Anthony Flack tarafından geliştirilen Platypus’un 2002 yılındaki çıkışı oyun dünyasına bambaşka bir şey getirmişti. Tamamen oyun hamurundan yapılmış ve Caymation tekniğiyle hayat bulmuş bir Shoot ’em up meğer o dönem tam da aradığımız şeymiş. Bu sıra dışı yapım, renkli görselliği ve akıcı oynanışıyla kısa sürede kült statüsüne yükselmeyi başarmıştı. Aradan geçen 23 yılın ardından hiç beklenmedik bir şey oldu ve orijinal oyunun arkasındaki isim olan Anthony Flack, Claymatic Games çatısı altında bu efsaneyi yeniden yoğurup masamıza koyuverdi. Ve neticesi işte karşımızda: Platypus Reclayed!
Peki nedir Platypus Reclayed? Basit bir remaster denemesi mi var? Kesinlikle hayır. Bu, baştan aşağı yeniden yapılmış, modern oyuncular için cilalanmış ve yepyeni içeriklerle zenginleştirilmiş bir “Definitive Edition” diyebiliriz kısaca.
Oyun Hamurunun Büyüsü: Clay-mation
Orijinal oyunun en dikkat çekici ve el emeği göz nuru olarak nitelenebilecek yönü tamamen oyun hamurundan yapılmış modellerdi. Platypus Reclayed’de Anthony Flack ve ekibi işi bir adım öteye taşıyarak tüm modelleri yeniden üretmiş, 4K geniş ekran fotoğraflamış ve stop-motion ile canlandırmış. Sonucunda orijinalinden çok daha güzel görünen, ekrana her baktığımızda adeta el yapımı sanat eserleriyle oynuyormuş hissi veren harika tasarımlar çıkmış ortaya. Görsel olarak Platypus’u benzersiz kılan şey işte tam da bu. Hiçbir AAA oyunun bütçesiyle taklit edemeyeceği bir özgünlük, her türlü saygıyı hak edecek bir emek ve sıra dışı bir yaklaşım. Sırf bu bile bu oyunun ne kadar kendine has olduğunun kanıtı.
Mekanikler ve Yenilikler
Platypus Reclayed oynaması ve öğrenmesi çok kolay bir yapım. Seçebileceğimiz uçaklar arasında aile yadigarı F-27’miz, kalkanıyla öne çıkan T-11 Plover, hızı ve gücüyle öne çıkan ama sonradan açılan X18-Wyvern yer alıyor. Oynanış oldukça tanıdık. Üzerimize doğru gelen düşmanları yok etmeye çalışıyoruz ve bize çarpmalarından kaçınıyoruz. Elde ettiğimiz geliştirmeler ve yükseltmelerle çok daha yıkıcı bir hale gelmeye çalışıyoruz. Bölüm sonlarına kadar savaşıp bölüm sonu hamurlarını (düşmanlar da hamur, inanmazsınız) yenerek bir sonraki bölüme geçiyoruz. Bu döngü tekrarlayıp duruyor.
Anthony Flack’in kendi sözleriyle anlatmak gerekirse, “Komplike kombolar öğrenmenize gerek yok. Eğlence ilk saniyeden itibaren başlıyor.” Gerçekten de Platypus Reclayed, karmaşık bir anlatım ya da ağır Tutorial’larla vakit kaybettirmiyor. Tek tuşla ateş edip, manevralarla hayatta kalıyoruz ve önümüze düşen güçlendirmeleri kaçırmamaya çalışıyoruz. Kulağa basit geliyor, değil mi? Evet ama tam da bu sadelik sayesinde oynanış akıcı, hızlı ve bağımlılık yapıcı bir hal alıyor. 20 dakikalık bir kahve molasında bile açıp keyifle oynayabileceğiniz türden bir oyun olmuş Platypus Reclayed. Zorluk seviyesini arttırıp bölümü bitirmeye çalışmak ya da daha önceki en yüksek puanımızı geliştirmeye çalışmak oldukça tatmin edici oyun süreleri vadediyor.
Orijinal oyunla kıyasladığımızda yeni eklenen özellikler arasında oyuna dinamizm katan bir bölüm, yeni düşman tipleri ve silahlar ve genişletilmiş zorluk seviyeleri yer alıyor. Özellikle “Nasty” modu, reflekslerine güvenen oyuncular için ter döktüren bir deneyim sunuyor. Düşman çeşitliliği, oyunun monotonlaşmasını engelleyip, sıkılmamıza izin vermeden vakit geçirmemizi sağlamayı başaracak seviyede olmuş. Küçük dronelar, ağır zırhlılar, sürpriz saldırı yapan formasyonlar derken sürekli farklı oynanışlara uyum sağlamamız ve seri hareket etmemiz gerekiyor.
Platypus Reclayed’i tek kişi oynamak zorunda değilsiniz. Co-op desteği sayesinde ikinci oyuncu istediği anda oyuna dahil olabiliyor. İki kişi oynarken koordinasyon ve konuşma bir elzem. “Ben arkayı aldım, sen öndekileri temizle” gibi stratejiler kurmak iki kişili oyunun keyfini bir hayli arttırıyor.
5 bölümden oluşan hikâye modu dışında, antrenman yapabildiğimiz eğitim modu ve en yüksek puana ulaşmaya çalıştığımız Score Attack modu oyunda yer alıyor. Tek tuşla orijinal oyunun grafiklerine dönebiliyor oluşumuz da nostalji arayışı içinde olanları memnun edecek bir özellik olmuş.
Değinmek gereken bir diğer nokta da oyunun mod desteğiyle gelmiş olması. Topluluk tarafından yapılacak modlarla oyunun ömrünün bir hayli artacağını öngörmek zor değil.
Orijinal Platypus’un efsaneleşmiş müzikleri de geri dönmüş. 1980’lerin Arcade ruhunu taşıyan müzikler başlı başına büyük keyif. Oyun hamuru grafikleriyle birleşen bu nefis müzikler ortaya rengârenk ama aynı zamanda retro kokulu bir atmosfer çıkartmayı başarmış.
Bir Press Kit Anısı ve Kapanış
Claymatic Games inceleme kodunun yanında bir de basın kiti göndermiş. Kutudan çıkan oyun hamurlarını kullanarak ve Anthony Flack’ın Youtube videolarını takip ederek kendi F-27 uçağımı yoğurmayı başardım. Oğlum Batu’nun da gayretlerini yok sayamam elbette. Oyunu oynaması keyifli ama kendi elimle o gemiyi yapıp masama koymak oyundan aldığım keyfi de arttıran bambaşka bir deneyim oldu. Bu, Platypus’un neden bu kadar özel bir oyun olduğunu çok net özetliyor aslında.
Platypus Reclayed, 2002’de tek kişilik bir hayalin nasıl zamana meydan okuyabildiğinin bir kanıtı. Claymatic Games ve Anthony Flack, nostaljik bir efsaneyi sadece geri getirmekle kalmamış, aynı zamanda modern oyuncular için yeniden yoğurmuş. Yüzeyde basit gibi görünen, ama içine girdikçe “bir bölüm daha” dedirten bu yapım, Shoot’em up türünü sevenler için kaçırılmaması gereken bir deneyim.
Sonuç olarak Platypus Reclayed, hem geçmişe bir selam hem de bugünün indie sahnesine verilmiş değerli bir hediye. Ve hatta, bir oyundan çok daha fazlası…
Başlıklar
Platypus Reclayed, hem nostaljik oyunculara hem de türle ilk kez tanışacak oyunculara hitap eden, oyun hamuru estetiğiyle rakipsiz bir Shoot ’em up. Basit ama derin bir oynanışı, hızlı ama keyifli tasarımıyla öne çıkmayı başarıyor. On dakikacık da olsa, iyi vakit geçirmek isteyen herkesin kütüphanesinde bulunması gereken bir eser. Ah keşke bir de güzel bir hikayesi olsaydı. Modcular göreve.
- Muhteşem oyun hamuru (Claymation) görselliği
- Akıcı ve kolay erişilebilir oynanış
- Yeni bölüm, silahlar, düşmanlar ve zorluk seçenekleri
- Co-op desteği
- Nostaljik soundtrack ve müzikler
- Mod desteği
- Hikâye derinliği yok denecek kadar az
- Mekanikler uzun süreli oturumlarda tekrara düşebiliyor
- Birkaç oyun modu daha eklenebilirdi






















