İlk Bakış:Mortal Kombat X

DAMARDAKİ SON KAN DAMLASINA, KEMİKTEKİ SON İLİĞE KADAR... – NOOB SAIBOT KASABI

 

Bu yazı daha önce Oyungezer dergisinde yayınlanmıştır.

Oyuncular ve oyun yapımcıları, özellikle yüksek bütçeli oyunlar yapanlar, gördüğüm kadarıyla ikiye ayrılmış durumda. İşin kötü tarafı her bir taraf da kendi içinde ikiye ayrılmış durumda. Bir taraf kreatif işlerde yeniliğe büyük saygı duyarken ve onu arzularken bir taraf geleneksel yapıdan uzaklaştıkça kendisini kötü hissediyor. Yapımcı tarafı da haliyle ne yapacağı işten emin olabiliyor, ne de hangi tarafa hizmet edeceğinden. Yenilikçi bir oyun yapsan dert, yapmasan ayrı bir dert. En nihayetinde gözünü kapatıp gönlündekini yapanlar kazanıyor bu pazarda. 90’larda son derece popüler olan dövüş oyunları bugün neden popüler değil derseniz, işte bu gelenekselci zihniyetten kopamadıkları içindir. Halen aktif olan dövüş oyunları da kıvrak modern hareketleri, eski ve yeniye hizmet eden vizyonlarıyla hayatta. Bence bunların başında Mortal Kombat geliyor, Street Fighter bile bir hayli gerisindedir bu açıdan. İlk MK oyunu sonrası 2 ve 3’e bir göz atın, ardından gelen Mythologies: Sub-Zero, 3D gelen MK 4, aksiyon-macerayı kucaklayan Special Forces, Shaloin Monks, rekabete geçiş yapan Vs. DC Universe; Deadly Alliance, Deception ve 2011’deki MK9’a mercek altında baktığınızda hep değişen, yeni bir şeyler ortaya koymak isteyen; zaman zaman bu işte başarısız olsa da inandığından vazgeçmeyen azimli bir ekip görürsünüz. Bu nedenle de MK severler markayı her daim takip eder. Ed Boon önderliğindeki NetherRealms bu alışkanlığından, E3 2014’te gördüğümüz üzere, yine vazgeçmiyor ve bizlere yine eşsiz bir MK tecrübesi sunmak için kan revan içinde çalışıyor. (Bakın “kan” dedim, kan tutanlar köşeye bi ayrılsın!)

 mkx-1

Karakterlerin detay seviyeleri ve dövüşürken ortaya çıkan efektler hiç olmadığı kadar güzel.

BU KEMİKTE BİN MİLYAR POLİGON KULLANDIK

2015’in belli olmayan bir ayında (Nisan diyelim) PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One’a gelecek olan Mortal Kombat X ilk kez yeni nesille tanışmaya hazırlanıyor. Tekken 7 gibi UnrealEngine 4 yerine UE3’ün son derece modifiye edilmiş haliyle hazırlanıyor oyun ve daha şimdiden harika gözüküyor. E3’te altı karakter ve üç arena gösterilmesine rağmen, oynayan veya izleyen herkesin dibini düşürmeyi başardı. PS4 versiyonu üzerinde yapılan sunum 1080p üzerinden 60fps ile çalışıyordu ve tabiri caizse tereyağ gibi akıyor! MK9’a hızlı diyenler MKX’e ne diyecek merakla bekliyorum.

mkx-2

Sub-Zero’yu ayrıca beğendim. Kendini dondurup düşmanı şaşırtıp tuzak kurabiliyor artık.

Ballandıra ballandıra anlatmaya arenalardan başlayalım. MK serilerinde bildiğiniz gibi arena bir tek Stage Fatality’lerde interaktif olurdu ama dövüşe bir katkısı yoktu. Ed Boon’un da mekânla etkileşime girme sevdası bilinen bir gerçekti ve nitekim bu uhdesini Injustice: Gods Among Us’ta yerine getirdi. Kombolar kadar çevreyi de kullanmak önemliydi Injustice’te. MKX bu açıdan Injustice’e bir hayli benziyor diyebiliriz. Gördüğümüz üç arenanın sonlarında ve ortalarında dört kadar etkileşim noktası bulunuyor. Bunlardan kimisi hızlı hızlı kaçmak için kullanılırken (örneğin Sub-Zero’nun donmuş ormanından daldan dala atlayıp hızla rakip arkasına geçebilirsiniz) bazen de hasar veren öğeler kullanılabiliyor (içi köz dolu bir tası fırlatmak gibi). Yerinde deneme şansı bulan OGZ ekibinin de yeni MK’nın arenalarına ayrı hasta olduğunu belirtelim. Rakipleri gibi süs olarak değil, gayet kanlı canlı şekilde dövüşe mekanları dahil etmek, inanın MK’nın vahşetine çok yakışıyor. Zaten görsel kalitesiyle detay seviyesi birleşince cidden izlenesi arena fonları ortaya çıkmış. İlk kez bir MK oyununda arenaları merak ediyorum diyebilirim bu yüzden. Injustice oynayanlar bu oynanışın bildiğimiz MK oynanışına nasıl yedirildiğini hayal etmekte zorlanıyor olabilirler, haklılar da. MK9 dokusu bu sisteme biraz tersti. İşte bu yüzden Ed Boon MK sistemini büyük ölçüde değiştirmiş. MK9’da usta bir oyuncu olmanızın MKX’te hiçbir faydasını görmeyeceksiniz çünkü X neredeyse yepyeni bir dövüş yelpazesini kullanıyor.

mkx-3

Arkada bulunan kaplandan bozma yaratığın kafasına basarak hızla rakibin kafasına çömebilirsiniz.

Xbox One’daki Killer Instinct ve Injustice hızında, tokluğunda gerçekleşiyor MKX’in dövüş mekanikleri, ama aklınıza birebir kopyası, sadece yeni karakterlerle donatılmış hali gibi bir şey gelmesin. Ortaya sadece çok iyi bir melez çıkmış gibi şu ana kadar gördüğümüz üzere. Yerden yapılan ufak ama seri ataklar ile birleştirilmiş hava ataklarına özel hareketler eşlik ediyor ve rakibi anlık da olsa yavaşlatıp köşe kombolarıyla veya çevre hasarıyla telef etme üzerine kurulu bir sistem işliyor. İşin ilginç tarafı ne zamandır görmediğimiz Stamina barı geri dönüyor. MK3’teki gibi her hareketle dolan türden değil; ya koşarak ya da özel ataklarla bu bar doluyor ve tam dolunca da sadece seri hareketlerin yapılmasına izin veriyor (koşma tuşu yok ama dash yapınca koşmaya başlayabiliyorsunuz). Yine kombolarınızı devam ettirebileceksiniz ama asıl hasarı verecek olan özel ataklarınızı yapabilmek için Stamina barınızın dolmasını beklemek durumundasınız. MK9’un eleştirilen taraflarından biri kolay bir şekilde %70 üstü hasar veren komboların yapılabilmesiydi, bu bar sayesinde en azından bu tip büyük hasarlar kolayca verilemeyecek.

mkx-4

Yeni bir God of War oyunundan bir kare desek pek çoğunuza yedirirdik bunu, kabul edin!

 BİRİMİZ ÜÇÜMÜZ İÇİN

Sadece Stamina barının bile oyuna gelmesi dövüşe ayrı bir boyut katarken, Ed Boon belki de en cesur hareketini maç öncesi seçtiğiniz dövüşçünün üç stilinden birini seçmenizi isteyerek yapmış. Evet, yanlış okumadınız, MKX’te her dövüşçünün üç adet ayrı dövüş tekniği bulunuyor. Deadly Alliance’taki gibi oyun esnasında değiştirebildiğiniz türden yetenekler de değil bunlar; karakteri büyük ölçüde değiştiren ve ayrı bir dövüş stratejisi ortaya koyan tiplerden. Örneğin Scorpion’un Ninjutsu yeteneği Scorpion’a iki kılıç kullanma yeteneği verecek. Hellfire ise üç ayrı, ortaya alevli malevli özel hareket katıyor. Inferno’da ise Scorpion arenaya zebani sokabiliyor. Şöyle bir genelleme yaparsak defansif oynayana da, saldırgan oynayana da ve ikisinin arasında denge tutturmak isteyene de NetherRealms gerekli şerbeti vermiş gözüküyor. Bunun yanında MK9’daki güç barı ve X-ray sistemi aynen kullanımda. X-ray yine tüm gücünüzü alıyor ve rakibin şöyle bir röntgenini çekiyorsunuz. İki güç barınızı ise Breaker yani komboları kestiğiniz özellik alıyor. Tek güç alan özellik de Enhance, yani özel ataklarınızı bununla yaparsanız hasarı ve şeklini değiştiriyor. Açıkçası Injustice’teki Wager (yani bahis) sistemi bunda da olacak diye çok korkmuştum ama hiç mi hiç gözükmüyor... Bir dövüş oyununda 50’den fazla karakter görmeye alışık oyuncular oyuna burun kıvırabilir, ama bir karaktere üç yetenek ekleyince ortaya aslında daha komplike bir sahne çıkıyor ki tadından yenmez! İlk önce karakteri genel hatlarıyla tanıyacak, daha sonra kendi oynama stilinize göre hangi yeteneği seçeceğinize karar verecek ve bunu da yaparken rakibin kimi, neyi seçtiğini göz önünde tutup arenaya öyle atlayacaksınız. Dövüş oyunlarında usta olmayı değil de o süreci sevenler eminim ki şu anda çoktan oyunu ön siparişle almıştır!

KANIN DAHA KANLISI

Biliyorsunuz ki Amerika’da parlementoda “oyunlarda şiddet” tartışmalarının başlamasının ve yaş sınırı kurulu kurulmasının arkasında Mortal Kombat lobisi vardır. O gün nasıl ki bu şiddet ciddi derecede mide bulandırıcıydı, MKX için de aynısı diyebiliriz. Ortalık resmen mezbaha, kan gölü. Yemin ediyorum şu konsollar bir de koku verebilse ve her maç sırasında odaya et, kan kokusu püskürtülse bu oyunun yaş sınırı +25 filan olabilir. Görsel kalitenin artmasıyla birlikte iç organlar ve onların parça pinçik oluş detayları da artmış ve ortaya belki de en kaotik MK oyunu çıkmış. Öyle ki E3’te ilk önce Scorpion’un fatality’si kesilerek verildi, daha sonra korsan kamera çekimiyle filan gördük ve cidden o fatality’ler sonrasında ense kıllarında bir kımıldanma hissediyor insan.

mkx-5

Online arena hiç olmadığı kadar iddialı olacak. Her tipten oyuncu her daim online arenadan çıkmak istemeyecekmiş, Ed Boon’un yalancısıyız.

Ed Boon’un bizzat aklına gelen bir Fatality aynen şöyle: Cassie Cage önce rakibin ayaklarına kurşun sıkıp dizlerinin üzerine çökertiyor, ardından bedenini delik deşik edip en sonunda alnının ortasına bir tane sıkıyor, oluk oluk kan Cassie’nin üstüne başına akınca Cassie’nin canı sıkılıyor ve ağzındaki sakızı gidip alındaki deliğe tıkıştırıyor. Ve o sakız, içi kan dolu bir baloncuğa dönüşüp patlıyor! Yani odanızda gizli gizli MKX oynarken, fatality sırasında içeri babanız girerse, uyduracağınız o güzel yalanı şimdiden düşünün derim, ciddi anlamda MKX kasapçı cenneti çünkü. Ed Boon’a başka Fatality’ler de olacak mı diye sorduğumuzdaysa “Başka –lity’ler olacak ama nedir, şimdi açıklamayacağız” diyor. Artık Brutality mi, Animality mi, Friendship mi, Babality mi, bekleyip göreceğiz.

mkx-6

Tam uğur böceği, şans getireecek!

Genelde dövüş oyunları ön incelemesinde veya incelemesinde hikâyeden bahsedilmez. Bahsedilse de zaten sadece manyak derecesindeki hayranlarından başkasının ilgisini çekmez ama MK9’da bu bozulmuştu. Başlı başına bir oyun kadar uzun süren ve gayet de eğlenceli, sürprizi bol bir hikâye vardı. Hem oyuna ısınmak açısından iyi bir yoldu, hem de hangi karaktere ne oldu, kim öldü kim kaldı, kim dirilecek filan derken çekirdek çıtlayarak bitirmiştik oyunu. MKX’te de aynı kafada bir hikâye modu yer alacak ve MK9 kadar uzun sürecek. Hikâye detayı paylaşılmadı ama zaman dilimi olarak MK9’dan sonra devam etse de zamanda 5, 10, 25 sene ileri-geri giderek pek çok bilinmeyeni çözecek ve yeni gizemler katacak.

BEKLENTİ BÜYÜK. KILICIMIZ DA!

Dikkatinizi tekrar ilk paragrafa çekmek istiyorum sevgili okuyucu. Gördüğünüz üzere NetherRealms MKX’te pek çok yeni şey denemek istiyor ve umuyoruz ki başaracak. MK9 zaten öküz gibi başarılı ve güzel bir oyundu, işini garantiye alıp kısmi bir makyajla da yeni oyunu çıkarabilir ve zarar etmezdi ama öyle olmuyor işte! Dövüş oyunu sahalarında görmek istediğimiz hareketler bunlar. Tekken 7, Tekken X Street Fighter, Street Fighter V, The King of Fighter XIV’ten filan da benzer hareketleri bekliyor, hepinizi şimdiden parmak ısındırma turlarına davet ediyorum. Yine çok canlar yanacak, çok kanlar dökülecek bu dövüşte!

YORUMLAR
Parolamı Unuttum