Stormgate - İnceleme

Çok iyi "futbolcular" bir "takım" olamazlarsa

2025 yılı strateji, özellikle de eski tip gerçek zamanlı strateji sevenleri mutlu eden bir yıl olmakta. Commandos: Origins, Tempest Rising, Dawn of War Remastered, Broken Arrow ve yakın zamanlarda çıkan oyunların dikkate değer DLC’leri derken zaman ayırmaya değer güzel oyunlar bilgisayarlarımıza konuk oluyor. Bu yıl gerçek zamanlı stratejiler arasında Tempest Rising ve Stormgate en çok beklediklerimdi. İlki Command & Conquer’in bir nevi ruhani devamı olduğu için, diğeriyse eski Blizzard’lı yapımcıların kurduğu Frost Giant Studios’dan geldiği için heyecanlandırıyordu. Arkasında StarCraft II: Legacy of the Void'un yapım direktörü Tim Morten ve Warcraft III'ün baş kampanya tasarımcısı Tim Campbell vardı. Boru mu?

BAKKAL AMCA, BAKKAL AMCA… GZS DENEYİMLİ EKİBİN VAR MI?

Bir yıl önce yaptığım Erken Erişim incelemesinde rahatsızlıklarım olmasına rağmen arkasındaki yapımcı ekibe güvenimden kuyruğu dik tutuyordum. Yalnız da değildim. Frost Giant “Yeni Nesil Gerçek Zamanlı Strateji geliyor!” duyurularıyla 28 bin kişiden $2.4M toplamıştı. Toplanan para sürpriz değildi. Hem WarCraft hem StarCraft’ta emeği olan bir ekip. Of of neler çıkardı bu ekipten, neler?!  Hem miadını doldurmakta olan StaCraft’ın yerine de yeni bir şeyler hiç fena olmazdı.

Yapımcılar Erken Erişim esnasında para kazanma modeli olarak ücretsiz sundukları oyunun üzerinden oyun içi satışlarla bir ekonomik denge kurmaya çalıştılar. Ancak düzensiz ve kontrolsüz fiyatlandırmalar üzerine çok çok erken erken erişime çıkan oyun hayal kırıklığı oluşturdu. Üstün üstlük vaatlerini yerine getiremedi ve acı bir ders aldı. Frost Giant hatasını fark ettiğinde bununla başa çıkmak için 1 yıllık bir süre biçti. Bu zaman aralığında alçakgönüllü davrandığını ve eleştirileri ele aldığını gördük. Sonunda oyun Ağustos’ta Erken Erişim’den çıktı. Evet yeni bir oyun olarak çıktı. Fakat olması gereken oyun olarak mı çıktı?

KICKSTARTER’DAN GELEN PARAN VAR MI?

Oyunun arka planında dengeli 3 fraksiyonla yeni StarCraft olma hedefi çok net gözükmekte. Human Vanguard, Infernal Host ve Celestial Armada ırkları (sırasıyla) görüp bildiğimiz Terran-Zerg-Protoss. PvP tarafında dengeler üzerine uğraşılmış. Devasa uçan prizmalara sahip Celestial, yeni üsler kurarken ve savunma pozisyonuna geçerken etkili. Hava birimleri iş yapıyor. Yavaş ancak etkili vuruşlar yapabiliyor. Enerji seviyeleri Celestrial için önemli. Infernal’lar binaları cehennemden yer yüzüne getiriyorlar. Birimler otomatik olarak “hazırlanıyorlar”. Yeterli zaman ve materyal olduğunda çıkıyorlar. Zerg’de olduğu gibi Rush sevenler için ideal. Birimleri kurbanlar verebiliyor, büyük birimlerden küçük iblisler çıkarıyor, ölenleri kendi çıkarları için kullanıyorlar. Human Vanguard ise Terran işte, cidden. Çok oyunculu mücadeleci modları açıp oynanır. Zaten geçen senenin önemli kısmı da rekabetçi PvP metasına harcanmış. Bir seneye öncesine göre olgun ve akıcı bir deneyim sunuyor.

DENEYİMLİ SENARİSTLERİN VAR MI?

Oyunun senaryo bölümünün küçük bir kısmı ücretsiz. Steam’den direkt yükleyip deneyebilirsiniz. Alışmanız ve neyle karşılaşacağınızı görmeniz açısından ücretsiz olması hoş. Ancak hikâyesinde Chris Metzen ve WarCraft romanlarıyla tanınan Micky Neilson’ın kalemi olmasına rağmen beni bir türlü içine alamadı. Dramatik anlar heyecanlandıramadı, şaşırtamadı. Blizzard hayranlarının özlediği sürükleyici ve yoğun anlatım eksik. Oyunun hikâyesi, düz diyaloglar, gayet öngörülebilir “dönüşler” ve karikatürize edilebilecek iyi-kötü karakter ilişkileri içeriyor. Tek kişilik senaryodaki görev çeşitliliği fena değil. Zorluk seçenekleri makul. Türün klasik görevleri yerli yerinde. Yapımcılar senaryoyu tamamlayarak grafikleri ve ırklar arasındaki dengeleri elden geçirdikten sonra oyuna oyunu Erken Erişim’den çıkardılar. Ancak onlar bile göğüslerini gere gere sürüm 1.0 diye anamıyorlar. Korkarım onlar da tam sürümden uzak olduklarının farkındalar. Hatta hikâyedeki kimi önemli anların hâlâ eklenmediğini, sonradan “Şöyle oldu böyle oldu” diyerek anlatıldığını iddia edebilirim ancak kanıtlayamam. Celestials ırkı da çok sonraya kaldığını hissettiriyor. Biraz daha elden geçmeli sanki. Neyse ki Erken Erişim’e göre çok daha kararlı çalışmakta. Strateji oyuncularının tarafların hikâyelerini, motivasyonlarını hissettikten sonra oyun tarzlarını da dikkate alarak bir taraf seçmeleri klasikleşmiştir. İşte burada o benimseme hissedilemiyor. Oyun henüz Campaign 1 olarak geçiyor ancak Infernal ve Celestials senaryolarına ileride para veren bulabilirler mi muamma.

NE DURUYORSUN?

Stormgate’e kimi hayal kırıklıklarıyla gömen oyuncular eğlenceli diyebileceğim 3 vs AI kooperatif modunu gözden kaçırmaktalar. Burası kahramanların ön plana çıktığı bir mod. Burada üç oyuncu, yapay zekâyla bölgesel etmenlere göre kapışıyor. Haritalar farklı oyun tatları bırakıyor. Mesela oyunun normal modlarında gece/gündüz geçişleri yokken bir co-op modunda bir krater içerisinde gece akın akın gelen ordulara karşı kalıyor, gündüz de bu pisliklerin yuvalarını temizliyoruz. Bir diğer harita MOBA tadındayken, diğerinde rakibin malzeme konvoylarını kesip sağlam savunmaya sahip bir üssü yok ediyoruz. Konvoya dikkat etmezsek birimlerimiz eziliyor. Ana oyunda bulunmayan bir özellik. Burada kimi kahramanlar gerçek parayla satılmakta.

Oyunda Türkçe dil seçeneği var. Ve bu hikâye modunu daha anlamlı hale getiriyor. Büyük büyük oyunların bunu göz ardı ettiği bir dönemde mutlak bir artı.

Çok oyunculu haritalarda WarCraft III’te olduğu gibi bölgelerini ele geçirince avantajlar sağlayan tarafsız yaratıklar da bulunuyor. Bu bölgeler haritada etrafını görülebilir yapabiliyor, para kazandırabiliyor ve benzeri avantajlar sağlayabiliyor. Bunun dışında Custom oyunda diğer iki düşman fraksiyon dışında onların tarafında olan güçlü bir boss’a karşı da aynı haritada mücadele edebiliyoruz. Bu boss’lar biraz bekleyip kuvvetli bir saldırı düzenliyorlar. Rutini kıran eğlenceli bir seçenek olmuş.

Stormgate’deki yeni modun yer aldığı Sigma Labs, strateji oyunlarının çoğunda göremeyeceğimiz derinlikte, neredeyse eksiksiz ve iyi tasarlanmış editörlerden birini sunmakla kalmıyor, aynı zamanda topluluğun sayısız içerik ürettiği çok verimli bir zemin de oluşturuyor.  Haritalar ve tüm modlar bu bölümde mevcut. Bu bölüm, ortaya çıkan rekabetçi sahnenin yanı sıra, oyunun kuvvetli uzuvlarından birini oluşturuyor. Oyuna çok zaman ayırmak isteyen yetenekli eller buradan iyi işler çıkarabilir. Ancak oyunun Metacritic’te bile birkaç incelemeyle sınırlı kaldığını ve Kickstarter’da destekleyenlerin agresifçe davrandığını dikkate aldığımızda kaynayıp gitmesi olası. Örneğin buradaki Stormgate Battle Arena ümit vaat ediyor. MOBA'ların da Warcraft 3'ün Defense of the Ancients (DotA) adlı bir modundan doğduğunu hatırladığımızda oyun editörünün yüksek potansiyelini daha iyi anlıyoruz.

Kısaca seslendirmelere de değinelim. Müzikler StarCraft tadında ve yeterli. Seslendirmeler de hoş. Ancak konuşma ve dublajlar cansız.

GELECEĞİN GZS’SİNİ YAPSANA

Oyuncuların yanı sıra Frost Giant’ın başkanı Tim Morten da noksanlıkların farkında. Kendisi açık açık “Stormgate'in hâlâ potansiyeli var ancak toparlanması son derece zor. Ürün kapsamı, uygulama hızı ve mevcut zaman/sermaye, bazı talihsiz iletişim sorunlarıyla birleşerek bu duruma neden oldu” diyor. Açıklamasında özellikle şu bölüm çok enteresan: “Kötü bir lansmandan kurtulmak son derece zordur. No Man's Sky ve Cyberpunk aslında tek boynuzlu atlar gibidir.”  Steam’deki eş zamanlı en yüksek oyuncu seviyesi de durumu ortaya seriyor: Oyunun çıkış ayında maksimum 943 eş zamanlı oyuncu, yazıyı yazdığım tarihten önceki son bir aydaysa maksimum 178. Vah anam vah! Bu yalnızca oyunun eksikliğini değil kötü yönetilen bir pazarlama ve reklam sürecini de göstermekte.

Stormgate halen potansiyeli olan, çok oyunculu modları sevenler için hoş bir oyun. Ancak hikâye modu ağızlarda kekremsi bir tat bırakıyor. Bir yılda aldıkları yol hiç de küçümsenecek cinsten değil. Ancak Stormgate, Tim Morten’ın bahsettiği tek boynuzlu at olmaktan da uzak. Bir sanki e-spor oyunu olabilmeyi kafaya koymuşlar ancak öncelik sıralamasında fena halde dağılmışlar. Klasikleşmiş strateji oyunlarında çok oyunculu modları besleyecek güçlü bir hikâye modu gerekiyor. Deli gönül oyunun yine de küllerinden doğmasını ister. Zira kumaşı fena değil lakin işi de kolay değil. Şu haliyle ancak multiplayer StarCraft’tan sıkılan ve yeni tatlar arayan oyunculara önerebilirim. Veya güzel bir indirim bekleyebilirsiniz -ki çok uzakta olacağını sanmam.

SON KARAR

Stormgate iyi bir multiplayer kumaşı olan, büyük beklentiler ve zamanında tutulamayan sözlerle yoğrulmuş bir strateji. Tim Morten’ın andığı tek boynuzlu at olabilecek mi zaman gösterecek.

Stormgate
İdare Eder
6.5
Artılar
  • 3 vs AI Co-Op modları eğlenceli
  • Sigma Labs ümit vaat ediyor
  • Grafikler ve motor elden geçirilmiş
  • StarCraft ve WarCraft seviyorsanız şans verilir
  • Türkçe dil desteği mevcut


Eksiler
  • Hikâye içine almaktan ve akılda kalıcı olmaktan uzak
  • Söz verildiği gibi “Yeni Nesil” gözükmüyor, eski oyunlardan esinlenme miktarı fazla
  • Oyun içi fiyatlandırmalar agresif ve rahatsız edici
  • Halen tutulmayan sözler (eksik mod ve haritalar gibi)


YORUMLAR
Atlas Estrella
3 Kasım 2025 13:33

Türkçe dil desteği olsun, çamurdan olsun.

Parolamı Unuttum