Bir yılın daha sonuna geldik. Bu yıl gerçekten bizler açısından zorlu bir yıl oldu. Pandemi süreci oyun dünyasını da epey etkiledi. Oyunlara ilginin oldukça yükseldiği bir dönemde, oyun dünyası da krizlerin pençesine düştü. Ama arada bizleri sevindiren, oynamaktan keyif aldığımız, yüzümüzü güldüren yapımlar da geldi her zaman olduğu gibi. Yılı ufak ufak kapatırken, bu yılın güzel yapımlarını da bir analım istedik; bir liste hazırladık siz sevgili Oyungezerlerimize.
Listeye geçmeden bir noktanın altını çizmek istiyorum; burada herhangi bir sıralama yok; yani “yılın en iyi oyunu şu, ikincisi bu, onuncusu da şu” demiyoruz. Daha sonraysa bizim için hangi oyunların yılın oyunu olduğuna dair ayrı bir yazımız olacak zaten.
Toplamda 15 oyunluk bir ana listemiz ve listenin sonunda da birkaç bonus oyunumuz var. Yılın oyunlarına dair yorumlarınızı da bekleriz diyerek listemize geçelim:
2020’NİN KARE ASI
Hades
Sonda söyleyeceğimi başta söylemiş olayım: Halen oynamadıysanız durduğunuz kabahat, koşa koşa gidin alın ve bu oyunu oynayın. Bu oyunu oynamamış olmak gerçekten büyük bir kayıp bana göre. Şu fiyata bir oyun alacaksınız, onlarca saat (hatta belki bazılarınız yüzlerce saat) oynayacaksınız, ama yine de doyamayacaksınız. Aklınızın ucunda hep o olacak, ilk fırsatta tekrar açıp oynamak isteyeceksiniz. Görselleri gayet güzel, müzikler enfes, seslendirme çok başarılı, aksiyona doyuyorsunuz. Oyunun temel mekanikleri o kadar iyi kurgulanmış ki, ders diye okutulur. İnanın sayfalar boyunca övebilirim bu oyunu. Yine de nasıl bağımlılık yaptığını anlamak için, bizzat tecrübe etmeniz en güzel yol.
Final Fantasy VII Remake
2019’da Resident Evil 2 Remake gelmiş ve hakikaten ses getiren bir yapım olmuştu. O zaman yeniden yapımlar için bir standart belirlediğini söylemiştik. Ama sadece 1 yıl sonra yeniden yapım konusunda yeni bir zirvemiz var artık: Final Fantasy VII Remake! Zaten orijinal oyun gelmiş geçmiş en iyi oyunlardan birisiydi. Ama hazırla yetinmeyip oyunu yeniden yaratmayı başarmışlar, ortaya konulan işe ancak şapka çıkartılır. Şimdi spoiler olmasın diye detaylarına girmiyorum, ama ilk oyunda kısaca geçilen, çok da üzerine düşünmediğimiz bir sahne bile burada yılın en dramatik oyun anlarından birisi haline geliyordu. İlk oyundan belki pek çok kişinin adını bile hatırlamakta zorlandığı bazı karakterler, burada ete kemiğe bürünüyor, size acı tatlı anılar armağan ediyorlardı. FF XV ile aksiyona yanaştırdıkları çatışma sistemi burada da çok iyi bir şekilde işlenmişti. Müzikler konusunda bana göre bu yılın en başarılı oyunuydu. Görsel yönden zaten söylenecek bir şey yok, başarısı ortada. Yani hangi açıdan bakarsanız bakın, hepsinde zirveye oynayan bir yapım var karşımızda. Devam oyununu sabırsızlıkla bekliyoruz.
The Last of Us Part II
Çok tartışmalı bir oyun oldu; kimileri nefret etti, kimileriyse ölümüne savundu. İki uçtaki düşünceleri bir kenara bırakırsak, sevenlerin de sevmeyenlerin de haklı olduğu noktalar vardı. Şahsen ben de hikâye (anlatımı ve sunumu) konusunda sıkıntıları olan bir yapım olduğu kanaatindeyim. Ancak teknik olarak muazzam bir iş ortaya konulduğunu, atmosferi yansıtma konusunda gayet başarılı bir performans sergilediğini hepimiz kabul ediyoruzdur herhalde. Hikayesini sevmeyenlerin dahi kabul edecekleri bir nokta oyunun ele aldığı, kurguladığı dünyayı yansıtmak konusundaki başarısı olsa gerek. Detaylara gösterilen özen başlı başına takdiri hak ediyor. Ne denilirse denilsin, son yılların en başarılı yapımlarından birisi olarak bu listedeki yerini sonuna kadar hak ettiğini söylemek, hakkını teslim etmek gerek.
> The Last of Us Part II - İnceleme
Ghost of Tsushima
Şu oyun duyurulduğunda nasıl heyecanlandığımı dün gibi hatırlıyorum. Yıllar boyunca Ubisoft acaba AC serisini Japonya’ya taşır mı, samuraylı bir Assassin’s Creed oyunu görür müyüz diye bekleyenlerin cevabı Sucker Punch’tan geliyordu. Samuray filmlerine düşkün olanlar için bulunmaz bir nimetti işte. Ama bir yandan da endişeliydim, beklentiyi gereksiz yere yükseltmekten endişe ediyordum. Neyse ki böyle olmadı. Tsushima adası tam da hayallerimizdeki gibiydi. Etrafta uçuşan yapraklar, rüzgâr, ormanlar, göller, akarsular, tepelerde gezinip bulduğumuz tapınaklar … Sanki biz de oraya ışınlanıvermiştik işte. Samurayımız Jin’in birebir kapışmalarda tek bir kılıç hamlesiyle düşmanlarını alt ettiği sahneler filmlerden kopup gelmiş gibiydi. Kaplıcada dinlenip dinçleşmesi, bambularla kılıç talimi gibi detaylar da hoş düşünülmüştü, haiku yazdığımız sahneler de çok güzeldi. Ülkemiz oyuncuları adına hoş bir detay da oyunun Türkçe altyazılarıydı, bizi o havaya sokacak bir çeviri performansı sergilenmişti. Yani yapması gereken ne varsa layıkıyla yapan, başarılı bir oyun var karşımızda. Her şeyi yapmaya çalışıp da bocalayanları görünce, kıymetini bir kez daha anlıyor insan :)
> Ghost of Tsushima - İnceleme
GERİ BEŞLİ
Doom Eternal
Doom serisi zaten aksiyon oyunları denince ilk akla gelen serilerden. 2016 yılında çıkan ve seriyi yeniden başlatan oyunla yeniden ivme kazanmıştı. Ama Doom Eternal bunun epey ötesine geçti. Kimileri platform kısımlarından rahatsız olsa da aslında o kısımlar da oyuna ayrı bir hava, ayrı bir tempo katmıştı. Tempo demişken, oyunun öyle bir ritmi var ki, başından kalktığınızda kalp ritminizin eski haline gelmesi, zihninizin normale dönmesi biraz zaman alıyor. Müzikleri zaten tam gaz parçalar. Bir de oyunun hikayesi ile ilgili detaylar var, onlar da işin kreması olmuş. Kısacası, katıksız aksiyon arayanların ilk tercihi olmayı başardı.
Animal Crossing: New Horizons
Felaket yılının parlayan yıldızlarından birisi oldu Animal Crossing. İnsanların psikolojilerinin allak bullak olduğu bir dönemde imdada yetişti. Evlere kapandığımız dönemde, dünyaya açılan pencere olmayı başardı. Normalde oyunlarla pek alakası olmayanları bile bu dünyaya çekti. Bu dünyanın bütün stresinden sıyrılıp kaçacak sanal bir dünya sundu oyun severlere. O kadar tatlı bir tecrübe vadediyor ki, ona sırtınızı dönmek, bu sevimli komşularla tanışma fırsatını geri çevirmek mümkün değil. Felaketle anılan senenin umut ışığı, mutluluk kaynağı gibi bir şey oldu. Dolayısıyla bu listede Animal Crossing’i de es geçemezdik.
Crusader Kings III
İncelemesinde ve ilgili haberlerde yeterince övmediysem, şansımı bir de burada deneyeyim :) Son zamanlarda büyük ihtimalle bu kadar detaylı bir strateji oyunu daha oynamadınız sevgili Oyungezerler. Avrupa, Orta Doğu ve Asya’da en ufak yönetim birimlerinden en büyük krallıklara kadar tercih edebileceğiniz onlarca hanedanlıkla yaşayabileceğiniz çok farklı tecrübeler sizleri bekliyor. Aldığınız her bir kararla hanedanınızın kaderini şekillendiriyor, sadece on yıllar değil, yüzyıllar boyu hüküm sürecek bir hanedan kurmaya çalışıyorsunuz. Oyunun her bir yanından detay fışkırıyor. Bunları şurada birkaç satırla anlatmak imkânsız. Siz en iyisi daha fazla oyalanmayın, gidip oynayın.
> Crusader Kings III - İnceleme
Yakuza: Like a Dragon
Bu seneyi bir Yakuza oyunu olmadan geçirsek olmazdı, neyse ki, Like a Dragon imdadımıza yetişti. Kazuma Kiryu ile o kadar uzun süre geçirdikten sonra yeni bir kahramana ısınmak biraz zor olacak tabii. Ama Ichiban Kasuga sahalara hiç de fena giriş yapmadı. Seri bir de sıra tabanlı çatışmalara geçiş yapıp neredeyse tam bir JRYO havasına büründü, bu da riskli bir hamleydi. Fakat bu konuda da sıkıntı yaşamadı. Sonuçta öyle ya da böyle bir Yakuza oyunuydu işte. Bir yandan bütün ciddiyetiyle bir hikâye anlatıp bizleri o drama ortak ederken olmadık yerlerde birbirinden absürt sahnelere imza atan, yine içerik dolup taşan, yapılabilecek onlarca şeyle saatlerimize ambargolar koyan klasik bir Yakuza oyunu. Daha ne isteriz ki?
Microsoft Flight Simulator 2020
Microsoft için bu yılın en büyük başarılarından birisi Microsoft Flight Simulator 2020 olsa gerek. Oyunun duyurulduğu günden itibaren hep merak edilen nokta, iddia edildiği gibi bütün dünyanın modellenip modellenemeyeceği, dünyanın her bir köşesine uçmamıza imkan verip veremeyeceği idi. Oyun çıktığında gördük ki; gerçekten de söylendiği gibi yapılabiliyormuş, Asobo Studio muhteşem bir teknik başarıya imza atmış. Oyunun sürekli güncelleniyor olması, oyuncu topluluğu tarafından da yeni uçak ve havaalanı modellerinin oyuna eklenmeye devam etmesi, daha uzun yıllar boyunca başka bir uçuş simülasyonuna ihtiyaç duymayacağımıza işaret ediyor. Bize de kokpite geçip o uçsuz bucaksız gökyüzünde, pamuk gibi bulutlar arasında süzülmek kalıyor :)
> Microsoft Flight Simulator - İnceleme
SON ALTILI
Wasteland 3
Klasik Fallout oyunları sevenlerin çok iyi bildiği, bir yandan da özlediği bir seriydi Wasteland. Sonuçta Fallout’un atası olarak kabul ediliyordu -ki bu tanımı hak eden bir yapımdı. inXile, Wasteland 3 ile o kadar güzel bir geri dönüş yaptırdı ki seriye, artık daha önce tanımamış, duymamış olanlar da bu RYO klasiği ile tanışabilir, neden bu türün bu kadar sevildiğini bizzat tecrübe edebilirler. RYO denildiği zaman diyaloglarda alternatifler, tatmin edici düzeyde karakter gelişimi, dünyada olup bitenlere etki edebildiğini, olayların akışını değiştirebildiğini hissetme gibi şeyler bekleyenlerdenseniz, Wasteland 3 bunları hakkıyla yerine getiren bir yapım olarak karşınızda duruyor.
Demon’s Souls Remake
Souls oyunlarının atası yeni nesille geri döndü, hem de ne geri dönüş! Bu oyun gerçekten de bir yeni nesil oyun dedirtmeyi başardı. Yeni neslin sunduğu imkanlarla görsel yönden çok kuvvetli bir yapımın ortaya konması bir yana, teknik olarak da ciddi bir dönüşüm geçirmiş durumda. Sizleri atmosfere hızlı bir şekilde çekerken bir yandan da becerilerinizi test etmeyi başaran, Souls oyunlarına mesafeli oyuncuları bile seriye çekmeyi başarabilecek, dört dörtlük bir yeniden yapım ile karşı karşıyayız.
Half-Life: Alyx
Yıllar boyunca bekledik durduk, sonunda yeni bir Half-Life oyunu geldi ve pek çoğumuz oynayamadık :) Beklenen oyun bir VR oyunu değildi tabii. Çok kısıtlı bir oyuncu grubuna hitap etse de Alyx, yılın en önemli yapımlarından birisi olmayı başardı. Belki farklı alanlarda kendisinden daha başarılı örnekler bulunabilir, ama bütün özellikleri tek bir potada eritmeyi başaran, VR’da güzel bir aksiyon oyunu yapılabileceğini ortaya koyan bir yapım oldu Alyx. Bir VR oyunu ne kadar iyi olabilir sorusunun cevabı daha uzun bir süre boyunca Half-Life Alyx olarak kalacak gibi görünüyor.
Assassin’s Creed Valhalla
Assassin’s Creed serisi Origins ile yeni bir yola girmiş, Odyssey ile de bu yolda ileriye doğru ciddi bir adım atmıştı. Valhalla ise, belli ki üçlüyü tamamlamaya, ilk ikisinde eleştirilen noktaları törpüleyip istenenleri sunmaya gelmiş. Çıkışındaki bazı teknik sıkıntıları olmasa çok daha farklı şekilde anılacağı aşikar. Ama şu haliyle bile yılın en beğenilen oyunları arasına adını yazdırmayı başardı. Bundan sonra nerelere yelken açarlar bilemiyorum ama Viking teması, AC serisine çok iyi geldi.
> Assassin's Creed Valhalla - İnceleme
Desperados III
Şunu artık rahatlıkla söyleyebiliriz ki Mimimi Games, taktik strateji oyunları konusunda rüştünü ispat etti. Shadow Tactics ile bizleri Uzak Doğu’ya, Edo Dönemi Japonya’sına götürmüşlerdi. Desperados 3 ile de Vahşi Batı’ya döndük, gayet de güzel oldu. Bu seriyi layıkıyla devam ettirebilecek bir stüdyo olduklarını ispat ettiler. Özünde Shadow Tactics ile çok benzer bir oyun yapmışlar, ama burada temaya uygun bazı değişiklikler de söz konusu tabii. Şu oyunu gördükten sonra bir kez daha “Commandos serisine de el atsalar keşke” dedirttiler.
Persona 5 Royal
Sadece birkaç yıl önce çıkmış bir oyun, üzerine bir bölüm ilave edilerek tekrar piyasaya sürülüyor. Bu şekilde söyleyince aslında sevinmek bir yana kızabileceğimiz bir durummuş gibi geliyor kulağa, öyle değil mi? Ama söz konusu Persona 5 olunca ve bir de eklenenlerle birlikte oyunun çehresinin ne kadar değiştiğini görünce, bu durum bir anda tam tersine dönüyor; gayet pozitif bir hal alıyor. Şu oyun ikinci defa çıkıyor olmasa hiç tereddütsüz yılın oyunu adayı olurdu.
YILIN BONUSLARI
Immortals Fenyx Rising
İlk tanıtımından itibaren Zelda’ya benzerliğinden dem vurduk, hatta oyun çıktıktan sonra da ödünç aldığı epey nokta olduğunu gördük. Ama yine de bu durum Immortals’ın yılın en hoş sürprizlerinden birisi olduğu gerçeğini değiştirmiyor. Görsel tarzıyla, esprili sunumuyla, kahramanımız başta olmak üzere Yunan Mitolojisinden karakterleriyle, barındırdığı pek çok görev/yan görev ve içerikle sevildi, beğenildi, bağırlara basıldı :) Yeni bir serinin de kapısını ufaktan araladı. Ubisoft, uzun bir süreden sonra ilk defa orijinal bir IP daha kazandırmış oldu listesine.
> Immortals Fenyx Rising - İnceleme
Ori and the Will of the Wisps
İlk oyun Ori and the Blind Forest herhalde oynayan herkesin güzel anacağı bir oyun olsa gerek. İkinci oyunundan da aynı performansı sergilemesi bekleniyordu, sağ olsun beklentileri boşa çıkarmadı. İlk oyuna göre ciddi bir dönüşüm geçirdiğini de belirtmek gerek. Aksiyon yönüne ağırlık verilen, hatta boss savaşlarıyla işi bir adım da ileri götüren bir oyun olup çıkmıştı bizim o şirin mi şirin oyunumuz. Belki bu durumu biraz yadırgayanlar da oldu (misal ben) ama bu haliyle de çok beğenildi. Sonuçta görsel yönünde kaliteyi muhafaza eden, oynanış kısmında üzerine koyarak ilerleyen bir oyun vardı ortada, bu da haliyle başarıyı beraberinde getirdi. Başladığı noktadan çok daha geniş bir oyuncu kitlesine hitap ettiğini, bundan sonrası için de merak uyandırdığını söylemek mümkün.
> Ori and the Will of the Wisps - İnceleme
Dreams
Şimdi üzerine bir ölü toprağı serpilmiş gibi sessiz kalsa da yılın ilk aylarının en güzel detaylarından birisiydi. “Kendin pişir kendin ye” konseptinin oyun dünyasındaki yansıması diyebiliriz :) Tek satır kodlama bilgisine sahip olmadan imza atılabilecek işleri gördükçe insanın iştahını kabartıyor. Ama tabii öyle muhteşem görünen sahneleri hazırlamak ilk başta göründüğü kadar kolay değil. Yine de insanın içindeki yaratıcılığı harekete geçirmek üzere sunulan muazzam bir araç oldu. Eski oyunların yeniden yapımlarının tasarlandığı, hatta yeni oyunların çıkmadan çıkış yaptığı bir platforma dönüştü. Önümüzdeki dönemde tekrar popülerlik kazanır mı, yine hayranlıkla izleyeceğimiz / oynayacağımız tasarımlara denk gelir miyiz, bekleyip göreceğiz. Bildiğim bir şey varsa o da isminin hakkını veren bir oyun olduğu.
Genshin Impact
Zelda ne büyük bir marka, oyun dünyası için ne kadar önemli bir yapımmış, bu sene herhalde bir kez daha tescil edilmiş oldu. Düşünsenize, aynı yıl içerisinde hem bir yan oyunu çıkıyor (Hyrule Warriors: Age of Calamity) hem de ondan esinlenen ve çok beğenilen iki oyun (Immortals ve Genshin Impact). Ubisoft’un Immortals Fenyx Rising’ine nazaran daha sürpriz bir oyun oldu Genshin Impact. Ücretsiz olarak sunulmasının etkisiyle mi dersiniz mobilde, PC’de, konsolda oynanabilmesi, yani hemen her oyuncu kitlesine ulaşabilmesinden mi, hızla popülerlik kazandı. Ama mesele kazandığı popülerlikte değil, oyuncuyu elinde tutabilmesinde. Sunduğu içerikle zaten onlarca saat oyalayabilecek oyunun daha da genişlemesi, Genshin Impact’in oyun severlerin elinden, dilinden düşmeyen bir oyun olmasını sağlıyor.
Fall Guys
Yılın çılgınlıklarından birisi oldu hiç şüphesiz. Battle royale oyunları yanında halt etmiş; millet çılgınlar gibi birbirinin uçurumdan yuvarlanışını izlemeye ve o taca ulaşan kişi olmak için çırpınmaya ne kadar meraklıymış böyle :) Şakası bir yana, 2020, insanların eğlenmeye her zamankinden biraz daha fazla ihtiyaç duyduğu bir yıl olunca bu tür oyunlar da bünyelere ilaç gibi geldi işte. Rengarenk teması, sevimli kostümleri, onlarca kişiyle paylaşılan bir eğlence sunmasıyla dikkatleri çekmeyi başardı. Yüzlerimize tebessüm yerleştiren oyun sonrasında popülerlik tacını Among Us’a devredip biraz arka plana çekildi. Ama yapımcıları orada bırakmak niyetinde değil, yeni içeriklerle tekrar hareketlendirmek konusunda gayretliler. Oyun severler için de eğlenecek malzeme çıkar, fena mı?
"Şahsen ben de hikâye (anlatımı ve sunumu) konusunda sıkıntıları olan bir yapım olduğu kanaatindeyim. Ancak teknik olarak muazzam bir iş ortaya konulduğunu, atmosferi yansıtma konusunda gayet başarılı bir performans sergilediğini hepimiz kabul ediyoruzdur herhalde."
Bu mantıkla Cyberpunk'ın da orada olması gerekiyordu. Onunki tam tersi teknik sıkıntıları çok ama hikaye anlatımı muazzam, atmosfer konusunda da TLOU'yla yarışır (hatta bana göre yok eder Tlou yu ama neyse).
Niye Cyberpunk illa size göre bir yerlere girmek zorunda illa? Beğenmiyorsanız, eleştirilere kulak kapatıyorsanız gidin Cyberpunka övgüler düzen başka sitelere.
zikinu
“Cogu yerde 'begenmiyorsaniz gidin' yazinca insanin senin elestirilerine kulak kabartasi gelmiyor yanlis anlama da.”
Bunun sebebi de yorumlarki kişilere veya yazara neden katılmadığını argümanlarıyla ifade etmeden, bir şeyler ile itham eden kişilerden bıkmam. Fanboyların bu oyunu nasıl siz övmediniz şöyle yapmadınız diye yorumları doldurması hoş olmuyor yani.
Mesela ben Hitman serisini çok seviyorum hatta 2018’de çıkan Hitman 2’yi RDR2’den daha çok sevdim. Ama gidip oraya buraya siz nasıl Hitman 2’ye düşük puan verdiniz neden yılın oyunlarına koymadınız demedim. Hitman 2’yi benim için eğlenceli yapan unsurlar, herkesi eğlendirecek diye bir şey yok. Hitman 2’yi RDR2 ile karşılaştırdığımda ise RDR2 Hitman 2’yi ezip geçer oyun kalitesiyle. Önemli olan eğlenmek oyundan. Oyun ödülleri falan hep hikaye. Bırakıp biz eğlenmemize bakalım.
Türk oyun basınında ise takip ettiğim Merlininkazanı ve Oyungezer sadece. Oyungezer disqus’ı terk ederek bence hata yaptılar. Merlininkazanı ise anonim yorumlara izin verek sitelerinin bir çöplüğe dönmelerine yol açtı. Merlininkazanı’na kaç defa anonim yorumları kapatın kullanıcıları engelleme özelliği olan bir yorum sistemi getirin dedim ki nafile. Abuk sabuk konuşup, tartışmaya gram bir şey katmayan insanları gördükçe sinirim tepeme atıyor artık direk. Ondan dolayı da gidin başka sitelere diyorum. Elimde insanlarla düzgün bir şekilde tartışıp, konuşabilecem ortam kalmadı resmen. Mesela OGZ Yazarlarına Göre 2020'de Yılın Oyunu adlı yazıdaki cavegamer3530 kullanıcının yazdığı “Çokta önemliydi sizin ne düşündüğünüz zaten dandik dandik oyunları seçmişsiniz lmao” yazması ne tartışmaya katkı sağlıyor ne de kendisi neden bu oyunları dandik bulduğunu argümanlarıyla açıklıyor. Şansım olsa bu arkadaşı engeller bir daha yazdığı şeyleri görmek istemem ama şu an kullanıcı engelleme sistemi yok. Bu tarz kişilerin güzel tartışma ortamlarını zehirlemesine artık takatim kalmadı.
Daha fazla kişiye ulaştığından İngilizce yayın organlarında ise durum daha vahim ve bu yayın organlarının yorum kısımlarına girilmez bile. En son İngilizce olarak DarkSideOfGaming diye çapı daha küçük olan bir siteyi takip ediyordum yazarlar güzel yazılar yazıyordu ammavelakin sitenin kitlesi ırkçı, cinsiyetçi, küfürbaz, birbirlerine sürekli hakaret eden bir topluluk. Böyle şeylerle karşılaşınca ne oluyor arkadaş düzgün bir yer hiç mi bulamayacağım diyor insan.
@Jakku
"Yıl 2021 olmuş artık kalitesinden bağımsız olarak ağzına kadar bug'lı bir oyun kabul edilemez benim nezdimde. Mesela Wasteland 3'de buglı çıktı ama CP77 kadar 2dk'da bir bug karşılaşmıyordun çok daha nadirdi. Wasteland 3 iyi bir oyun olduğu halde buglarından dolayı yılın oyunlarında yer alacak ise sılamasının düşürülmesi ve puan verilecekse de puanın kırılması taraftarıyım."
Bak senin bu yorumuna lafim yok. Benim dedigim gibi derdim yayin organlariyla. Cunku tutarli olmalarini bekliyorum ben. Neyse ya cok uzatmaya gerek yok son soz Engin'de.
@Jakku
Varsayimlara ve ilk sen basladigin icin soyluyorum, gercekten can sikicilar. Elestirilere kulak kabartmadigim yok, ama oyun acikladiklari gibi olmadigi icin kotu olmuyor maalesef. Beklentiniz olmamis cok uzuldum. Ama ben de inanilmaz otesi muthis bir oyun demiyorum zaten, en az Last of Us 2 kadar hakki var orada olmaya diyorum. Favori oyunum falan da degil. Hatta Hades'in ve FF7 Remake'in daha iyi oyunlar olduklarini gonul rahatligiyla soylerim.
Cogu yerde 'begenmiyorsaniz gidin' yazinca insanin senin elestirilerine kulak kabartasi gelmiyor yanlis anlama da.
@Engin Vural
Insanlarin tutarli olmasini beklemek hata sanirim artik, ne zaman boyle bir sey soylesek ad hominem yapiyorsunuz diyip kapaniyor. O zaman oyun bahsettiginiz seyleri dogru yapsaydi ama yine hata kaynasaydi 10 yilin oyunu olurdu herhalde?
Ben oyunun baska hatasi yok da demedim yalniz. Var, ama dogru yaptigi seyler yanlis yaptigi seylerden cok daha fazla (karakterler, yan gorevler, hikaye anlatimi gibi). Tamam beklentiniz karsilanmadi buna yapabilecegimiz bir sey yok. Oyunu oldugu sekilde degerlendirince bu listeye en az Last of Us 2 kadar girmeyi hak ediyor. Ha soyledikleri olsaydi gercekten inanilmaz bir oyun olurdu, ama su an zaten bayagi iyi bir oyun. Hades ya da FF7 Remake kadar iyi mi? Hayir.
Onun disinda, PC versiyonunu GTX 1660TI'li laptop'imda oynadim, hic 40 fps'in altina dusmedi High-Medium ayarlarda.
Yıl 2021 olmuş artık kalitesinden bağımsız olarak ağzına kadar bug'lı bir oyun kabul edilemez benim nezdimde. Mesela Wasteland 3'de buglı çıktı ama CP77 kadar 2dk'da bir bug karşılaşmıyordun çok daha nadirdi. Wasteland 3 iyi bir oyun olduğu halde buglarından dolayı yılın oyunlarında yer alacak ise sılamasının düşürülmesi ve puan verilecekse de puanın kırılması taraftarıyım.
CP77 ise vadettiklerini yapsaydı, hem iyi bir immersive sim'e yakın bir oyun hem de iyi RPG elde ederdik ki tadından yenmezdi. Ama yine ağzına kadar buglarla çıksaydı ben eleştirilerimi sakınmazdım. Şu an bile oyun bozuk olduğu halde metacritic ve opencritic sayfalarına girdiğin zaman 90-100 gibi rakamları bu oyuna veren medya şirketleri yine 100'leri yine verirdi. Ha Oyungezer ne yapardı onu bilemiyorum. Ona Engin Abi cevap versin :D
[Bu yorum kullanıcı tarafından silinmiştir]
zikinu
Birinci eleştirilere kulak kabartmıyorsan bir de bir eleştiriyi benden dinlenmende sıkıntı bulmayacağını düşündüm. Çünkü CP77 yılın oyunları arasında yer almayı hak edecek bir kalitede değil. Sonuçta yorumlar kısmı tartışma için var. Kaldıramıyorsanız eleştirileri, hiç girmeyin yorum işine.
İkincisi Oyungezer'in senin tabirinle "hafif ikiyüzlülük" veya ikiyüzlülük yaptığını düşünmüyorum. Sırf favori oyununuz birileri tarafından yüceltilmedi diye bu onları iki yüzlü yapmaz.
[Bu yorum kullanıcı tarafından silinmiştir]
Engin Vural
Yapımcıların sürekli röportajlarda konuştuğu seçimler etki edicek, görev yapısında çok iyi geliştirmeler yaptık, görev yapısı çok iyi olacak, üstüne üstlük bu sözlerini oyunun başlarındaki Royce ile olan etkileşimin farklı sonuçları olduğu üzerinden anlatmaları doğal olarak bizde oyunda herhalde böyle 5-6 tane farklı sonu olan iyi yazılmış görev olsa geri kalan görevlerde bu görevler kadar dramatik farklı sonuçlar sunmasa da isteyen istediği gibi RPG oyununu oynar zannettik ki RPG hayal oldu. Altını çize çize bahsettikleri bu oyun bir RPG lafını bir yerlere çerçeveletmek istiyorum ki unutmayayım bu yalanı. Diğer yalanları da Relase when it's ready. It just works'ün yanına nur topu gibi iki tane daha yalanımız eklendi.
Arka plan hikayeleri de dediğiniz gibi sıkıntılıydı. Arka plan hikayeleri de oyunda aşırı gereksizdi çünkü altını doldurmamışlardı. Ben zannediyorum ki Meredith Stout ile romantik ilişki için illa corpo falan olmak lazım gibi arka plan hikayelerine özel kalacak olan görevler, opsiyonlar olacak peki ne aldık onun yerine? Yine hiçbir şeye etki etmeyen, iki tane fazladan cümle söylüyor karakterimiz. Karakter demişken biz niye oyunun başında neden o kadar uğraştık, karakter oluşturduk ki? Nerdeyse hiç görmedim karakterimi. Hatırlarsanız oyunun sonunda ve 2018 oynanış videosunda Witcher 3’deki gibi karakteri dışardan gösteren sinematik geçişler vardı. Doğal olarak insan diyor isterseniz koyabilirdiniz bu sinematiklerden.
Oyunun teknik olarak tek sonu olduğu ve bu sonun iyi son olmadığı konusunda da haklısınız. Oyunda seçim olmadığından oyunun sonunu da etkileyecek herhangi bir etken de olmuyor maalesef. En azından iyi bir son koyabilirlerdi sonuçta yıl olmuş 2077 çareler tükenmez herhalde diyor insan. Bir de hani zaten pisliğin tekiyiz, öldürmediğimiz kişi kalmadı neden biz de Johnny'nin bize yaptığını başkasına yapamıyoruz sorusu geldi aklıma mesela. Böyle bir sonla evil ending alabilirdik.
zikinu
"Hafif ikiyüzlülük" nasıl oluyor bilmiyorum ama Cyberpunk 2077'yi yılın oyunları arasında saymadım diye ikiyüzlü olarak ilan edildiğimi gördüm ya, söyleyecek söz bulamıyorum.
"x oyunu da bug'lıydı, onu beğenenler şimdi bu oyunu eleştiriyorlar, o zaman bu oyuna haksızlık ediliyor" şeklinde bir savunma "ad hominem" oluyor. Siz oyuna yöneltilen eleştirilere bir yanıt vermek yerine doğrudan oyunu eleştirenleri hedef tahtasına oturtmayı tercih ediyorsunuz. Halbuki sizden beklenen, varsa eleştirilerin yersiz olduğuna dair argümanlarınızı ortaya koymaktır.
Benim adıma hiç sorun değil, Cyberpunk 2077'nin neden benim için yılın oyunları arasına giremeyeceğini sayfalar dolusu yazabilirim. Mesele sadece bug veya glitch meselesi değil. Daha oyunun ilk yarım saatinde anlamış olmanız gerekirdi nasıl bir aldatmacayla karşı karşıya kaldığınızı. 3 farklı arka plan hikayesi olacak, oyunun senaryosu buna göre değişecek dediler mi bize mesela? Dediler. Ne oldu peki? Sadece giriş bölümü değişti, bir de arada diyaloglara arkaplanla ilgili birkaç cümle eklendi -ki onlar da doğru düzgün bir etki göstermiyordu. Nomad karakterle gelip hackerların kralı olmuyor muydunuz mesela? Veya yıllarca plazalarda takılıp durmuş Corpo karakterinizi bir anda sokakların bıçkın delikanlısı, tek yumrukta milleti yere seren bir kas yığını haline getirmiyor muydunuz? Bunlar size de saçma gelmedi mi? Oyundaki karakter yeteneklerine, geliştirmelere, silahlar konusuna hiç girmiyorum bile (oyunun hemen başlarında bazı yetenekleri alarak önünüze geleni rahatlıkla haklayabileceğiniz bir karakter oluşturabiliyorsunuz, bu da mı sorun değil?)
Bu arada bir şehir efsanesini daha çöpe atalım artık; "PC'deki hali" deyip durmayalım lütfen. Yahu PC optimizasyonu çok mu iyiydi yani? 2000 serisi ekran kartlarında dahi yeri gelip 15-20 fpslere düşen bir oyundan bahsediyoruz. Yani herkesin 3000 serisi ekran kartı alması, buna uygun bir sistem toplayıp CP2077 övme şenliklerine katılması lazımdı size göre, öyle mi? Peki oyun çökerten hatalar PC'de yok mu? PC'de bug, glitch yok muydu? PC'de arayüzü muhteşem miydi? PC'de yapay zeka bir anda akıllanıyor muydu? Karton şehir bir anda canlanıveriyor muydu? Araçlarla ve NPC'lerle ilgili sorunlar mucizevi bir şekilde çözüme mi kavuşmuştu? PC versiyonuna RYO ögeleri mi eklenmişti? Yoksa Doom ile yarışacak bir aksiyon oyunu oluyor da benim mi haberim yok? Bakın bir arkadaşımız paragraflar dolusu sıralamış eleştirilerini, bunların hangi birisi PC versiyonunda ortadan kalkmıştı, söyler misiniz?
Oyunun farklı sonları var öyle değil mi? Pek de öyle değil. Çünkü aslında tek bir son var, her türlü o noktaya varıyoruz, a mı b mi, onu da zaten final sahnesinde seçiyoruz. Oyun boyunca yapıp ettiklerinizin doğru düzgün bir etkisi yok. Metro oyunlarını oynamış mıydınız? Herhangi bir şekilde bu alanda iddiası olmamasına, gayet çizgisel bir senaryo sunmasına rağmen oyun boyunca aldığınız kararlar, yaptığınız tercihlerle belirlenen iki ayrı son sunmayı başarıyordu o oyunlar. CP 2077, onların yaptığını yapmak için bile gayret göstermemiş gibi duruyor şu anda. Yakuza serisin oynadınız mı hiç? Kamurocho belki Cyberpunk 2077'deki Night City'nin 50de 1i kadar. Ama çok daha canlı, çok daha sahici bir harita olmayı başarıyor. O ufacık haritada yapılabilecek onlarca şey var; ama Night City'de hiç bir etkinlik yok. Yahu CoD Black Ops Cold War'da bile oyun makinelerinde nostaljik oyunları oynayabiliyorduk, onu bile yapmamışlar, boş boş duruyor öyle oyun makineleri. Yıllar öncesinin oyunlarında bile bir berber var, burada sürüsüne bereket çip takabildiğimiz V'nin saç modelini bile değiştiremiyoruz :) Bunlar da mı sizi rahatsız etmedi?
Bunlar gibi onlarca eleştiri getirebilirim. Ama sanıyorum bu kadarı yeterli olmuştur. Şimdi bütün bu sorunlar yokmuş gibi davranmak, birilerinin gönlünü hoş tutmak için CP2077'yi yılın oyunları listesinde saymak sorun olmayacaktı, ama saydığım bu sıkıntılar nedeniyle bu listede kendisine yer vermemek "ikiyüzlülük" oluyor öyle mi? Takdiri okurlarımıza bırakıyorum.
[Bu yorum kullanıcı tarafından silinmiştir]
İkiyüzlülüğü sevmem de pek. Böyle bug'ından dem vurup iğrenç oyun diyenlerin hepsi zamanında Skyrim denen bug çuvalını yere göğe sığdırmamış insanlar.
Ha eleştirilere de kulak kapattığımız yok. PS'te Xbox'ta rezil oyun. CDPR'ın göz göre göre yalan söylemiş olduğu gerçeğini de unutmuyorum. Ama PC'deki oyunu düşününce bazı insanların hafif ikiyüzlü davrandıkları görülüyor. Lafım sana değil bu arada, birçok yayın organının kendisine, ki buna oyungezer de dahil.