Elbette hangisi daha iyi diye bir tartışmaya girmeye hiç ama hiç niyetim yok, o sular çok derin ve karanlık.
Lakin hepimiz oyuncuyuz ve istesek de istemesek de kafamızdan tonla fikir geçiyor. Başkalarının ne düşündüğünü bilmek bazen onlara katılmasak da bir şeyler öğrenmemize neden olabiliyor. Uzman bir bilgisayar oyunları takımı olan Dignitas'ın kendi sitesinden paylaştığı ve bir oyuncunun fikirlerine dair güzel bir makaleyi size çeviriyorum. Unutmayın makale, makaleyi yazanı bağlamak ile beraber Dota 2 penceresine daha yakındır. Parantezler benim müdahalelerimdir. Eğer sıkı bir LoL oyuncusu iseniz bu fikirleri sevmeyeceğinizi şimdiden söyleyeyim. Hadi bakalım başlıyoruz;
DOTA VE LOL BİRBİRLERİNE NASIL BENZER?
Hem DotA hem de LoL aynı amacı paylaşırlar. Bu yüzden ikisi de MoBA tarzı oyunlardır. Oyunların amacı düşmanın üssünü yok etmektir. Her iki oyunda da oynadığınız karakterleri güçlendiren satın alınabilecek eşyalar vardır, her iki oyundaki seviye sistemi ile seviyenizi arttırdıkça yeni yetenekler kazanırsınız.

Her iki oyunda da "Creep" dediğimiz yaratıklar iki takımın üssünde doğarlar, bu yaratıklar bodoslama ilerleyerek düşman bölgesine saldırarak rakip kulelerin hasarını üzerine çekerek size zaman kazandırır bu sayede düşman ana üssünü yıkmaya çalışırsınız. Bu sayılanlar her iki oyunun da ortak özellikleridir, şimdi gelelim farklılıklara.
DOTA VE LOL NASIL BİRBİRİNDEN FARKLIDIR?
Başlangıçtaki -Erken Oyun- Farklılıklar
Lafı dolandırmadan hemen söyleyeyim DotA 2 LoL'e göre öğrenmesi ve oynaması daha zor olan bir oyundur. Bu tartışmaya açık bir konu bile değildir ve bazıları sırf bu yüzden DotA 2'nin daha iyi bir oyun olduğunu ileri sürer fakat başkaları ise tam tersini, LoL'ün bu yüzden daha üstün olduğunu savunur. Beğenin ya da beğenmeyin fakat LoL daha eğlencesine bir MoBA'dır (casual terimini kullanmış) , ağırlıklı olarak farm'a dayanır ve ancak oyun sonuna doğru takım oyunu yapmaya başlarsınız.
Bu da şu anlama geliyor. LoL oynarken neredeyse her maçınızın 20-25 dakikasını sadece farm yapmaya ayırırsınız ve başka bir şeye odaklanmazsınız. Eğer farm yapmayı sevmiyorsanız, ve oyunun micro anlamda yeteneğe dayalı olmasından hoşlanıyorsanız -creep'lere last hit yapma zamanlaması yapmaktan ziyade- size DotA oynamanızı öneririm. DotA öneririm çünkü creep farmlamak yerine sizi rahatsız etmek isteyecek oyuncular yüzünden erken savaşlar daha oyunun başında vuku bulabilir. Çünkü DotA'yı tasarlayanlar erkenden skor yapmayı önemli kılmıştır.

DotA'da bir kahraman öldüğünde, kahraman o an taşıdığı altın miktarının bir bölümünü kaybeder, fakat LoL'de ölünce altın kaybetme gibi bir durum yoktur. Bu da DotA'da oyuncuların rakiplerini etkisiz hale getirmek için daha oyunun başında saldırgan olacağı anlamına gelir. DotA'da ayrıca oyuncular creep'leri mahrum edebilir (deny), kendinize ait bir creep'i mahrum etmek demek onu kendiniz öldüreceğiniz anlamına gelir, böylece rakip onu öldürüp altın kazanamaz.
Haritalara İki Farklı Bakış Açısı
DotA haritasal açıdan daha fazla risk içerir ve alınan bu riskin ödülü daha fazladır. Eğer aldığınız risk başarılı olursa LoL'e nazaran daha çok tatmin edici geri dönüşü olur. Ama eğer DotA'da iyi bir oyuncu değilseniz aldığınız riskler başarısız olabilir ve daha başlangıç eşyalarını bile tamamlamayabilirsiniz. İşte bu yüzden bir çok oyuncu DotA oynamayı bırakıp LoL'e başlamaktadır.
Orta Oyundaki Farklılıklar
Takım oyunu en büyük etkendir, DoTA orta oyunu aşırı derecede erken ya da müthiş şekilde geç başlayabilir. Doğrusu erken oyun fazının nasıl geçtiği ile alakalıdır. DoTA'nın sorunu eğer bir takım erken oyunda ağır şekilde yenilirse sonradan geri dönüşünün çok zor olmasıdır -zordur ama imkansız değil, aslında böyle geri dönüşler oyunun en eğlenceli kısmını oluşturur-.

LoL'de ise sıra fazı bitene kadar neredeyse önemli hiçbir şey olmaz. Genellikle 20- 25 dakika civarında her iki takımda toplanıp sırayı itmeye çalışır.Takım savaşları geride kalan takımın oyunu dengelemesi için tek şanstır, ve çoğunlukla kazanmayı garanti etmenin en etkin yolu rakibi birbirinden ayrılmış halde yakalamaktır. DoTA orta oyunda çok değişken olabilir. Eğer rakip taşıyıcı çok beslenmiş olsa bile takım oyunu sayesinde oyunu lehinize çevirmek halen mümkündür. Aslında altın farkının 20'ye 25 yenildiğiniz şekilde aleyhinizde olduğu durumlarda bile takım oyunu sayesinde kazanmak olasıdır. Bütün her şey karşı takımın kahramanlarını ne kadar iyi kendi kahramanlarınıza karşıladığınıza bağlıdır (counter-pick).
Oyun Sonundaki Farklılıklar
LoL'de çoğunlukla oyun sonunu görmek nadirdir, çünkü çoğu zaman koridor fazından sonra yenilen takım teslim olur. İşte bu yüzden şahsen LoL oynamayı bıraktım ve DoTA'ya geçtim. DoTA'da teslim olma gibi bir seçenek bulunmaz (DoTA 2'yi kastediyor).
LoL de oyun sonu, hangi takımın daha iyi eşyalara sahip olduğuna dayanır. LoL'de maç kazanmanın aslında tek yolu budur, daha iyi eşyalara sahip olmak. DoTA daha çok yeteneğe yer verir. DoTA'da iyi bir takımın bolca CC'si olur (Crowd Control yani kalabalığı ya da bir karakteri etkisiz hale getiren yetenekler), bu CC'ler sayesinde takım savaşları hangi takımın yeteneklerini uyumlu kullandığı bir yarışma halini alır.

Kararlaştırdığınız komboları kullanmak takım savaşlarını galibiyete götürür. Eşya üstünlüğü tabii ki DoTA'nın da bir parçasıdır ama halen 20 adam öldürmüş bir taşıyıcıyı yeterli CC ve micro yetenekler ile öldürebilirsiniz.
Yetenekler Ve Eşyalar Arasındaki Farklar
DoTA kesinlikle CC içeren yeteneklerle doludur. LoL'e nazaran neredeyse üç kat daha fazla CC içeren yetenek bulunur. Bu da AP şampiyonları ile nuke'lemek (LoL) ya da otomatik saldırı taşıyıcılarına (LoL) hasar vermek yerine yeteneklerini doğru sırada kullanmaya yönlendirir. DoTA sadece başarılı seri yetenek kullanımı üzerine dayalı değildir, aktif edilebilir bir çok eşya da bulunur.
Etkinleştirilebilir eşyaların fazladan özelliklerini kullanmak için onu etkinleştirmeniz gerekir. Bu eşyaları kullanarak kahraman yeteneklerinize farklı kombolar katabilirsiniz. Bu şekilde bir büyücü AP katsayısına ihtiyaç duymadan (gene LoL'e sataşıyor) oyun sonunda bile kullanışlı olabilir. LoL oyuncuyu diğer oyuncuların seçimlerine adapte etmek yerine (duruma göre alınan eşyalardan bahsediyor sanırım) hali hazırdaki yetenekleri şişirmeye dayalıdır.
Netice
DoTA oyuncuları oyuna uyum sağlamaya ve daha çeşitli kararlar almaya zorlar. Bu yeni başlayan oyuncular için alışması zor olabilir ama oynamaya devam ederseniz eninde sonunda DoTA'yı nasıl oynayacağınızı öğrenirsiniz. Yani eğer oyun içinde farklı kararlar almayı ödüllendiren bir yapıyı seviyorsanız DoTA sizin için daha eğlenceli olacaktır. LoL daha çok sabit strateji üretmeyi seven oyuncuları kendine çeker. Neredeyse eşya sıralaması yaratmada hiçbir yaratıcılık yoktur, yetenekler ve kombolar buna dahil. Eğer çok uzun süre yaratık dalgalarını temizlemeyi seviyorsanız ve oyunun diğer oyuncuların aynısını yapması üzerine kurulu olması hoşunuza gidiyorsa LoL sizin içindir.
Tekrar ben, Nurettin.
Başka bir oyuncunun gözünden iki oyun arasındaki farkları okuduk. Katılan olacağı kadar aksini iddia edenlerin de olacağından eminim. Ben kendi payıma bazı satır aralarında aynı fikirde olduğumu ama yazının neredeyse her paragrafında aksini düşündüğümü söyleyebilirim. İki oyunu da severek oynayan biri olarak tarafsız olacağını düşündüğüm bir karşılaştırma, şu şundan daha iyidir diye ispatlamak yerine (ki ispatlamaya çalışmak yersizdir) iki oyunu da merak eden ama daha bulaşmamış oyunculara fikir vermesi için yazılabilir, hatta yazılmalı diye de düşünüyorum.
















