. Aynı Demon Hunter’larda olduğu gibi iki farklı Spec’e sahip bu sınıf, diğer Hero Sınıfları gibi 58. seviyeden açılış yapacak ve Mail türü zırh giyecek. Devastation spec’i menzilli DPS görevi yapıyor ve çoğunlukla kırmızı (AOE) ve mavi (Single Target) ejderhaların güçlerini temel alıyor. Preservation adındaki spec ise yeşil ve bronz ejderhaların güçlerini yaraları iyileştirmek için kullanacak. Yeşil büyüler standart iyileştirme yaparken, bronzlar zaman büyüsünü işin içine katarak iyileştirme işlevini hızlandıracak. Siyahlara dair herhangi bir büyü tipinin duyurulmamış olması enteresan, acaba Neltharion tarafından kutsandıkları da düşünülürse orada bir sürpriz mi gelecek diye düşünesim geliyor, öte yandan az önceki paragrafta yazdıklarım aklıma gelince muhtemelen boşuna kafa yorduğumu hatırlayıp sönüyor hevesim… Ha, bu arada unutmadan: Yeni bir büyü yapma sistemini de beraberinde getiriyor Evoker’lar. Quick-Time Event gibi büyünüzü yaparken doğru zamanda tuşlara basarak daha da güçlü hale getirebilecekmişsiniz. Umarım Latency koruması da eklerler buna; zira bağlantı kötüyken normal büyüleri bile yapmak zor oluyor, bir de performansı zamanlama tutturmaya bağlı bir sınıfta iyice kritik olacaktır lag durumu.

[Ben bu yazıyı bitirip paketlemeye hazırlanırken bir röportaj sırasında “Belki ileride başka ırkların da Evoker olmasına izin verebiliriz” gibisinden bir açıklamada bulunmuşlar ancak doğrusunu isterseniz kullandıkları büyüler ve güçler doğrudan ejderhalara bu kadar bağlı bir sınıfta bunu yapmak biraz zor gibi geldi bana. Tutup da ejderha kanatlı Night Elfler, Orklar falan göreceksek o başka tabii.]

Ejderha adalarına gittiğimiz ek pakette kaçınılmaz olarak kendi ejderhamızı da nasıl evcilleştireceğimizi de öğrenecekmişiz tabii. Ama bu ejderha sizin koleksiyonunuzdaki diğer 87 ejderhaya benzemiyor; adaya özel. “Ben o Heart of the Aspects’e boşuna mı para bayıldım, o da ejderha değil mi?” diyorsanız biraz üzüleceksiniz yani. Çünkü Dragon Isles’da uçmak için Dragonriding adındaki bu yeni mekanik şart ve onu da sadece tamamen kişiselleştirebildiğiniz kişisel ejderhanızda kullanabileceksiniz. Kademeli bir şekilde siz Dragon Isles’ın göklerinde süzüldükçe derinleşecek bir yetenek ağacını da barındıran bu yeni mekanik normal uçmadan oldukça farklı. Siz uzmanlaştıkça havada saltolar, taklalar atabilecek, daha iyi ivmelere ulaşarak ses bariyerini zorlayabileceksiniz. Aşina olanlar “Ha, Guild Wars 2’deki gibi yani?” dedi bile tahmin ediyorum ki. Evet, gerçekten de Guild Wars 2’dekine çok yakın ivme, fizik ve yer çekimine bağlı bir sistem olacak bu. Aynı zamanda muhtemelen çok nadir başarımlara bağlanacak olan kuyruk, kanat, diken, boynuz ve hatta zırh gibi ejderhalarımızı kendi zevkimize göre yontabileceğimiz tonla şeyin peşinde koşacağız. “Tüm uçuş sistemini bu şekilde elden geçiriyoruz” demeden önce bir nevi suları test ediyorlar izlenimi verdi bana bu sistem.

Al şu iki gofreti, bana yeni zırh yap!

Dragonflight artık iyice arkaik kalmış bazı sistemlerin temelini yıkıp baştan inşa ediyor -lakin başta da dediğim gibi bunu biraz da “pazarlama” ağzıyla yapıyor olmaları beni şüpheye itiyor. Ama benim bile “Hah, bu güzel işte” dediğim alan mesleklerin yenilenişinde. Öncelikle şunu söyleyeyim, bence Blizzard çok uzun süredir meslekleri yanlış şekilde ele alıyordu. Özellikle de üst seviyede ekipman yaratmak için gereken mesleklerde hem para yapan hem de işinize yarayan bir eşya üretmek için genellikle end-game aktivitelere gönül vermiş olmak gerekiyordu. Bu tariflerde kullanılan malzemelerin Soulbond olması da gidip marketten satın almanızın önüne geçiyordu üstelik. Ee, o kadar end-game aktivitesi yaptıktan ve benzer eforla daha da iyisini düşürdükten sonra tutup neden onca malzeme ve altın harcayarak bir tık düşük halini yapmak isteyesiniz ki zaten?

İşte belli ki yeni sistem bunu kırmayı amaçlıyor. Artık hem topladığınız hem de yarattığınız şeylerde bir “kalite” değeri olacak. Daha kaliteli hammaddeleri kullandığınızda ya da mesela Blacksmith mesleğindeyseniz ve zırh üzerine özelleştiyseniz yaptığınız zırhların daha yüksek kalitede olma şansı artıyor. Daha yüksek kalitede zırhlar tabii ki hem daha yüksek ilvl’a sahip olacak hem de daha bir rağbet görecekler. Ayrıca meslekler için de farklı zırh takımları olacak ve üzerinizdeki meslek ekipmanlarına göre bazı şeyleri daha iyi yapabileceksiniz. (Final Fantasy XIV oynayanlara oldukça tanıdık gelecektir bu anlattıklarım) En güzel yanı da bu ekipmanların envanterde gereksiz yer kaplamayacak olması; mesleğinizi icra ederken zırhınız otomatik değişecek.

Son olarak bir de Work Order diye bir yeniliğimiz var. Auction House’ta milletin ürettiği şeylere çılgın paralar ödemek yerine artık kendiniz bir nevi ilan açabiliyorsunuz. “Bana şu lazım; elimde bunlar var, şu kadar da işçiliğe öderim” diye ister loncanızdakilere, isterseniz de sunucunuzdakilere ilan bırakıp beklemeye başlıyorsunuz. Böylece piyasa tamamen satıcıların talepleri etrafında dönmek yerine daha ihtiyaçlara yönelik oluşuyor. Eğer birisi hayrına çok daha ucuza Work Order’ları kapatmayı tercih ederse bunu yapmaması için önünde bir engel olmuyor.

Bir zamanlar eski olan şimdi yine yeni…

Geçmişten gelen bir diğer özelliğimiz Talent sistemi. Açıkçası vanilla - TBC dönemi talent sisteminin çok meraklısı olduğunu bilsem de o sistemi de oldukça sığ bulanlardanım; zira dürüst olalım ki, her ne kadar “seçim yapabildiğimiz bir ağaç” olsa da bu büyük ölçüde bir illüzyondan ibaretti. Hangi spec’in hangi talentlara puan vermesi gerektiği min/max yapan siteler tarafından belirlenir, herkes paşa paşa gidip aynısını uygulardı. O yüzden Mists of Pandaria ve sonrasında gelen Talent ağaçlarını (mükemmel olmasalar da) biraz daha anlamlı buluyordum. Bu yeni sistem geçmişten günümüze hepsinin iyi yanını toplayan bir sistem olacakmış Blizzard’ın iddialarına göre.

Her sınıfın bir sınıf, bir de spec ağacı olacak ve iki taraftan da talentlar seçeceğiz. Mesela Druid’seniz level 70’e ulaştığınıza 31 tane Druid puanınız, 30 tane de Feral puanınız olacak. Bunları ağaçta dilediğiniz gibi harcayabileceksiniz. Kare şeklinde olanlar aktif yetenekler, yuvarlak olanlar pasif, altıgen olanlarsa birden fazla talent arasından seçim yaptığınız yetenekleri temsil edecek. Bu ağaçlarda gördüğünüz çoğu şey halihazırda sınıflarda bulunan yeteneklerden oluşuyormuş ancak arada bazı yeni şeyler de olacakmış ve hatta geçmişte kaybettiğimiz bazı Artifact ya da Covenant güçlerine de talentlar arasında rastlayabilecekmişiz. Açıkçası şimdiye kadar yaptıkları bütün denemeler ve her ek pakette sil baştan yaptığımız güçlere kıyasla en mantıklı sistem bu olacak gibi duruyor. Zaten özellikle önceki ek paketlerde oyuncuları çok boğan Legendary, Artifact Power, Anima Power gibi sistemlerden uzak duracaklarını peşin peşin belirtiyor olmaları da güzel bir gelişme. Keşke bundan 5 sene önce bu kadar oyuncu ve kan kaybetmeden de farkına varabilmiş olsalardı tabii…

Yenilenme faslının son öne çıkan üyesi de tamamen elden geçecek ve modern bir görünüm alacak olan arayüz. Hem daha çok erişilebilirlik ayarı içerecek hem de daha geniş, günümüz ekran standartlarına uyan ve oyuncuların isteklerini karşılayan bir arayüz olacakmış. İstediğimiz gibi ayarlamak için de daha çok seçeneğimiz olacakmış.  Kesinlikle güzel ve çoktan vakti gelmiş bir adım. Ancak aynı zamanda benim Dragonflight’ın geneline karşı duyduğum şüpheci tavrı da pekiştiriyor. Zira mesela Legion zamanı olsa *.5 yamalarından birinde yer alabilecek bu yenilemelerin Dragonflight’ın ana özellikleri olarak öne çıkıyor olması biraz endişe verici. Battle for Azeroth ilk duyurulduğunda “Bir ek paket olmak için çok az özellik içeriyor sanki ya?” demiştim; bu hissiyat Shadowlands’te de devam etmişti hatta. Dragonflight şu haliyle ikisinden bile daha zayıf duruyor, çünkü bahsettiğim yenilenmeleri çıkarttığımız zaman geriye Dracthyr/Evoker kombosu ve Dragon Isles kalıyor sadece yepyeni içerik olarak. Son iki ek pakette zindan ve raid sayılarında da ciddi bir azalma olduğu hesaba katılırsa kaç zindan olacağına dair en ufak bir bilginin verilmiyor oluşu da biraz endişe verici bence.

Sonuç olarak, şu an için gördüklerimize bakacak olursak 700 TL ek paket + her ay 130 TL daha hak edecek bir içerik göremiyorum. Blizzard her seferinde olduğu gibi bu sefer oyunculardan çok şey öğrendiklerini ve tamamen onların istedikleri doğrultusunda hareket ettiklerini söylüyor ama işte zamanında o kadar çok dilim yandı ki, gerçekten görmeden inanmaya çok da halim yok bu sefer. Bakalım, betası gelsin bir hele de, orada oyuncuları ne kadar dinlediklerini daha net bir şekilde görürüz artık…

Dragonflight’ın kötüsü öyle bir isim çıktı ki!!!!

Konuyla ilgiliyseniz Dragonflight’ın isminin ve detaylarının haftalar öncesinden sızdığını görmüş olmanız mümkün. Tabii hangisi doğru, hangisi yalan uzun süre tereddütte kalmıştık duyurudan önce. Yine de bütün detayları tutturan sızıntılardan bir tanesinde Blizzard’ın henüz açıklamadığı bazı önemli detaylar vardı. Şimdi bunları sayacağım, o yüzden eğer spoiler sayılabilecek bu detayları görmek istemezseniz kutunun devamını okumamanız gerektiğini hatırlatmış olayım.

SPOILER

Anonim bir hesaptan yapılan sızıntıya göre ön-sipariş bonusu olarak Dracthyr olmayan bir Allied Race açılacak ve ek paketin 2023’ün ilk çeyreğinde çıkması planlanıyor. Ancak daha da önemlisi bu hesabın hikâyeye dair verdiği iki detay: Dragonflight’ın baş rollerini Alexstrasza ve Wrathion çekecek -ki bu kadarını sunumda da öğrendik; sunumda öğrenmediğimiz ama sızıntıda olan detaysa paketin baş kötüsünün Murozond, yani bronz ejderhaların lideri Nozdormu’nun yozlaşmış hali olacağı. Uzun zamandır Infinite Dragonflight’tan ses çıkmıyordu, sanırım artık o hikâyeyi de bağlayıp aradan çıkartma niyetinde Blizzard.

/SPOILER

Kısa Kısa

  • Bizim bildiğimiz 5 aspect ve onların dahil olduğu sürüler dışındaki ejderhalara dair de bir sürü şey öğrenecekmişiz. Özellikle de 5 aspect ve Titan’ların “kutsamasını” kabul etmeyen diğer proto-ejderhalar arasındaki çekişmenin izleri görülecekmiş.
  • Alliance ve Horde bu sefer birlikte çalışıyorlar ve Dragon Isles’da yürüttükleri bu ortak seferin ismi The Dragonscale Expedition.
  • Dragon Isles, Azeroth’un kuzey doğusunda olacakmış. (Tahminen Northrend ve Eastern Kingdoms arasında)
  • Uldaman modern bir yeniden tasarım aşamasından geçecek. Bahaneyle yeni halinde de Tyr’in disklerini bulmak için tekrar maceraya atılacağız.
  • Biz Shadowlands’teyken Azeroth’ta olan biteni ufak ufak 9.2.5 ve pre-patch etkinliğinde öğrenecekmişiz.
  • Dragon Isles’ın dört bölgesi şu ana kadar Blizzard’ın yaptıkları arasında en geniş ve büyük olanlarmış; özellikle dikey olarak çok daha fazla oyun alanı sunacaklarını söylüyorlar.
  • Söylediklerine göre Sargeras’ın kılıcı artık Azeroth’a batmış bir kıymıktan ibaretmiş ve hikâyesel olarak bir işlevi yokmuş. (Ya sabır…)
  • Heritage Armor vaatlerini unutmamışlar ve Azeroth’a döndüğümüz için bu hikâyelere devam edeceklermiş.
  • Dragonflight’ın hikâyesinin başında herhangi bir “büyük” tehdite karşı savaşmaya hazırlanmıyor olsak da mevzu açıldıkça neyle karşı karşıya olduğumuzu görecekmişiz. (Bu konuda beklemek istemeyenler için çok yüksek ihtimalle doğru bazı spoilerları başka bir kutuda yazdım)
  • Ev sistemini oyuna eklemek istiyorlar ama bu kadar bekledikten sonra bunu doğru bir şekilde yapmak istiyorlar; Dragonflight’ta gelmeyeceği kesin.
  • Archeology’yi doğru düzgün elden geçirme ve daha ilginç hale getirme fikirleri var ama önce daha ana meslekleri yenilemeyi düşünüyorlar.
YORUMLAR
Parolamı Unuttum